Rijbewijs kopen in Hongarije, mag dat?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Consumenneke

Re: Rijbewijs kopen in Hongarije, mag dat?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Consumenneke schreef:
10 okt 2024 14:46
Het is ook mogelijk dat er een misverstand is over die 185 dagen...
Even zoeken en dan heb je ook wat. Als de RDW die 185-dagen toets toepast, heb je niks aan een gekocht [s]Hongaars[/s]* Antiliaans rijbewijs.
De rechtbank gaat uit van de volgende feiten. Eiser heeft gevraagd om zijn Arubaanse rijbewijs, dat is afgegeven op [datum] , om te wisselen voor een Nederlands rijbewijs. De RDW heeft deze aanvraag afgewezen, omdat eiser niet aan de voorwaarde van artikel 44, tweede lid, aanhef en onder b, van het Reglement rijbewijzen (Rr) voldoet. Het Arubaanse rijbewijs is niet afgegeven in een periode van één jaar waarin eiser ten minste 185 dagen in Aruba woonde (185 dagen eis).
* later gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 10 okt 2024 16:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Consumenneke

HERSTEL

Die verwijzing geldt alleen voor rijbewijzen uit de Antillen: Art 44.2.b uit de Rr.

Er is een vergelijkbare regel voor rijbewijzen uit een buitenland anders dan de EU/EER en Zwitserland: Art 46.2.b uit de Rr.

Maar zover ik als non-jurist kan reconstrueren voorziet het Reglement Rijbewijzen niet in een 185-dagen toets voor rijbewijzen uit de Europese coalities.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
10 okt 2024 16:10
HERSTEL

Die verwijzing geldt alleen voor rijbewijzen uit de Antillen: Art 44.2.b uit de Rr.

Er is een vergelijkbare regel voor rijbewijzen uit een buitenland anders dan de EU/EER en Zwitserland: Art 46.2.b uit de Rr.

Maar zover ik als non-jurist kan reconstrueren voorziet het Reglement Rijbewijzen niet in een 185-dagen toets voor rijbewijzen uit de Europese coalities.
En daar denkt het CBR heel anders over.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... omwisselen
U moet 185 dagen in het land hebben gewoond in het jaar waarin u het rijbewijs kreeg. Alleen dan kunt u omwisselen.

Maar goed, als een fraudeur tot aan de hoge raad aan toe wil gaan procederen met zijn valse rijbewijs en alle kosten van dien, mijn zegen heeft ie.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Het schijnt dat valse rijbewijzen uitstekende identiteitsmiddelen zijn om toegang te verkrijgen tot de rechtbank, wist je dat?

Consumenneke

Har45 schreef:
10 okt 2024 15:52
Is het niet zo dat je minimaal 185 in het land van afgifte rijbewijs moet hebben gewoond ?
Ik lees dat ook op diverse plekken, behalve in het Reglement Rijbewijzen waar dat in bepaald zou moeten zijn. Dat maakt expliciet een uitzondering voor de EU/EER en Zwitserland: 185 dagen toets niet vereist.

Is het mogelijk dat we te maken hebben met overijverige bureaucratie?
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 10 okt 2024 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy123

Consumenneke schreef:
10 okt 2024 16:35
Har45 schreef:
10 okt 2024 15:52
Is het niet zo dat je minimaal 185 in het land van afgifte rijbewijs moet hebben gewoond ?
Ik lees dat ook op diverse plekken, behalve in het Reglement Rijbewijzen waar dat in bepaald zou moeten zijn. Dat maakt expliciet een uitzondering voor de EU/EER en Zwitserland: 185 dagen toets niet vereist.

Is het mogelijk dat we te maken hebben met overijverige bureaucratie?
Is het wellicht mogelijk dat u wederom een topic aangemaakt heeft omtrent rijbewijzen over problemen die helemaal niet spelen?

Consumenneke

Speedy123 schreef:
10 okt 2024 16:37
Is het wellicht mogelijk dat u wederom een topic aangemaakt heeft omtrent rijbewijzen over problemen die helemaal niet spelen?
Volg het nou een beetje.

We beginnen met een discutabel aanbod van een Hongaars rijbewijs, dat volgens de verkoper gekocht wordt van corrupte ambtenaren. Zo ver zijn we al afgezakt op Instagram.

Dan roept vrijwel iedereen dat zo'n rijbewijs de 185-dagen toets niet doorstaat.

Nu lijkt het er op dat die 185 dagen toets alleen voor Antiliaanse en buitenlandse (non-EU/EER) rijbewijzen geldt, volgens het Reglement Rijbewijzen.

Er is vast wel een jurist die kan bevestigen dat dat reglement uiteindelijk de doorslag geeft. :?

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

bent u nu eigenwijs alleen maar om irritant te zijn. De 185 dagen eis geldt OOK voor EU rijbewijzen kan ik uit eigen ervaring vermelden

Speedy123

Consumenneke schreef:
10 okt 2024 16:43
Nu lijkt het er op dat die 185 dagen toets alleen voor Antiliaanse en buitenlandse (non-EU/EER) rijbewijzen geldt, volgens het Reglement Rijbewijzen.

