Hoe lang moet een mobile GSM provider jouw facturen bewaren?
Re: Hoe lang moet een mobile GSM provider jouw facturen bewaren?
Wie kletst hier weer uit zijn nek met zijn consumentenbluf? Ik hoor die echo hier wel vaker om mensen af te poeieren. Je draait het alweer weer 180° om. Bij die maximaal zeven jaar staat toch in het begin van diezelfde zin "Voor de belastingdienst............
Nijogeth
vindt dit leuk
Kijk, voor dit soort topics kom ik nog af en toe op het forum. Lekker bezig allemaal.
Thijs124
vindt dit leuk
-
En als je drie seconden langer nadenkt dan besef je dat dat betekent dat ze deze dus gewoon nog moeten hebben. Dus hun argument dat ze niet worden bewaard gaat dan niet op.
Consumenneke
vindt dit leuk
"Voor de Belastingdienst zijn we verplicht factuurgegevens maximaal 7 jaar na het einde van het abonnement te bewaren."
Volgens mij betekent dat niet dat de facturen zelf bewaard moeten worden maar alleen de financiële gegevens die nodig zijn voor de belastingdienst
Ik denk aan de naam van de klant, bruto- en netto-bedragen, btw etc. maar niet bijvoorbeeld telefoonnummers, netwerkgebruik, extra roaming, tijdstippen.
Volgens mij betekent dat niet dat de facturen zelf bewaard moeten worden maar alleen de financiële gegevens die nodig zijn voor de belastingdienst
Ik denk aan de naam van de klant, bruto- en netto-bedragen, btw etc. maar niet bijvoorbeeld telefoonnummers, netwerkgebruik, extra roaming, tijdstippen.
Het hangt van de manier van bewaren af.Methusalah schreef: ↑04 mar 2025 19:32En als je drie seconden langer nadenkt dan besef je dat dat betekent dat ze deze dus gewoon nog moeten hebben. Dus hun argument dat ze niet worden bewaard gaat dan niet op.
Jij krijgt een factuur en daar staat je verbruik op, de afgenomen diensten, een totaalbedrag en de btw plus natuurlijk klantnummer, telefoonnummer en andere persoonlijke gegevens.
Als deze factuur in zijn geheel zo wordt bewaard, dan zou je 'm tot 7 jaar later kunnen opdiepen uit het systeem. Maar zo'n lange termijn geeft risico's (stel je voor, dat je het belgedrag van een bekend of belangrijk persoon zo zou kunnen terugzien) en daarom wordt dit standaard geblokkeerd voor praktisch alle medewerkers na 12 / 18 / 24 maanden.
Meer gebruikelijk is een andere manier van opslaan: je persoonlijke gegevens plus totaalbedrag en btw blijven bewaard, de specificatie verdwijnt na 12 / 18 / 24 maanden. Dat bespaart opslagruimte en beperkt de risico's. Als je een factuur van een jaar geleden opvraagt, dan wordt deze kopie opnieuw samengesteld uit de beschikbare gegevens. Is het meer dan 12 / 18 / 24 maanden geleden, dan krijg je een onvolledige kopie factuur met daarop 'overige gegevens zijn verwijderd uit onze systemen' erop.
Hoop dat het zo duidelijk is.
@Jablan, leuk geredeneerd, maar voor de belastingdienst is dat onvoldoende. Die verwachten een daadwerkelijke factuur te kunnen zien. Dus die overige gegevens moeten ook traceerbaar blijven.
Geen redenatie, ik geef de praktijk weer en in mijn werkzame leven heb ik nog nooit de belastingdienst hier een waarschuwing of boete voor zien uitdelen. Eerder zijn het de accountants, die hier een doorslaggevende rol in spelen.
En, vertel ons, hoeveel belastingonderzoeken heb jij meegemaakt? Ik meerdere, vanuit mijn werk in financiële functies.
TS is dus niet de belastingdienst, dus geldt die 7 jaar niet voor TS en dus zijn mogelijk die gegevens niet beschikbaar. Alleen voor mensen die een hoge rang hebben binnen het bedrijf staat het mogelijk nog een op een server, maar dat is niet beschikbaar voor de klantenservice en dus klanten. Of, misschien doen ze het wel ouderwets allemaal uitprinten en in een doos en zit het in 1 van de 138 dozen waar 2023 op staat die ergens achter in een magazijn staan voor die ene keer dat de Belastingdienst er naar vraagt.
Jablan
vindt dit leuk
-
Ik verwees naar een eerdere discussie waar beweerd werd dat alle gegevens zeven jaar bewaard moesten worden.
Consumenneke schreef: ↑26 jan 2025 22:35Het wordt vooral een zinloze exercitie doordat mensen zoals u net doen alsof ze iets officieels beweren, maar de uitdrukking gegevens die nodig zijn om de verkoop mogelijk te maken is hier op dit forum bedacht en biedt geen enkel houvast.
Ik citeer Thuiswinkel maar even.
De zevenjarige bewaarplicht van de Belastingdienst betreft dus niet alle gegevens die nodig zijn om de verkoop mogelijk te maken.De AVG geeft geen concrete bewaartermijn waar je je als webwinkelier aan moet houden. Er zijn wel een aantal algemene beginselen in de verordening opgenomen en deze gelden voor iedere gegevensverwerking (met een wettelijke grondslag). Uit deze algemene beginselen volgt dat je als webwinkelier persoonsgegevens niet langer mag bewaren dan noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze zijn verzameld. Dit was onder de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp en voorloper van de AVG) ook het uitgangspunt. Het doel van de gegevensverwerking kan, zoals hierboven al is aangegeven, bijvoorbeeld het uitvoeren en/of leveren van een bestelling zijn.
