angel1978 schreef: ↑16 jul 2024 13:16
Erthanax schreef: ↑16 jul 2024 10:48
De genoemde fabrikant gaat uit van een koudwatertemperatuur van 10 graden. Dat is wel heel erg koud. Bij mij is die nu net onder de 19 graden. Dat drukt het voorgespiegelde rendement natuurlijk ook nog flink.
Kan je me eens uitleggen hoe jij het rendement berekent en hoe die gerelateerd is aan de koudwater temperatuur?
Ach, laat ik op het eerste gezicht nu niet zo zuiver omspringen met woorden rendement en besparing. Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa. Ondanks die onvolkomenheid moet de strekking van mijn opmerking duidelijk zijn.
Overigens wil ik er graag op wijzen dat rendement niet alleen een technische betekenis heeft — het rendement van de warmtewisselaar, dat betrekking heeft op de energiestromen in de warmtewisselaar — maar ook een financiële, hier bv het rendement van de investering, dat betrekking heeft op de besparing of de terugverdientijd.
Over de invloed van de verschillende parameters op het technisch rendement van een warmtewisselaar durf ik uit mijn hoofd weinig te zeggen. Het is bijna vijftig jaar geleden dat ik daarover het een en ander geleerd heb; omdat ik in mijn werkzame leven die kennis nooit heb gebruikt, is die flink weggezakt. Ik heb geen zin die kennis op te halen, want daarvoor acht ik het belang te gering.