Moneyman schreef: ↑25 nov 2022 13:11
Een vaste termijn per productcategorie lijkt mij juist weer niet wenselijk. Het ene product binnen een categorie is het andere niet. Ik durf wel te stellen dat een dergelijke harde norm tot méér gevallen die buiten de boot vallen zullen leiden dan de huidige situatie. Want eerlijk is eerlijk: zó veel is er in de praktijk helemaal niet mis met het huidige systeem.
Ik denk dat je met vaste grenzen wel een betere norm krijgt, maar zeker geen ideale. En ik denk dus dat er wél wat mis is met het huidige systeem, dat kan natuurlijk. Ik denk dat de uitleg teveel in het voordeel van de verkoper/fabrikant ligt.
Toch wel. Want een tweede verkoper kan nooit voor exact hetzelfde verantwoordelijk worden gehouden als de fabrikant/ eerste verkoper (en vice versa). Er kan immers van alles met het product gebeurd zijn in de tussentijd. De tweede verkoper verkoopt een tweedehands product, met daaraan dus ook andere redelijke verwachtingen dan wanneer je een nieuw product koopt. Het zou toch best gek zijn om een eerste verkoper (die ooit een prima product heeft verkocht) te kunnen aanspreken op schade die de eerste koper/ tweede verkoper heeft toegebracht?
Ook dit zie ik anders. Natuurlijk kan er van alles zijn gebeurd met een product. Als dat aan de gebruiker te wijten is moet de verkoper/fabrikant dat in mijn ogen maar aantonen.
Je gaat niet krijgen dat je een tweede koper de eerste verkoper aanspreekt op schade die de eerste koper heeft toegebracht, dab hebben we het niet over garantie. Dan is die eerste koper gewoon aansprakelijk. Als die al schade heeft toegebracht moet een tweede koper ook geen garantie meer kunnen claimen.
Stel (denk dat ik dit voorbeeld al eerder heb gebruikt): 2 situaties:
1. consument koopt wasmachine. Die wordt normaal gebruikt en functioneert prima. NA 2 jaar wordt deze doorverkocht aan een andere consument die hem ook normaal gebruikt.
2. Een andere consument koopt (op hetzelfde moment) dezelfde wasmachine. Die wordt normaal gebruikt en functioneert prima. Hij wordt niet doorverkocht
'
Beide wasmachines krijgen na 2,5 jaar opeens een defect. In situatie 2 kan die consument dan sowieso een beroep doen op wettelijke garantie, waarom zou dat in situatie 1 anders moeten zijn?
Even voor de volledigheid: stel dat de wasmachine in situatie 1 2,5 jaar na de DOORverkoop kapot gaat dan heb je ene hele andere situatie. Dan is die machine inmiddels 5 jaar oud,
Deze redenering is net zo makkelijk omgekeerd te gebruiken, zoals ik hiervoor al liet zien. En juist hierom is de regel dat iedere koper zich moet wenden tot zijn verkoper. Alleen in die verhouding is immers te bepalen wie waarvoor aansprakelijk is.
Als een defect te wijten is aan een gebruiker, dan moet de verkoper (beter: de fabrikant) dat kunnen aantonen. Wie dan die gebruiker is geweest is dan niet belangrijk voor de vraag of er sprake is van garantie. Kan hij niet aantonen dat het door gebruik komt? Dan is het garantie. Meer zekerheid voor de consument.