Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Consumenneke

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Moneyman schreef:
07 jun 2025 21:20
En juist daarom klopt het verhaal wat Limlander hier vertelt dus gewoon niet. Iedereen die daar ook maar heel even logisch over nadenkt, kan dat zelf ook bedenken.
Iedereen die ook maar even kan lezen, ziet dat het verhaal van Limlander wel klopt, maar dat hij door niet één maar twee medewerkers van ABNAMRO verkeerd geïnformeerd is. Tenzij wat zij vertellen wel klopt, en dan moeten alle mensen die beweren dat zo'n late terugboeking helemaal niet kan op blote knieën op bedevaart naar Spanje. Bovendien klopt dan ook mijn observatie dat de achterdeur wijd open staat.

Daarom is het ook best interessant voor de redactie van Radar!
lordi schreef:
07 jun 2025 13:16
Ik denk dat de medewerker van de bank het niet goed heeft begrepen of aan u heeft uitgelegd.
Twee medewerkers is al ernstiger. :roll:

lordi

Ongelezen bericht door lordi »

Consumenneke schreef:
07 jun 2025 22:58
Moneyman schreef:
En juist daarom klopt het verhaal wat Limlander hier vertelt dus gewoon niet. Iedereen die daar ook maar heel even logisch over nadenkt, kan dat zelf ook bedenken.
Iedereen die ook maar even kan lezen, ziet dat het verhaal van Limlander wel klopt, maar dat hij door niet één maar twee medewerkers van ABNAMRO verkeerd geïnformeerd is. Tenzij wat zij vertellen wel klopt, en dan moeten alle mensen die beweren dat zo'n late terugboeking helemaal niet kan op blote knieën op bedevaart naar Spanje. Bovendien klopt dan ook mijn observatie dat de achterdeur wijd open staat.

Daarom is het ook best interessant voor de redactie van Radar!
Waarom is het interessant voor Radar? Het is gewoon niet waar en dat is een simpel feit. Zoek zelf maar eens de regels over (SEPA) betalingen op en daar blijkt het glashelder uit. En anders zou het nieuws vol zijn van dit soort (criminele) praktijken.

Ik ga met alle plezier op mijn blote knieën op bedevaart naar Spanje of desnoods naar China als het zou blijken dat zakelijke klanten zelf 13 maanden lang een terugboeking kunnen initiëren van een SEPA-betaling die zij gedaan hebben.
Laatst gewijzigd door lordi op 07 jun 2025 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
07 jun 2025 22:58
Moneyman schreef:
Iedereen die ook maar even kan lezen, ziet dat het verhaal van Limlander wel klopt, maar dat hij door niet één maar twee medewerkers van ABNAMRO verkeerd geïnformeerd is.
…. En dus klopt het verhaal van Limlander niet. Simpel. Wat hier staat, is simpelweg niet correct. Dat dat wellicht een “leugen in commissie” is, maakt dat niet anders.

Consumenneke

Moneyman schreef:
07 jun 2025 23:18
Wat hier staat, is simpelweg niet correct. Dat dat wellicht een “leugen in commissie” is, maakt dat niet anders.
Moest ik even opzoeken. Maar liegen in commissie is wat mensen in functie doen door een onwaarheid te herhalen, omdat ze simpelweg niet beter weten. Zie je niet alleen in de ambtenarij, maar ook in het bedrijfsleven.

Daarom is het goed dat Limlander even doorbijt. :roll:

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Hoe dan ook, de verhuurder in Spanje kan nooit ZELF die terugboeking doen.

Moneyman

Arizonakid schreef:
08 jun 2025 11:28
Hoe dan ook, de verhuurder in Spanje kan nooit ZELF die terugboeking doen.
Exact. Daarom schreef ik ook dat het verhaal van Limlander niet kan kloppen.

En of de bank een verkeerd antwoord heeft gegeven (waarbij het ook nog van belang is welke vraag er precies is gesteld (want: “garbage in, garbage out”), of dat TS het gewoon verkeerd begrijpt, zullen we wel nooit weten.

Het topic is in ieder geval voor TS nog nuttig geweest, want die weet nu dat zijn angst onterecht is.

