Zorgpremie 2025 weer omhoog

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
rwolters
Berichten: 1813
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door rwolters »

Lowieze schreef:
15 sep 2024 10:14
“Leeftijdsgrenzen voor zorgafname of zelfs opperen bij een bepaalde leeftijd verplicht uit het leven moeten stappen druist tegen alle normen en waarden in en komt mij over als een soort van egoïstische gedachte om er zelf door een lagere zorgpremie beter van te worden.”

Ik vind het dan weer egoïstisch dat familieleden van ouderen die geen zin meer in het leven hebben, blijven aandringen op behandelingen om dat leven te verlengen. Puur ‘omdat we je niet kunnen missen’.
Ik ken diverse mensen die liever gisteren dan vandaag zouden willen stoppen met medicatie, behandelingen, onderzoeken maar ja, de familie hè.
Een leeftijdsgrens is in ieder geval geen goed criterium. Er zijn 50ers die lichamelijk op zijn en zich alleen nog maar in een scootmobiel kunnen verplaatsen en 80ers die nog fit zijn.

rwolters
Berichten: 1813
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door rwolters »

ZeerPrivé schreef:
15 sep 2024 12:39
De ouderenzorg kost in 2024 zo'n 18 miljard, in 2015 was dat nog de helft. Mensen worden door allerlei kunst- en vliegwerk in leven gehouden, maar zijn niet meer in staat tot zelfstandig wonen.

Artsen zouden eens wat vaker naar de kwaliteit van leven moeten gaan kijken/handelen, niet naar de kwantiteit.
Die stijging komt vooral door de vergrijzing. Het onderwerp dat door iedereen wordt weggestopt omdat niemand wil erkennen dat we binnen nu en een paar jaar een ramp tegemoet gaan omdat er te weinig werkenden t.o.v. gepensioneerden zijn.

Francesco26
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 aug 2024 09:18

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Francesco26 »

PGros schreef:
14 sep 2024 23:29
zelfhulpmedicijnen als een doosje aspirine geef ik op als aftrekpost
die mag je niet aftrekken ;-)
Aspirine was maar een voorbeeld. Ik heb al jaren geen aspirine o. i. d. gekocht.

Francesco26
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 aug 2024 09:18

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Francesco26 »

ZeerPrivé schreef:
15 sep 2024 12:39

Artsen zouden eens wat vaker naar de kwaliteit van leven moeten gaan kijken/handelen, niet naar de kwantiteit.
Artsen of de mens zelf?

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Lowieze »

Francesco26 schreef:
15 sep 2024 12:54
PGros schreef:
14 sep 2024 23:29
zelfhulpmedicijnen als een doosje aspirine geef ik op als aftrekpost
die mag je niet aftrekken ;-)
Aspirine was maar een voorbeeld. Ik heb al jaren geen aspirine o. i. d. gekocht.
Waarom schrijft u het dan?
“Medicijnen zoals pijnstillers, zalf of laxeermiddelen die u op eigen initiatief koopt bij de drogist of apotheek (handverkoop) zijn niet aftrekbaar, omdat ze niet door een arts zijn voorgeschreven“

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Lowieze »

Onkruid71 schreef:
15 sep 2024 12:23
Het is natuurlijk ook een vraag, hoe komt het dat er steeds meer chronisch zieken komen op jongere leeftijd, dat brengt ook een hoop kosten met zich mee.
Ik kan daar geen voorbeeld van vinden, maar u zult ongetwijfeld een bron voor deze bewering hebben?

ZeerPrivé
Berichten: 6040
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Francesco26 schreef:
14 sep 2024 23:14
Ik betaal € 129,-- per maand aan mijn zorgverzekering. Met een eigen risico van jaarlijks 885,--. En ik kan overal terecht in apotheken en academische ziekenhuizen binnen een gebied van nog geen 5 km. waar ik woon.

Ik vind dat niet duur. Tandartskosten en eventueel zelfhulpmedicijnen als een doosje aspirine geef ik op als aftrekpost. Naast mijn giften aan een goed doel.

Nu heb ik makkelijk praten misschien omdat ik gezond ben en al jaren geen arts nodig heb gehad. En een goed inkomen heb. Maar ik vind een premie van €129,-- per maand dus niet te duur.
Je hebt dus een behoorlijk slecht gebit als je met de tandartskosten bij een goed inkomen over het drempelbedrag komt.

witte angora
Berichten: 31957
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door witte angora »

Of je moet ook andere zorgkosten hebben, dan tel je die tandartskosten er bij op.

