Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
BL2
Berichten: 5020
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
04 okt 2024 18:45
.......Het alternatief is natuurlijk de week te laten beginnen op de vrijdagavond. Dan heeft iedereen de eerste twee dagen van de week vrij.....
Dan vergeet je de grote groep mensen welke vaak of zelfs altijd werken op zater- en/of zondag.

rwolters
Berichten: 1840
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door rwolters »

Dat komt door de woke en WEF agenda van links. Die zijn immers de schuld van alles volgens velen....

ZeerPrivé
Berichten: 6127
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erthanax schreef:
04 okt 2024 20:02
Nijogeth schreef:
04 okt 2024 19:49
(…) En toch is het raar dat God op de zevende dag een rustdag nam en dat dan zondag is.
(…)
Het is eerder vreemd dat christenen de week laten beginnen op zondag, de rustdag, de dag des Heeren, de zevende dag van de schepping. Joden rekenen de zondag als eerste dag van de week en de schepping, en houden daarom op zaterdag de rustdag/sjabbat; dat lijkt me eigenlijk wel zo logisch.
Natuurlijk is dat vreemd, heel vreemd zelfs; nou ja, laat ik verder maar mijn mond houden.

witte angora
Berichten: 32055
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus eigenlijk is het een Joodse kalender, als je vanwege de schepping uitgaat van zaterdag als de ene vrije dag en de zondag als een werkdag.

Thijs124
Berichten: 1345
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Maar eigenlijk blijft het toch weer een katholieke kalender, door Paus Gregorius in de wereld gezet. Hiermee werden de schrikkeljaren beter geregeld. Daarvoor was het een Romeinse kalender, de Juliaanse kalender. (Julius Caesar).

Ron5300
Berichten: 444
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De huidige kalenders beginnen met de werkweek en eindigen met met de de vrije zaterdag en zondag die we ook wel het weekend noemen.
De zaterdag en de zondag worden op de kalender in een andere kleur aangegeven want die dagen vallen buiten de werkweek als zijnde vrije dagen.
Kalenders houden geen rekening met religie in welke vorm dan ook omdat geloof in welke soort dan ook niet voor iedereen gelijk is.
Waar Ts een probleem van maakt is dat de gewenste kalender weliswaar online te koop is maar niet in de lokale boekhandel en uit een soort van principe geen online aankopen wenst te doen.
Er van uit gaande dat Ts wel een soort van vrienden of kennissen kring heeft kunnen die online de gewenste kalender bestellen of als een soort van cadeau aan Ts geven want zo duur zijn ze ook weer niet.
Heel grappig want als ik online een afbeelding van een jaren 70 kalender bekijk begint de week op maandag en rijst bij mij de vraag waarom Ts er nu anno 2024 mee komt en aangeeft afspraken mis te lopen omdat Ts er niet aan kan wennen.
Kan het niet zo zijn dan het Ts pas opviel en van mening is dat de zondag het begin van de week is omdat in grijs verleden toen arbeiders op de zaterdag ook nog moesten werken een de zondag vrijaf waren.

Methusalah
Berichten: 1293
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Waarom? Omdat het gewoon praktischer is voor iedereen met een normale werkweek. Religie en hun motivaties zijn achterhaald, dit is dus gewoon een teken van vooruitgang.

Ik, als atheïstisch opgevoed kind, vond starten op zondag altijd onlogisch. Dat paste niet met het gebruik van het weekend.

