Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Lowieze

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
19 okt 2024 09:30
Ik ben ook van mening dat er zelf over beslist mag worden. Maar mijn mening is wel dat er een optie moet komen. Stel ik zou nu te horen krijgen dat ik nog 1 jaar te leven heb en ze dat kunnen verlengen, dan zou ik het fijn vinden die optie te hebben. Met een flinke zak geld kan ik in 1 jaar meer plezier hebben dan in 3 jaar zonder die zak geld. En dood ga ik toch. Ik heb verder geen angst voor de dood, eerder voor langzaam doodgaan.
Niemand garandeert natuurlijk dat je dat ene jaar ook daadwerkelijk hebt, het is maar een schatting. En dan nog, is dat ene jaar dan levenswaardig? Hoe is de kwaliteit? Je kunt dan nog zoveel geld hebben, je bent natuurlijk wel ernstig ziek als je nog 1 jaar te leven hebt.
In theorie klinkt wat je zegt mooi, maar de praktijk is bijna altijd anders.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Lowieze schreef:
19 okt 2024 09:26
Nijogeth schreef:
19 okt 2024 09:17
https://archive.ph/Pt15Z

Ik blijk dus niet de enige te zijn die nadenkt of het niet makkelijker is om dure levensverlengende behandelingen af te kunnen kopen.

Ik ben dan van mening dat euthanasie dan niet direct hoeft te zijn en het geld niet per se voor de nabestaanden. Maar stel de behandeling zorgt ervoor dat iemand nog 3 jaar kan leven in plaats van 1 jaar, maar die behandeling kost wel 3 ton. Je kunt dan ook de mogelijk bieden om geen behandeling te kiezen en een ton in de zak te steken. Dan kun je het laatste jaar nog dingen doen die je altijd al wilde doen en zelf kiezen voor het moment waarop je klaar bent.
De titel van dit stuk klopt niet. Er wordt dan aan de oudere persoon zelf gevraagd of hij/zij nog behandeld wil worden, niet aan de kinderen of kleinkinderen.
Persoonlijk zou ik sowieso hierover zelf willen beslissen, als er geld bij komt kijken wordt het meer een handeltje. Daar zou ik voor passen.
Politiek (en beleid maken in het algemeen) gaat over de verdeling van geld. En op basis van allerlei factoren (economisch, religieus, levensbeschouwing, etc etc) wordt het geld dan op een bepaalde manier besteed. Door het direct “een handeltje” te noemen worden dit soort discussies altijd direct in de kiem gesmoord.

Geld kan maar 1 keer worden uitgegeven. En als je dan moet kiezen tussen levens een jaar verlengen met hele dure behandelingen of met dat zelfde geld chronische maar nier dodelijke ziektes behandelen zodat patiënten die daar mee te maken hebben een beter leven hebben is de keuze simpel. En dat is zeker geen handeltje. Slechts beter besteden van middelen. Het is immers niet alleen geld maar ook schaarste qua professionals beter besteden.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

De kop en de inleiding zijn zeer tendentieus en volgens mij incorrect geformuleerd.
We, oma, u? Alsof de familie (u) betaald wordt door de artsen (we) om oma niet te behandelen. Dat zou inderdaad ijzingwekkend zijn.

In de inleiding is het nog fraaier: voltooid leven, euthanasie, zak geld, operatie voorkomen. Essentieel bij “voltooid leven” is juist dat die voltooide ouderen niets, of in ieder geval niets ernstigs markeren, en een verder normaal leven leiden. Zonder uitzichtloos en ondraaglijk lijden is er geen euthanasie mogelijk. Wie een dure operatie nodig heeft, heeft dus niet alleen maar een voltooid leven, maar heeft kennelijk ook een ernstige aandoening.

En nog belangrijker, zoals Lowieze al aangeeft, hoe iemand reageert op een behandeling of op niet behandelen valt niet te voorspellen. Ik heb daar in mijn naaste omgeving te veel akelige voorbeelden van gezien. Een beslissing moeten nemen over leven en dood is niet simpel of “slechts beter besteden van middelen”. Het zijn de moeilijkste beslissingen die een mens soms moet nemen.

