bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
pastafan
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 apr 2011 10:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door pastafan »

Erthanax schreef:
16 jul 2024 18:07
Het zal echt wel wat besparen, maar het blijft kruimelwerk. Echt besparen doe je met een waterbesparende douchekop, en korter en minder vaak douchen. Ik vind het niet belangrijk genoeg om bouwers te verplichten dit als optie aan te bieden.
@erthanax: nogmaals (voor de zoveelste keer): je bespaart 30-50% op energie per doucheminuut. Niets meer of minder. Zo moet je het ook zien. En ja korter/ minder vaak douchen bespaart ook. Maar als je dat ook doet met een douchewtw bespaar je NOG meer.

pastafan
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 apr 2011 10:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door pastafan »

angel1978 schreef:
16 jul 2024 19:18
witte angora schreef:
16 jul 2024 18:51
Ooit, lang geleden, werd 20+ kaas uitgevonden. 'O wat fijn', zeiden sommige mensen, 'dan kun je twee keer zoveel op je boterham doen zonder dat je er dikker van wordt'.

Zoiets? Het advies is korter douchen om te besparen, maar als de besparing grotendeels wegvalt, waarom zal je dan nog korter douchen?

Komen we weer op dezelfde redenering uit.
Ts wil graag zo min mogelijk verspillen en zoveel mogelijk besparen. Minder en minder lang douchen is een manier. Een wtw is een andere. Beiden dragen bij aan hetzelfde doel. Als je beiden doet zal het effect van de wtw ongetwijfeld minder zijn en dus de tvt langer, maar als TS er dan toch nog gelukkig mee is, of wellicht met een kleinere boiler uit kan of meer familieleden uit dezelfde boiler kan laten douchen, waarom.zou ie dat dan niet doen? Accepterend dat de tvt misschien wel oploopt naar 15 jaar.
Of misschien is comfort ook wel een ding en zoekt TS ondanks dat toch naar een manier om te besparen ( ook al ia het niet de meest effectieve methode ).
@angel1978: jij slaat de spijker op z'n kop. Complimenten. Met nog een kleine aanvulling: ik voel mij ook beter als ik douche en weet dat de warmte wordt hergebruikt. In plaats van het warme water direct in het afvoerputje te lozen.

witte angora
Berichten: 31948
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
17 jul 2024 10:47
Als die bij jou structureel 19 graden is dan is er dus ergens iets dat voor opwarming zorgt.
Geen idee hoe de waterleiding van Erthanax loopt, maar als die binnen de schil van de woning ligt zal de binnentemperatuur het water enigszins opwarmen denk ik. Overigens noemde Erthanax niet structureel 19 graden.

Erthanax
Berichten: 10047
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Erthanax »

WA, inderdaad, de koudwatertemperatuur is bij mij niet structureel 19 graden.

En pastafan, voor de zoveelste keer: ik vind die besparing met een wtw per douchebeurt kruimelwerk en te gering om bouwers te verplichten dat als optie aan te bieden. Dat is toch waar het topic over ging? Wie het zelf wil, moet het vooral doen, maar een verplichting vind ik niet nodig.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Erthanax schreef:
17 jul 2024 11:04
WA, inderdaad, de koudwatertemperatuur is bij mij niet structureel 19 graden.

En pastafan, voor de zoveelste keer: ik vind die besparing met een wtw per douchebeurt kruimelwerk en te gering om bouwers te verplichten dat als optie aan te bieden. Dat is toch waar het topic over ging? Wie het zelf wil, moet het vooral doen, maar een verplichting vind ik niet nodig.
Je gaf aan die 19 graden in de winter gemeten te hebben. Dat zal in de zomer ( waar de koudwatertemperatuur gemiddeld 5 graden hoger ligt ) niet veel lager zijn dan. Ook nooit lager dan 15 graden is eigenlijk te hoog ( hoewel niet problematisch ).

Overigens vind ik diezelfde verplichting ook niet wenselijk zoals hier ook aangegeven.

witte angora
Berichten: 31948
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door witte angora »

Over die gewenste optie-verplichting zijn we het, denk ik, dan roerend eens. Dat zie ik ook niet zitten.

Iemand die per se zoiets wil kan natuurlijk overwegen een eigen woning te laten bouwen. 'Tiny houses', althans wat 'de markt' er intussen van maakt, zijn er al vanaf zo'n 150.000 euro, dan zit er zo'n boiler in en een hoop andere bespaardingetjes om te zorgen dat mensen volledig off-grid kunnen leven. Zo'n douche wtw-systeem zal dan vast wel mogelijk zijn.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
17 jul 2024 11:27
Over die gewenste optie-verplichting zijn we het, denk ik, dan roerend eens. Dat zie ik ook niet zitten.

