berekenig van toeristenbelasting

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
Nijogeth
Berichten: 10532
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Nijogeth »

J. Deltoer schreef:
31 jul 2024 17:53
Nijogeth schreef:
31 jul 2024 17:44


Nee, als ik aan Amsterdam denk, dan denk ik aan een stad met een geweldige voetbalclub
FC Amsterdam is allang ter ziele hoor. Dus wat jij bedoelt is mij een raadsel.
AFC natuurlijk, de oudste club van Amsterdam. Al is Ajax natuurlijk een goede 2e. Of 5e.

J. Deltoer
Berichten: 3375
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

witte angora schreef:
31 jul 2024 17:56
En die Engelsen, die schieten we gewoon terug naar Engeland. Kunnen we eindelijk weer normaal Nederlands praten.
Het ligt niet aan de Engelsen maar aan de doorgeslagen woke cultuur hier in het land dat Nederlands praten als niet meer inclusief wordt gezien.
Zelfs die Wout Weghorst, potentieel nieuwe aanwinst van ajax is aanhanger van een nieuw wappie onderwijssysteem voor de basisschool waarbij Engels voertaal is.

witte angora
Berichten: 31973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door witte angora »

In ieder geval, want daar gaat dit topic over, is 1 euro illegale verhoging nooit genoeg om het toerisme in te perken. Die illegale verhoging kun je dus net zo goed weer afschaffen.

Erthanax
Berichten: 10062
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik kan me niet goed voorstellen dat Fletcher Hotels beoogt het toerisme in te perken 🤔

witte angora
Berichten: 31973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door witte angora »

O ja, Fletcher zoekt een extra bron van inkomsten om de gestolen fooienpot niet uit eigen zak te hoeven betalen, en de gemeente is degene die het toerisme in wil perken. :wink:

Je hebt gelijk, ik was even het spoor kwijt. Zit er nu weer op. :D

kuklos
Berichten: 10133
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
31 jul 2024 13:29
kuklos schreef:
31 jul 2024 12:58
Nee, BTW is aan strenge regels gebonden.
Inderdaad, net als toeristenbelasting zoals Speedy hierboven terecht betoogt. Dus geen ruimte voor creatief boekhouden.
Toeristenbelasting heb ik onvoldoende kennis van, daar is nooit over gesproken gedurende alle belastingrecht vakken die ik gevolgd heb.

rwolters
Berichten: 1823
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door rwolters »

J. Deltoer schreef:
31 jul 2024 12:33
Dus ondernemers mogen ook ipv 21% btw 22 procent rekenen of 23 procent omdat het afdragen van 21% btw kostenverhogend is.
Die vergelijking gaat mank. BTW is een vast percentage over een bedrag en is dus simpel in het betaalsysteem te integreren. Daar zit eenmalig werk aan (en natuurlijk werk bij tariefswijzigingen) en die zitten gewoon verdisconteerd in de operationele kosten van een bedrijf.

Toeristenbelasting is geen vast percentage of vast bedrag per accomodatie. Toeristenbelasting gaat immers per persoon en niet per hotelkamer of vakantiehuis. Daar zit dus wel degelijk extra werk aan vast. Als je een tweepersoonskamer boekt wil dat niet zeggen dat er ook 2 personen komen. Dat moet dus gecontroleerd worden bij de check-in, dus extra werk.

rwolters
Berichten: 1823
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door rwolters »

Bert Gres schreef:
31 jul 2024 10:59
Het valt mij op dat hotels e.d. vaak meer toeristen belasting (verschuldigd bij een overnachting buiten de eigen woonplaats) bij de klant in rekening brengen dan zij af moeten dragen aan hun gemeente. Zo vraagt b.v. Fletcher in Wageningen €3 p.p.p.n. terwijl ze maar voor €2,03 p.p.pn. door die gemeente worden belast.
Nu is dit geen gigantisch bedrag, mar het is wel een opslag van 48% op de verschuldigde belasting.
Volgens de betreffende gemeente is het niet de bedoeling dat men meer rekent dan de wettelijke belasting

Ik ben er van overtuigd dat deze "afronding" bij meer hotels en mogelijk ook campings etc. speelt en naar mijn mening is e.e.a. gewoon een verkapt verdienmodel.
Uiteraard zal geen enkele gast hieraan failliet gaan, maar door het jaar heen brengt dit toch heel wat op.
Men kan mogelijk beweren dat men er extra werk aan heeft, maar het is een standaard onderdeel van de dienstverlening aan burgers die niet in de betreffende gemeente wonen. (ik betaal bij de slager toch ook geen toeslag omdat mijn onsje ham in een zakje gaat :?:
Ja hoor, alleen zet hij dat niet op de kassabon. Zelfs de kosten om die zakjes te bestellen zitten in de prijs verwerkt.

J. Deltoer
Berichten: 3375
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Meneer Wolters, voldoende is betoogd dat het niet mag. Dáár gaat het om.

Nijogeth
Berichten: 10532
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Nijogeth »

J. Deltoer schreef:
31 jul 2024 18:32
Zelfs die Wout Weghorst, potentieel nieuwe aanwinst van ajax
Wel up to date blijven, die vertrekt naar Turkije.