Dagkoers

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Kleine update, voor 23 oktober moet ik laten weten welke dagen ik kan en niet kan.
Ik moest kleine update s in de huiskamer plaatsen van Radar. belangrijke zaken mag ik wel plaatsen en dan gaat het slotje eraf.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lowieze schreef:
19 okt 2024 09:42
Nijogeth schreef:
19 okt 2024 09:30
Ik ben ook van mening dat er zelf over beslist mag worden. Maar mijn mening is wel dat er een optie moet komen. Stel ik zou nu te horen krijgen dat ik nog 1 jaar te leven heb en ze dat kunnen verlengen, dan zou ik het fijn vinden die optie te hebben. Met een flinke zak geld kan ik in 1 jaar meer plezier hebben dan in 3 jaar zonder die zak geld. En dood ga ik toch. Ik heb verder geen angst voor de dood, eerder voor langzaam doodgaan.
Niemand garandeert natuurlijk dat je dat ene jaar ook daadwerkelijk hebt, het is maar een schatting. En dan nog, is dat ene jaar dan levenswaardig? Hoe is de kwaliteit? Je kunt dan nog zoveel geld hebben, je bent natuurlijk wel ernstig ziek als je nog 1 jaar te leven hebt.
In theorie klinkt wat je zegt mooi, maar de praktijk is bijna altijd anders.
Dat ben ik inderdaad met je eens. Garanties kun je niet krijgen. Echter heb ik een slechte ervaring met behandelingen die uiteindelijk een jaar of wat aan het leven toevoegen. Ik ken nu 3 gevallen waarbij uiteindelijk die extra jaren eigenlijk vooral bestonden uit bijkomen tussen behandelingen. Vergeet niet dat mensen met bepaalde soorten kanker tot bijvoorbeeld 2 maanden voor hun dood niets merken (en dus ook te laat zijn om medische hulp te krijgen), terwijl anderen wel op tijd erbij zijn, maar hun levenskwaliteit door de behandelingen sneller minder wordt dan zonder behandeling. Uiteindelijk snijdt het mes dus aan 2 kanten.

In mijn ogen kan een arts vast wel een prognose geven van wanneer ongeveer een bepaalde ziekte de levenskwaliteit snel af laat nemen en dan kun je daar dus ook rekening mee houden. Je hoeft dat laatste jaar dan bijvoorbeeld niet af te maken, maar je kunt bijvoorbeeld nog 6 maanden genieten van de allerhoogste levenskwaliteit.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Nijogeth schreef:

Ik blijk dus niet de enige te zijn die nadenkt of het niet makkelijker is om dure levensverlengende behandelingen af te kunnen kopen.

Ik ben dan van mening dat euthanasie dan niet direct hoeft te zijn en het geld niet per se voor de nabestaanden. Maar stel de behandeling zorgt ervoor dat iemand nog 3 jaar kan leven in plaats van 1 jaar, maar die behandeling kost wel 3 ton. Je kunt dan ook de mogelijk bieden om geen behandeling te kiezen en een ton in de zak te steken. Dan kun je het laatste jaar nog dingen doen die je altijd al wilde doen en zelf kiezen voor het moment waarop je klaar bent.
Afkopen hoeft voor mij niet, maar ik ben en blijf van mening dat euthanasie veel te moeilijk wordt gemaakt. En dat mensen door te veel hoepels moeten springen om zelf te mogen beslissen over hun leven.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

kuklos schreef:
19 okt 2024 19:21
Nijogeth schreef:

Afkopen hoeft voor mij niet, maar ik ben en blijf van mening dat euthanasie veel te moeilijk wordt gemaakt. En dat mensen door te veel hoepels moeten springen om zelf te mogen beslissen over hun leven.
Mee eens wat betreft het beslissen over euthanasie,en ook zeer zeker wat betreft het vaccineren van volwassenen en kinderen,en dan heb ik het uiteraard niet over de "reguliere" en beproefde vaccinaties.
Maar over die in mij ogen stuitende reclame campagne om nog maar eens een covid prik te halen.
Was getekend; een wappie ( ik zal jullie voor zijn :wink: )

Nijogeth

scharrelschipper schreef:
19 okt 2024 21:21
Was getekend; een wappie ( ik zal jullie voor zijn :wink: )
Nou, je neemt het plezier zo wel weg.

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ben op deze rustige middag even het Form aan het bekijken.
Wat mij opvalt, dat er zo weinig meer over auto's wordt geplaatst.
Toen ik hier jaren geleden kwam, ging het heel veel over auto's

Nijogeth

Ik ben altijd in voor meer gesprekken over auto's. Daar zullen er wel meer van zijn, maar ook een hoop die dat niet zien zitten.

Als je doelt op het feit dat er minder klachten over autoverkopers zijn, dan zou dat op zich wel kunnen. Er wordt steeds minder gehandeld in auto's en steeds meer mensen kiezen voor lease. De verkopers die dan als eerste omvallen, dat zullen de louche verkopers zijn, gok ik dan maar.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Nevyn schreef:
20 okt 2024 15:39
Ben op deze rustige middag even het Form aan het bekijken.
Wat mij opvalt, dat er zo weinig meer over auto's wordt geplaatst.
Toen ik hier jaren geleden kwam, ging het heel veel over auto's
Naja, ik kan je wel vertellen dat wij net een nieuwe, naja 1½ jaar oude, auto hebben gekocht? Een Lynk&Co 01, een plugin hybride, dus elektrisch en zonder schakelen door de stad, heerlijk. :D

scharrelschipper

ZeerPrivé schreef:
20 okt 2024 14:07
Deze schipper mag niet meer overvaren :shock: https://archive.ph/DHiou
Ken het verhaal uiteraard,Heb er zelf gelukkig geen last van.
Aardige bijkomstigheid:heb in 1982 mijn vaarbewijs gehaald in Frankrijk,hetgeen een "validité permanente" heeft.
In ons land bestond toen nog geen vaarbewijs,en met dat Franse mocht ik ook in Duitsland het gehele kanalen stelsel en de zogenoemde zijrivieren bevaren.
De Rijn vereist een Rijnpatent.
Tijdens de corona ellende verliep mijn nl.vaarbewijs en kon er tijdelijk niet gekeurd worden.
Ben er niet meer aan begonnen en vaar al een paar jaar met mijn Franse vaarbewijs.

