Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude
-
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01
Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude
Kan Odido niet achterhalen op welk IP adres deze mobiel met abonnement is besteld? Of is ervoor dit soort intern onderzoek ook toestemming nodig?
Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude
Dat abonnement hoef je niet te kopen. Of je de schade van het verlies van de telefoon moet vergoeden hangt af van de omstandigheden.
De onrechtmatige daad voelt wat onnatuurlijk aan. Als Odido een telefoon aan TS heeft geleverd op grond van een niet betaande overeenkomst met TS, dan zou ik zeggen dat er onverschuldigd betaald is. Ik heb niet wat de gevolgen zijn voor het niet kunnen voldoen daarvan.
Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude
Hoe ga je bewijzen dat er geen overeenkomst is als de bestelling is gedaan met de gegevens van TS?alfatrion schreef: ↑23 dec 2023 01:21Dat abonnement hoef je niet te kopen. Of je de schade van het verlies van de telefoon moet vergoeden hangt af van de omstandigheden.
De onrechtmatige daad voelt wat onnatuurlijk aan. Als Odido een telefoon aan TS heeft geleverd op grond van een niet betaande overeenkomst met TS, dan zou ik zeggen dat er onverschuldigd betaald is. Ik heb niet wat de gevolgen zijn voor het niet kunnen voldoen daarvan.
-
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56
Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude
Erg geslepen en listig gedaan door deze fraudeurs, petje af . Is vast niet de 1e keer dat ze met dit bijltje gehakt hebben.
Je hebt de Iphone met DHL teruggestuurd naar de zogenaamde nieuwe "werkgever"? Dan heb je toch een adres waar dit bezorgd is? Ik zou daar eens gaan kijken.
Je hebt de Iphone met DHL teruggestuurd naar de zogenaamde nieuwe "werkgever"? Dan heb je toch een adres waar dit bezorgd is? Ik zou daar eens gaan kijken.
Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude
De telefoon kan toch op afstand geblokkeerd worden?
Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude
Ik denk dat dit probleem snel op te lossen is.
Het Imeinummer is bekend en simpel te herleiden.
Dit kan Odido zelf doen.
Het Imeinummer is bekend en simpel te herleiden.
Dit kan Odido zelf doen.
Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude
Ik vermoed dat die bewijslast bij Odido ligt wanneer TS het bestaan van de overeenkomt betwist.rwolters schreef: ↑23 dec 2023 08:32Hoe ga je bewijzen dat er geen overeenkomst is als de bestelling is gedaan met de gegevens van TS?alfatrion schreef: ↑23 dec 2023 01:21Dat abonnement hoef je niet te kopen. Of je de schade van het verlies van de telefoon moet vergoeden hangt af van de omstandigheden.
De onrechtmatige daad voelt wat onnatuurlijk aan. Als Odido een telefoon aan TS heeft geleverd op grond van een niet betaande overeenkomst met TS, dan zou ik zeggen dat er onverschuldigd betaald is. Ik heb niet wat de gevolgen zijn voor het niet kunnen voldoen daarvan.
Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude
Ik zal het proberen te verduidelijken:
Ik heb telefonisch contact gehad waarbij mij dus mondeling is toegezegd dat ik was aangenomen. Ik heb via de email een contract toegestuurd gekregen, dus tot zover niets geks. Ik heb een foto van mijn bankpas en id kaart ge-upload in het "personeelsdossier", dus ja ze hadden al mijn gegevens voor handen. Ik moest via mijn mobiel bankieren app wat qr codes scannen ivm bevestiging identiteit enz.
Ik zou een laptop en telefoon van de zaak krijgen, aangezien het een volledige thuiswerkfunctie betrof, echter was het voor mij niet bekend wanneer mijn werktelefoon bezorgd zou worden. Na het bericht dat de software ontbrak heb ik de telefoon naar een DHL punt gebracht en de code gescand die mij is toegezonden door de "werkgever".
Odido is mijn huidige provider, ik heb eerder dit jaar al een abonnement met telefoon daar afgesloten, dus het feit dat Odido niet heeft opgemerkt dat er met een ander mailadres en telefoonnummer binnen 6 mnd een nieuw abonnement met telefoon is afgesloten uit mijn naam, zou op zijn minst moeten opvallen, maar dat is mijn redenatie.
