Ook als dat niet op de cent berekenbaar is, kan de rechter gewoon een redelijke vergoeding toewijzen.
Hoge energierekening door warmtepomp storing
Re: Hoge energierekening door warmtepomp storing
Waarom toch altijd alles in twijfel trekken?
Artikel 6:97 BW
De rechter begroot de schade op de wijze die het meest met de aard ervan in overeenstemming is. Kan de omvang van de schade niet nauwkeurig worden vastgesteld, dan wordt zij geschat.
Dorfje
vindt dit leuk
Alles in twijfel trekken? Als de rechter gaat schatten, dan zal de rechter toch moeten weten hoelang en hoeveel er meer gas er ongeveer gebruikt is door die storing en wat die kubs gas aan de Ts kosten.
Hoe komt gas nu ter sprake in dit onderwerp? Ts schrijft over een warmtepomp, en heeft het over schade door extra electra verbruik.
Ik ga er vanuit dat het ingebouwde back-up verwarmingselement gebruik maakt van gas.
krezie herrie
vindt dit leuk
ZeerPrivé
vindt dit leuk
-
...en toch werkt het normale verwarmingselement van de warmtepomp met gas. Dat condenseert en verdampt
Gas dat verdampt? Neem aan dat je daarmee een vloeistof bedoelt..
Maar het backup- Element is gewoon een elektrisch element dat 1op1 (COP van 1) verwarmt en heeft niets met gas van doen. Zeker niet met aardgas dat je moet afrekenen bij je energieleverancier.
krezie herrie
vindt dit leuk
Het maakt voor de te volgen procedure niet uit of het backup element met gas of elektriciteit werkt. De rechter kan gewoon de schade vaststellen aan de hand van een schatting. Daarbij kan gebruikt worden gemaakt met het verbruik zoals dat voor het defect was, en de verdeling de gemiddelde afname in een bepaalde maand. Dit zet je vervolgens af tegen het werkelijke verbruik.
Precies. Uiteindelijk gaat het niet om enige vorm van energie, maar om euro's. Daar bestaat de schade uit. En die kan prima begroot en dus toegekend worden.
Vraag is wel of het sop de kool waard is natuurlijk, ik heb geen idee hoe hoog de daadwerkelijke schade uiteindelijk is.
Vraag is wel of het sop de kool waard is natuurlijk, ik heb geen idee hoe hoog de daadwerkelijke schade uiteindelijk is.
Dat kan fors zijn. En als de schade bestaat uit een verhoging van de afname van elektriciteit dan gaat die rekening omhoog.
Heb even snel gerekend: TS spreekt over 12 kWh per dag en over enkele weken. Als dat inderdaad het verschil per dag is. kom je dus op 12 kWh maal 21 dagen maal € 0,60 (de gemiddelde prijs ligt tussen de € 0,50 en de € 0,70) = € 151,20.
TS heeft het over 8 en 20 kWh op twee dinsdagen (gemiddelde is 14 kWh). Ik lees niets terug over de prijs. Elektriciteit kan makkelijk meer dan € 1,- per kWh kosten. Hoger en lager kan natuurlijk ook voor zowel het aantal kWh en euro's.
Gas dat condenseert wordt een vloeistof, die vloeistof verdampt en wordt een gas. Zo vreemd is het niet.
Een discussie over hoe een warmte pomp / koelkast / airconditioner werkt lijkt mij hier off-topic.
Dorfje
vindt dit leuk
Ach ja, je corrigeert iemand die volgens jou iets fout zegt. Dat is dan ook.onjuist en dus ken je een uitspraak toe aan iemand dat niet gezegd is. Verrassend..