scharrelschipper

Gelden die regels ook voor andere beroepen vraag ik me dan af?

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

In ieder geval niet voor vrachtwagenchauffeurs. Dan kunnen ze er veel aan de kant zetten.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
20 okt 2024 15:59
Als je doelt op het feit dat er minder klachten over autoverkopers zijn, dan zou dat op zich wel kunnen. Er wordt steeds minder gehandeld in auto's en steeds meer mensen kiezen voor lease. De verkopers die dan als eerste omvallen, dat zullen de louche verkopers zijn, gok ik dan maar.
Als ik kijk naar mijn wekelijkse jurisprudentienieuwsbrieven, dan is het aandeel procedures over al dan niet nonconforme auto's onverminderd hoog.

Nijogeth

Het was voor mij ook maar een gok.

Nijogeth

https://archive.ph/bqnBe

Dit artikel doet me denken aan een bekende hier.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
23 okt 2024 10:54

Grappig, daarin komen heel veel afwegingen terug die daar ook aan de orde zijn geweest. Overigens is de uitkomt geruststellend:
Uitspraak
Op 3 juli was de zitting bij de kantonrechter tussen Dennis en Cazas. De rechter stelde daarbij dat er erg veel onderzoek is gedaan naar allerlei privacygevoelige informatie, maar dat de sociale huurder niet heeft gekeken naar de achtergrond van Dennis. Hij heeft een verleden met drugsgebruik, komt aan de orde. ,,Het verlies van een veilige thuishaven kan bij huurders met een bepaalde achtergrond het precaire evenwicht verstoren”, zegt de rechter. Dennis mag dus in zijn woning blijven, wordt geconcludeerd tijdens de uitspraak in augustus.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:

Uit dit artikel blijkt wel dat de huurder zelf feiten en omstandigheden moet aandragen waaruit blijkt dat hij/zij daar nog steeds zijn hoofdverblijf heeft. Dus wat de Woningbouwvereniging aan die ‘bekende’ vraagt, is niet zo heel vreemd.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Moneyman schreef:
23 okt 2024 11:57
Nijogeth schreef:

Grappig, daarin komen heel veel afwegingen terug die daar ook aan de orde zijn geweest. Overigens is de uitkomt geruststellend voor Dagkoers:
Uitspraak
Op 3 juli was de zitting bij de kantonrechter tussen Dennis en Cazas. De rechter stelde daarbij dat er erg veel onderzoek is gedaan naar allerlei privacygevoelige informatie, maar dat de sociale huurder niet heeft gekeken naar de achtergrond van Dennis. Hij heeft een verleden met drugsgebruik, komt aan de orde. ,,Het verlies van een veilige thuishaven kan bij huurders met een bepaalde achtergrond het precaire evenwicht verstoren”, zegt de rechter. Dennis mag dus in zijn woning blijven, wordt geconcludeerd tijdens de uitspraak in augustus.
Eigenlijk wel treurig dat een achtergrond als drugsgebruiker schijnbaar (deels) doorslaggevend is in een proces om te bepalen of iets wel of niet een hoofdverblijf is, terwijl als je de rest van het artikel leest je daar best vragen bij kan stellen.

Een aantal van de verdedigende argumenten vond ik dan weer niet heel sterk:
Dat Dennis zijn huis als hoofdverblijf gebruikt, was volgens hem ontzettend makkelijk aan te tonen. ,,Ik betaal voor Eneco en heb allerlei televisieabonnementen om voetbal en Formule 1 te kijken. Als ik er niet zou wonen, zou ik dat toch niet doen? Dat snappen ze blijkbaar niet.”
Immers het hebben een energie leverancier is al verplicht bij het hebben van een aansluiting en daarnaast zal die verplichting ook in het huurcontract staan.

Televisie abonnementen aanhouden was misschien een argument waar je 20 jaar geleden in deze context iets mee zou kunnen proberen aan te tonen, maar vandaag de dag zijn die overal te gebruiken via streaming, dus ook op het adres van zijn vriendin, of in de vrachtwagen op een tussenstop, al kan je in het buitenland wel een VPN nodig hebben.

Maar vooral het water gebruik vond ik wel opmerkelijk, 2 kubieke meter is echt niets. Zelfs al wordt de was buiten de deur gedaan.

Plaats reactie