Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
ZeerPrivé
Berichten: 6038
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
21 aug 2024 10:07
Maar ook die mensen kunnen hun stroomverbruik wat meer naar de dag richten, of niet dan? Tegenwoordig hebben de meeste wasmachines een timer, en als 'de baas' meewerkt kunnen mensen overdag op het werk de auto opladen. Daarbij werken een hoop mensen tegenwoordig vanuit huis, dus dan is het helemaal makkelijk.
Ten 1e is het heel onverstandig wasmachine of droger aan te zetten als je zelf niet thuis bent. En ten 2e doe je alsof iedere werkgever eigen parkeerterrein heeft met dan ook nog voldoende laadpalen.

Erthanax
Berichten: 10047
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Stineke schreef:
21 aug 2024 08:41
Ja, jij kunt dat zien, maar het gaat niet over jou en jouw leverancier kan dat NIET zien.
Jouw leverancier weet helemaal NIETS.
Na, 12 maanden krijgt jouw leverancier pas de meterstanden van jou of van je netbeheerder.
Dit is pertinent niet waar. Mijn energieleverancier (Oxxio) krijgt elk kwartier de stand van de kWh-meter en elk uur van de gasmeter. Die meterstanden kan ik zien bij Oxxio, en van hen krijg ik ook maandelijks een overzicht van mijn verbruik met een vergelijking met een jaar eerder. Wat u beweert klopt niet. Echt niet.
Stineke schreef:
21 aug 2024 08:41
Juist leveranciers hebben geen batterijen en hoeven niet te reageren als de zon plots meer gaat schijnen zoals de ACM beweert en hebben daardoor geen meerkosten.
Dit is pertinent niet waar. Als er meer elektriciteit wordt geleverd door zonnepanelen, moeten gascentrales afgeschakeld worden, om de stabiliteit van het elektriciteitsnet te bewaren. De systemen, processen en mensen die daarvoor nodig zijn brengen natuurlijk kosten met zich mee. Wat u beweert klopt niet. Echt niet.

16again
Berichten: 16391
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door 16again »

Stineke schreef:
21 aug 2024 09:38
Er lopen geen kabels tussen burgers en hun energieleverancier en vanaf 1 juli, toen ik ben overgestapt naar een andere leverancier, loopt er geen kabel naar de nieuwe leverancier.
Waarom zit je vanavond dan niet in het donker?

witte angora
Berichten: 31948
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
21 aug 2024 10:15
ten 2e doe je alsof iedere werkgever eigen parkeerterrein heeft met dan ook nog voldoende laadpalen.
Uiteraard heeft niet iedere werkgever een eigen parkeerterrein. Ik heb het dan ook over algemeenheden. Aan de andere kant: als een werkgever geen eigen parkeerterrein heeft, waar zet de werknemer dan zijn auto neer?

ZeerPrivé
Berichten: 6038
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
21 aug 2024 10:18
ZeerPrivé schreef:
21 aug 2024 10:15
ten 2e doe je alsof iedere werkgever eigen parkeerterrein heeft met dan ook nog voldoende laadpalen.
Uiteraard heeft niet iedere werkgever een eigen parkeerterrein. Ik heb het dan ook over algemeenheden. Aan de andere kant: als een werkgever geen eigen parkeerterrein heeft, waar zet de werknemer dan zijn auto neer?
Op dezelfde plekken als jij. Gewoon ergens in de straat of in een voor iedereen toegankelijke parkeergarage.

witte angora
Berichten: 31948
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

En daar kunnen uiteraard ook laadpalen neer worden gezet zodat mensen overdag op kunnen laden.

ZeerPrivé
Berichten: 6038
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
21 aug 2024 10:28
En daar kunnen uiteraard ook laadpalen neer worden gezet zodat mensen overdag op kunnen laden.
Goed hoor Angora.

Nijogeth
Berichten: 10510
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Stineke schreef:
21 aug 2024 07:49
Energieleveranciers merken niets van hun klanten die stroom leveren en afnemen.
Niet? Gratis stroom moeten leveren op momenten dat de stroom duur is, dat merkt men echt wel.

