Dat betwijfel ik. Een vaporisator is een complex product, waarvan het me niet zou verbazen als dat door reiniging alleen in nieuwstaat te krijgen is door het grotendeels uit elkaar te halen, schoon te maken en weer te monteren.alfatrion schreef: ↑19 apr 2023 11:12Een dergelijk product is inderdaad prima te reinigen. Uit de rechtspraak (matras, WC-bril) is op te maken dat de uitzondering voor gezondheidsbescherming of hygiëne niet opgaat wanneer het product voor verkoop geschikt kan worden gemaakt door het te reinigen.Moneyman schreef: ↑19 apr 2023 09:28Het gaat om het gebruik van de vaporisator zelf, neem ik aan. Die valt waarschijnlijk onder de wettelijke uitzonderingen op het herroepingsrecht, en dan met name de hygiene-paragraaf:Je zou kunnen betogen dat het apparaat prima schoon te maken is en daarna weer als nieuw verkocht kan worden, maar ik denk dat je dan dankzij de bijbehorende kosten/ waardevermindering alsnog op nul uitkomt.... de levering van zaken die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken;
De Amsterdamse lijn (mbt de parfums) heeft al dermate veel stof doen opwaaien in de juridische wereld dat het mij zou verbazen als dat de bestendige lijn wordt. En dit gaat nog een stapje verder. Is het redelijk (en zou een rechter toewijzen) dat de reiniging van een product meer mag kosten dan het product zelf? En dat die kosten dan maar als "ondernemersrisico" gezien moeten worden? Ik mag hopen van niet.
Klopt. Wat mij betreft zou het zo moeten zijn dat deze vreemde scheidslijn gelijk getrokken wordt, zodat je na een online aankoop op dit punt niet bizar veel méér rechten hebt dan bij een fysieke koop.