Feedback op het Forum - deel 4

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Consumenneke

Re: Feedback op het Forum - deel 4

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Thijs124 schreef:
17 okt 2024 09:54
We hebben het topic Verkeerd gekocht in Thailand (kruiden) - met onder andere jouw reactie(s) - van het forum verwijderd. Dit is geen relevant topic voor Nederlandse consumenten.
Nederlandse consumenten kopen anno 2024 net als andere consumenten uit de hele wereld, dankzij het internet dat zoiets mogelijk maakt. Op een forum zoals Radar kunnen de voor- en nadelen van de veranderende realiteit besproken worden. Ik snap deze ingreep niet, maar ik wil ook niet met moderatie in discussie.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Consumenneke schreef:
18 okt 2024 21:15

(…)
Lowieze schreef:
17 okt 2024 10:03
Jammer, nou weten we nog niet waar de kruiden voor dienden.
Op jouw suggestie was ik even aan het voortborduren en dat leidde tot een onmiddellijke ingreep vanwege het onsmakelijke karakter van jouw grap. Ik kon er wel om lachen.

Kids kopen de grootste rotzooi uit verre landen, maar dat is meer iets voor andere omroepen dan.
Wat ik schreef was geen grap en evenmin smakeloos. Vaginale stoombaden worden al tientallen jaren gegeven voor verschillende doeleinden. Of dit zijn nut heeft of niet, daar hou ik me buiten.
Waarschijnlijk heeft u er een smakeloze grap van gemaakt, dat zou heel goed kunnen. Maar ik lees in de reactie van Radar dat om een heel andere reden dit topic gesloten werd. Ook prima.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat hebben Essent, een airco, LG en Fix It Faster met elkaar gemeen? Simpelweg 4 topics die deze week geopend zijn door consumenten die een nieuw account aangemaakt hebben.
Essent: Topic aangemaakt 22 oktober om 19:42u, zichtbaar 23 oktober in de loop van de middag;
Airco: Topic aangemaakt 23 oktober om 19:08u, zichtbaar 24 oktober in de ochtend;
LG: Topic aangemaakt op 22 oktober om 20:35u, zichtbaar 23 oktober in de loop van de middag;
Fix It Faster: Topic aangemaakt op 15 oktober om 17:28, zichtbaar 16 oktober in de loop van de ochtend.

Al jarenlang word geklaagd dat topic starters niet meer reageren. Waar regelmatig gezegd werd dat de houding van forumleden en ontstane discussies de reden waren dat mensen wegliepen, blijkt dit in mijn ogen heel anders te zijn. De topic starters in deze 4 topics zijn slechts 20 minuten, 2 minuten en 2u27min na het aanmaken van een account nog online geweest, daarna niet meer. Slechts 1 topic starter heeft het aangedurfd om de volgende dag even terug te komen, maar helaas voordat het topic online is komen te staan.
Jaren terug heb ik al eens een testje gedaan, toen duurde het zelfs meer dan 2 dagen voordat het topic online kwam. En ook dat zonder een terugkoppeling.

In het verleden is vaker gesproken over dat er een automatisch bericht zou komen zodra een topic online is komen te staan. Schijnbaar gebeurd dit nog steeds niet, waarom niet? Iemand maakt een topic aan, houdt het in de gaten of die eens een keer zichtbaar word, ziet niets en gaat weer weg. Zodra het topic wel zichtbaar is gaan de ijverige forumleden aan de slag, maar zo lang een topic starter niet weet dat er iets online staat is het reageren tegen de lucht. Moeten we dit forum dan zien als tijdverdrijf? Zijn nieuwe topic starters niet belangrijk genoeg omdat ze niet op de hoogte gehouden worden?

Wat is er mis met simpelweg een automatisch berichtje met de tekst: uw topic is geplaatst, klik *hier* (link naar het topic) om uw topic te volgen?

Consumenneke

Lowieze schreef:
19 okt 2024 09:15
Wat ik schreef was geen grap en evenmin smakeloos. Vaginale stoombaden worden al tientallen jaren gegeven voor verschillende doeleinden. Of dit zijn nut heeft of niet, daar hou ik me buiten.
Heel leerzaam.

Misschien goed voor een ander topic. Ik zie dat iemand vragen stelt over de beste keuze aan garnalenpasta.

Yoni Steam Herbs kan voor veel mensen een nuttig onderwerp zijn. Dat daar tijgerbalsemkruiden voor gebruikt worden, lijkt me echter sterk. Ik denk dan meer aan de zwamppruim, met twee pees.

