DIGID app verplicht bij sommige overheden

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat machtigen wil ik juist niet. Iedereen doet zijn “eigen” aangifte.

Lowieze
Berichten: 6873
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
07 aug 2023 17:51
Maar dat machtigen wil ik juist niet. Iedereen doet zijn “eigen” aangifte.
Nou nee, u gebruikt hun digid om hun aangifte te doen.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Daarom staat eigen ook tussen aanhalingstekens.

Lowieze
Berichten: 6873
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lowieze »

Persoonlijk vind ik het een vreemd idee dat iemand zo’n 40 DigiD inloggegevens van anderen weet. Maar goed, wie ben ik.

Lowieze
Berichten: 6873
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
07 aug 2023 17:15

Herkenbaar, zo doe ik het ook. Strikt genomen mag het niet, natuurlijk, maar de Belastingdienst geeft het zelf als optie.

Zolang je een beetje (voor jou) logisch systeem hanteert, is het niet moeilijk ze te onthouden.
Niet die optie hoor :D

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
07 aug 2023 16:52
witte angora schreef:
07 aug 2023 13:53
En hoezo makkelijk dat ik een pincode moet onthouden? Met een sms-controle hoef ik toch ook geen pincode te onthouden?
Dat is dus juist de toegenomen veiligheid waar we het eerder al over hadden... :wink:

Los daarvan hoef je je DigID-inlognaam en DigId-wachtwoord nu niet meer te onthouden, en die waren langer. Dus ook voor wat betreft hetgeen wat je moet onthouden ga je er op vooruit.
Daar snap ik helemaal niks van. Dus een code via de telefoon is veiliger dan een 2traps verificatie, waarbij je eerst je inlognaam en ww invoert en daarna de sms-code? Geloof ik niks van.

ZeerPrivé
Berichten: 6052
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
07 aug 2023 17:51
Maar dat machtigen wil ik juist niet. Iedereen doet zijn “eigen” aangifte.
Waarom wil je het niet via een machtiging doen?

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
07 aug 2023 17:58
Persoonlijk vind ik het een vreemd idee dat iemand zo’n 40 DigiD inloggegevens van anderen weet. Maar goed, wie ben ik.
Ik kan u verzekeren dat ze er alleen maar baat bij hebben. Ik doe er echt niks geks mee. Moeten ze ergens inloggen, bellen ze mij om hun inlogcodes te vragen, want ze kunnen blijkbaar zelf hun gegevens niet onthouden.

ZeerPrivé
Berichten: 6052
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
07 aug 2023 18:19
Lowieze schreef:
07 aug 2023 17:58
Persoonlijk vind ik het een vreemd idee dat iemand zo’n 40 DigiD inloggegevens van anderen weet. Maar goed, wie ben ik.
Ik kan u verzekeren dat ze er alleen maar baat bij hebben. Ik doe er echt niks geks mee. Moeten ze ergens inloggen, bellen ze mij om hun inlogcodes te vragen, want ze kunnen blijkbaar zelf hun gegevens niet onthouden.
Natuurlijk vergeten ze hun inloggegevens, want ze hoeven het niet te onthouden. Eén belletje en het wordt voorgekauwd.

ZeerPrivé
Berichten: 6052
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

ZeerPrivé schreef:
07 aug 2023 18:18
Lady1234 schreef:
07 aug 2023 17:51
Maar dat machtigen wil ik juist niet. Iedereen doet zijn “eigen” aangifte.
Waarom wil je het niet via een machtiging doen?
Dat mogen 'we' niet weten?

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb het niet echt over de jeugd. De meesten hebben al moeite met het gebruik van sms.

Het werkt prima zo.

Ik hou de zaken liever gescheiden bij de belastingdienst.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 07 aug 2023 18:45, 2 keer totaal gewijzigd.

PGros
Berichten: 1202
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door PGros »

witte angora schreef:
07 aug 2023 18:18
Moneyman schreef:
07 aug 2023 16:52
witte angora schreef:
07 aug 2023 13:53
En hoezo makkelijk dat ik een pincode moet onthouden? Met een sms-controle hoef ik toch ook geen pincode te onthouden?
Dat is dus juist de toegenomen veiligheid waar we het eerder al over hadden... :wink:

Los daarvan hoef je je DigID-inlognaam en DigId-wachtwoord nu niet meer te onthouden, en die waren langer. Dus ook voor wat betreft hetgeen wat je moet onthouden ga je er op vooruit.
Daar snap ik helemaal niks van. Dus een code via de telefoon is veiliger dan een 2traps verificatie, waarbij je eerst je inlognaam en ww invoert en daarna de sms-code? Geloof ik niks van.
Je gaat inloggen op een website met digid
Opend de app met pincode en krijg een koppelcode.
Vul die weer in op de website en dan krijg je daar een QR code.
Die qr code moet je weer inlezen met de app
Dan krijg je in de app dat je wilt inloggen op de bepaalde website (naam wordt gegeven)
Dan klik je ok dat je wilt inloggen en dan gaat de website weer verder en ben je ingelogd.
Dus het gaat iets verder dan alleen de pincode opgeven.
(Of het veiliger is dan met sms code weet ik niet maar het lijkt met sms code net zo veilig voor mij )

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door witte angora »

