Zorgverzekeraars: fysieke zorgpasjes worden vervangen door digitale in de app

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Speedy123

Re: Zorgverzekeraars: fysieke zorgpasjes worden vervangen door digitale in de app

Ongelezen bericht door Speedy123 »

ZeerPrivé schreef:
13 nov 2024 12:49
Zie dat in 2025 de restitutiepolis helemaal verdwenen is. Ook vintage en failliet.
Dat was toch ook een rare polis, je moest het eerst voorschieten en dan declareren. Het is toch veel logischer dat de zorgverlener de factuur rechtstreeks naar de verzekeraar stuurt?

Moneyman

Re: Zorgverzekeraars: fysieke zorgpasjes worden vervangen door digitale in de app

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
13 nov 2024 12:10
En je polis ooit wel nodig gehad? En waarom kopie polis en geen kopie zorgpas? (voor het geval je smartphone in de zak van een ander verdwijnt)
Ja, meermaals gebruikt in binnen- én buitenland. Ik kies voor een kopie polis omdat ik die in de mailbox heb staan, en een zorgpas heb ik (al vele jaren) niet.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
13 nov 2024 14:15
ZeerPrivé schreef:
En je polis ooit wel nodig gehad? En waarom kopie polis en geen kopie zorgpas? (voor het geval je smartphone in de zak van een ander verdwijnt)
Ja, meermaals gebruikt in binnen- én buitenland. Ik kies voor een kopie polis omdat ik die in de mailbox heb staan, en een zorgpas heb ik (al vele jaren) niet.
Ik ook niet, maar wel digitaal en screenshots printen lukt prima. :wink:

Moneyman

Ik zou niet eens weten of ik een digitale zorgpas heb. Daar zou ik dus eerst voor moeten zoeken, en mijn zorgpolis heb ik toch al bij de hand.

ZeerPrivé

Moneyman schreef:
13 nov 2024 14:36
Ik zou niet eens weten of ik een digitale zorgpas heb. Daar zou ik dus eerst voor moeten zoeken, en mijn zorgpolis heb ik toch al bij de hand.
Uhh? Die staat bij alle zorgverzekeraars in de app. Misschien daar eens 'zoeken'? :mrgreen:

Moneyman

Waarom denk je dat ik een zorgapp zou hebben?

ZeerPrivé

Moneyman schreef:
13 nov 2024 14:56
Waarom denk je dat ik een zorgapp zou hebben?
Daar ging ik blind van uit. Gewoon omdat het wel handig is? Ik zal het onthouden voor 2026 dat jij zo'n app niet gebruikt. 8)

Moneyman

Ik heb 'm, getriggerd door jouw suggestie, net gedownload om te kijken of ik er iets aan heb. Had 'm nog nooit gemist namelijk. De zorgpas is daarin overigens niet direct te bekijken, er staat wel een link. Die verwijst naar de zorg-pagina van de verzekeraar, waar ik dan eerst met DigID moet inloggen. De kopie van de polis in mijn mailbox en auto is dan alsnog handiger.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom: ik ben niet de enige die bijzondere wandelingen in het leven maakt... :lol:
witte angora schreef:
13 nov 2024 12:42
Als ik heel eerlijk ben heb ik altijd een plastic zorgpas gehad. Werd gewoon toegestuurd. Nog nooit heeft mijn verzekeraar verteld dat er iets als een app bestaat waar dat ding in zit. Heb er dit jaar ook nog geen bericht over gehad.

Dus ja... ik zal wel bijzondere wandelingen maken. :roll:

ZeerPrivé

Moneyman schreef:
13 nov 2024 15:14
Ik heb 'm, getriggerd door jouw suggestie, net gedownload om te kijken of ik er iets aan heb. Had 'm nog nooit gemist namelijk. De zorgpas is daarin overigens niet direct te bekijken, er staat wel een link. Die verwijst naar de zorg-pagina van de verzekeraar, waar ik dan eerst met DigID moet inloggen. De kopie van de polis in mijn mailbox en auto is dan alsnog handiger.
Oh, bij mij staat de zorgpas onder een tabblad. Bij mijn vorige verzekeraar ook. Even een screenshot en hij is offline beschikbaar of voor de print. Wat DigiD inlog betreft, die heb je wel nodig om in de app te komen. Maar ja die code zit wel in mijn hoofd.

Enfin, mijn vraag 'waarom kopie polis' is naar mijn tevredenheid ruimschoots beantwoord en verduidelijkt. Mijn dank daarvoor.😄

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

witte angora schreef:
13 nov 2024 10:40
Ben begonnen met een aantal zorgverzekeraars te vergelijken. Een van de kanshebbers biedt geen fysieke verzekeringspas meer, enkel nog een digitale in een app. Na verder zoeken blijkt dat meerdere maatschappijen het fysieke pasje als het ware uit faseren; ze blijven geldig, maar als de geldigheidsduur verlopen is krijg je geen nieuwe meer. Dan moet je naar de app.

