DIGID app verplicht bij sommige overheden

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Frans_schw
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 aug 2023 10:29

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Frans_schw »

moederslink schreef:
03 aug 2023 21:54
Frans_schw schreef:
03 aug 2023 10:41
(...)
Voorheen kon dat met DIGID en een SMS code op je telefoon echter is dit nu niet meer mogelijk.
Inloggen kan alleen nog maar door smartphone bezitters en met de DIGID app.
Echter de app eist een eenmalige ID check, dit kan door middel van het scannen van bv ID kaart, paspoort of rijbewijs (uitgifte na 2014).
In mijn geval kan ik alleen mijn paspoort gebruiken. Deze methode werkt bij mij helaas niet, conclusie van DIGID help desk, NFC chip in mijn paspoort is defect!(...)
NFC chip is misschien niet eens defect. Als u mijn eerdere reactie heeft gelezen, leest u dat ook ik mijn paspoort in 1e instantie niet wist te scannen. Dat lukte gewoon niet, tótdat het ineens wél lukte.
Maar voorheen met zo.n sms verificatie vond ik ook prima én veilig.
Maar de Digid app heb ik nu dus ook geïnstalleerd.
Inloggen gaat nu snel!
Noppe, ik heb de help desk van DIGID gebeld en we zijn een halfuur aan het klooien geweest met mijn telefoon, daarna de optie, want dat kan ook de ID verificatie doen via een ander toestel, ook dat lukte niet, kreeg de melding NFC chip niet herkend.
Ik vindt het erg jammer dat de discussie overloopt naar digibeten en wappies.

De originele strekking van mij was, waarom moet alles geregeld worden op en met smartphones en dan met app's! Waarom wordt er geen tweede mogelijkheid geboden. Is dit wat we willen. Ik in ieder geval niet!
Gaat de overheid straks iedereen van smartphones voorzien, er zijn nog voldoende Nederlanders die geen smartphone hebben, kijk naar Rutte, die heeft tot aan vorig jaar gebruik gemaakt van normale GSM telefoon. En ik vraag mij af of hij die andere telefoon echt heeft weg gegooid. :lol:
Maar dat is offtopic!
mvg, Frans

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Waar kan ik lezen dat Mark Rutte een gewone GSM telefoon heeft en geen Smartphone?

Ik heb ook de DigiD app en bevalt me prima. Ook internetbankieren op mijn telefoon en bevalt mij ook goed.
Ik ben het er wel mee eens dat na de komst van internet en alles via internet gegaan is de fraude enorm toegenomen is.
In de tijd dat je je acceptgiro’s nog naar de bank op stuurde en daar bij het loket nog geld kon storten en ophalen was het haast niet mogelijk. Dat geldt eigenlijk voor alles.
Maar ja, mensen willen daarentegen ook minder afhankelijk zijn en genieten wel van het feit dat ze nu meer eigen baas zijn over hun rekening en niet overal meer de deur voor uit moeten.

Frans_schw
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 aug 2023 10:29

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Frans_schw »

WeerIemandanders schreef:
04 aug 2023 07:33
Waar kan ik lezen dat Mark Rutte een gewone GSM telefoon heeft en geen Smartphone?

Ik heb ook de DigiD app en bevalt me prima. Ook internetbankieren op mijn telefoon en bevalt mij ook goed.
Ik ben het er wel mee eens dat na de komst van internet en alles via internet gegaan is de fraude enorm toegenomen is.
In de tijd dat je je acceptgiro’s nog naar de bank op stuurde en daar bij het loket nog geld kon storten en ophalen was het haast niet mogelijk. Dat geldt eigenlijk voor alles.
Maar ja, mensen willen daarentegen ook minder afhankelijk zijn en genieten wel van het feit dat ze nu meer eigen baas zijn over hun rekening en niet overal meer de deur voor uit moeten.
Even google gebruiken,

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... ude-nokia/

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Oh een werktelefoon? Hij zal er privé ook wel een hebben neem ik aan, waarmee hij op DigiD kan en op kan internetbankieren.

Moneyman
Berichten: 31149
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Frans_schw schreef:
04 aug 2023 01:27
De originele strekking van mij was, waarom moet alles geregeld worden op en met smartphones en dan met app's! Waarom wordt er geen tweede mogelijkheid geboden. Is dit wat we willen. Ik in ieder geval niet!
Wonderlijk dat je op deze vraag blijft hangen. Want op de waarom-vraag heb je al lang een antwoord, en dat er geen tweede mogelijkheid wordt geboden is apert onjuist (zoals je zélf al hebt geschreven). Blijkbaar wil je het niet zien.