Maar, ik heb de oplossing. U betaalt niet voor het leveren van stroom aan het net (daar krijgt u zelfs de dan geldende prijs voor), maar betaalt de gewone prijs voor stroom die u van het net opneemt.

Dan bent u toch blij?

Thijs124
Berichten: 1280
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Zo wordt het inderdaad straks zonder salderen.

Stineke
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 jan 2024 14:45

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Stineke »

Nijogeth schreef:
21 aug 2024 19:42
Stineke schreef:
21 aug 2024 07:49
Energieleveranciers merken niets van hun klanten die stroom leveren en afnemen.
Niet? Gratis stroom moeten leveren op momenten dat de stroom duur is, dat merkt men echt wel.

Maar, ik heb de oplossing. U betaalt niet voor het leveren van stroom aan het net (daar krijgt u zelfs de dan geldende prijs voor), maar betaalt de gewone prijs voor stroom die u van het net opneemt.

Dan bent u toch blij?
Energieleveranciers leveren niet direct stroom aan hun klanten, er loopt geen kabel tussen hen en hun klanten en ze krijgen ook geen stroom van hun klanten.
Pas na 12 maanden worden de meterstanden verrekend en trekt de energieleverancier het netto gebruik in zijn boekhouding af van zijn voorraad.

Stineke
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 jan 2024 14:45

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Stineke »

16again schreef:
21 aug 2024 10:16
Stineke schreef:
21 aug 2024 09:38
Er lopen geen kabels tussen burgers en hun energieleverancier en vanaf 1 juli, toen ik ben overgestapt naar een andere leverancier, loopt er geen kabel naar de nieuwe leverancier.
Waarom zit je vanavond dan niet in het donker?
Omdat ik stroom krijg van het stroomnetwerk en niet direct van de energieleverancier.
Dat is maar goed ook want per 1 juli ben ik overgestapt en dan hadden er nieuwe kabels gelegd moeten worden.

Nijogeth
Berichten: 10510
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Tja, dat klopt. Maar dat maakt toch niet uit voor het principe dat we hanteren in Nederland?

Nijogeth
Berichten: 10510
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

We weten allemaal wie stroom aan het stroomnet leveren afhankelijk van de vraag. Dat zijn de energieleveranciers.

Stineke
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 jan 2024 14:45

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Stineke »

We weten helemaal niet dat energieleveranciers stroom leveren aan het net, want dat is onzin.
Een energieleverancier heeft genoeg een een laptop of computer.
Energieleveranciers hebben geen vaten met gas of elektra en kunnen niets leveren.
Er loopt geen kabel van mijn huis naar mijn leverancier en die kan dus niets aan mijn huis leveren.
Gelukkig maar want per 1 juli ben ik overgestapt en dan zouden er nieuwe kabels in de grond moeten komen.

Nijogeth
Berichten: 10510
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ah, dat stroomnet wordt magisch voorzien van elektriciteit? Is dat wat u zegt?

Speedy123
Berichten: 1708
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Stineke schreef:
27 aug 2024 14:14
We weten helemaal niet dat energieleveranciers stroom leveren aan het net, want dat is onzin.
Een energieleverancier heeft genoeg een een laptop of computer.
Energieleveranciers hebben geen vaten met gas of elektra en kunnen niets leveren.
Er loopt geen kabel van mijn huis naar mijn leverancier en die kan dus niets aan mijn huis leveren.
Gelukkig maar want per 1 juli ben ik overgestapt en dan zouden er nieuwe kabels in de grond moeten komen.
Energie leveranciers hebben kolencentrales, gasturbines, windmolens, zonneparken noem maar op. Zo is het altijd geweest totdat de energiemarkt vrij werd en er ook kleine spelers bij kwamen die zelfs geen stroom opwekte maar alleen stroom inkochten en weer verkochten. De overgrote meerderheid in Nederland heeft een leverancier die ook zelf ook stroom opwekt.

De stroomkabel van uw huis is direct aangesloten op het stroomnet in de wijk en die is via het transformatorhuisje op het hoogspanningsnet aangesloten. Het zelfde hoofdspanningsnet aan waar de leveranciers hun opgewekte stroom leveren. Zo zit alles aan elkaar vastgeknoopt.