Gerard_Meij
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2018 13:12
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Gerard_Meij »

Zoals al door de acm aangegeven een bedrag mag geen hoger bedrag als toeristenbedrag claimen dan er voor staat iets anders is pure oplichting ook al noem je t een afronding !
En t is geen peanuts als je het over 100 en of duizend gasten / jaar hebt de overheid moet dit aanpakken als oplichting

Gerard_Meij
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2018 13:12
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Gerard_Meij »

Dat amsterdam zo n hoge belasting vraagt is om de idioot hoge aantallen toeristen terug te dringen als amsterdammer ben ik t zat die idiote rijen voor een gehypte patat tent/ broodjes zaak of een stroopwafel tent en t aantal hotels is ook belachelijk die verdringen de woningbouw
Die de woning nood in stand houd

J. Deltoer
Berichten: 3375
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik neem toch aan dat u daar dan niet in de rij gaat staan en naar een andere friettent gaat...

gosewijn
Berichten: 2913
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door gosewijn »

Nee joh dat wil hij niet al ,die vreethuisjes sluiten en vega tentjes openen 8)

Ivo.w
Berichten: 1809
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Belastingen en andere overheidsheffingen moeten 1 op 1 doorberekend worden. Daarop mag de ondernemer geen toeslag rekenen.
De kosten voor de administratieve afhandeling van de belastingen dient de ondernemer in de prijs van zijn product of dienst te verwerken.

Wie er echt werk van maakt middels het indienen van een klacht bij het hotel en wanneer die klacht niet gehonoreerd wordt een procedure start bij een geschillencommissie of zelfs rechtbank zal dus waarschijnlijk in het gelijk gesteld worden, ook al gaat het maar om een paar euro voor die ene persoon.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 1016
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

rwolters schreef:
01 aug 2024 09:33
J. Deltoer schreef:
31 jul 2024 12:33
Dus ondernemers mogen ook ipv 21% btw 22 procent rekenen of 23 procent omdat het afdragen van 21% btw kostenverhogend is.
Die vergelijking gaat mank. BTW is een vast percentage over een bedrag en is dus simpel in het betaalsysteem te integreren. Daar zit eenmalig werk aan (en natuurlijk werk bij tariefswijzigingen) en die zitten gewoon verdisconteerd in de operationele kosten van een bedrijf.

Toeristenbelasting is geen vast percentage of vast bedrag per accomodatie. Toeristenbelasting gaat immers per persoon en niet per hotelkamer of vakantiehuis. Daar zit dus wel degelijk extra werk aan vast. Als je een tweepersoonskamer boekt wil dat niet zeggen dat er ook 2 personen komen. Dat moet dus gecontroleerd worden bij de check-in, dus extra werk.
Hotels zijn heel goed in staat om facturen op te maken of een kamer door één of twee (of meer) personen is gebruikt. De software is daarop gewoon ingericht zodat ook automatisch de toeristenbelasting wordt verrekend. Dat gaat een werknemer echt niet handmatig uitrekenen. Ook de hoogte van de afdracht is elk moment oproepbaar.

Moneyman
Berichten: 31156
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als je een hotel boekt, moet je ook aangeven met hoeveel personen je komt. Het is dus heel simpel.

Ik heb net vorige week nog 2,60 euro op mijn rekening teruggestort gekregen omdat men er vanuit was gegaan dat ik met een persoon extra kwam. Werd direct gecorrigeerd.

Ivo.w
Berichten: 1809
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Absoluut zijn ze in staat heel precies bij te houden hoeveel personen er overnachten. Een hotel is in de meeste landen om veiligheidsredenen verplicht om een nachtregister bij te houden van elke persoon die in het hotel verblijft, zodat bij bijvoorbeeld een brand makkelijker geïnventariseerd kan worden of alle personen buiten zijn en zo niet, in welke kamers de personen die vermist worden zouden moeten verblijven.

Als je toch al die administratie bijhoudt, dan is het heel eenvoudig om het juiste tarief voor toeristenbelasting en bijvoorbeeld het afrekenen van het juiste aantal ontbijtjes daar ook aan te koppelen. Bij een eenpersoons bezetting van een tweepersoons betaal je doorgaans toch ook €10-€15 minder omdat je een ontbijt minder afneemt?

Allemaal basisadministratie voor een hotel.

HandigeHarrie
Berichten: 1434
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Hotels zijn heel goed in staat om facturen op te maken of een kamer door één of twee (of meer) personen is gebruikt. De software is daarop gewoon ingericht zodat ook automatisch de toeristenbelasting wordt verrekend. Dat gaat een werknemer echt niet handmatig uitrekenen. Ook de hoogte van de afdracht is elk moment oproepbaar.
[/quote]

Helaas gaat het daar fout, als je zoals ik een keer, eerder weg gaat (van een camping). De volle week moest betaald worden, waar niks mis mee is, maar de toeristenbelasting werd automatisch in de factuur verwerkt. Er was geen factuur te fabriceren zonder toeristenbelasting.

Plaats reactie