Er is vast wel een jurist die kan bevestigen dat dat reglement uiteindelijk de doorslag geeft. :?
Het CBR stelt als eis dat men in het jaar van uitgifte 185 dagen in het land van uitgifte gewoond moet worden als men en rijbewijs uit dat land wil omwisselen voor een Nederlands exemplaar. Simpel als dat. De EU heeft de eis dat een EU burger alleen rijexamen doen in een ander EU land als de burger minimaal 185 dagen in dat land woont.

Dan komt u met de suggestie dat een goede jurist daar wel door heen kan prikken, dat dat niet zou mogen. Dus dat de fraudeur met zijn valse rijbewijs, immers hij heeft nimmer 185 dagen in het land van uitgifte gewoond dus kan daar helemaal geen examen gedaan hebben, een zaak bij de rechtbank gaat beginnen omdat het CBR zijn valse rijbewijs niet om wil ruilen voor een Nederlands rijbewijs.

En dan verwacht u dat de rechter de uitspraak doet, ja de eiser heeft inderdaad volgens het bevolkingsregister nimmer 185 dagen in Hongarije gewoond. Dus heeft daar nimmer examen gedaan. Maar volgens Consumenneke voorziet het CBR reglement hier niet in dus mag daar niet op getoetst worden. Dus doe ik de uitspraak: Een vals Hongaars rijbewijs moet door het CBR omgewisseld worden voor een geldig Nederlands rijbewijs.

En dan kan de eiser lekker zonder ooit examen gedaan te hebben, de Nederlandse wegen onveilig maken. Dat vind u een realistisch scenario.

En voor dat realistische scenario bent u een topic begon op het Radar forum, want het baart u zorgen.

juliomariner

Trouwens dat "bedrijf" die dit aanbied krijgt natuurlijk ook gewoon een factuur van de corrupte Hongaarse ambtenaren en stuurt je ook gewoon een factuur voor je rijbewijs. of oei oei zou het toch om zwart geld gaan?

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nevyn schreef:
10 okt 2024 17:47
Nou als ik ze bij ons zie rijden, konden ze hem allemaal wel eens in Hongarije hebben gekocht.
Tot een jaar of wat terug vroeg ik aan dat soort gasten of ze hun rijbewijs op MP gekocht hadden. Tegenwoordig vraag ik of het op Telegram is gekocht.

Kokka1

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Consumenneke schreef:
10 okt 2024 13:56
Speedy123 schreef:
10 okt 2024 13:37
De aanvraag wordt doorgestuurd naar de RDW. Die kan na controle de aanvraag gewoon weigeren in het geval van fraude en vervolgens aangifte doen bij het OM.
Fraude moet dan wel eerst vastgesteld worden. Het aanbod betreft een bonafide rijbewijs dat gekocht wordt bij corrupte ambtenaren of instanties. Hoe stelt de RDW vast dat er verschil is tussen een normaal verkregen rijbewijs of een gekochte versie?
Niet lang geleden een uitzending geweest van voor de rechter, hier had iemand ook een rijbewijs gekocht. De rechter wees de man er op dat iedereen weet of behoort te weten dat je een rijbewijs alleen kan halen door te lessen en cbr examen af te leggen. Buiten dat mag je alleen een rijbewijs aanvragen in het land waarin je ingeschreven staat

Speedy123

Consumenneke schreef:
10 okt 2024 15:50
Speedy123 schreef:
10 okt 2024 15:39
U bent nu twee zaken door elkaar aan het mixen. Het behalen van een rijbewijs in het buitenland al dan niet via het ontwijken van een examen of handje klap met de examinator en het frauderen met het kopen van een vals buitenlandsrijbewijs vanuit Nederland.

Dat zijn twee verschillende zaken. De eerste is zeer lastig te achterhalen. Immers iemand voldoet formeel aan alle regels dus heeft die een legaal buitenlands rijbewijs en dat kan omgewisseld worden voor een Nederlandse.
U begrijpt mijn punt. De genoemde aanbieder koopt bij de bevoegde instantie een volstrekt correct rijbewijs, althans dat beweert Orange Licence. Dat is dus inderdaad verrekte lastig te achterhalen.

In Zweden signaleert de RDW ter plekke dat ze omwisseling op grond van Europese regels niet kunnen weigeren.

We komen er wel. 8)
Nee we komen er niet. De uitgifte instantie kan een vals rijbewijs nummer uitgeven. Dat klopt, Maar kijkt u maar eens goed op uw rijbewijs.

Daar vind u naast uw naam en geboorte datum en uw geboorte plaats ook de plaats van uitgifte. Hoe krijgt u in die gemeente een record aangemaakt dat het rijbewijs daar uitgegeven is? Ook omkopen? Of wilt u het valse rijbewijs daadwerkelijk in een gemeente laten uitgeven en door een lokaal iemand anders op laten halen bij de omgekochte gemeente ambtenaar?

En dan zit u nog met de Nederlandse gemeente registratie. Hoe krijgt u daar de registratie dat u 185 dagen elders gewoond heeft?