Limlander40

Ongelezen bericht door Limlander40 »

Moneyman schreef:
16again schreef:
07 jun 2025 10:31
Limlander40 schreef:
07 jun 2025 09:54
NEE, de spaanse verhuurder. Dat is nu juist mijn isseu. Ze kunnen dit wettelijk 13 maanden lang omdat ze zakelijk zijn.
Dit is het antwoord van ABNAMRO.
En dat lees ik nergens terug in de eerder gequotte voorwaarden.
Het zou mooi zijn als als consument, slachtoffer van phishing/malware/hacking, ook 13 maanden heeft om zijn betaling terug te draaien.
Dart zou natuurlijk helemaal niet mooi zijn, dat zou een regelrechte ramp zijn. Als betalingen 13 maanden lang teruggedraaid kunnen worden, dan is er geen enkele betaalzekerheid meer. Dat zou een gigantisch zooitje worden.

Mijn verhaal klopt. Kujk naar de feiten. Mbt die 13 maanden dat is info van de bank en als die niet klopt kan ik er niks aan doen !

lordi

Limlander40 schreef:
09 jun 2025 13:45
Mijn verhaal klopt. Kujk naar de feiten. Mbt die 13 maanden dat is info van de bank en als die niet klopt kan ik er niks aan doen !
U schreef: "Want door een pinbetaling heeft een bedrijf uit het buitenland dus toegang tot mijn privérekening" en in die zin is uw verhaal dus niet correct want dat is niet zo. Iedereen die uw rekeningnummer heeft kan er geld naar overmaken maar ze kunnen niet een betaling terugboeken of zomaar geld van uw rekening halen.

Dat u verkeerd geïnformeerd bent, kunt u inderdaad niets aan doen maar het maakt wel dat de essentie van uw verhaal en de conclusie van sommigen dat "de achterdeur blijkbaar wijd open staat" incorrect is.

Limlander40

lordi schreef:
09 jun 2025 14:26
Limlander40 schreef:
U schreef: "Want door een pinbetaling heeft een bedrijf uit het buitenland dus toegang tot mijn privérekening" en in die zin is uw verhaal dus niet correct want dat is niet zo. Iedereen die uw rekeningnummer heeft kan er geld naar overmaken maar ze kunnen niet een betaling terugboeken of zomaar geld van uw rekening halen.

Dat u verkeerd geïnformeerd bent, kunt u inderdaad niets aan doen maar het maakt wel dat de essentie van uw verhaal en de conclusie van sommigen dat "de achterdeur blijkbaar wijd open staat" incorrect is.
Er is wel geld van mijn rekening gehaald en de NAAM DIE HET GEDAAN HEEFT IS DE SPAANSE VERHUURDER.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

We draaien nu cirkeltjes. Het correcte antwoord is al gegeven, TS hoeft niet bang te zijn om zijn Pinpas te gebruiken, niemand kan bij zijn geld komen na het afrekenen via een Pin betaling.

Slotje erop?

lordi

Limlander40 schreef:
09 jun 2025 14:34
lordi schreef:
Limlander40 schreef:

Er is wel geld van mijn rekening gehaald en de NAAM DIE HET GEDAAN HEEFT IS DE SPAANSE VERHUURDER.
En ik dacht dat u het inmiddels wel had begrepen maar blijkbaar niet. Nee, de spaanse verhuurder heeft het geld niet van uw rekening gehaald want niemand kan een uitgevoerde betaling terugboeken behalve de bank. Dat de naam van de spaanse verhuurder erbij staat, wil niet zeggen dat zij degenen zijn die de opdracht hebben gegeven, alleen dat zij degenen zijn die het geld retour hebben ontvangen.

lordi

Speedy123 schreef:
09 jun 2025 14:40
We draaien nu cirkeltjes.
Is dat niet bij de meeste topics hier het geval? Over het algemeen is het hetzelfde groepje forumleden dat keer op keer in cirkeltjes draait nadat de TS allang vertrokken is. In dit geval wil een TS blijkbaar niet accepteren dat de essentie van zijn verhaal niet correct is.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Het is toch gewoon verschrikkelijk dat zo'n spaans bedrijf gewoon geld van je rekening kan halen, gewoon alleen omdat je een keer gepint hebt? Wat is het volgende? Er wordt geld door een chinees bedrijf van je creditcard gehaald omdat je ergens een keer in het verleden iets besteld hebt ,er wordt contant geld uit je portemonnee gehaald omdat je in Italië ergens contant betaald hebt....