Wat als een noodzakelijke termijn voor het doel van de gegevensverwerking wordt geacht, mag je zelf bepalen, zolang je kunt verantwoorden waarom je deze bewaartermijn voor de gegevens hanteert. Je moet dus goed kunnen beargumenteren hoelang de gegevens van een consument bewaard worden voor het oorspronkelijke doel.
-
Als er persoonsgegevens zijn dan moeten die ook gedeeld worden met de persoon in kwestie, zo werkt de AVG simpelweg. Het is ondenkbaar dat een bedrijf zegt: die data zijn alleen voor de directie of de Belastingdienst.
Het is wel denkbaar dat voor de Belastingdienst een 'ingedikte versie' van de financiële boekhouding bewaard wordt, dus geen archief met papieren facturen dat zeven jaar teruggaat.
En dat is exact wat ik eerder al schreef: dat voor de fiscale bewaarplicht de factuuradministratie kan volstaan, waarbij de facturen die TS wil opvragen dus helemaal niet meer beschikbaar zijn (en ook niet hoeven zijn).
En dan zijn al die kwalificaties die ik hier langs zie komen (zoals "in het ootje genomen worden, bureaucratenbluf) onterecht.
En dan zijn al die kwalificaties die ik hier langs zie komen (zoals "in het ootje genomen worden, bureaucratenbluf) onterecht.
Nee hoor, ze weten precies waar alle gegevens staan. Dat moet ook wel i.v.m. de GDPR.Nijogeth schreef: ↑04 mar 2025 20:08TS is dus niet de belastingdienst, dus geldt die 7 jaar niet voor TS en dus zijn mogelijk die gegevens niet beschikbaar. Alleen voor mensen die een hoge rang hebben binnen het bedrijf staat het mogelijk nog een op een server, maar dat is niet beschikbaar voor de klantenservice en dus klanten. Of, misschien doen ze het wel ouderwets allemaal uitprinten en in een doos en zit het in 1 van de 138 dozen waar 2023 op staat die ergens achter in een magazijn staan voor die ene keer dat de Belastingdienst er naar vraagt.
Dat BEN de gegevens niet beschikbaar willen stellen is een keuze. Maar het is technisch gezien niet zo moeilijk, het kan wel gewoon.
KPN bijvoorbeeld biedt de service dat je elk afgesloten contract nog zeven jaar kan opvragen. Toestel kredieten kan je bij KPN nog tot vijf jaar opvragen. En ook de facturen kan je nog opvragen bij KPN, tot zeven jaar naar dato. Niet via de online portal maar wel via het service kanaal.
https://community.kpn.com/facturen-admi ... tel-620243
Consumenneke
vindt dit leuk
Je blijft stellige standpunten neerzetten, terwijl het nergens door wordt onderbouwd. Je weet helemaal niet of het "wel gewoon kan".
@Speedy, u schrijft: “KPN bijvoorbeeld biedt de service…..”
U begrijpt toch wel dat dit niet verplicht is en andere providers dat niet doen?
U begrijpt toch wel dat dit niet verplicht is en andere providers dat niet doen?
Dorfje
vindt dit leuk
Jawel dat weet ik wel. Ik leg het ook uit. De IT afdelingen van alle bedrijven die met persoonsgegevens hebben alle destijds alles in kaart moeten brengen en sindsdien up-to-date moeten houden voor de GDPR. De bedrijven weten precies waar de data staat en hoe deze weer op te vragen is.
Dan is het simpelweg de vraag, wil een bedrijf extra service aan haar klanten bieden, zoals KPN of willen bedrijven dat niet om geen extra kosten te maken, zoals BEN.
Consumenneke
vindt dit leuk
Jazeker dat begrijp ik prima. Het is een extra service. Eentje die KPN wel aanbiedt maar BEN dus niet.
Alleen de argumentatie van BEN klopt niet. Ze moeten gewoon eerlijk zeggen, we geven geen kopie facturen meer na 18 maanden. Ze moeten niet aankomen met het smoesje dat ze de gegevens niet meer hebben.
Consumenneke
vindt dit leuk
Voor communicatiegerelateerde meta data geldt een bewaartermijn van zes maanden. En deze informatie is sowieso niet primair bedoeld voor de eindgebruiker maar voor de overheid.Consumenneke schreef: ↑04 mar 2025 15:21Wat zou de bewaartermijn nou eigenlijk zijn?
Het lijkt erop dat die basale bewaartermijn van geval tot geval verschilt.Moneyman schreef: ↑19 jan 2025 14:54Dat een bedrijf een wettelijke bewaarplicht heeft voor zijn administratie is toch wel héél basaal hoor...Consumenneke schreef: ↑19 jan 2025 14:49
Waar haal je die wettelijke termijn vandaan, noem eens een bron. Volgens de AVG mag je vragen en verwachten dat al je persoonsgegevens verwijderd worden.![]()
Niets van wat je schrijft onderbouwd waarom de facturen (!) beschikbaar zouden zijn.Speedy123 schreef: ↑05 mar 2025 10:09Jawel dat weet ik wel. Ik leg het ook uit. De IT afdelingen van alle bedrijven die met persoonsgegevens hebben alle destijds alles in kaart moeten brengen en sindsdien up-to-date moeten houden voor de GDPR. De bedrijven weten precies waar de data staat en hoe deze weer op te vragen is.
Dan is het simpelweg de vraag, wil een bedrijf extra service aan haar klanten bieden, zoals KPN of willen bedrijven dat niet om geen extra kosten te maken, zoals BEN.