Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
witte angora
Berichten: 32228
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Thijs124 schreef:
07 nov 2024 10:40
Ik vind het gevaarlijk als die noodpakketten in de ontsnappingsroute van de huiskamer worden geplaatst. Je breekt er je nek over.
Je kunt ze dan ook beter in de ontsnappingsroute in de gang leggen. Tijdens het struikelen schop je ze tegelijk naar buiten. Het is alleen zo lastig iedere keer als je gewoon boodschappen wil doen, of naar het werk moet, of naar de sportschool. Of gewoon wil gaan wandelen. Je voeten en knieën gaan zo zeer doen...

Thijs124
Berichten: 1520
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik ga mijn regenton weer installeren. Gisteren de watermeter standen doorgegeven. Zuinig geweest dit jaar. Veel regen in het voorjaar. Vrijwel niks hoeven te sproeien. Van 168 liter naar 128 liter per dag met 2 personen.
Wel druiven, aardbeien, frambozen en bessen oogst mislukt door nattigheid en schimmels.

Consumenneke
Berichten: 285
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Consumenneke »

BL2 schreef:
07 nov 2024 08:57
Er zijn er verschillende actief op forums, bv op www.spoorforum.nl en/of bij ProRail, de beheerder van de spoorinfra.
Dat is zo'n forum dat even tijd vraagt om een nieuwe registratie te verwerken. Dank voor het voorbeeld.
Tegenwoordig is om veiligheidsredenen rechtstreekse registratie niet meer mogelijk.
<>
Bedenk dat dit allemaal vrijetijdswerk is en het even kan duren voor je een reactie krijgt, graag begrip hier voor BVD! Het streven is natuurlijk om de aanmelding zo snel mogelijk te verwerken. Heb je echter na 12 uren nog niets vernomen neem dan even opnieuw contact op.

Jablan
Berichten: 6238
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Thijs124 schreef:
07 nov 2024 09:18
Misschien wordt het tijd voor een treinen topic?
Niet nodig. Het gaat mij meer om de vraag 'hoe gaan we met elkaar om in Nederland' en ProRail is zo'n organisatie, die graag een middelvinger opsteekt naar de klanten van de klanten. Andere organisaties komen vanzelf langs in eigen topics. UWV, Zorg, Jeugdzorg, etc ...

Laatste keer, dan hou ik er een tijdje over op. Totdat er weer een goede aanleiding langskomt en ik voldoende info heb om er iets van te vinden.
BL2 schreef:
07 nov 2024 08:57
Jablan schreef:
07 nov 2024 07:59
Sinds de oplevering is de lijn onderhouden op 140 km/u. Sneller rijden is tegenwoordig onverantwoord.
En ook dat is onjuist, onder ERTMS mag er 160 kmh gereden worden op de Hanzelijn......
Geef nou eens aan waaraan je kan zien dat treinen niet met 140 kmh door de Drontermeertunnel mogen ?
De max van 140 komt vanuit de sector. Voor mij belangrijker: het is betrouwbare en door de video's van cabineritten geloofwaardige info. Op deze lijn geldt: wat theoretisch kan, is in de praktijk niet altijd verstandig.

Hetzelfde met de Drontermeertunnel. Volgens ProRail voldoet die aan de normen. Vraag je na welke normen, dan heeft ProRail die zelf opgesteld. Dat is als het waterbedrijf naast een kalimijn, dat de norm voor bruikbaar drinkwater ophoogt naar hardheid-60. Ja, het water voldoet aan de normen en iedereen die dit water krijgt, mag zelf verder ontharden.
BL2 schreef:
07 nov 2024 09:46
Op de Hanzelijn wordt ERTMS getest op de vrije baan, dat kan gewoon tussen de andere treinen door welke onder ATB rijden. Dit kan overigens ook op Utrecht <> Amsterdam, daar rijden de NS treinen onder ATB, de ICE onder ERTMS.
Op de Zeeuwse lijn wordt het rijden naar en op emplacementen getest. De emplacementen Goes en Vlissingen zijn daar zeer geschikt voor, ook omdat de laatste een kopstation is. Ter info, in Nederland is er nog geen emplacement met ERTMS. Op seinen en met ATB rangeren is immers compleet anders dan onder ERTMS.
Hoe je het wendt of keert, het blijft een drogreden. België en Zwitserland hebben ETCS getest en vrijwel overal in gebruik genomen zonder daarvoor maanden lang sporen te blokkeren. Dat is het mooie aan dit systeem: oud en nieuw mogen naast elkaar bestaan. Het betekent, dat er altijd een terugval-optie is en daarmee vervalt elk argument om te testen zonder reguliere treinen.
De enige reden om maandenlang het normale treinverkeer plat te leggen hiervoor, is angst. ProRail is gewoon bang om met fouten in het nieuws te komen. Dat is zo op te lossen door een andere manier van testen.

Wat mij betreft is er maar één valide reden om een route stil te leggen en dat is als er werkelijk geen andere optie is. Alphen aan den Rijn - Bodegraven gaat er in 2026-2027 9 (!) maanden uit om een spoorbrug te vervangen. Een nieuwe ernaast bouwen kan niet door de bebouwing langs de lijn, de breedte van de oude brug en de slappe ondergrond. Vervelend, zeker voor wie tussen Alphen en Bodegraven per bus moet, tegelijk zijn er genoeg omreismogelijkheden en kan de extra reistijd beperkt blijven. (Waarbij ik er van uitga, dat NS met een tijdelijke dienst Leiden - Alphen - Gouda - Woerden - Utrecht komt)

Verder met de noodpakketten? WA, heb je eigenlijk een noodpakket bij je als je de trein neemt? Je weet wel, voor het geval je uren in een stilstaande trein naar de koeien in de wei mag kijken?