Iemand die per se zoiets wil kan natuurlijk overwegen een eigen woning te laten bouwen. 'Tiny houses', althans wat 'de markt' er intussen van maakt, zijn er al vanaf zo'n 150.000 euro, dan zit er zo'n boiler in en een hoop andere bespaardingetjes om te zorgen dat mensen volledig off-grid kunnen leven. Zo'n douche wtw-systeem zal dan vast wel mogelijk zijn.
De douche wtw pijp zal wel een hele uitdaging worden :wink:

pastafan
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 apr 2011 10:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door pastafan »

Erthanax schreef:
17 jul 2024 11:04
WA, inderdaad, de koudwatertemperatuur is bij mij niet structureel 19 graden.

En pastafan, voor de zoveelste keer: ik vind die besparing met een wtw per douchebeurt kruimelwerk en te gering om bouwers te verplichten dat als optie aan te bieden. Dat is toch waar het topic over ging? Wie het zelf wil, moet het vooral doen, maar een verplichting vind ik niet nodig.
@erthanax: jij mag vinden wat je wil (uiteraard). Net als iedereen.

Maar dan stel ik hem zo: wie durft/is instaat om een berekening voor alle NL (nieuwbouw) huishoudens te maken? En stel dat daarin in alle (of zo goed als alle) dwtws in zouden zetten?
En de berekeningen/uitkomsten hier te delen. Dan krijgen we een interessante discussie. Biedt dat potentie om bouwers te sturen (of als ze niet luisteren dan toch verplichten)?

Hoeveel energie zouden we (als NL in zn geheel) per dag/per maand/per jaar besparen tijdens het douchen? Durf groots te denken! :wink:

jonis
Berichten: 2824
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door jonis »

pastafan schreef:
17 jul 2024 13:13
Erthanax schreef:
17 jul 2024 11:04
WA, inderdaad, de koudwatertemperatuur is bij mij niet structureel 19 graden.

En pastafan, voor de zoveelste keer: ik vind die besparing met een wtw per douchebeurt kruimelwerk en te gering om bouwers te verplichten dat als optie aan te bieden. Dat is toch waar het topic over ging? Wie het zelf wil, moet het vooral doen, maar een verplichting vind ik niet nodig.
@erthanax: jij mag vinden wat je wil (uiteraard). Net als iedereen.

Maar dan stel ik hem zo: wie durft/is instaat om een berekening voor alle NL (nieuwbouw) huishoudens te maken? En stel dat daarin in alle (of zo goed als alle) dwtws in zouden zetten?
En de berekeningen/uitkomsten hier te delen. Dan krijgen we een interessante discussie. Biedt dat potentie om bouwers te sturen (of als ze niet luisteren dan toch verplichten)?

Hoeveel energie zouden we (als NL in zn geheel) per dag/per maand/per jaar besparen tijdens het douchen? Durf groots te denken! :wink:
Strakjes salderen weg; thuisbatterij, zonnepanelen, zonnetje, boiler : "gratis warm water", wat wil je besparen met 0 op de meter?

Thijs124
Berichten: 1280
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Op die thuisbatterij kun je in de winter geen electrische warmtepomp laten draaien. Dat helpt alleen snachts in de zomer. Je krijgt in de zomer ca 5 cent terug maar betaalt in de winter het volle pond zonder salderen. Niks 0 op meter zonder salderen.

pastafan
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 apr 2011 10:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door pastafan »

jonis schreef:
17 jul 2024 13:24
pastafan schreef:
17 jul 2024 13:13
Erthanax schreef:
17 jul 2024 11:04
WA, inderdaad, de koudwatertemperatuur is bij mij niet structureel 19 graden.

En pastafan, voor de zoveelste keer: ik vind die besparing met een wtw per douchebeurt kruimelwerk en te gering om bouwers te verplichten dat als optie aan te bieden. Dat is toch waar het topic over ging? Wie het zelf wil, moet het vooral doen, maar een verplichting vind ik niet nodig.
@erthanax: jij mag vinden wat je wil (uiteraard). Net als iedereen.

Maar dan stel ik hem zo: wie durft/is instaat om een berekening voor alle NL (nieuwbouw) huishoudens te maken? En stel dat daarin in alle (of zo goed als alle) dwtws in zouden zetten?
En de berekeningen/uitkomsten hier te delen. Dan krijgen we een interessante discussie. Biedt dat potentie om bouwers te sturen (of als ze niet luisteren dan toch verplichten)?