Moneyman
Berichten: 31149
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Frans_schw schreef:
04 aug 2023 08:03
WeerIemandanders schreef:
04 aug 2023 07:33
Waar kan ik lezen dat Mark Rutte een gewone GSM telefoon heeft en geen Smartphone?
Even google gebruiken,

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... ude-nokia/
Leuk dat zelfs uit je eigen bron al blijkt dat Mark zowel een oude Nokia als een moderne smartphone had... :lol: en dat je voorgaande stelling dus óók onjuist is.

peter17111962
Berichten: 653
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"Ik ben gelicenseerd en door de overheid geaccordeerd radiozendamateur"
Ook ik ben al meer dan 40 jaar gelicenceerd radiozendamateur. Ook ik loop regelmatig tegen dit soort dingen aan.
Ik heb hele grote moeite met zaken zoals smart tv's en smart phones. Dat komt doordat ik die menugestuurde
dingen niet kan snappen. Ik ben opgegroeid met apparatuur waarvan 1 knop 1 functie had en dat was het.
Wat ik ook niet begrijp is het feit dat al zou ik een nieuwe smartphone gaan aanschaffen die geschikt is om
2 keer per jaar in te loggen bij de overheid. vervolgens iedereen lastig vallen omdat het inloggen weer anders
is dan de vorige keer. En de rest van het jaar wordt dat dure ding alleen maar gebruikt om te bellen, want het
is tenslotte een telefoon. En 4 jaar later weer een ander moeten kopen omdat het ding verouderd is. Die smartphone
makers kunnen een voorbeeld nemen aan de makers van zendontvangers voor radio zendamateurs. De meeste
apparatuur daarvoor gaat minimaal 30 jaar of langer probleemloos mee. Hoezo technische vooruitgang??

ZeerPrivé
Berichten: 6052
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

peter17111962 schreef:
04 aug 2023 08:31
"Ik ben gelicenseerd en door de overheid geaccordeerd radiozendamateur"
Ook ik ben al meer dan 40 jaar gelicenceerd radiozendamateur. Ook ik loop regelmatig tegen dit soort dingen aan.
Ik heb hele grote moeite met zaken zoals smart tv's en smart phones. Dat komt doordat ik die menugestuurde
dingen niet kan snappen. Ik ben opgegroeid met apparatuur waarvan 1 knop 1 functie had en dat was het.
Wat ik ook niet begrijp is het feit dat al zou ik een nieuwe smartphone gaan aanschaffen die geschikt is om
2 keer per jaar in te loggen bij de overheid. vervolgens iedereen lastig vallen omdat het inloggen weer anders
is dan de vorige keer. En de rest van het jaar wordt dat dure ding alleen maar gebruikt om te bellen, want het
is tenslotte een telefoon. En 4 jaar later weer een ander moeten kopen omdat het ding verouderd is. Die smartphone
makers kunnen een voorbeeld nemen aan de makers van zendontvangers voor radio zendamateurs. De meeste
apparatuur daarvoor gaat minimaal 30 jaar of langer probleemloos mee. Hoezo technische vooruitgang??
Dus je tikt nog steeds op een Olivetti en je huis maak je schoon met zwabber en mattenklopper? En dat een smartphone duur is, is onzin. Je hoeft er niet eentje te kopen van 1500 euro hoor.

Morgan le Fay
Berichten: 574
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

een Olivetti, dat ding incluis floppy's staat bij ons in het museum. :mrgreen:
Een zwabber is voor pakket en/of tegelvloeren een uitkomst.
Laatst gewijzigd door Morgan le Fay op 04 aug 2023 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6874
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lowieze »

peter17111962 schreef:
04 aug 2023 08:31
"Ik ben gelicenseerd en door de overheid geaccordeerd radiozendamateur"
Ook ik ben al meer dan 40 jaar gelicenceerd radiozendamateur. Ook ik loop regelmatig tegen dit soort dingen aan.
Ik heb hele grote moeite met zaken zoals smart tv's en smart phones. Dat komt doordat ik die menugestuurde
dingen niet kan snappen. Ik ben opgegroeid met apparatuur waarvan 1 knop 1 functie had en dat was het.
Wat ik ook niet begrijp is het feit dat al zou ik een nieuwe smartphone gaan aanschaffen die geschikt is om
2 keer per jaar in te loggen bij de overheid. vervolgens iedereen lastig vallen omdat het inloggen weer anders
is dan de vorige keer. En de rest van het jaar wordt dat dure ding alleen maar gebruikt om te bellen, want het
is tenslotte een telefoon. En 4 jaar later weer een ander moeten kopen omdat het ding verouderd is. Die smartphone
makers kunnen een voorbeeld nemen aan de makers van zendontvangers voor radio zendamateurs. De meeste
apparatuur daarvoor gaat minimaal 30 jaar of langer probleemloos mee. Hoezo technische vooruitgang??
Je hoeft natuurlijk niet echt hiervoor telkens een nieuwe smartphone te kopen. Wel moet je je tablet of smartphone regelmatig updaten, voor deze app is nu dit nodig: iOS (versie 12 of hoger) of Android (versie 7.0 of hoger.

witte angora
Berichten: 31976
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door witte angora »

Veiligheidsupdates worden volgens mij hooguit een jaar of 4 uitgegeven, gerekend vanaf de datum dat het ding op de markt kwam. En dan nog, dat kreng van mij kostte rond de 200 euro. Dat moet je dus wel iedere drie of vier jaar ophoesten. Er zijn er meer dan genoeg die dat simpelweg niet hebben.

