Obligaties gekocht, nu erg ongerust

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
Speedy123

Re: Obligaties gekocht, nu erg ongerust

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Nijogeth schreef:
26 mar 2025 14:59
Hoezo kost het geld?

Anneke huurt een gezinswoning met grote tuin voor 350 euro per maand (huidige huurtarief is 800 euro). Anneke wil graag verhuizen naar een appartement (huidige huurtarief is 750 euro), omdat deze woning te groot is en beter geschikt is voor een gezin. Nu zijn er 3 opties:

1. De situatie blijft zoals ie is, omdat Anneke in het nieuwe appartement volgens de huidige huurtarieven moet gaan betalen. Anneke houdt de huur van 350 euro en het appartement wordt aan iemand anders verhuurd voor 750 euro. De woningbouw vereniging ontvangt voor beide woningen 1100 euro per maand.

2. Anneke neemt de nieuwe huurtarieven voor lief. De woningbouwvereniging krijgt 750 + 800= 1550 euro in de maand.

3. De woningbouwvereniging denkt met Anneke mee. Anneke mag het appartement betrekken en krijgt ook daar een lage huur van 400 per maand. De oude woning van Anneke kan nu naar nieuwe huurders gaan, die 800 euro per maand gaan betalen. De woningbouwvereniging houdt nu iedere maand 1200 euro per maand over.

Aangezien voor 99% van de gevallen optie 2 afvalt, omdat mensen liever een veel te grote woning hebben dan meer dan het dubbele te gaan betalen voor iets kleiners, is optie 3 voor de woningbouwvereniging gewoon een prima optie. Het levert ze letterlijk 100 euro per maand op.

Dus, op geen enkele manier kost het ze geld. Het levert ze letterlijk geld op en ze helpen er de doorstroom mee. Uiteindelijk kunnen mensen zo stappen maken en dan komen er weer woningen vrij.
En zie hier waardoor plannen van de overheid zo vaak mislukken. Een regeling geldt voor iedereen. Een ieder mag dan bij een sociale verhuizing zijn huurkorting meenemen.

Dus tienduizenden mensen gaan jaarlijks eisen dat bij een sociale verhuizing de huurkorting meegenomen mag worden.

De nieuwe bewoners gaan dan geen 800 euro per maand betalen. Ze nemen namelijk hun opgebouwde huurkorting mee, dus dan betalen ze maar 500 euro huur. Nu is er ineens een tekort aan huurpenningen.

Binnen afzienbare tijd zijn de huren in de sociale sector flink gedaald, grote tekorten bij de sociale woningbouwverenigingen.

Die gaan dan meer woningen verkopen om hun hoofd boven water te verhouden en dan komen vastgoed investeerders weer met mooie plannen om particulieren te laten investeren in die voormalige huurpandjes. En zo zijn we weer on topic.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De mensen die hun huurkorting meenemen komen dus van dezelfde woningbouwvereniging, want daar hebben we het over, en laten dus een andere woning achter waar nu dus een hogere huur voor gevraagd kan worden.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Nijogeth schreef:
26 mar 2025 15:10
De mensen die hun huurkorting meenemen komen dus van dezelfde woningbouwvereniging, want daar hebben we het over, en laten dus een andere woning achter waar nu dus een hogere huur voor gevraagd kan worden.
Allemaal leuk en aardig, maar voor die nieuwe woning komen ook gewoon huurders die hun huurkorting meenemen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Prima. Dan heb je dus doorstroom, wonen mensen waar ze het beste passen en de woningbouwvereniging heeft exact dezelfde inkomsten en gaat er niet op achteruit. Alsnog beter.

Maar we weten allemaal dat er ergens in de keten nieuwe woningen bijkomen met nieuwe huurders. Door woningbouw, overlijden en overstap naar koopwoning, zal er verloop zijn.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Hoe kom je er trouwens bij dat die woningen allang en breed betaald zijn?

Woningbouwverenigingen hebben kosten aangaande onderhoud, verduurzaming, bedrijfskosten, belastingen, noem maar op.

Speedy123

Nijogeth schreef:
26 mar 2025 15:12
Prima. Dan heb je dus doorstroom, wonen mensen waar ze het beste passen en de woningbouwvereniging heeft exact dezelfde inkomsten en gaat er niet op achteruit. Alsnog beter.
Dat is niet correct, nu wordt bij elke verhuizing de huur gelijkgetrokken naar de marktomstandigheden. De opgebouwde huurkorting vervalt. In het door u voorgestelde systeem, blijven huurkortingen geldig dus vervallen niet meer. Op termijn gaan dan de huuropbrengsten dik achteruit voor de woningbouwverenigingen doordat huurkortingen in stand blijven.