Hoeveel energie zouden we (als NL in zn geheel) per dag/per maand/per jaar besparen tijdens het douchen? Durf groots te denken! :wink:
Strakjes salderen weg; thuisbatterij, zonnepanelen, zonnetje, boiler : "gratis warm water", wat wil je besparen met 0 op de meter?
@Erthanax: Dat is niet de insteek die ik bedoel. Laat ik het concreter proberen maken:

Hoeveel douche energie gebruiken we met z'n allen dagelijks gemiddeld (geheel Nederland/alle NL huishoudens)?
1. zonder wtw
2. met wtw
Alle overige variabelen hetzelfde blijvend

Parameters:
gemiddelde doucheduur: 7 minuten
gemiddelde aantal douchers per dag: ???

heb ooit bij CBS wel eens informatie gevonden m.b.t. bovenstaande

benodigde energie per doucheminuut: ?? (voor gas/en met wtp)?

dat uitzetten per dag/maand/jaar

Ron5300
Berichten: 417
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De besparing die ik aanhaalde was per douchebeurt en niet per minuut, dat kan ook niet omdat het systeem niet direct gaat werken.
Er moet voor langere tijd warm afvoerwater langs de koud water leiding stromen voordat het koude water op gaat warmen en maakt dat er langer gedoucht moet gaan worden vandaar ook die 9 a' 10 minuten douchetijd.
Het opgewarmde leiding water wordt naar de boiler gevoerd en dus niet op de koud water leiding van de thermostaat kraan aangesloten omdat die leiding buiten de boiler om is aangelegd.

pastafan
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 apr 2011 10:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door pastafan »

Ron5300 schreef:
17 jul 2024 14:20
De besparing die ik aanhaalde was per douchebeurt en niet per minuut, dat kan ook niet omdat het systeem niet direct gaat werken.
Er moet voor langere tijd warm afvoerwater langs de koud water leiding stromen voordat het koude water op gaat warmen en maakt dat er langer gedoucht moet gaan worden vandaar ook die 9 a' 10 minuten douchetijd.
Het opgewarmde leiding water wordt naar de boiler gevoerd en dus niet op de koud water leiding van de thermostaat kraan aangesloten omdat die leiding buiten de boiler om is aangelegd.
@Ron5300: dat klopt dus niet (helemaal). Een douche wtw begint direct met werken, het besparingseffect treedt al op na zo'n 35 seconden douchen. Je hoeft dus niet langer te douchen om besparingseffect te bewerkstelligen (ik ga er vanuit dat iedereen langer dan 35 seconden doucht).

Het opgewarmde water wordt niet naar de boiler geleidt, nogmaals: het opgewarmde water wordt direct weer naar de thermostaat kraan in de badkamer geleidt. (heb je het installatiefimpje in een eerdere posting van mij wel bekeken??)

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ron5300 schreef:
17 jul 2024 14:20
De besparing die ik aanhaalde was per douchebeurt en niet per minuut, dat kan ook niet omdat het systeem niet direct gaat werken.
Er moet voor langere tijd warm afvoerwater langs de koud water leiding stromen voordat het koude water op gaat warmen en maakt dat er langer gedoucht moet gaan worden vandaar ook die 9 a' 10 minuten douchetijd.
Het opgewarmde leiding water wordt naar de boiler gevoerd en dus niet op de koud water leiding van de thermostaat kraan aangesloten omdat die leiding buiten de boiler om is aangelegd.
Deze onzin blijf je maar aanhalen, maar dat slaat helemaal nergens op.
Dat is compleet onzinnig. Maar je blijft het maar als feit hier neerzetten. Net als dat er langer gedouched moet worden. Houd toch eens op met die flauwekul!

Afbeelding

pastafan
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 apr 2011 10:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door pastafan »

angel1978 schreef:
17 jul 2024 15:33
Ron5300 schreef:
17 jul 2024 14:20
De besparing die ik aanhaalde was per douchebeurt en niet per minuut, dat kan ook niet omdat het systeem niet direct gaat werken.
Er moet voor langere tijd warm afvoerwater langs de koud water leiding stromen voordat het koude water op gaat warmen en maakt dat er langer gedoucht moet gaan worden vandaar ook die 9 a' 10 minuten douchetijd.
Het opgewarmde leiding water wordt naar de boiler gevoerd en dus niet op de koud water leiding van de thermostaat kraan aangesloten omdat die leiding buiten de boiler om is aangelegd.
Deze onzin blijf je maar aanhalen, maar dat slaat helemaal nergens op.
Dat is compleet onzinnig. Maar je blijft het maar als feit hier neerzetten. Net als dat er langer gedouched moet worden. Houd toch eens op met die flauwekul!