Voor meelezers is van belang dat het delen van ervaringen met en opvattingen over dit soort stoombaden niet perse vies en smakeloos is. Zo zijn er ook oorkaarsen om overtollig smeer te verwijderen.

Mij werd te verstaan gegeven dat het onderwerp onsmakelijk was. Het was waarschijnlijk niet het juiste moment en niet de juiste plek.

Consumenneke

NeoDutchio schreef:
24 okt 2024 12:15
In het verleden is vaker gesproken over dat er een automatisch bericht zou komen zodra een topic online is komen te staan.
Schijnbaar is het forumbeheer zo afgesteld dat een nieuw bericht van een nieuwe deelnemer eerste gecontroleerd moet worden. Dat herinner ik me niet van mijn eerste deelname. Ik ken het ook niet van andere fora. Zelfs op de grootste fora zoals Bokt, Fok, Tweakers zie ik dat niet. Waarom kan het niet andersom? Bepaalde woorden blokkeren en de rest gewoon doorlaten met een vinkje op de checklist, wat eigenlijk bij elk nieuwe bericht zou moeten gebeuren.

Ik snap het niet goed. Zo is de eerste ervaring van menig nieuwkomer een teleurstelling. :o

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dus u pleit er hier voor allerlei topics over kwakproducten (oorkaarsen een bewezen kwakzalverding, bewezen dat het niet werkt) te openen zodat al deze Haarlemmerolieen een nog groter podium krijgen?

Consumenneke

juliomariner schreef:
24 okt 2024 14:13
Dus u pleit er hier voor allerlei topics over kwakproducten (oorkaarsen een bewezen kwakzalverding, bewezen dat het niet werkt) te openen zodat al deze Haarlemmerolieen een nog groter podium krijgen?
Er was een consument met een vraag over tijgerbalsem. Dat topic is verwijderd omdat hij een product uit Thailand had geïmporteerd.

Ik weet niet wat andere consumenten doen, maar sinds het internet ons toegang verschaft bestel ik (al dan niet via marktplaatsen) producten uit de hele wereld.

Is dat verstandig? Daar valt veel over te zeggen, maar als dit soort vragen verboten zijn zullen vraagstellers hun heil elders moeten zoeken. Dan kan niemand meer uitleggen waarom bepaalde keuzes zinnig of onzinnig zijn.

Pleit u voor een verbod op zulke vragen Julio Mariner?

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Consumenneke schreef:
24 okt 2024 14:08
NeoDutchio schreef:
24 okt 2024 12:15
In het verleden is vaker gesproken over dat er een automatisch bericht zou komen zodra een topic online is komen te staan.
Schijnbaar is het forumbeheer zo afgesteld dat een nieuw bericht van een nieuwe deelnemer eerste gecontroleerd moet worden. Dat herinner ik me niet van mijn eerste deelname. Ik ken het ook niet van andere fora. Zelfs op de grootste fora zoals Bokt, Fok, Tweakers zie ik dat niet. Waarom kan het niet andersom? Bepaalde woorden blokkeren en de rest gewoon doorlaten met een vinkje op de checklist, wat eigenlijk bij elk nieuwe bericht zou moeten gebeuren.

Ik snap het niet goed. Zo is de eerste ervaring van menig nieuwkomer een teleurstelling. :o
Als 1e berichten van gebruikers meteen online worden gegooid, loopt dit forum vol met spam bagger dat dan rustig 3 dagen op het forum blijft staan omdat de moderator dagenlang afwezig is.

Idee van @Neodutchio om even een automatische melding te sturen dat het topic online staat, is een prima uitvoerbare suggestie.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@redactie: komt er ook nog een inhoudelijke reactie op de suggestie van @Neodutchio? Of blijft het bij het stilletjes verwijderen van bijdragen?