Ik heb Belsimpel en Ritel uiteraard gebeld zodra ik wist dat ik was opgelicht om te controleren of er met mijn gegevens wat was gedaan.
Hoop dat dit de boel enigszins verhelderd? Ja achteraf zie je alle tekenen luid en duidelijk, ik voel me ook enorm dom dat ik hierin ben getrapt, maar ja het is nu niet meer terug te draaien.... Ik verwacht opgelicht te worden met online aankopen of anderszins online zaken, maar via Indeed? Nee, dat had ik niet kunnen bedenken.
Ik heb telefonisch contact gehad waarbij mij dus mondeling is toegezegd dat ik was aangenomen. Ik heb via de email een contract toegestuurd gekregen, dus tot zover niets geks. Ik heb een foto van mijn bankpas en id kaart ge-upload in het "personeelsdossier", dus ja ze hadden al mijn gegevens voor handen. Ik moest via mijn mobiel bankieren app wat qr codes scannen ivm bevestiging identiteit enz.
Ik zou een laptop en telefoon van de zaak krijgen, aangezien het een volledige thuiswerkfunctie betrof, echter was het voor mij niet bekend wanneer mijn werktelefoon bezorgd zou worden. Na het bericht dat de software ontbrak heb ik de telefoon naar een DHL punt gebracht en de code gescand die mij is toegezonden door de "werkgever".
Odido is mijn huidige provider, ik heb eerder dit jaar al een abonnement met telefoon daar afgesloten, dus het feit dat Odido niet heeft opgemerkt dat er met een ander mailadres en telefoonnummer binnen 6 mnd een nieuw abonnement met telefoon is afgesloten uit mijn naam, zou op zijn minst moeten opvallen, maar dat is mijn redenatie.
Ik heb Belsimpel en Ritel uiteraard gebeld zodra ik wist dat ik was opgelicht om te controleren of er met mijn gegevens wat was gedaan.
Hoop dat dit de boel enigszins verhelderd? Ja achteraf zie je alle tekenen luid en duidelijk, ik voel me ook enorm dom dat ik hierin ben getrapt, maar ja het is nu niet meer terug te draaien.... Ik verwacht opgelicht te worden met online aankopen of anderszins online zaken, maar via Indeed? Nee, dat had ik niet kunnen bedenken.
Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude
De bewijslast ligt uiteraard bij Odido.
Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude
Wat is dit nu voor een reactie? Ik zit niet de hele dag achter de pc. Daarnaast dacht ik een melding te krijgen zodra er een reactie op mijn topic zou komen.... blijkbaar niet dus!
Ik heb inmiddels een reactie toegevoegd, hoop dat dit u kan bekoren?
Dorfje
vindt dit leuk
Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude
Het is, zo bleek achteraf, naar een servicepunt gestuurd.Een Wiskunde Student schreef: ↑23 dec 2023 09:54Erg geslepen en listig gedaan door deze fraudeurs, petje af . Is vast niet de 1e keer dat ze met dit bijltje gehakt hebben.
Je hebt de Iphone met DHL teruggestuurd naar de zogenaamde nieuwe "werkgever"? Dan heb je toch een adres waar dit bezorgd is? Ik zou daar eens gaan kijken.
Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude
@sasa1980, om wat voor soort functie ging het waarvoor je was aangenomen? En welk bedrijf staat er op het contract? Heb je dit geverifieerd (plaats etcetera)?
De vraag is eigenlijk of men je had kunnen verwijten dat je erin bent gestonken.
De vraag is eigenlijk of men je had kunnen verwijten dat je erin bent gestonken.
Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude
Klantenservice functie, het is een legitiem bedrijf, ik heb dit inderdaad nagekeken. Dit bedrijf baalt ook enorm dat hun naam hierin is misbruikt.
Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude
Heb je nog nagekeken vanuit welke emailadres de mail gestuurd is?
Of je een sterke zaak hebt en Odido nat gaat durf ik helaas niet te zeggen; wel is de oplichting goed in elkaar opgezet. Helaas.
Of je een sterke zaak hebt en Odido nat gaat durf ik helaas niet te zeggen; wel is de oplichting goed in elkaar opgezet. Helaas.
Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude
Heb je daarvoor de "KopieID" app van de overheid gebruikt en een watermerk toegevoegd? Anders dan kunnen ze die kopie eindeloos blijven hergebruiken.