Jablan
Berichten: 6238
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

juliomariner schreef:
07 nov 2024 10:43
Ach als je op internet militaire rantsoen koopt neemt dat weinig ruimte is.
Als je googled op MRE (meal ready to eat) vind je honderden verschillende uit diverse landen te koop.
Deze zijn vaak jaren houdbaar en schijnen best te eten te zijn. (honger maakt rauwe bonen zoet)
In Nederland zijn dit de ingeblikte producten van Struik, gewoon te koop in een supermarkt.
(Struik levert aan defensie)

juliomariner
Berichten: 5176
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

er zit veel meer in dan ingeblikt voedsel maar ook koffie, drankpoeder, vaak een flameless heatpack etc.

Nijogeth
Berichten: 10737
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Meestal zijn het ook zakjes, meestal met zo'n goedje dat het kookt als je er echt een minimale hoeveelheid water in gooit, vanwege een thermische reactie.

Nijogeth
Berichten: 10737
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
07 nov 2024 19:58
Volgens ProRail voldoet die aan de normen. Vraag je na welke normen, dan heeft ProRail die zelf opgesteld. Dat is als het waterbedrijf naast een kalimijn, dat de norm voor bruikbaar drinkwater ophoogt naar hardheid-60. Ja, het water voldoet aan de normen en iedereen die dit water krijgt, mag zelf verder ontharden.
Het is eigenlijk wel standaard dat normen worden opgesteld door de industrie of in samenwerking met de industrie. En sommige industrieën/bedrijven zijn daarin strenger dan normaal (zo gebruikt ASML eigen normen voor de toeleveranciers, die vele malen strenger zijn dan de geldende normen) en bij anderen is sturing nodig. Echter vergeten velen dat de meeste normen beginnen met de scope, waarin staat wat het doel is van de normen.

Kijk bijvoorbeeld naar de EMC-normen (elektromagnetische compatibiliteit) van de CE. De scope zegt eigenlijk dat het doel van die normen is dat men niet zal storen en niet gestoord zal worden.

Stel nu dat ergens een bedrijf is dat zijn product heeft laten testen bij een lab, goedgekeurd is en later in gebruik alsnog heel veel storing veroorzaakt. Omdat de situatie waarin ie dan gebruikt wordt niet echt goed na te bootsen was in het lab.

Als het dan bij een rechter komt, dan zal de producent op zijn vingers getikt worden, want men voldoet niet aan de scope. Dan kan dat hele rapport goed zijn, de scope bepaalt het doel van de normen en daar moet ook aan voldaan worden.

De scope is over het algemeen gewoon het regeltje dat zegt 'denk logisch na', alleen dan in moeilijkere bewoordingen.

juliomariner
Berichten: 5176
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nijogeth schreef:
07 nov 2024 21:21
Meestal zijn het ook zakjes, meestal met zo'n goedje dat het kookt als je er echt een minimale hoeveelheid water in gooit, vanwege een thermische reactie.
Dat is het flameless heatpack dat ik noemde.
Soms ipv zo'n heatpack gewoon brandstoftabletten een stuk metaal waar je een stoofje van kunt vouwen.
en lucifers.

BL2
Berichten: 5066
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door BL2 »

Jablan schreef:
07 nov 2024 19:58
De max van 140 komt vanuit de sector. Voor mij belangrijker: het is betrouwbare en door de video's van cabineritten geloofwaardige info. Op deze lijn geldt: wat theoretisch kan, is in de praktijk niet altijd verstandig.
Met "de sector" bedoel je waarschijnlijk ProRail, het bedrijf volgens jou met de middelvinger naar de klant.......
Natuurlijk bepaald ProRail de snelheden op het spoor. Als infrabeheerder ontwerpt en bouwt deze de spoorlijnen in Nederland. Aan de hand van de spoorligging, boogstralen, wissels, kunstwerken, seinplaatsing, remwegafstanden. Gelukkig bepaald niet de machinist of zijn/haar werkgever hoe snel een trein mag rijden.
Maar niets is geheim, de snelheid van elke trein is op het Net openbaar en live op elke locatie uit te lezen, er gaat een wereld voor je open !

Dagkoers
Berichten: 906
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Dagkoers »

kuklos schreef:
05 nov 2024 20:23
Dagkoers schreef:
05 nov 2024 19:50
Lieve mensen ik heb morgen een gesprek met de directeur, omdat het mij nog steeds hoog zit dat als ik in de avond wordt aangereden met de bezorgscooter dat ze een boete krijgen die kan oplopen tot een paar ton.
De directeur van de gemeente?
Als je je zoveel zorgen maakt, dan stop je toch met je bezorgbaan.
Ik heb mijn hart gelucht.
Ze zegt dat ze er niet bij was dus ze kan er niks over zeggen.
Ik ben tevreden!

BL2
Berichten: 5066
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door BL2 »

Dagkoers schreef:
08 nov 2024 09:34
Lieve mensen......

......Ik heb mijn hart gelucht.
Zo lang je zelf maar snapt waar dit over gaat......

Plaats reactie