Doorzichtig glas in erfafscheiding
Doorzichtig glas in erfafscheiding
Mijn buurman heeft een schuur geplaatst met in de achterwand, op 10 cm van de erfgrens een aantal vensters met doorzichtig glas.
Nu dacht ik dat art. 50 lid 1 BW dat uitdrukkelijk verbiedt.
Nee, zegt de gemeente dat mag. De buurman is niet in overtreding.
Wie weet hoe het zit en op grond waarvan kan de gemeente dit zeggen?
Nu dacht ik dat art. 50 lid 1 BW dat uitdrukkelijk verbiedt.
Nee, zegt de gemeente dat mag. De buurman is niet in overtreding.
Wie weet hoe het zit en op grond waarvan kan de gemeente dit zeggen?
Re: Doorzichtig glas in erfafscheiding
Logisch nadenkend kan ik geen bezwaar bedenken. Er zijn best veel woonwijken waar je in andermans tuin kunt kijken, bijvoorbeeld bij een rijenhuis met een bovenverdieping. Ook zie je veel erfafscheidingen met gedeeltelijk gaaswerk, of helemaal geen schutting.
Maar het beste vraagt u het aan de ambtenaar die u antwoord op uw vraag gaf.
Maar het beste vraagt u het aan de ambtenaar die u antwoord op uw vraag gaf.
Dat lijkt mij zeker in strijd met art. 5:50 lid 1 BW. Een schuur is daarvan niet uitgezonderd. Ik zou de gemeente eerst eens om onderbouwing van het standpunt vragen. En sowieso: wat heb je met de gemeente te maken? Die gaat hooguit over vergunningverlening, maar daarbij spelen dergelijke civiele afwegingen geen rol. Dat is iets tussen jou en je buurman. Heb je hem al eens gevraagd of hij het bezwaarlijk vindt de ramen ondoorzichtig te maken?
Wat relevante informatie: https://www.juridisch-advies-boonstra.n ... s-balkons/
Mocht je er niet utikomen, kan je er natuurlijk altijd op jouw grond iets voor zetten of laten groeien. Maar da's niet de meest chique oplossing.
Wat relevante informatie: https://www.juridisch-advies-boonstra.n ... s-balkons/
Mocht je er niet utikomen, kan je er natuurlijk altijd op jouw grond iets voor zetten of laten groeien. Maar da's niet de meest chique oplossing.
Het feit dat het wettelijk verboden is vind je geen bezwaar opleveren?
-
Waar kijkt die achterwand op uit? In woonhuizen zit ook doorzichtig glas en met name in steden waar huizen geen voortuinen hebben zit het glas ook zo’n beetje op de erfgrens. Als die achterwand uitkomt op een openbaar stuk zal het geen probleem zijn. Als het raam op 10cm van uw perceel zit kan het een ander verhaal zijn.
Kijken die ramen direct uit op uw achtertuin? En was er eerst een schutting of iets dergelijks?
Mijns inziens mogen die ramen niet van doorzichtig glas zijn.
Mijns inziens mogen die ramen niet van doorzichtig glas zijn.
Er is een landelijke richtlijn maar gemeentes mogen afwijkende regels maken. In de APV staan meestal de regels opgenomen. Ook de moment van bouwvergunning is afgegeven kan een rol spelen.
Ik moet erbij zeggen, 100% privacy bestaat niet.
Ik denk dat (behalve accepteren) 2 oplossingen zijn.
U kunt op uw eigen grond een schutting of struik planten en op deze manier de zicht blokkeren (ook hiervoor zijn mogelijk regels over bijvoorbeeld maximale hoogte of afstand van erfgrens).
Of
Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering, www.eigenhuis.nl/juridisch-advies, www.juridischloket.nl/ of een advocaat voor advies of hulp.
Ik moet erbij zeggen, 100% privacy bestaat niet.
Ik denk dat (behalve accepteren) 2 oplossingen zijn.
U kunt op uw eigen grond een schutting of struik planten en op deze manier de zicht blokkeren (ook hiervoor zijn mogelijk regels over bijvoorbeeld maximale hoogte of afstand van erfgrens).
Of
Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering, www.eigenhuis.nl/juridisch-advies, www.juridischloket.nl/ of een advocaat voor advies of hulp.
Een schutting mag dan niet voor die ramen geplaatst worden. Wel bijvoorbeeld coniferen of zo.
Maar waarom zou er geen glas in mogen zitten? Als de schuur gesloopt wordt, kan de buurman toch ook zijn tuin in kijken? Is het nou ook al verboden om in iemands tuin te kijken?
Nou kan buurman “beschut” achter zijn ramen gluren. Anders staat hij daar open en bloot.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 11 jan 2023 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, dat mag normaal gesproken ook, maar als die ramen legaal zijn, dan mag je binnen twee meter geen muur of schutting plaatsen, wel een heg.
-
O, maar ik had gewoon een schutting geplaatst. Mijn grond, ik bepaal wat ik ermee doe.
Da's nu juist de mentaliteit van de buurmanwitte angora schreef: ↑11 jan 2023 16:41O, maar ik had gewoon een schutting geplaatst. Mijn grond, ik bepaal wat ik ermee doe.
-
Exact. Hij eigengereid, ga ik ook mijn eigen gang.
Misschien heeft buurman geen idee.
Het idee is dat "stiekem/ overlastgevend gluren" makkelijker vanuit ramen plaats kan vinden dan open en bloot.
Dit versus dit, zeg maar:
-
Inderdaad, hij had totaal niet in de gaten dat hij op 10 centimeter afstand van de erftrens een schuur plaatste met ramen er in met uitzicht op de tuin van de buren.
Ik zou eens kijken of een paar buurjochies bereid zijn in mijn tuin te gaan voetballen. Of mag dat ineens ook niet meer vanwege die ramen?
-
Zo.n ' gevalletje' is vlg mij bij de Rijdende Rechter of bij Mr Reed al eens voorgekomen.
Vlg mijn herinnering mag dat juist niet- de ramen moesten ondoorzichtig gemaakt worden.
Vlg mijn herinnering mag dat juist niet- de ramen moesten ondoorzichtig gemaakt worden.
@julier
Hebt u het al eens opgenomen met de buurman?
Hebt u het al eens opgenomen met de buurman?
Of hij heeft er helemaal niet bij stil gestaan, dat de buurman daar een probleem mee zou hebben. Als ik de buur was, zouden die ramen me geen bal interesseren.