Al die problemen oplossen met de benodigde steekpenningen en kosten. En dat voor maar 1000 euro. Zou het echt waar zijn?

Of krijgt u gewoon een namaak rijbewijs toegestuurd waarvan er helemaal geen record bestaan in de Hongaarse CBR en de gemeente die hem uitgegeven zou hebben?

Mmm, lastig hoor, zo'n doordenker. Welk scenario zou nou aannemelijker zijn?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zouden er écht mensen zo naïef zijn om te denken dat je bij dergelijke aanbieders een 100% echt “legaal” rijbewijs krijgt toegezonden…?? :lol:

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Mijn vroegere werkgever had een gekocht vals vrachtwagen rijbewijs. Jaren ermee door heel Europa gereden nooit gecontroleerd maar toch maar later een echt rijbewijs gehaald.

Speedy123

Thijs124 schreef:
10 okt 2024 22:58
Mijn vroegere werkgever had een gekocht vals vrachtwagen rijbewijs. Jaren ermee door heel Europa gereden nooit gecontroleerd maar toch maar later een echt rijbewijs gehaald.
Uiteraard kan dat. Maar die vroegere werkgever heeft niet getracht dat rijbewijs om te ruilen bij het CBR voor een Nederlands rijbewijs. Zo ontliep hij daar de controle. De kans dat je tegenwoordig staande gehouden wordt en de agent je rijbewijs goed gaat controleren is minimaal.

Maar uw vroegere werkgever liep hij al die jaren het risico dat indien hij betrokken raakte bij een ernstig ongeluk, het valse rijbewijs wel zorgvuldig gecontroleerd zou worden. En dan reed hij ineens zonder geldig rijbewijs en daarmee zonder verzekering, had hem volledig kunnen ruineren en zelfs in de gevangenis kunnen doen belanden.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik weet het. Niet mijn ding. Hij durfde alles. En kwam overal ongeschonden met weg. In het buitenland heeft hij vaker dat rijbewijs laten zien. Binnen Nederland durfde hij dat niet. En terecht. Mijn eerste rit samen naar Italië. Zegt hij voor de grens, je hebt toch je rijbewijs bij je. Ja, dan rij jij maar over de grens naar Zwitserland. Enne? Ik heb alleen be. Dan sta je ff versteld. Onderweg politie controle in Nederland, meteen stoppen en met de laadpapieren in paniek er maar toe rennen. Ik ben verdwaald. De weg wijzen en verder.Mijn hart stond dan stil en hij lachte zich kapot.

juliomariner

Op inta en facebook c.s. staat wel meer scams en andere onzin. Gaan we daar ook allemaal aandacht aan besteden? Mag toch hopen van niet.
Johan Derksen wordt nu massaal genoemd op Facebook, zag er gisteren meer dan 10 berichten over. Gaan we dat hier uit den treure bespreken of zullen we dat maar afdoen op de onbetrouwbaarheid van social media.
Ik pleit voor het laatste.
U hebt nu weer 4 pagina's aandacht gehad. Zijn we nu weer een week verlost van uw " zinvolle" topics?

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Alles is via sociale media te kopen, van verslavende pijnstillers zonder recept, zwaar professioneel vuurwerk en gedoogde softdrugs in niet-gedoogde hoeveelheden tot verboden harddrugs, weerzinwekkende video’s en afbeeldingen, vuurwapens en explosieven. Zoekt u eens op TikTok of Telegram, dan rolt u van de ene verbazing in de andere.

Of een topic als dit onder de forumregels valt, moet de moderatie maar beoordelen. Mij lijkt het in ieder geval volstrekt nutteloos. Wat hoopt u ermee te bereiken?

Wie ingaat op een dergelijk aanbod, begrijpt echt wel hoe het zit, en laat zich door een topic als dit niet weerhouden. Of moeten de autoriteiten in actie komen? Moet er “meer” gedaan worden? Hoe groot is het probleem dan? Of moet het grote publiek bewust worden gemaakt van dit veronderstelde probleem? Maar waarom dan? Ik vermoed dat verreweg de meesten dit ongewenst vinden en nooit op zo’n aanbod ingaan.

En tot slot: wordt er wel een rijbewijs geleverd? Wie contrabande bestelt doet waarschijnlijk geen aangifte als er niets komt. En als er iets geleverd wordt, is dat dat werkelijk een niet van echt te onderscheiden rijbewijs? U kent toch ook de foto’s op Instagram van merkkleding of producten van erbarmelijke kwaliteit of in miniatuurformaat?

Wat mij betreft veegt de moderatie dit topic rechtstreeks in de prullenbak.

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar »

Topic gesloten. Er is voldoende gezegd.
Voor degene die een aankoop toch nog overweegt: partijen die openlijk rijbewijzen aanbieden waarvoor je geen examens hoeft te doen, leveren na betaling doorgaans niks. Immers, niemand doet aangifte omdat hij/zij een illegaal rijbewijs niet heeft ontvangen. Een oude scam.

Gesloten