Vandaag op Independer gekeken naar alternatief voor mijn huidige verzekering bij Just van CZ gaat van 114,35 naar 127,95 absurde stijging.
Wat blijkt dat alle voordelige verzekeraars een premie hanteren van ca. € 128,- valt dus weinig meer te kiezen in de basis. Tijd voor een Zorgpremieplafond/ compensatie of gewoon nationaliseren naar een overheidsbasisverzekering?
Het klopt wel dat de prijs van de basisverzekering weinig bandbreedte meer heeft. Heeft als voordeel dat veel mensen niet meer hoeven te vergelijken. Die paar euro verschil is niet de moeite waard daar veel energie in te stoppen.
En de meeste aanvullende verzekeringen zijn voor de meeste mensen onnodig.
Waar ik zelf nog op wacht is welke zorgverleners gecontracteerd worden. Of die hetzelfde zijn als dit jaar. Maar dat komt pas in december.
Ik vraag me wel af of TS misschien wel gelijk heeft dat er achter de schermen toch overleg is geweest. Dat zal ongetwijfeld maar zal niet snel naar buiten komen.
Ook ik heb te maken met een absurde verhoging bij VGZ van € 366 per jaar. De verhoging van de basisverzekering is al fors maar de afschaffing van de collectiviteitskorting komt daar nog bovenop. Mijn vraag is dan ook, wie steekt het voordeel van de afschaffing van die collectiviteitskorting in zijn zak? Voorlopig lijkt het sowieso of de zorgverzekeraars de prijzen met elkaar afstemmen, want er is nog nauwelijks verschil.
Ik had verwacht dat in 2023 de premiestijging beperkt zou worden, door het afschaffen van de collectiviteitskorting. Dit was te verwachten geweest bij alle zorgverzekereraars die veel collectieve contracten hadden.
In de landen waar de overheid het allemaal regelt nemen mensen zodra ze het zich kunnen veroorloven een extra particuliere verzekering. En de zorgkosten gaan echt niet omlaag als de overheid het doet.
Op zich helemaal geen moeite mee. Mensen die extra willen betalen krijgen voorrang, zodat de zorg voor ieder ander betaalbaar blijft.
Of, de zorg gewoon minder toespitsen op het verlengen van leven en meer op kwaliteit van leven.