Onkruid71 schreef: ↑31 aug 2023 08:47
Gaan we hier niet voorbij aan of de beoordeling van de GGZ wel correct is, want daar begint het allemaal mee.
TS geeft ook aan dat dat veel niet correcte beoordelingen en observaties in zitten.
Als dat inderdaad zo is, dan begin ik een beetje te snappen wat er aan de hand is.
Er wordt eigenlijk vanuit gegaan dat GGZ alles goed gedaan heeft.
Dat is precies het punt. We kennen de hele situatie niet. Het enige wat we weten is dat TS en zijn vrouw in 'zwaar weer' terecht zijn gekomen. Dan komt er een punt dat mensen anders gaan reageren dan als ze in 'hanteerbare omstandigheden' zouden zitten. Als een hulpverlener dat onderscheid niet kan maken, of er niet mee om weet te gaan, of niet de juiste vragen weet te stellen, niet de juiste informatie naar boven weet te halen, komen er conclusies die weinig tot geen grond hebben. Uiteindelijk kom je in een vicieuze cirkel waar haast niet meer uit te komen is. En, zonder verder over feiten te beschikken, dat zou zomaar vaker voor kunnen komen dan je denkt. Actie = reactie. Iemand die zich machteloos voelt reageert vanuit dat gevoel, en als zo iemand steeds meer de verdediging in gedrongen wordt, worden de reacties steeds feller.
Soms hebben mensen meer baat bij een luisterend oor dan een hele riedel hulpverleners die met alle geweld hun visie door willen drukken. Want luisteren, dat kunnen maar heel weinig mensen echt goed. Zit nu nog even aan mijn vader te denken, die was overduidelijk stervende, niemand die het zag. Niet in het ziekenhuis, niet in het verpleeghuis. Ze zouden hem nog wel even helpen mobiel te worden, ammehoela... Ik zeg nog op 2e Kerstdag: 'ik weet niet of die man het nieuwe jaar haalt'. 'Meneer, dat kunt u niet weten, die man leeft misschien nog wel jaren'. 31 december kwam het telefoontje.