Afbeelding
@angel1978: leuke reactie van je. Sommigen hier zijn (hoe zal ik het netjes zeggen?), een beetje .......

Ron5300
Berichten: 417
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Er zijn volgens deze website
drie varianten.
In optie 3 wordt het opgewarmde water direct in de boiler afgevoerd, op de tekeningen de middelste tekening en die optie haalde ik aan.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ron5300 schreef:
17 jul 2024 16:04
Er zijn volgens deze website
drie varianten.
In optie 3 wordt het opgewarmde water direct in de boiler afgevoerd, op de tekeningen de middelste tekening en die optie haalde ik aan.
Natuurlijk kies je die, want als je namelijk voor een douche wtw kiest, dan kies je natuurlijk voor de variant:
lager rendement
:roll:

Dat er nog 2 andere varianten zijn met een veel hoger rendement maakt niet uit, je kiest voor de laagste. Dat is natuurlijk ook de variant die TS wil en die vele anderen zullen kiezen, want die gaan allemaal voor het laagste rendement.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Door een wtw douchepijp te plaatsen gebeurt het volgende. Het koude aanvoerwater voor de douchemengkraan en/of cv-ketel, stroomt eerst door de douchepijp wtw. Zodra de douche aanstaat duurt het 15 a 20 seconden voordat de verticale douche wtw is opgewarmd. Vervolgens draagt de douche pijp wtw de warmte over aan het koude aanvoerwater. De temperatuur van het koude water stijgt van 10 graden naar circa 24 graden.
https://www.technea.nl/product-categori ... 4%20graden.
IDEAAL BIJ EEN WARMTEPOMP
Huizen zijn steeds beter geïsoleerd en de verwarmingsbehoefte daalt. Echter douchen we steeds vaker én langer. Hierdoor neemt het aandeel voor verwarming van tapwater juist toe.

In de regel heeft een goed geïsoleerde woning meer gas nodig voor het tapwater dan voor het verwarmen van de woning. Dit energiedeel kun je gelukkig verlagen door de technologie warmteterugwinning uit douchewater toe te passen.

Je kunt langer douchen met hetzelfde voorraadvat
Je kunt een kleinere boiler/voorraadvat selecteren
Het verbetert het systeemrendement (gasketel, warmtepomp draait minder)
Is hiermee een WTW heilig of het ei van Columbus? Nee natuurlijk niet.
Het is EEN methode om wat te besparen en het is ook zeker niet de meest effectieve. Maar als je toch met besparing bezig bent en je wilt na alle stappen die je al gezet hebt nog een stapje zetten, dan is dit een mogelijkheid.

Gaat men hier langer van douchen? Nee natuurlijk niet. Het gezin is helemaal niet bezig met een douche WTW en als je kinderen hebt douchen die per definitie ( te ) lang. Die hebben helemaal geen weet van een WTW en het interesseert ze ook geen bal of je ermee bespaart of dat je beter kort en koud kunt douchen. Dat doen ze echt niet.

Ben je alleen en/of heel erg bezig met minimalistisch leven en zo min mogelijk energie gebruiken, dan moet je je wel afvragen of een WTW wat voor je is. De besparing is minimaal of zelfs niet ( als je koud doucht zeker niet ) en terugverdienen moet je al helemaal niet aan denken.

witte angora
Berichten: 31948
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door witte angora »

pastafan schreef:
17 jul 2024 13:13
Hoeveel energie zouden we (als NL in zn geheel) per dag/per maand/per jaar besparen tijdens het douchen? Durf groots te denken! :wink:
Als we nou eens de glastuinbouw zouden afschaffen, hoeveel zou dat schelen? Mensen hoeven enkel wat meer seizoensgebonden te eten. We kunnen die grond eventueel ook gebruiken voor meer woningen, juist omdat de CO2 fors gaat dalen. Woningen die A+++++ zijn als het even kan.

Ik snap heus wel wat je bedoelt, maar ik denk dat er op dit moment op redelijk eenvoudige wijze grotere klappen te maken zijn. De kleinere klapjes, dat kan later altijd nog.

pastafan
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 apr 2011 10:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door pastafan »

Ron5300 schreef:
17 jul 2024 16:04
Er zijn volgens deze website
drie varianten.
In optie 3 wordt het opgewarmde water direct in de boiler afgevoerd, op de tekeningen de middelste tekening en die optie haalde ik aan.
@Ron5300 ik lees op de door jouw aangehaalde site letterlijk:

"Er zijn 2 varianten: de verticale buis, en de horizontale typen. Deze laatste bestaat in de douchegoot en de douchebak variant."

Hoe kom jij nou in ene keer aan 3 varianten?

Plaats reactie