Consumenneke

lordi schreef:
De conclusie was: als de verklaring van twee ABNAMRO-medewerkers correct is, staat de achterdeur wijd open. Kan ook een kiertje zijn. Maar leg anderen geen woorden in de mond die niet gezegd zijn.

Zolang onduidelijk is hoe ABNAMRO deze terugboeking verklaart, ligt het probleem niet bij Limlander maar bij de bank. Dat is interessant voor Radar. Je gaat toch geen topics sluiten omdat een paar willekeurige deelnemers het wel genoeg vinden? De vraag is nog steeds niet beantwoord.

Wie er genoeg van heeft kan zich altijd druk maken over dringender zaken; reageren is geen plicht. 8)

lordi

De enige vragen die TS heeft gesteld in zijn openingspost is dat hij zich afvraagt hoe het kan dat de EUR 30 retour is gestort op zijn bankrekening ipv op zijn creditcard en of dat komt omdat hij bij het verhuurbedrijf gepind heeft.

Waarom het verhuurbedrijf ervoor heeft gekozen om het geld niet op de creditcard terug te storten maar op de bankrekening zullen we nooit weten: mogelijk was dat makkelijker of goedkoper en hebben er daarom voor gekozen. Het maakt ook niet uit want het verhuurbedrijf had zowel de rekening als creditcard gegevens van TS.

Daarnaast was TS bang dat iemand door een pinbetaling toegang tot zijn rekening heeft en dat is niet het geval. Ook is inmiddels duidelijk dat geen enkele zakelijke klant een betaling tot 13 maanden terug kan corrigeren/terughalen.

Speedy123

Prima, dan draaien we hetzelfde riedeltjes toch nog een keertje af?
Ik huur een auto in Spanje en betaal 130,- huurkosten met een ABNAMRO pinpas.
Dit is een geldige PIN transactie. Staat ook als zodanig op het rekeningoverzicht van TS en is is achteraf niet gemodificeerd.
Via de creditkaart (niet van ABN) moet ik 100,- borg betalen en zogenoemde reservering. Dagen later wordt van de creditkaart 30,- afgehaald.
Dit is een normale gang van zaken, verhuurders kunnen achteraf nog boetes ontvangen en die worden via de creditcard borg verrekend.
Na contact via de reisorganisatie met de autoverhuurder geven ze toe dat die 30,- niet correct was en dat ik deze retour zou krijgen.
De autoverhuurder heeft een foutje gemaakt, er ligt helemaal geen boete dus TS heeft recht op terugbetaling van de 30 euro.
Dagen later wordt die 30,- retour gestort op mijn ABNAMRO rekening, deze heeft totaal geen koppeling met mijn creditkaart.
De autoverhuurder betaald keurig de onterecht in rekening gebrachte 30 euro terug.

De verhuurder heeft niet de creditcard gecrediteerd maar een Sepa overboeking naar de bankrekening van TS uitgevoerd om via die weg terug te betalen. De bankgegevens waren bij de autoverhuurder al bekend omdat TS daar al een PIN transactie had verricht.
Dus dat is al heel vreemd, waarom en hoe komt dat geld daar binnen? Doordat ik daar dus gepind hebt ?
Nee dat is niet vreemd, dat is heel goed verklaarbaar. De autoverhuurder had al de beschikking over uw bankgegevens.
1 dag later komt weer 30,- binnen op dezelfde rekening van de ABN. Dus ik heb nu 2x 30,- gekregen terwijl ik er maar 1x recht op heb.
Oops ergens in het betalingsverkeer is een foutje gemaakt, de betaling wordt tweemaal uitgevoerd.
Maar nu gebeurt het, er wordt 30,- afgehaald van mijn privérekening bij de ABNAMRO. Natuurlijk klopt dat qua bedrag dat is ook de discussie niet.
De bank herstelt het gemaakte foutje, de tweede SEPA credit transactie wordt teruggedraaid.
Maar nu wordt ik dus heel bang om mijn pinpas nog te gebruiken. Want door een pinbetaling heeft een bedrijf uit het buitenland dus toegang tot mijn privérekening.
Niemand heeft toegang tot uw bankrekening, bij een PIN betaling heeft de acceptant wel de beschikking voer de bankgegevens van de betaler. Hier wordt onterecht een koppeling tussen de PIN betaling en de later uitgevoerde correctie op de dubbel uitgevoerde SEPA credit betaling gelegd.
Hier ben ik erg van geschrokken en ik denk dat dit bijna niemand weet. De bank doet er heel luchtig over in mijn ogen. Het schijnt dus dat een (ook buitenlands) bedrijf 13 maanden de tijd heeft om correcties uit te voeren.
De bank heeft dertien maanden de tijd om foutief uitgevoerde transacties terug te draaien. Dit heeft niets met de PIN betaling te maken, die is dan ook niet gecorrigeerd. De later dubbel uitgevoerd credit transactie is gecorrigeerd.