Een gebruiker neemt stroom af, de spanning op het net daalt daardoor. De leverancier levert stroom, de spanning op het net stijgt daardoor. Door afname en levering continue op elkaar af te stemming, houdt men de spanning keurig in balans binnen de vastgestelde normen.

Wat de klant gebruikt wordt bijgehouden, wat de leverancier zelf geleverd heeft of derden namens hem leveren wordt bijgehouden. Wat er over is of wat er tekort is, dat wordt op de spotmarkt continue verrekent.

Stineke
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 jan 2024 14:45

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Stineke »

Als energieleveranciers al zonneparken of windmolens hebben, dan leveren ze stroom aan het net.
Waar het dan heen gaat is niet te achterhalen, maar dat dit naar hun klanten gaat is zeer onwaarschijnlijk.
Er lopen immers geen kabels tussen energieleveranciers en hun klanten.
Zo leveren ze nooit direct aan klanten, maar aan het stroomnetwerk en ze krijgen geen stroom van hun klanten.
Dat is maar goed ook, want dan hadden er heel wat kabels gelegd moeten worden toen ik per 1 juli naar een andere leverancier ging.
Dit is geen mening, maar een vast staand feit.

witte angora
Berichten: 31948
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Stineke schreef:
27 aug 2024 16:04
Waar het dan heen gaat is niet te achterhalen,
Is prima te achterhalen. Vogels kunnen ze volgen door ze te ringen, dat kan met stroom ook. Kun je precies zien waar het heen gaat.

Sorry, ik kan je totaal niet serieus nemen.

Stineke
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 jan 2024 14:45

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Stineke »

Wat de klanten gebruiken weten de energie leveranciers pas bij het opmaken van de eindafrekening na 12 maanden.
Netbeheerders kunnen alleen meters aflezen mits de burger een slimme meter heeft en hij de netbeheerder toestemming heeft gegeven om die op afstand uit te lezen.
Zo heb ik een digitale meter en mijn netbeheerder moet iemand langs sturen om de meterstanden op te nemen.
Energieleveranciers kunnen alleen meterstanden bekijken als de klant toestemming heeft gegeven aan de netbeheerder om zijn standen te lezen en hij moet daarna ook toestemming krijgen om die standen door te geven aan de energieleverancier. Normaal gesproken kan een energieleverancier dus nooit zien wat op de meters staat.
Na 12 maanden geeft de klant de meterstanden door en de netbeheerder kan dan alleen inschatten of die juist zijn, tenzij hij direct een meteropnemer stuurt.

Energieleveranciers hebben er ook geen baat bij meterstanden te weten, want hij levert geen stroom direct aan hun klanten. Als hun klanten meer stroom gaan gebruiken, kan de energieleverancier niet regelen dat die klanten meer stroom krijgen. Dat doet de netbeheerder en niet alleen voor de klanten van een energieleverancier, maar voor een hele wijk of stad. Bij opwekken van energie is dat precies hetzelfde. energieleveranciers merken niets van klanten die meer opwekken, want ze leveren niet aan energieleveranciers, maar aan het stroomnet.

Speedy123
Berichten: 1708
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Stineke schreef:
27 aug 2024 16:04
Als energieleveranciers al zonneparken of windmolens hebben, dan leveren ze stroom aan het net.
Waar het dan heen gaat is niet te achterhalen, maar dat dit naar hun klanten gaat is zeer onwaarschijnlijk.
Er lopen immers geen kabels tussen energieleveranciers en hun klanten.
Zo leveren ze nooit direct aan klanten, maar aan het stroomnetwerk en ze krijgen geen stroom van hun klanten.
Dat is maar goed ook, want dan hadden er heel wat kabels gelegd moeten worden toen ik per 1 juli naar een andere leverancier ging.
Dit is geen mening, maar een vast staand feit.
De meter bij de klant houdt bij hoeveel stroom er van het net getrokken is. De leverancier van de klant moet diezelfde hoeveelheid stroom aan het net leveren dan wel inkopen bij derden. Zo ingewikkeld is dat toch niet?

Plaats reactie