Vrij vragen geeft problemen op werk

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Moneyman

Re: Vrij vragen geeft problemen op werk

Ongelezen bericht door Moneyman »

Helder. Ik ga met je mee in deze uitleg.

Ik blijf het altijd bijzonder vinden hoeveel er juist bij dit onderwerp waar een groot deel vam Nederland mee te maken heeft, in strijd met de wet wordt gehandeld.

Ik zou bijna denken dat de meeste mensen op dit punt de praktijk redelijker vinden dan de wet ;-)

Dagkoers

Ongelezen bericht door Dagkoers »

PGros schreef:
14 mar 2025 18:08
Ron5300 schreef:
14 mar 2025 16:03
Wat ik echter niet kan vatten is de dreiging dat als Dagkoers op de bezorgscooter buiten werkuren een ongeluk veroorzaakt de gemeente voor de kosten opdraait want dat kan alleen als Dagkoers de door de gemeente beschikbaar gestelde bezorgscooter ook voor de tweede werkgever gebruikt.
Ik denk dat dagkoers iets verkeerd begrepen heeft en een bepaalde uitleg heeft verdraait.
Als dagkoers een ongeluk krijgt en in het ziekenhuis komt en daarna moet revalideren en dat zoiets bij elkaar een twee jaar duurt dan is hij dus ziek thuis en dat kost de gemeente dan 1.5 ton aan doorbetalen.
Niet echt een boete maar ze zijn het wel kwijt.
Ik heb het zeker niet verkeerd begrepen.
Ik ben zelfs met die meneer van personeelszaken in discussie gegaan omdat ik in het verleden vaker ongelukken heb zien gebeuren met bezorgers maar ik heb nog nooit gehoord dat er boetes worden uitgedeeld. Hij vroeg zich ook af of ik die andere werkzaamheden heb gemeld. (blijkbaar heeft hij mijn dossier niet goed ingelezen, want dat heb ik meteen gedaan)

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, of je nou een ongeluk krijgt op de bezorgscooter of een ongeluk op je eigen scooter, betalen moeten ze toch.

Moneyman

Dagkoers schreef:
17 mar 2025 00:04
Ik ben zelfs met die meneer van personeelszaken in discussie gegaan omdat ik in het verleden vaker ongelukken heb zien gebeuren met bezorgers maar ik heb nog nooit gehoord dat er boetes worden uitgedeeld.
Als je het goed hebt uitgezocht, dan kan je ons vast wel vertellen:
- wie die boete oplegt;
- waarom die boete aan werkgever 1 wordt opgelegd als jij een ongeluk krijgt bij werkgever 2;
- en wat de grondslag van die boete is.

Want op basis van wat je nu schrijft, lijkt het er sterk op dat je het óf toch verkeerd begrepen hebt, óf hier verkeerd weergeeft.

Dat het beide werkgever geld kost als je een ongeluk krijgt is duidelijk (een arbeidsongeschikte werknemer kost immers altijd geld, ongeacht de reden). Maar dat is iets heel anders als een boete.

Dagkoers

Moneyman schreef:
17 mar 2025 10:18
Dagkoers schreef:
Ik ben zelfs met die meneer van personeelszaken in discussie gegaan omdat ik in het verleden vaker ongelukken heb zien gebeuren met bezorgers maar ik heb nog nooit gehoord dat er boetes worden uitgedeeld.
- wie die boete oplegt;
- waarom die boete aan werkgever 1 wordt opgelegd als jij een ongeluk krijgt bij werkgever 2;

Want op basis van wat je nu schrijft, lijkt het er sterk op dat je het óf toch verkeerd begrepen hebt, óf hier verkeerd weergeeft.

Dat het beide werkgever geld kost als je een ongeluk krijgt is duidelijk (een arbeidsongeschikte werknemer kost immers altijd geld, ongeacht de reden). Maar dat is iets heel anders als een boete.
Ik probeer antwoord te geven op je vraag:
De arbeidsinspectie gaat die boete geven.
Bij de gemeente werk ik door de weeks 7,5 uur. Bezorgen is van 17-20 uur. Die meneer van personeelszaken vertelde dat ik boven de uren norm kom van werken.
De grondslag is dat ik meer uur op een dag werk dan is toegestaan.

witte angora

Dan kom je op dit uit:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rusttijden

En hier het boetebeding:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eschikking.

Ik zou er toch even serieus naar kijken, en jezelf afvragen: welke baan is mij het meeste waard?