Triforce

Ongelezen bericht door Triforce »

Ik ben voornamelijk een lurker, maar nu toch een stukje feedback van mijn kant. Het gaat over het topic mbt scootmobielen in een appartement.

viewtopic.php?t=202792&start=160

Door de wijze waarop een van de gebruikers 'discussieert' is dit een waardeloos topic geworden. Uit de reacties kan ik ook wel opmaken dat dit niet de eerste keer is. Waarom wordt hier niet ingegrepen? Vindt de moderatie dit soort gedrag wenselijk? M.i. moet je dit soort gedrag niet op je forum willen hebben.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Triforce schreef:
01 nov 2024 18:22
Ik ben voornamelijk een lurker, maar nu toch een stukje feedback van mijn kant. Het gaat over het topic mbt scootmobielen in een appartement.

viewtopic.php?t=202792&start=160

Door de wijze waarop een van de gebruikers 'discussieert' is dit een waardeloos topic geworden. Uit de reacties kan ik ook wel opmaken dat dit niet de eerste keer is. Waarom wordt hier niet ingegrepen? Vindt de moderatie dit soort gedrag wenselijk? M.i. moet je dit soort gedrag niet op je forum willen hebben.
De moderatie onderneemt alleen actie op een melding, niet op eigen initiatief. Dat althans wat de moderatie mij heeft laten weten.
Als u vindt dat bepaalde reacties niet echt niet door de beugel kunnen, kunt u die reactie melden door op het rode uitroepteken te tikken of klikken. De rest wijst zich vanzelf.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Tot een paar weken geleden vond ik dit forum nog wel interessant om te lezen. Nu is het echter een soort rariteitenkabinet geworden waar je naar zit te kijken en denkt: goh, hoe is het in hemelsnaam mogelijk.
Totale off-topic reacties, mensen die hun privéleven hier neerzetten als wanhopige vraag om aandacht, bijna geen consumentenvragen meer en schijnbaar helemaal geen moderatie meer. Echt waardeloos geworden, jammer hoor.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Lowieze schreef:
04 nov 2024 08:57
.....en schijnbaar helemaal geen moderatie meer. Echt waardeloos geworden, jammer hoor.
Het topic over Kazachstan is in elk geval verwijderd. Dat is een positieve ontwikkeling te noemen.

Erthanax

Lowieze schreef:
04 nov 2024 08:57
Tot een paar weken geleden vond ik dit forum nog wel interessant om te lezen. Nu is het echter een soort rariteitenkabinet geworden waar je naar zit te kijken en denkt: goh, hoe is het in hemelsnaam mogelijk.
Totale off-topic reacties, mensen die hun privéleven hier neerzetten als wanhopige vraag om aandacht, bijna geen consumentenvragen meer en schijnbaar helemaal geen moderatie meer. Echt waardeloos geworden, jammer hoor.
Ik denk dat er meer volgers, of inmiddels ex-volgers zijn die er zo over denken.

Wat mij opvalt is dat het aantal actieve topics steeds lager wordt. Nu zijn het er 33, maar de laatste weken zakt het soms tot rond de 25. Nog niet zo lang geleden zat het vrijwel altijd ruim boven de 50, nog wat langer geleden lag het rond de 80.

Met goede moderatie die dagelijks zichtbaar actief is, wordt de kwaliteit snel beter; dat hebben we een jaar of wat geleden allemaal wel gezien. Zonder goede moderatie is het forum, ook gezien de te verwachten bezuinigingen op de publieke omroep, geen lang leven meer beschoren, verwacht ik.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Maar juist op een forum als dit, met een relatief lage post frequentie zou je verwachten dat moderatie niet zoveel kost. Een kennis van me is moderator geweest op een internationaal forum met enorme aantallen posts per dag. Dat was aanpoten volgens hem, maar ze hadden daar ook vanwege het internationale karakter 24/7 dekking in moderatie.

Hier zou je eigenlijk verwachten dat een moderator per dag effectief misschien een uurtje of zelfs minder kwijt is aan moderator taken, maak er 2 van op een drukke dag. Dat kan iemand op een internet redactie (of meerdere personen) toch wel gewoon erbij doen zonder dat het de wereld moet kosten.