En inderdaad, vroeger had iedere knop 1 functie. Logisch, duidelijk en overzichtelijk. Als ik mijn hoorapparaten een extra functie wil geven moet dat via een app, doe ff normaal. Vroeger kon die functie, ringleiding, gewoon met de aan/uit knop. Die zit er niet eens meer op... Technische vooruitgang? De geluidskwaliteit was vroeger vele malen beter. Nu is het niet om aan te horen. Sterker nog: met die krengen versta ik minder dan zonder die dingen, terwijl ik wel een stuk meer herrie hoor. Oftewel: ik draag ze niet.

Ik denk serieus dat 'de maatschappij' volkomen losgeslagen van het padje is, met al die fantastische 'vooruitgang'.

Moneyman
Berichten: 31149
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
04 aug 2023 08:56
Veiligheidsupdates worden volgens mij hooguit een jaar of 4 uitgegeven, gerekend vanaf de datum dat het ding op de markt kwam.
Uit mijn ervaring met Apple: de huidige Iphone's worden 6 jaar ondersteund, en die termijn wordt steeds langer. Mijn Ipad Air van een jaar of 8 oud wordt echter ook nog steeds ondersteund. Ongetwijfeld zal die termijn korter kunnen zijn als je goedkopere apparatuur hebt, dus je hebt wel een punt als het gaat om de duurzaamheid van de oplossing. Dat is hét grote nadeel van de voortschrijdende digitalisering.

Wat mij betreft wegen de voordelen nog ruimschoots tegen de nadelen op, maar dat is natuurlijk een heel persoonlijke afweging die voor jou heel anders uit kan pakken.

witte angora
Berichten: 31976
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar Apple is geen Android, en dat hebben de meeste mensen dus.

jochemd
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door jochemd »

Frans_schw schreef:
04 aug 2023 01:27
De originele strekking van mij was, waarom moet alles geregeld worden op en met smartphones en dan met app's! Waarom wordt er geen tweede mogelijkheid geboden. Is dit wat we willen. Ik in ieder geval niet!
Als je dat echt niet wil moet je er wat aan doen. De Wet Digitale Overheid verplicht het gebruik van DigiD of een app of een smartphone helemaal niet. De Wet Digitale Overheid regelt alleen dat er een stelsel van identificatiemiddelen is die gecertificaeerd zijn op een bepaald niveau en dat overheidssites gebruik moeten maken van gecertificeerde identificatiemiddelen en niet mogen discrimineren tegen gecertificaeerde identificatiemiddelel, Dus elk middel uit dat stelsel moet ondersteund worden door elke overheidssite. En dat is zelfs een Europees stelsel, dus ook buitenlandse identificatiemiddelen moeten ondersteund worden. Zoals bijvoorbeeld het Belgische Itsme, dat gemaakt wordt door een commercieel bedrijf.

Wat je dus moet regelen is dat er een identificatiemiddel dat wel aan jouw wensen voldoet aan dat stelsel wordt toegevoegd. Verzin een identificatiemiddel dat gecertificeerd kan worden en ga het bouwen. Of benader een bedrijf met jouw idee voor een identificatiemiddel.

In z'n algemeenheid zal je op zoek moeten gaan naar een apparaat (het moet iets fysieks zijn om voldoende beveiliging te geven, net zoals een telefoonnummer aan een SIM kaart is gekoppeld, maar dan veiliger), wat gekoppeld kan worden aan een persoon. Waarbij de wijze van koppeling ook nog eens veilig moet zijn, wat vaak geinterpreteerd wordt als minstens eenmaal fysiek aanwezig zijn en een iudentiteitsbewijs controleren.