Dagkoers

Als ik uitreken:

4 dagen gemeente = 4 x 7,5 uur = 30 uur
dinsdag = halve dag gemeente = 4 uur
totaal gemeente = 34 uur
6 dagen bezorgen = 6 x 3 uur = 18 uur
34+18 = 52 uur.
52 uur per week zit ik denk ik goed?

witte angora

Nope. Over een periode van 16 weken is het maximum 48 uur. Je werkt dus 4 uur te veel.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Ik meen me te herinneren dat u bij het bezorgrestaurant voor een deel van de werkuren in dienst bent en de overige werkuren buiten de boeken wordt gehouden maar terzijde.
M.i. is de arbo maximale werkuren regeling op één werkgever van toepassing en niet op beide werkgevers.

Dagkoers

Ik moet er wel bij vertellen dat die halve dag bij de gemeente (dinsdag 4 uurtjes) soms vrij neem omdat ik erg veel verlof uren heb staan. Daarom mocht ik vorig jaar maar 1 week weg.

Hommer

Ongelezen bericht door Hommer »

Dagkoers schreef:
17 mar 2025 12:43
Als ik uitreken:

4 dagen gemeente = 4 x 7,5 uur = 30 uur
dinsdag = halve dag gemeente = 4 uur
totaal gemeente = 34 uur
6 dagen bezorgen = 6 x 3 uur = 18 uur
34+18 = 52 uur.
52 uur per week zit ik denk ik goed?
Je zit fout als je dit gemiddeld elke week doet. Doe jezelf een plezier en neem even de moeite om op de site van de Rijksoverheid te lezen wat de maximale uren zijn die je gemiddeld genomen mag werken.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... k%20werken
Maximaal aantal uren werktijd
In de Arbeidstijdenwet staat dat u niet iedere week maximaal 60 uren mag werken. Voor een langere periode geldt het volgende:

Over een periode van 4 weken mag u gemiddeld 55 uur per week werken. Bij cao of bedrijfsregeling mag hiervan worden afgeweken, maar u mag nooit meer dan 60 uur per week werken.
Over een periode van 16 weken mag u gemiddeld maximaal 48 uur per week werken.
Een werkweek loopt van maandag 00.00 uur tot zondag 24.00 uur.
Je werkgever is verantwoordelijk om dit te monitoren, maar jij als werknemer bent verplicht om je hieraan te houden. Omdat je er zelf voor kiest om twee werkgevers te hebben zul jij primair verantwoordelijk zijn om het maximale aantal uren te bewaken.

Dagkoers

Bedankt voor alles!!

Moneyman

Dagkoers schreef:
17 mar 2025 11:52
Moneyman schreef:
17 mar 2025 10:18
Dagkoers schreef:
- wie die boete oplegt;

Ik probeer antwoord te geven op je vraag:
De arbeidsinspectie gaat die boete geven.
Bij de gemeente werk ik door de weeks 7,5 uur. Bezorgen is van 17-20 uur. Die meneer van personeelszaken vertelde dat ik boven de uren norm kom van werken.
De grondslag is dat ik meer uur op een dag werk dan is toegestaan.
Ah, zo wordt het helder. De oorzaak van die boete heeft dus niet met het krijgen van een ongeluk te maken, maar met het overschrijden van de maximale werktijden. En dat is natuurlijk een gigantisch verschil.

Het is dus vooral een theoretisch probleem. Want als jij gewoon een normaal ongeluk krijgt, komt de arbeidsinspectie mogelijk wel in beeld, maar niet voor de werktijden, maar voor de veiligheid rondom die scooter.

Dat hoge aantal uren komen ze alleen achter als iemand daar zelf z'n mond over voorbij praat (en dan ga ik er nog vanuit dat alle uren wit gewerkt worden).

En dan nog worden er eerst andere stappen gezet (zie hier) voordat een boete in beeld komt, zoals waarschuwingen, de eis om minder te gaan werken, een verbod om te werken, en pas daarna komen de boetes in beeld. En die boete is niet gelijk 1,5 ton hoor - dat begint veel rustiger en lager ;-)

En dan nog kan ik me eerder voorstellen dat die voor rekening van de bezorg-werkgever komen dan voor rekening van de gemeente.

Lang verhaal kort: maak je niet teveel zorgen over die boete (maar overwegen om een normaal aantal uren te werken is natuurlijk wél verstandig, die wetgeving is er niet voor niets!).

Dagkoers

Bedankt MM.

Plaats reactie