ZeerPrivé
Berichten: 6040
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
15 sep 2024 13:39
Of je moet ook andere zorgkosten hebben, dan tel je die tandartskosten er bij op.
Maar dat speelt niet bij Francesco.

Francesco26
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 aug 2024 09:18

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Francesco26 »

ZeerPrivé schreef:
15 sep 2024 13:31
Francesco26 schreef:
14 sep 2024 23:14
Ik betaal € 129,-- per maand aan mijn zorgverzekering. Met een eigen risico van jaarlijks 885,--. En ik kan overal terecht in apotheken en academische ziekenhuizen binnen een gebied van nog geen 5 km. waar ik woon.

Ik vind dat niet duur. Tandartskosten en eventueel zelfhulpmedicijnen als een doosje aspirine geef ik op als aftrekpost. Naast mijn giften aan een goed doel.

Nu heb ik makkelijk praten misschien omdat ik gezond ben en al jaren geen arts nodig heb gehad. En een goed inkomen heb. Maar ik vind een premie van €129,-- per maand dus niet te duur.
Je hebt dus een behoorlijk slecht gebit als je met de tandartskosten bij een goed inkomen over het drempelbedrag komt.
Nee heb uitstekend gebit. Hoezo zou ik slecht gebit hebben?

ZeerPrivé
Berichten: 6040
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Francesco26 schreef:
15 sep 2024 15:00
ZeerPrivé schreef:
15 sep 2024 13:31
Francesco26 schreef:
14 sep 2024 23:14
Ik betaal € 129,-- per maand aan mijn zorgverzekering. Met een eigen risico van jaarlijks 885,--. En ik kan overal terecht in apotheken en academische ziekenhuizen binnen een gebied van nog geen 5 km. waar ik woon.

Ik vind dat niet duur. Tandartskosten en eventueel zelfhulpmedicijnen als een doosje aspirine geef ik op als aftrekpost. Naast mijn giften aan een goed doel.

Nu heb ik makkelijk praten misschien omdat ik gezond ben en al jaren geen arts nodig heb gehad. En een goed inkomen heb. Maar ik vind een premie van €129,-- per maand dus niet te duur.
Je hebt dus een behoorlijk slecht gebit als je met de tandartskosten bij een goed inkomen over het drempelbedrag komt.
Nee heb uitstekend gebit. Hoezo zou ik slecht gebit hebben?
Lees nog eens wat ik speciaal voor jou nu bold heb gemaakt.

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het is inderdaad een wonderlijk verhaal. Tandartskosten en aspirine opgeven als aftrekpost, terwijl je een goed inkomen hebt en al jaren geen arts gezien hebt.

ZeerPrivé
Berichten: 6040
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
15 sep 2024 16:39
Het is inderdaad een wonderlijk verhaal. Tandartskosten en aspirine opgeven als aftrekpost, terwijl je een goed inkomen hebt en al jaren geen arts gezien hebt.
Hij schrijft ook een uitstekend gebit te hebben. Als ik dan van een modaal inkomen van € 40.000,- uit ga, dan zou hij dus al zo'n € 650 aan tandartskosten moeten hebben om over de drempel uit te komen.
Bij een inkomen van € 50.000,- ligt de drempel op ruim € 800,-. En die drempel wordt steeds hoger.

Dergelijke tandartskosten vind ik niet bepaald passen bij een 'uitstekend' gebit.

Nijogeth
Berichten: 10513
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lowieze schreef:
15 sep 2024 11:29
Als iemand op leeftijd het leven wel mooi geweest vindt, dan moet je dat als familie respecteren, vind ik.
Dat missen gaat toch wel gebeuren, ik noem dat aandringen op nog maar een behandeling proberen geen liefde.
Dit doet mij denken aan de laatste dagen van mijn opa. Die werden doorgebracht in een ziekenhuis, waar voor iedereen duidelijk was dat het lichaam klaar was en hij nooit meer naar huis zou gaan. In die tijd zat ik op school vlakbij het ziekenhuis waar hij verbleef en eigenlijk iedere dag ging ik na school daarheen, meestal een kwartier voor het bezoekuur (ze lieten me gelukkig gewoon op zijn kamer). Na het bezoekuur ging ik dan met mijn moeder naar huis.

