Erthanax schreef: ↑20 apr 2023 10:24
U maakte eerder een vergelijking met auto's (Tesla en Jeep) die niet helemaal klopte. Nu een die wél klopt: ik kan voor bv 50.000 euro een klassieker kopen die goed gerestaureerd is. Vind ik een exemplaar voor 20.000 euro, dan ben ik niet voor een koopje klaar, maar moet ik rekenen op bijna 30.000 euro extra kosten.
Precies. Waar het merendeel van belangstellenden echter op reageert is vanuit de positie van de Tesla-liefhebber, die de oldtimer naar de schroot zou brengen. Alsof er een Tesla staat voor de prijs van een Fiatje, maar het is de oude Jeep.
Ik ben helemaal niet op zoek naar een huis dat alleen maar betaalbaar is. Ik ben geïnteresseerd in een goed (of goed te maken) huis op een goede locatie. Privacy, rust, uitzicht, maar niet afgelegen en weer wel dicht bij voorzieningen. Dat mag best wat kosten.
Zou ik uw huis kopen, dan ben ik echt minimaal 2 ton kwijt aan de verbouwing, waarschijnlijk meer. Dan ben ik pakweg 5½ ton kwijt. Dat is geen enkel probleem. Maar dan heb ik (na een heleboel werk!) een huis achter een dijk, op een smal, zompig kavel dat helemaal ingesloten ligt en dat zeven nieuwe woningen aan de achtertuin krijgt. Dan betaal ik liever een stuk meer voor huis op een locatie die mij wel aanstaat.
Zompig is het niet; er zijn in de dijk kwelschermen aangebracht ter versterking van de dijk. maar dat staat ook in de beschrijving die u gevonden had.
Het staat echter wel achter een dijk, en dat kan iets zijn wat vervelend is, daar is niks aan te doen.
Wel zou het grondvlak zodanig vergroot kunnen worden dat de huidige zolder een echte verdieping wordt, waarvandaan men over de dijk het IJsselmeer op kan kijken. Vanaf de nok van het huidige dak kan dat al (weet ik door werk aan waterborden/windveren). Maar voor de meeste mensen zijn dergelijke investeringen niet haalbaar.
Verder is het erf 15m breed. Of dat smal is is eveneens een kwestie van smaak, daar is (ook) weinig aan te doen.
De percelen krijgen nieuwe buren, maar het zal slechts 1 vrijstaande woning zijn die direct aangrenzend is. Het erf van dat naburige perceel zal minimaal 14m breed zijn. (De 2e vrijstaande woning zal ten westen ervan komen, en de 5 appartementen ten zuiden van de 2 erven waar de vrijstaande woningen komen. Niet achter het perceel behorend bij de bewuste woning.) Een bestemmingplan wijziging is nog niet aangekondigd.
En nogmaals, als het aanbod echt zo aantrekkelijk zou zijn als u denkt, zou het allang verkocht zijn, ook in de huidige iets afkoelende markt.
Sinds de start van dit topic begrijp ik dat er 2 verkooptactieken zijn voor huizen.
De ene is snelle verkoop en daarvoor moet de woning kant en klaar en in orde zijn.
De tweede is wachten op de juiste liefhebber.
Nogmaals ik ben geen verkoper. Dus heb me dat niet eerder gerealiseerd.
Terugkomend op het onderwerp waarmee ik dit topic startte:
Als ik een andere makelaar zou vinden dan zou ik dit keer insteken op dat tweede,
zodat mensen die een kant&klare woning zoeken (waar u dus kennelijk niet onder valt) niet nodeloos tijd vrij maken voor de bezichtiging van dit huis. En liefhebbers rustig meermaals kunnen komen om plannen te maken en de haalbaarheid te beoordelen voordat ze in onderhandeling gaan.
En nu denk ik dat we moeten stoppen, anders gaan we wel echt OT. Hoewel ik hier geen moderatoren heb gevonden.
Nogmaals allen dank voor de input.
En heel veel succes met de zoektochten naar een andere woning c.q. makelaar.