PGros schreef:
07 aug 2023 18:35
Je gaat inloggen op een website met digid
Opend de app met pincode en krijg een koppelcode.
Vul die weer in op de website en dan krijg je daar een QR code.
Die qr code moet je weer inlezen met de app
Dan krijg je in de app dat je wilt inloggen op de bepaalde website (naam wordt gegeven)
Dan klik je ok dat je wilt inloggen en dan gaat de website weer verder en ben je ingelogd.
Dus het gaat iets verder dan alleen de pincode opgeven.
(Of het veiliger is dan met sms code weet ik niet maar het lijkt met sms code net zo veilig voor mij )
En dat is sneller en makkelijker dan met een sms? Wat een sof. En veilig? Ik geloof er niks van. De enige drempel is die inlogcode die iedereen overal opschrijft omdat ze het anders niet kunnen onthouden. Of ze geven het aan een ander om te onthouden...

xflorisx
Berichten: 395
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door xflorisx »

Lowieze schreef:
07 aug 2023 13:35
witte angora schreef:
07 aug 2023 13:22
Ben net even gaan zoeken. Vind het best wel ingewikkeld, die digid-app. Op seniorenweb staat hoe je het moet installeren, maar dan kun je niet op je laptop op overheidssites inloggen. En dat is dus juist wel de bedoeling.

Wel vond ik informatie over een NFC Card reader. Die koppel je met een usb-stick aan je computer/laptop. Maar of dat geschikt is? Geen idee. https://nfcw.nl/nfc-card-reader/

Wat ik ergens wel tegen kwam is dat je paspoort niet ouder moet zijn dan iets van 2021 of zo. Dus ik vermoed zo dat half Nederland inmiddels nieuwe papieren aan moet gaan vragen. Denk dat de chaos straks inderdaad compleet gaat worden.
Op de site van digid.nl staat:
“Door een eenmalige controle van je paspoort rijbewijs of identiteitskaart aan de app toe te voegen kan je extra privacygevoelige gegevens inzien of wijzigen.
Je hebt daarvoor het volgende nodig:


Een smartphone of tablet met besturingssysteem: Android (versie 7.0 of hoger), iOS (versie 12)

Een Nederlands identiteitsbewijs: Paspoort, Identiteitskaart, Rijbewijs (afgegeven na 14 november 2014)”
Prima informatie dat rijbewijs ook kan. Die is in ieder geval wel van na 14 nov. 2014. identiteitskaart is dat niet.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar moet dan iedereen bij RDI inloggen? Dat is volgens mij, vooralsnog, de enige site waar identiteitscontrole plaatsvindt.

Lowieze
Berichten: 6873
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
07 aug 2023 18:29
Ik heb het niet echt over de jeugd. De meesten hebben al moeite met het gebruik van sms.

Het werkt prima zo.

Ik hou de zaken liever gescheiden bij de belastingdienst.
De zaken blijven natuurlijk net zo goed gescheiden als u een machtigingscode gebruikt. Dat is zeker geen reden om inloggegevens van anderen te gebruiken.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, nee, dan worden hun namen gekoppeld aan de mijne.

Lowieze
Berichten: 6873
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
07 aug 2023 19:44
Nee, nee, dan worden hun namen gekoppeld aan de mijne.
En op welke manier zou dat nadelig zijn?

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is zeker niet “voordeliger”, dus niet nodig.

Frans_schw
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 aug 2023 10:29

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Frans_schw »

xflorisx schreef:
07 aug 2023 19:21
Lowieze schreef:
07 aug 2023 13:35
witte angora schreef:
07 aug 2023 13:22
Ben net even gaan zoeken. Vind het best wel ingewikkeld, die digid-app. Op seniorenweb staat hoe je het moet installeren, maar dan kun je niet op je laptop op overheidssites inloggen. En dat is dus juist wel de bedoeling.

Wel vond ik informatie over een NFC Card reader. Die koppel je met een usb-stick aan je computer/laptop. Maar of dat geschikt is? Geen idee. https://nfcw.nl/nfc-card-reader/

Wat ik ergens wel tegen kwam is dat je paspoort niet ouder moet zijn dan iets van 2021 of zo. Dus ik vermoed zo dat half Nederland inmiddels nieuwe papieren aan moet gaan vragen. Denk dat de chaos straks inderdaad compleet gaat worden.
Op de site van digid.nl staat:
“Door een eenmalige controle van je paspoort rijbewijs of identiteitskaart aan de app toe te voegen kan je extra privacygevoelige gegevens inzien of wijzigen.
Je hebt daarvoor het volgende nodig:


Een smartphone of tablet met besturingssysteem: Android (versie 7.0 of hoger), iOS (versie 12)

Een Nederlands identiteitsbewijs: Paspoort, Identiteitskaart, Rijbewijs (afgegeven na 14 november 2014)”
Prima informatie dat rijbewijs ook kan. Die is in ieder geval wel van na 14 nov. 2014. identiteitskaart is dat niet.
Tja mijn rijbewijs is van voor 2014 en mijn paspoort doet het niet... BINGO.
Inmiddels begrijp ik de de email van DIGID ook,,,

QUOTE "Geachte F xxxxxx,
Hartelijk dank voor uw melding.
Wegens onverwachte drukte duurt de afhandeling langer dan gebruikelijk. Wij streven ernaar u binnen 5 werkdagen antwoord te geven.

Onze excuses voor deze vertraging.

Met vriendelijke groet,

Servicedesk DigiD" Eind quote

Ben er nu ook achter waar de onverwachte drukte vandaan komt... :mrgreen:
Zouden er meer mensen geklaagd hebben????!!
Inmiddels heb ik al 45minuten beltijd aan deze helpdesk besteed en dan nu na vierdagen maar snel even een mail er uit dat ze het plotseling erg druk hebben.
Ach het nieuwe normaal zullen we maar zeggen. En een deel van de mensen zich maar afvragen waarom men zo weinig vertrouwen heeft in de digitale snelweg van het rijk.

Plaats reactie