Het is zo'n 10 jaar geleden dat ik voor het laatst rond heb gekeken wat er allemaal op de markt is, maar om je een idee te geven voor wat van dergelijke middelen:
in Zweden hebben ze een systeem gebaseerd op smartcards van banken (want iedereen heeft toch een bankrekening)
in Belgie hebben ze naast itsme ook iets met smartcards en readers van de overheid
in Nederland hadden we DigiNotar waar je een USB apparaat kon krijgen nadat je bij de notaris je paspoort had laten zien (makkelijk, want iedereen heeft wel een notaris dichtbij)

jochemd
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door jochemd »

peter17111962 schreef:
04 aug 2023 08:31
Ook ik ben al meer dan 40 jaar gelicenceerd radiozendamateur. Ook ik loop regelmatig tegen dit soort dingen aan.
Ik heb hele grote moeite met zaken zoals smart tv's en smart phones. Dat komt doordat ik die menugestuurde
dingen niet kan snappen. Ik ben opgegroeid met apparatuur waarvan 1 knop 1 functie had en dat was het.
I've come up with a set of rules that describe our reactions to technologies:
1. Anything that is in the world when you’re born is normal and ordinary and is just a natural part of the way the world works.
2. Anything that's invented between when you’re fifteen and thirty-five is new and exciting and revolutionary and you can probably get a career in it.
3. Anything invented after you're thirty-five is against the natural order of things.”
― Douglas Adams, The Salmon of Doubt

Erthanax
Berichten: 10058
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Erthanax »

peter17111962 schreef:
04 aug 2023 08:31
(...) Ik ben opgegroeid met apparatuur waarvan 1 knop 1 functie had en dat was het.
Twee functies kwam ook wel vaak voor, bv de volumeknop van de radio waarmee je hem ook kaan aan- en uitzetten :wink:
Toch herken ik uw opmerking wel, een menu-structuur is niet altijd handig. In sommige auto's werden een paar jaar geleden bijna alle knoppen op het dashboard vervangen door een (menu)keuze op een display. Daar was lang niet iedereen blij mee, vooral omdat je dan niet meer "op de tast" kunt bedienen.
peter17111962 schreef:
04 aug 2023 08:31
(...) En de rest van het jaar wordt dat dure ding alleen maar gebruikt om te bellen, want het is tenslotte een telefoon.
Hier maakt u een denkfout, of eigenlijk een "beschouwingsfout". Vroeger was een telefoon (zwart, aan de muur in de gang :wink: ) inderdaad om te bellen. Tegenwoordig gebruiken veel mensen een telefoon soms nauwelijks om te bellen en veel meer voor het maken van foto's, afspelen of streamen van media (muziek, video), sociale media, zoeken van informatie, en een veelheid van apps.

U moet een mobiele telefoon beschouwen als een kleine en zeer veelzijdige computer waarmee u ook nog kunt bellen. Misschien helpt dat een beetje die buitengewoon handige dingen meer te wasrderen.

Moneyman
Berichten: 31149
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
04 aug 2023 09:22
Maar Apple is geen Android, en dat hebben de meeste mensen dus.
Android heeft inderdaad nog iets meer dan 50% van de markt in handen. Maar ook daar geldt hetzelfde: populaire, duurdere toestellen worden langer ondersteund. Logisch ook.

Morgan le Fay
Berichten: 574
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Mijn telefoon is al een tijdje geen telefoon meer maar een piece of multiple occupation .
En het DiGiD verhaal is opgelost.

rwolters
Berichten: 1823
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door rwolters »

peter17111962 schreef:
04 aug 2023 08:31
"Ik ben gelicenseerd en door de overheid geaccordeerd radiozendamateur"
Ook ik ben al meer dan 40 jaar gelicenceerd radiozendamateur. Ook ik loop regelmatig tegen dit soort dingen aan.
Ik heb hele grote moeite met zaken zoals smart tv's en smart phones. Dat komt doordat ik die menugestuurde
dingen niet kan snappen. Ik ben opgegroeid met apparatuur waarvan 1 knop 1 functie had en dat was het.
Wat ik ook niet begrijp is het feit dat al zou ik een nieuwe smartphone gaan aanschaffen die geschikt is om
2 keer per jaar in te loggen bij de overheid. vervolgens iedereen lastig vallen omdat het inloggen weer anders
is dan de vorige keer. En de rest van het jaar wordt dat dure ding alleen maar gebruikt om te bellen, want het
is tenslotte een telefoon. En 4 jaar later weer een ander moeten kopen omdat het ding verouderd is. Die smartphone
makers kunnen een voorbeeld nemen aan de makers van zendontvangers voor radio zendamateurs. De meeste
apparatuur daarvoor gaat minimaal 30 jaar of langer probleemloos mee. Hoezo technische vooruitgang??
Je hebt blijkbaar geen moeite om via een (waarschijnlijk) PC en browser kenbaar te maken dat je niet met nieuwe dingen kunt omgaan. Als je hier kunt inloggen en kunt reageren kan je ook dingen waarvan je claimt dat die te lastig zijn voor jou. Je hebt zelfs ooit een account voor dit forum aangemaakt en dat is bijna lastiger dn een digitale belastingaangifte doen.

Arizonakid
Berichten: 1239
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Vooruitgang, het is me wat.
Zelfs mijn 82 jaar oude moeder gebruikt een smartphone voor dit soort dingen, je gaat mee of je blijft achter, zegt ze altijd.

Plaats reactie