Consumenneke

Cro schreef:
05 nov 2024 11:40
Hier zou je eigenlijk verwachten dat een moderator per dag effectief misschien een uurtje of zelfs minder kwijt is aan moderator taken, maak er 2 van op een drukke dag. Dat kan iemand op een internet redactie (of meerdere personen) toch wel gewoon erbij doen zonder dat het de wereld moet kosten.
Het kost niet veel tijd. Een ervaren moderator kan uit zijn of haar ooghoek de stroom berichten en reacties in de gaten houden. Met een team is dat zelfs 24/7 mogelijk. Ik heb dat vele jaren gedaan. Als je duidelijke regels hebt en een beetje het rolgedrag op social media volgt, dan kun je zo'n forum een positieve draai geven. Maar dat vergt inzet en deskundigheid. Niet voor niks hebben Omroep Max en de Consumentenbond hun fora gestaakt. Daar was de sfeer behoorlijk verziekt. Kassa! lijkt zijn forum actiever te managen.
Erthanax schreef:
05 nov 2024 11:17
Wat mij opvalt is dat het aantal actieve topics steeds lager wordt. Nu zijn het er 33, maar de laatste weken zakt het soms tot rond de 25. Nog niet zo lang geleden zat het vrijwel altijd ruim boven de 50, nog wat langer geleden lag het rond de 80.
Als een nieuwe deelnemer met een nieuwe vraag moet wachten tot die vraag gepost wordt, zit de negatieve ervaring al ingebakken. Dan breek je regel no 1 voor communities: het platform is er voor de deelnemers en niet andersom. Nu moet de nieuwe deelnemer wachten tot een mod/admin tijd heeft om zijn vraag te beoordelen.

Tja, dan daalt de toestroom vanzelf en hou je een vijver met grijze eendjes over. :lol:

Erthanax

Ik denk ook dat twee keer per dag een rondje langs de topics niet meer dan één of twee uur hoeft te kosten. Hoe gedetailleerder de ingreep, en hoe meer uitleg, verantwoording of interactie gewenst is of verwacht wordt, hoe meer tijd het kost.

Waar het ook om gaat is dat de (internet)redactie het forum ook echt serieus neemt en niet als corvee dat een stagiair er maar even bij moet doen. Het is mijn indruk dat op dit moment dat laatste weer het geval is.

Wat o.a. de wachttijd bij het eerste topic van nieuwe leden betreft: afgelopen jaren is er verscheidene keren gevraagd om suggesties voor verbeteringen. Met die suggesties is vervolgens weinig tot niets gedaan.

Erthanax

Consumenneke schreef:
05 nov 2024 11:56
Erthanax schreef:
05 nov 2024 11:17
Als een nieuwe deelnemer met een nieuwe vraag moet wachten tot die vraag gepost wordt, zit de negatieve ervaring al ingebakken. Dan breek je regel no 1 voor communities: het platform is er voor de deelnemers en niet andersom. Nu moet de nieuwe deelnemer wachten tot een mod/admin tijd heeft om zijn vraag te beoordelen.
(…)
Dat de eerste bijdrage van een nieuw forumlid eerst moet worden goedgekeurd is niets bijzonders en die goedkeuring is ook niet het probleem. Dat het soms dagen duurt, dát is het probleem. En natuurlijk dat het forumlid niet standaard een melding of bericht krijgt dat het bericht is goedgekeurd en geplaatst. Daar wordt al jaren “naar gekeken”, zonder resultaat.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Cro schreef:
Maar juist op een forum als dit, met een relatief lage post frequentie zou je verwachten dat moderatie niet zoveel kost. Een kennis van me is moderator geweest op een internationaal forum met enorme aantallen posts per dag. Dat was aanpoten volgens hem, maar ze hadden daar ook vanwege het internationale karakter 24/7 dekking in moderatie.

Het probleem is dat alle posts niet in 2 uur worden geplaatst. Dus die persoon zal iedere keer de nieuwe toevoegingen moet bekijken door de hele dag heen wat dus iedere keer een onderbreking is van zijn normale werkzaamheden en wordt het al snel een dagtaak. En dan hebben we het nog niet over de activiteiten na de werkdag. Het forum is 24/7 open.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Methusalah schreef:
05 nov 2024 12:35
Cro schreef:

Het probleem is dat alle posts niet in 2 uur worden geplaatst. Dus die persoon zal iedere keer de nieuwe toevoegingen moet bekijken door de hele dag heen wat dus iedere keer een onderbreking is van zijn normale werkzaamheden en wordt het al snel een dagtaak. En dan hebben we het nog niet over de activiteiten na de werkdag. Het forum is 24/7 open.
Klopt, maar dat is prima te omzeilen.
Bijvoorbeeld één vast moment op een dag alle nieuwe posts bekijken. En bij het lid worden en nogmaals bij het plaatsen van de eerste post een mail aan het nieuwe lid dat de post eerst beoordeeld moet worden. Plus bij aanmaken en (proberen te) plaatsen van de post een melding op het scherm die hetzelfde zegt als wat er in de mail komt.
En daarna automatisch een mail zodra een post daadwerkelijk geplaatst is.

Plaats reactie