En alles went, ook dit. Het mooie van kalenders is, er staat exact op welke dag het is. Dus je kan je helemaal niet vergissen, zolang je hem gewoon gebruikt

Speedy123
Berichten: 1768
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Erthanax schreef:
04 okt 2024 20:02
Nijogeth schreef:
04 okt 2024 19:49
(…) En toch is het raar dat God op de zevende dag een rustdag nam en dat dan zondag is.
(…)
Het is eerder vreemd dat christenen de week laten beginnen op zondag, de rustdag, de dag des Heeren, de zevende dag van de schepping. Joden rekenen de zondag als eerste dag van de week en de schepping, en houden daarom op zaterdag de rustdag/sjabbat; dat lijkt me eigenlijk wel zo logisch.
Ware het niet dat de Juliaanse kalender pas 45 voor Christus is uitgevonden. Daarvoor had men andere kalenders of zelfs hele periodes zonder kalender. Eigenlijk weet niemand de exacte datum van de allereerste dag, laat staan of dat een zaterdag, zondag, maandag of een hele andere dag was.

Nijogeth
Berichten: 10586
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jij hebt overduidelijk de bijbel niet gelezen. De eerste dag was een maandag en op die dag scheidde de heer het licht van de duisternis en creëerde zo bij toeval dag en nacht.

Moneyman
Berichten: 31244
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
05 okt 2024 15:44
Jij hebt overduidelijk de bijbel niet gelezen. De eerste dag was een maandag en op die dag scheidde de heer het licht van de duisternis en creëerde zo bij toeval dag en nacht.
Denk dat jij ook niet goed gelezen hebt. Dat "bij toeval" ben ik nooit tegengekomen :wink:

Nijogeth
Berichten: 10586
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nee, dat is mijn eigen toevoeging. De heer heeft dat mij ingefluisterd, maar ik had niet de behoefte een boek erover te schrijven.

Dorfje
Berichten: 94
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door Dorfje »

Nijogeth schreef:
05 okt 2024 15:44
Jij hebt overduidelijk de bijbel niet gelezen. De eerste dag was een maandag en op die dag scheidde de heer het licht van de duisternis en creëerde zo bij toeval dag en nacht.
De zevende dag in dit verhaal is toch echt zaterdag. (De Sabbat) Pas nadat Christus op zondag herrees wordt de zondag gevierd door christenen. De Joden geloven immers niet dat ***** Christus de Messias is en houden vast aan zaterdag.

Nijogeth
Berichten: 10586
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar we zijn het er dus over eens, dat de eerste dag niet de rustdag is.

Erthanax
Berichten: 10103
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat zijn we nou juist toch niet, dacht ik :D Er zijn immers heel wat mensen die de week laten beginnen met de zondag. Het zijn er zo veel dat er kalenders voor worden gedrukt, al zijn die — tot verdriet van o.a. TS — niet altijd verkrijgbaar in de kantoorboekhandel.

Bij maandkalenders zie je die tweedeling ook. De zondagen in de eerste rij/kolom en de zaterdagen in de laatste, of zaterdag en zondag op de laatste twee rijen/kolommen.

ZeerPrivé
Berichten: 6127
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nou nou, tot verdriet van TS? Het gaat toch nog steeds om een kalender dacht ik? Het geeft hooguit wat tijdelijk ongemak / gewenning. Bovendien maakt hij zelf de keuze om niet online te bestellen. Je hebt vast wel gelezen wat er vandaag allemaal weer gebeurd is aan ellende? En dan gaat het hier pagina's lang door over een kalender? Honderden reacties over wel of niet ten onrechte incassokosten van 25 euro?

witte angora
Berichten: 32055
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit forum is dan ook een fantastisch middel om even de ogen voor de dagelijkse realiteit te kunnen sluiten.

Ron5300
Berichten: 444
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Waarom beginnen steeds meer week kalenders met maandag?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De zondag kan eigenlijk niet de eerste dag van de week zijn want de schepper schiep de wereld in 6 dagen en op de zevende dag nam de schepper een rustdag.
Het lijkt me niet dat de schepper op de zaterdag op het idee kwam om de wereld te scheppen en besloot om eerst een rustdag te nemen voordat de schepper op de maandag begon.
Een oud gezegde luidt 'na hard werken is het goed rusten' en uit die gezegde kun je opmaken dat er eerst gewerkt moet worden en pas na het harde werken rust genomen wordt.

Plaats reactie