Dagkoers schreef: ↑17 mar 2025 11:52
Moneyman schreef: ↑17 mar 2025 10:18
Dagkoers schreef: ↑17 mar 2025 00:04
Ik heb het zeker niet verkeerd begrepen.
Ik ben zelfs met die meneer van personeelszaken in discussie gegaan omdat ik in het verleden vaker ongelukken heb zien gebeuren met bezorgers maar ik heb nog nooit gehoord dat er boetes worden uitgedeeld.
Als je het goed hebt uitgezocht, dan kan je ons vast wel vertellen:
- wie die boete oplegt;
- waarom die boete aan werkgever 1 wordt opgelegd als jij een ongeluk krijgt bij werkgever 2;
- en wat de grondslag van die boete is.
Want op basis van wat je nu schrijft, lijkt het er sterk op dat je het óf toch verkeerd begrepen hebt, óf hier verkeerd weergeeft.
Dat het beide werkgever geld kost als je een ongeluk krijgt is duidelijk (een arbeidsongeschikte werknemer kost immers altijd geld, ongeacht de reden). Maar dat is iets heel anders als een boete.
Ik probeer antwoord te geven op je vraag:
De arbeidsinspectie gaat die boete geven.
Bij de gemeente werk ik door de weeks 7,5 uur. Bezorgen is van 17-20 uur. Die meneer van personeelszaken vertelde dat ik boven de uren norm kom van werken.
De grondslag is dat ik meer uur op een dag werk dan is toegestaan.
Ah, zo wordt het helder. De oorzaak van die boete heeft dus niet met het krijgen van een ongeluk te maken, maar met het overschrijden van de maximale werktijden. En dat is natuurlijk een gigantisch verschil.
Het is dus vooral een theoretisch probleem. Want als jij gewoon een normaal ongeluk krijgt, komt de arbeidsinspectie mogelijk wel in beeld, maar niet voor de werktijden, maar voor de veiligheid rondom die scooter.
Dat hoge aantal uren komen ze alleen achter als iemand daar zelf z'n mond over voorbij praat (en dan ga ik er nog vanuit dat alle uren wit gewerkt worden).
En dan nog worden er eerst andere stappen gezet (
zie hier) voordat een boete in beeld komt, zoals waarschuwingen, de eis om minder te gaan werken, een verbod om te werken, en pas daarna komen de boetes in beeld. En die boete is niet gelijk 1,5 ton hoor - dat begint veel rustiger en lager
En dan nog kan ik me eerder voorstellen dat die voor rekening van de bezorg-werkgever komen dan voor rekening van de gemeente.
Lang verhaal kort: maak je niet teveel zorgen over die boete (maar overwegen om een normaal aantal uren te werken is natuurlijk wél verstandig, die wetgeving is er niet voor niets!).