Ook die stappen zijn nog te groot.JozJan schreef: ↑19 apr 2023 09:01Qua garantie lijkt deze kwestie me toch echt niet heel ingewikkeld (@MM): ketel heeft 2 jaar probleemloos gefunctioneerd en is door een specialist onderhouden. Dat lijkt me voldoende bewijs dat gedragingen van de consument niet oorzaak zijn van de storing en dat het probleem dus al aanwezig moet zijn geweest bij aankoop.
TS moet niet aantonen dat zijn gedragingen niet de oorzaak zijn geweest, maar dat het product bij aanschaf al non-conform was. Jij zet daar heel makkelijk "dus" tussen (als in een harde oorzaak-gevolg-conclusie), maar dat is natuurlijk te kort door de bocht. De ketel kan verkeerde gemonteerd zijn, de ketel kan verkeerd onderhouden zijn (het is nu niet bepaald zo dat een installateur ook altijd een specialist is, laat staan dat die geen fouten kan maken), en ga zo maar door. En daarom is de stelling dat puur op basis van de niet-behaalde levensduur er recht op gratis reparatie bestaat, onjuist. Het zijn slechts factoren die meewegen, meer niet.
Exact. En daar ben je als TS zijnde van afhankelijk, want TS draagt de bewijslast.