Op een bepaalde dag was ik er en ik zei tegen mijn opa dat ik afscheid van m wilde nemen, voordat hij niet meer in staat was om dat mee te krijgen. We hebben een paar minuten serieus gepraat, vervolgens 10 minuten lang flauwe moppen getapt en gelachen om helemaal niets. Hij zei toen ook 'Als het aan jouw oma ligt, dan blijf ik hier eeuwig in dat ziekenhuis, maar doodgaan mag ik niet. Voor mezelf hoeft het niet, maar als ze dat wil, dan heb ik daar vrede mee'.

Dat was de laatste dag waarop ie aanspreekbaar was en een kleine week later was het klaar. De kant van de familie die hem maar in leven wilde houden, die waren totaal vergeten persoonlijk afscheid te nemen. De andere kant (mijn ouders en ik) had dat wel gedaan en waren blij dat ie uiteindelijk nog zo snel ging.

Nooit zal ik dat laatste gesprek met mijn opa vergeten. Hij nam het mijn oma totaal niet kwalijk dat ie maar in leven werd gehouden, terwijl ie het zelf wel mooi vond. Dat snapte hij wel, dat ze hem niet wilde laten gaan. Wat ie wel kwalijk vond aan de situatie, dat is dat er nooit aan hem werd gevraagd hoe hij er in stond, het was altijd 'overleg met de familie'. Echter, zijn lichaam was op, maar hij was nog wel geestelijk goed bij.

Wat mij betreft wordt te vaak de familie betrokken bij zulke zaken, in plaats een aantal doktoren eens tussen neus en lippen door te laten vragen wat ie zelf wil, terwijl de familie er niet is.

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat heb je de laatste momenten met je opa mooi beschreven Nijogeth, klinkt heel liefdevol.

wikop
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 jun 2024 11:41

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door wikop »

Laten we blij zijn dat ze overal wat tegen de verspilling doen,en dat de kosten weer omhoog gaan?
Tja,hogere lonen,hogere enerie prijs
En ga nog maar even door,dit ligt echt niet alleen aan de zorg zelf
Wat is iedereen meer gaan verdienen?
Van schoonmaker tot noem maar op?

Het is een prijsspiraal,als de lonen de stijgen,stijgt ook de rest

Francesco26
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 aug 2024 09:18

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Francesco26 »

ZeerPrivé schreef:
15 sep 2024 17:05
Lowieze schreef:
15 sep 2024 16:39
Het is inderdaad een wonderlijk verhaal. Tandartskosten en aspirine opgeven als aftrekpost, terwijl je een goed inkomen hebt en al jaren geen arts gezien hebt.
Hij schrijft ook een uitstekend gebit te hebben. Als ik dan van een modaal inkomen van € 40.000,- uit ga, dan zou hij dus al zo'n € 650 aan tandartskosten moeten hebben om over de drempel uit te komen.
Bij een inkomen van € 50.000,- ligt de drempel op ruim € 800,-. En die drempel wordt steeds hoger.

Dergelijke tandartskosten vind ik niet bepaald passen bij een 'uitstekend' gebit.
Serieus? Moet ik hier nog verder op ingaan? Voegen jullie opmerkingen wat toe aan de vraag of eerder is het een opmerking van TS?

Wat betalen jullie aan zorgpremie? En vind je dat duur? Goedkoop?

PGros
Berichten: 1202
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door PGros »

Francesco26 schreef:
16 sep 2024 13:52
Serieus? Moet ik hier nog verder op ingaan?
Ja graag. Hoe verklaar je de aftrekposten anders die je omschrijft?

Francesco26
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 aug 2024 09:18

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Francesco26 »

PGros schreef:
16 sep 2024 14:04
Francesco26 schreef:
16 sep 2024 13:52
Serieus? Moet ik hier nog verder op ingaan?
Ja graag. Hoe verklaar je de aftrekposten anders die je omschrijft?
En wat zou het vermelden van mijn persoonlijke inkomen en aftrekposten dan voor aanvulling zijn op vraag van TS?

PGros
Berichten: 1202
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door PGros »

Jij begint over je aftrekposten en die hadden ook al niets met de vraag te maken en lijken niet mogelijk.

Plaats reactie