- Was dit al langer bekend? Ik hoor dit nu voor het eerst.
Ik heb al jaren geen fysieke pas meer gehad van mijn verzekering. Heb al jaren een pas op mijn telefoon maar kan me niet herinneren dat ik die nodig gehad heb
- Heeft het nut om te kiezen voor een zorgverzekeraar die nog steeds fysieke pasjes aanbiedt? Of kunnen we ervan uit gaan dat op den duur alle zorgverzekeraars gaan stoppen met fysieke pasjes, en zo ja, op welke termijn zal dat dan gebeuren?
Heeft volgens mij geen enkel nut. Ik denk dat ze allemaal gaan overstappen want dat kost minder. Misschien kun je op aanvraag en tegen betaling nog een stukje plastic krijgen
- Hoe moeten mensen dit doen die nog steeds geen smartphone hebben?
Eigenlijk is dat hun probleem. Maar vraag dit na bij de zorgverzekeraar.
In Nederland kun je je legitimatiebewijs tonen. Aan de hand van het BSN kan een zorgverlener zien waar iemand al dan niet een zorgverzekering heeft lopen. Maar hoe moet dit als zij naar het buitenland gaan? Zit er nog verschil in Europa en buiten Europa?
Koop een smartphone of vraag dit na bij je zorgverzekeraar
- Een mogelijkheid is om het 'pasje' te downloaden en op je telefoon op te slaan. Slim voor het geval er geen internet is, of als je liever via een laptop communiceert. Maar als je ergens buiten westen ligt, hoe kan een zorgverlener in binnen- of buitenland dan bij je gegevens?
Ik kan ook wel voorbeelden verzinnen. Maar volgens mij moet je altijd ook in het buitenland een ID/Paspoort bij je hebben. En aan de hand daarvan kunnen zo ook in het buitenland je gegevens vast wel vinden. Maar het kan ook zijn dat je smartphone aan gruzelementen ligt en je portemonnee met je pasjes gestolen is als jij buiten westen ligt. Wat zouden de hulpverleners dan moeten doen?

ZeerPrivé

witte angora schreef:
13 nov 2024 15:15
Kortom: ik ben niet de enige die bijzondere wandelingen in het leven maakt... :lol:
witte angora schreef:
Als ik heel eerlijk ben heb ik altijd een plastic zorgpas gehad. Werd gewoon toegestuurd. Nog nooit heeft mijn verzekeraar verteld dat er iets als een app bestaat waar dat ding in zit. Heb er dit jaar ook nog geen bericht over gehad.

Samen wandelen, ja gezellig. :lol:

Moneyman

ZeerPrivé schreef:
13 nov 2024 15:22
Enfin, mijn vraag 'waarom kopie polis' is naar mijn tevredenheid ruimschoots beantwoord en verduidelijkt. Mijn dank daarvoor.😄
Haha was een mooi zij-wandelingetje. Denk dat WA daar geen bezwaar tegen heeft :wink:

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Graag! Alle pasjes die ik op mijn telefoon kan opslaan sla ik direct op. Mijn portemonnaie is een stuk dunner dan voor dat dat kon.

witte angora

ZeerPrivé schreef:
13 nov 2024 15:24
witte angora schreef:
13 nov 2024 15:15
witte angora schreef:

Samen wandelen, ja gezellig. :lol:
O zeker!

witte angora

En hoera! Eén verzekeraar die ik op het oog heb geeft bij de veel gestelde vragen aan dat je tóch een fysieke pas kan bestellen. Uiteraard met de EHIC op de achterkant.

Nog even wikken en wegen, maar het scheelt me toch teveel met de huidige verzekeraar, terwijl er weinig verschil is in dekking en dergelijke. Bijna 10 euro, en dat iedere maand. Zelfs als ik van de huidige verzekeraar de budgetpolis zou nemen zou ik nog steeds duurder uit zijn dan de mogelijk komende, die helemaal niet aan budgetpolissen doet..

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Elke zorgverzekeraar kan of moet een fysieke ehic pas leveren op aanvraag.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

ZeerPrivé schreef:
Moneyman schreef:
13 nov 2024 11:54
Methusalah schreef:
13 nov 2024 11:51
Eigenlijk wat de rest zegt. En voor het buitenland, het is gewoon verstandig om altijd een kopie van je polis mee te nemen.
Dat is exact wat ik al vele jaren doe. Werkt prima. Heb nog nooit een zorgpas nodig gehad in het buitenland.

Ik heb jaren voor zorgverzekeraars gewerkt en ik weet daardoor dat niet alle landen pasjes accepteren als bewijs. Een polisblad is daarom het beste bewijs dat je kan hebben. En pasjes kan je kwijt raken (ik heb hem wel mee).

Voor sommige landen moet je zelfs een Engelstalige verklaring mee nemen.

En of je het nodig hebt, nou hopelijk niet natuurlijk. Maar dat weet je van te voren niet.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Voor mensen die alleen reizen is het belangrijk om ICE nummers op te slaan in hun telefoon. En zorg dat de thuisblijvers bij je digitale kopieën van je reisgegevens kunnen.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Bij mij zit mijn zorgpas bij mijn telefoon. Heb m overigens nooit nodig gehad, mede vanwege het feit dat Zorgverleners meestal naar je DigiD vragen :D
En een polisblad is feitelijk je verzekeringsbewijs. (Pasje kan gestolen zijn)

Plaats reactie