@Angel1978, dank, weer wat geleerd.
===
Papegaaiduiker schreef: ↑08 nov 2024 12:03
kuklos schreef: ↑08 nov 2024 11:48
Papegaaiduiker schreef: ↑08 nov 2024 11:41
Ja, de persoon reed rechtdoor, maar het is wel degelijk van belang of het een bol of een pijl is. Als pijl rechtdoor was, was ik ook fout geweest.
Staat er dan op dat kruispunt een verkeerslicht waarbij het rechtdoorgaande verkeer een pijl heeft? Ik heb deze namelijk nog nooit gezien.
En zelfs als er zo'n stoplicht bestaat, rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang. Tenzij dat verkeer een rood licht heeft.
Dag Kuklos,
Op dit kruispunt niet, maar ze bestaan wel. Heb er zelfs een hier in de buurt. En ja, dat zeg ik dus. Stel dat dat stoplicht wel een pijl had voor rechtdoorgaand verkeer, dan ben ik dus fout. Maar hier is geen sprake van. Punt blijft dat ik nooit had mogen verwachten dat rechtdoorgaand verkeer door mocht rijden terwijl mijn pijl naar links groen stond. Hierin mag ik wel degelijk zeggen dat dit exclusief voor mij bedoeld is. Anders zou dit een zeer gevaarlijke situatie worden.
Je blijft zaken vertroebelen. Haal die hele discussie of de tegenligger een pijl of bol had eruit. Is niet ven belang, vertroebelt alleen maar.
De vragen die ertoe doen zijn of de tegenligger groen licht had en of jij geen tegemliggers hoefde te verwachten.
De link van Angels1978 geeft het volgende aan:
"Bij een verkeerslicht met een pijl heb je
normaal gesproken niet te maken met kruisend vekeer wanneer je het kruispunt oversteekt."
Het stukje normaal gesproken heb ik even vet gedrukt. Dat is voor mij onduidelijk. Wanneer heb je er wel en wanneer heb je er niet mee te maken als je zelf een pijl hebt?