Ik geef het op om dit nog trachten on topic te krijgen, ik laat het hierbij.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
26 mar 2025 15:25
Dat heb je dan wel op een heel onzichtbare manier getracht... :lol:

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
26 mar 2025 15:32
Speedy123 schreef:
Hoezo? Een topic over obligaties is toch echt pas on-topic als je het over woningstichtingen hebt :roll:

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

On topic dan maar weer...
Moneyman schreef:
25 mar 2025 17:24
Hé, daar zit ook mijn favoriet (Collin Crowdfund) tussen. Niet het hoogste rendement, maar wel betrouwbaar. En 5,1% gemiddeld rendement is voor mij genoeg :wink:
Ha, geweldig, iemand op het world wide web heeft goede resultaten met Collin Crowdfund. Nooit van gehoord, maar zal vast een goed idee zijn want deze man schijnt heel veel verstand te hebben van money.
Ik leg meteen een ton in.

Moneyman

angel1978 schreef:
26 mar 2025 15:53
Moneyman schreef:
Speedy123 schreef:
Hoezo? Een topic over obligaties is toch echt pas on-topic als je het over woningstichtingen hebt :roll:
Fair point :mrgreen:

Moneyman

J. Deltoer schreef:
26 mar 2025 16:28
Moneyman schreef:
Hé, daar zit ook mijn favoriet (Collin Crowdfund) tussen. Niet het hoogste rendement, maar wel betrouwbaar. En 5,1% gemiddeld rendement is voor mij genoeg :wink:
Ha, geweldig, iemand op het world wide web heeft goede resultaten met Collin Crowdfund. Nooit van gehoord, maar zal vast een goed idee zijn want deze man schijnt heel veel verstand te hebben van money.
Verstandige keuze.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Moneyman schreef:
26 mar 2025 16:36
J. Deltoer schreef:
Moneyman schreef:
Verstandige keuze.
Sorry, kon het niet laten. :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=-0kcet4 ... =PinkFloyd

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Moneyman schreef:
25 mar 2025 22:03
En dat dankzij degene die altijd roept dat men “ ontopic” moet blijven… :D
BL2 laat zich makkelijk afleiden blijkbaar... 8)
BL2 schreef:
25 mar 2025 09:37
witte angora schreef:
24 mar 2025 23:15
...... in de hoop dat het geld nog niet is weggesluisd. Ik zie nog wel mogelijkheden......
Dus iemand welke in een sociale huurwoningen zit wordt serieus benaderd om voor E 100.000,- obligaties te kopen. Verstandig dat je daar niet ingestapt bent, WA.

Moneyman

Die afleidingsmanoeuvre is echt té doorzichtig :lol: :mrgreen:

Speedy123

Moneyman schreef:
Speedy123 schreef:
Meerdere pogingen gedaan:
En om dit topic dan weer on topic te maken, dan zal niemand ooit moeten investeren in de huurmarkt in Nederland. Het risico dat je dan ineens bij een nieuwe huurder de huur flink moet verlagen, omdat die recht op extra huurkorting heeft, doemt dan op.
En dan komen we weer on-topic, er valt voor investeerders dus geen geld te verdienen met de huurmarkt. Hugo proof investeren, zoals PMT Vastgoed Beleggingen aanbood, is heel erg lastig.
Die gaan dan meer woningen verkopen om hun hoofd boven water te verhouden en dan komen vastgoed investeerders weer met mooie plannen om particulieren te laten investeren in die voormalige huurpandjes. En zo zijn we weer on topic.
Maar het topic begon er ook mee, een van de beleggingsfondsen van PMT Vastgoed Beleggingen ging over 'Hugo proof investeren'. De relatie was er al vanaf het begin :)

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

kuklos schreef:
26 mar 2025 15:11
Nijogeth schreef:
26 mar 2025 15:10
Allemaal leuk en aardig, maar voor die nieuwe woning komen ook gewoon huurders die hun huurkorting meenemen.
Het gaat om mensen die van groter naar kleiner gaan. Niet andersom, en ook niet qua gelijke grootte. Je zou dit prima kunnen beperken tot seniorenwoningen, want dat is juist de doelgroep.

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ging dit topic niet over obligaties?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou...dit is het radarforum... :lol:

Op ieder ander forum zou je gelijk hebben... :wink:

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Morgan le Fay schreef:
26 mar 2025 16:47
Moneyman schreef:
26 mar 2025 16:36
J. Deltoer schreef:

Verstandige keuze.
Sorry, kon het niet laten. :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=-0kcet4 ... =PinkFloyd
Ik prefereer deze (nee, niet abba):
https://m.youtube.com/watch?v=E-P2qL3qk ... emFyZHM%3D

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Of je neemt de moeite je een beetje in de materie te verdiepen en gaat zelf beleggen, ipv vage fondsen te spekken.
Of je gaat natuurlijk goedkoper huren, dan hou je ook geld over.

Plaats reactie