Limlander40

Consumenneke schreef:
09 jun 2025 15:32
lordi schreef:
De conclusie was: als de verklaring van twee ABNAMRO-medewerkers correct is, staat de achterdeur wijd open. Kan ook een kiertje zijn. Maar leg anderen geen woorden in de mond die niet gezegd zijn.

Zolang onduidelijk is hoe ABNAMRO deze terugboeking verklaart, ligt het probleem niet bij Limlander maar bij de bank. Dat is interessant voor Radar. Je gaat toch geen topics sluiten omdat een paar willekeurige deelnemers het wel genoeg vinden? De vraag is nog steeds niet beantwoord.

Wie er genoeg van heeft kan zich altijd druk maken over dringender zaken; reageren is geen plicht. 8)
Ik ga de bank morgen nog eens bellen en duidelijk vragen wie de credit heeft gedaan, de verhuurder of de spaanse bank.

Speedy123

Limlander40 schreef:
09 jun 2025 21:06
Ik ga de bank morgen nog eens bellen en duidelijk vragen wie de credit heeft gedaan, de verhuurder of de spaanse bank.
De credit is gedaan door de verhuurder. Die betaalde u 30 euro terug.

U wilt weten wie de 30 euro teruggehaald heeft, de debitering. Maar als u belt, wees u er dan van bewust dat de verhuurder dit zelf niet kan, die kan alleen bellen met zijn bank en hun verzoeken om te debiteren. Hun bank kan bellen met de ABNAMRO bank en hun verzoeken om hulp.

Het enige wat de verhuurder verder anders kan doen is een Sepa Direct Debit aanmaken en die via Sepa door ABNAMRO op uw rekening laten uitvoeren echter daarvoor is een machtiging van uwer kant vereist.

ABNAMRO bank zelf is alleen bevoegd om te debiteren indien er bij hun zelf iets fout gegaan is. De algemene voorwaarden voorzien daarin. Zit de fout bij de verhuurder of bij de bank van de verhuurder dan moeten ze u verzoeken om een terugbetalen uit te voeren. Ze zijn niet gemachtigd om dit zelf uit te voeren.

Leg dit gerust voor aan de helpdesk van ABNAMRO.

Moneyman

Limlander40 schreef:
Moneyman schreef:
16again schreef:
07 jun 2025 10:31

En dat lees ik nergens terug in de eerder gequotte voorwaarden.
Het zou mooi zijn als als consument, slachtoffer van phishing/malware/hacking, ook 13 maanden heeft om zijn betaling terug te draaien.
Dart zou natuurlijk helemaal niet mooi zijn, dat zou een regelrechte ramp zijn. Als betalingen 13 maanden lang teruggedraaid kunnen worden, dan is er geen enkele betaalzekerheid meer. Dat zou een gigantisch zooitje worden.

Juist als je naar de feiten kijkt, dan weet je dat jouw verhaal niet kan kloppen. Dat is toch ruimschoots duidelijk gemaakt?

Je hebt ook gewoon je geld terug. Het enige wat je dus nog te winnen hebt, is dat je met een beetje mazzel en het stellen van de juiste vragen (!) wellicht het juiste antwoord van de bank krijgt.

Dan zal jou ook duidelijk worden dat er nergens een achterdeur wijd openstaat…

Consumenneke

Moneyman schreef:
10 jun 2025 00:43
Het enige wat je dus nog te winnen hebt, is dat je met een beetje mazzel en het stellen van de juiste vragen (!) wellicht het juiste antwoord van de bank krijgt.
Waarom moeten klanten zoveel moeite doen om het juiste antwoord van de bank te krijgen?

Plaats reactie