Speedy123 schreef: ↑20 mar 2025 10:49
Radar forum lid Consumeneke staat naar eigen zeggen regelmatig mensen bij in dergelijke zaken. U zou hem een PB kunnen sturen of hij dat in deze zaak ook wil doen. Hij kan u verder alles vertellen over eventuele financiële risico's van het voeren van een dergelijke zaak.
De mensen die ik bijsta in de rechtszaal zijn kleine ondernemers die gedupeerd worden door acquisitiefraudeurs en andere dubieuze dienstverleners. Die doen vaak aangifte, maar daar heeft de politie geen tijd voor. Die verwijzen door naar andere instanties, vaak met de smoes dat het geen kwestie is voor het strafrecht. Dat is het wel, maar ze hebben geen tijd.
De Fraudehelpdesk is lam gelegd door de Autoriteit Persoonsgegevens.
De rechter heeft er trouwens doorgaans ook geen zin in. Maar in de rechtbank hebben we nu wel een voet tussen de deur, met aangepaste redeneringen. Truc is om de eiser op kosten te jagen en de toegewezen vorderingen naar een symbolisch niveau verlaagd te krijgen, dan kost het de eisende partij teveel geld. Het betreft allemaal zaken waarbij de ondernemer niet de eiser is, maar ik wil die slag nog weleens gaan maken.
Ik heb nog niet één zaak verloren, wel een grote scammer in het faillissement geholpen. Ik weet uit andere zaken dat vorderingen en kosten vele duizenden euro's zijn, maar daar is de vordering inbegrepen. Het betreft dan vaak jonge of buitenlandse starters die geen idee hebben wat hen overkomen is.
Particulieren sta ik bij (ook pro-actief) bij de Stichting Reclame Code, met name in de cryptohandel, misleidende influencers en dropshippers - als we de verantwoordelijke kunnen vinden. Aan een uitspraak van de RCC heb je niet zoveel, maar het levert wel jurisprudentie op die de kantonrechter serieus neemt. Dus dat kan een molensteen zijn aan de enkel van oplichters.
Heb jij weleens aangifte gedaan Speedy123? Hoe warm ben je ontvangen door de politie?