Ik neem aan dat je nog email hebt met de link waar je het hele spul hebt moeten uploaden. Als dat een derde partij is zou ik contact met hun opnemen en met een beroep op de AVG vragen om:
- - inzage in alle gegevens van je die ze hebben;
- de identiteit van de verwerkingsverantwoordelijke;
- beperking van de verwerking van je persoonsgegevens zodat die niet meer door derden (de oplichters) te downloaden zijn, maar ook niet verwijderd worden (omdat dan vaak logfiles ook verwijderd worden)
Ik denk dat het nogal belangrijk is wat je hier precies hebt gedaan. Bedoel je dat de oplichters gebruik maakten van IDIN om jouw gegevens te controleren? Als dat zo is is er een traceerbaar contract want IDIN gebruik je niet zomaar. Of heb jij via IDIN o.i.d. je identiteit bevestigd bij mobiel.nl en op die manier akkoord gegeven op contract en bestelling? Of heb jij codes gescand en vervolgens bevestigingscodes doorgeveven aan de oplichters die ze ergens hebben ingevoerd?
Als je het niet meer weet zou ik zeker je bank inschakelen en bij hun vragen om de loggegevens van alle gebruik dat er is gemaakt van je mobiel bankieen app en controleren of er niet nog meer apparaten plotseling geregistreerd zijn bij je bank. En als je bij de foto van de bankpas die je hebt opgestuurd naar de oplichters niet je pasnummer etc. hebt afgeschermd zou ik ook maar meteen vragen of je je pas moet laten blokkeren. En daar zou ik niet mee wachten tot na Kerst.
Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude
Ik wist niet van het bestaan van kopieId af, dus nee die heb ik niet gebruikt. Uiteraard heb ik direct mijn idkaart als gestolen gemeld bij de gemeente en een nieuwe aangevraagd. Ook mijn bankpas is reeds vervangen. Ik heb contact met de bank gehad en die ziet niet direct een probleem. Ik denk dat ik, zonder te weten, bij mobiel.nl mijn identiteit heb bevestigd. Ik heb geen codes of inloggegevens gedeeld.jochemd schreef: ↑23 dec 2023 16:43Heb je daarvoor de "KopieID" app van de overheid gebruikt en een watermerk toegevoegd? Anders dan kunnen ze die kopie eindeloos blijven hergebruiken.
Ik neem aan dat je nog email hebt met de link waar je het hele spul hebt moeten uploaden. Als dat een derde partij is zou ik contact met hun opnemen en met een beroep op de AVG vragen om:
- - inzage in alle gegevens van je die ze hebben;
- de identiteit van de verwerkingsverantwoordelijke;
- beperking van de verwerking van je persoonsgegevens zodat die niet meer door derden (de oplichters) te downloaden zijn, maar ook niet verwijderd worden (omdat dan vaak logfiles ook verwijderd worden)Ik denk dat het nogal belangrijk is wat je hier precies hebt gedaan. Bedoel je dat de oplichters gebruik maakten van IDIN om jouw gegevens te controleren? Als dat zo is is er een traceerbaar contract want IDIN gebruik je niet zomaar. Of heb jij via IDIN o.i.d. je identiteit bevestigd bij mobiel.nl en op die manier akkoord gegeven op contract en bestelling? Of heb jij codes gescand en vervolgens bevestigingscodes doorgeveven aan de oplichters die ze ergens hebben ingevoerd?
Als je het niet meer weet zou ik zeker je bank inschakelen en bij hun vragen om de loggegevens van alle gebruik dat er is gemaakt van je mobiel bankieen app en controleren of er niet nog meer apparaten plotseling geregistreerd zijn bij je bank. En als je bij de foto van de bankpas die je hebt opgestuurd naar de oplichters niet je pasnummer etc. hebt afgeschermd zou ik ook maar meteen vragen of je je pas moet laten blokkeren. En daar zou ik niet mee wachten tot na Kerst.
Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude
Maar kreeg u dan berichten van Belsimpel en Ritel?
Uw ID kaart is toch niet gestolen?
Uw ID kaart is toch niet gestolen?
Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude
Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude
't Is een behoorlijk goed opgezette scam, zo te zien. Erg zuur. Hoe het afloopt als Odido je zou dagvaarden, durf ik echt niet te voorspellen.