https://www.sociaalverhaal.com/uitkerin ... s-de-dupe/
https://www.groene.nl/artikel/het-uwv-k ... igen-vlees
En dan nog een hoop ervarings verhalen.
Hoihoi. Ik heb inmiddels de beslissing binnen en gelijk maar contact opgenomen met een advocaat en die heeft het me dat systeem van de functies en de berekenning uitgelegd. Het is me nu iets duidelijker maar ik vind het nog steeds een gek systeem.
Ik zou eens contact opnemen met de nationale ombudsman, zij kunnen u misschien hierover advies geven.EdwinAngelique schreef: ↑23 mei 2023 09:51Geachte,mijn vrouw zit sinds 4,5 jaar in de WIA. Gedurende deze periode is er nooit een keuring geweest, geen reïntegratie traject gestart. Afgelopen december heeft ze een 1e (her)keuring gehad. Van 100 procent afgekeurd naar 91 procent goedgekeurd. De uitkering stopt binnen 8 weken. De medische toestand van mijn vrouw is echter onverminderd slecht. Werk vinden en kunnen uitvoeren zal praktisch onmogelijk zijn. Een herkeuring is aangevraagd maar tegen de tijd dat deze behandeld moet worden zullen de financiële gevolgen dermate zijn dat wij onvermijdelijk in grote problemen gaan komen. Wat kunnen we doen?
Dat inderdaad het gedrocht dat UWV heet. Er is moeilijk tegen te vechten zonder schade op te lopen.EdwinAngelique schreef: ↑23 mei 2023 09:51Geachte,mijn vrouw zit sinds 4,5 jaar in de WIA. Gedurende deze periode is er nooit een keuring geweest, geen reïntegratie traject gestart. Afgelopen december heeft ze een 1e (her)keuring gehad. Van 100 procent afgekeurd naar 91 procent goedgekeurd. De uitkering stopt binnen 8 weken. De medische toestand van mijn vrouw is echter onverminderd slecht. Werk vinden en kunnen uitvoeren zal praktisch onmogelijk zijn. Een herkeuring is aangevraagd maar tegen de tijd dat deze behandeld moet worden zullen de financiële gevolgen dermate zijn dat wij onvermijdelijk in grote problemen gaan komen. Wat kunnen we doen?
En in aanvulling op bovenstaande, als de wiederweerga alles qua inkomsten en uitgaven in kaart brengen en alvast besparen waar mogelijk.Lowieze schreef: ↑23 mei 2023 11:12Ik zou eens contact opnemen met de nationale ombudsman, zij kunnen u misschien hierover advies geven.EdwinAngelique schreef: ↑23 mei 2023 09:51Geachte,mijn vrouw zit sinds 4,5 jaar in de WIA. Gedurende deze periode is er nooit een keuring geweest, geen reïntegratie traject gestart. Afgelopen december heeft ze een 1e (her)keuring gehad. Van 100 procent afgekeurd naar 91 procent goedgekeurd. De uitkering stopt binnen 8 weken. De medische toestand van mijn vrouw is echter onverminderd slecht. Werk vinden en kunnen uitvoeren zal praktisch onmogelijk zijn. Een herkeuring is aangevraagd maar tegen de tijd dat deze behandeld moet worden zullen de financiële gevolgen dermate zijn dat wij onvermijdelijk in grote problemen gaan komen. Wat kunnen we doen?
https://www.nationaleombudsman.nl/vraag ... er-het-uwv
Ninkecd schreef: ↑23 jun 2023 13:41Twee jaar geleden werd de ziektewet zonder problemen toegekend. Tijdens de eerstejaars ziektewet beoordeling waren de klachten nog niet verholpen maar ik kon gewoon aan het werk volgens de verzekeringsarts. Mijn bezwaar werd echter gegrond verklaard en ik mocht de ziektewet weer in.
Nu zijn de klachten alleen maar toegenomen maar ik kom niet in aanmerking voor de WIA want ik kan meer dan 35% van mijn oude uurloon verdienen en 'gewoon' 20 uur per week werken. De klachten kunnen alleen verholpen met een operatie waar ik op zit te wachten... Toch maar weer bezwaar maken?
97% verdient meer dan het minimumloon, dus er komt maar een hele kleine groep in de bijstand.Onkruid71 schreef: ↑28 jun 2023 17:18Als je een minimum salaris hebt, ben je bij voorbaat al kansloos om in de WIA te komen, meesten belanden dan ook in de bijstand.
Het vreemde is dat je dan als zoeken daar niks hebt te zoeken vanwege participatiewet.
En dan zit je als het ware gevangen, terwijl je er niks aan kan doen.
Waar heb je die cijfers van?rwolters schreef: ↑28 jun 2023 18:0497% verdient meer dan het minimumloon, dus er komt maar een hele kleine groep in de bijstand.Onkruid71 schreef: ↑28 jun 2023 17:18Als je een minimum salaris hebt, ben je bij voorbaat al kansloos om in de WIA te komen, meesten belanden dan ook in de bijstand.
Het vreemde is dat je dan als zoeken daar niks hebt te zoeken vanwege participatiewet.
En dan zit je als het ware gevangen, terwijl je er niks aan kan doen.
Het lijkt me toch duidelijk dat als men geen WIA krijgt dat men in de bijstand komt, in de participatiewet als men daar dan nog recht op heeft.