Prima, dan draaien we hetzelfde riedeltjes toch nog een keertje af?
Ik huur een auto in Spanje en betaal 130,- huurkosten met een ABNAMRO pinpas.
Dit is een geldige PIN transactie. Staat ook als zodanig op het rekeningoverzicht van TS en is is achteraf niet gemodificeerd.
Via de creditkaart (niet van ABN) moet ik 100,- borg betalen en zogenoemde reservering. Dagen later wordt van de creditkaart 30,- afgehaald.
Dit is een normale gang van zaken, verhuurders kunnen achteraf nog boetes ontvangen en die worden via de creditcard borg verrekend.
Na contact via de reisorganisatie met de autoverhuurder geven ze toe dat die 30,- niet correct was en dat ik deze retour zou krijgen.
De autoverhuurder heeft een foutje gemaakt, er ligt helemaal geen boete dus TS heeft recht op terugbetaling van de 30 euro.
Dagen later wordt die 30,- retour gestort op mijn ABNAMRO rekening, deze heeft totaal geen koppeling met mijn creditkaart.
De autoverhuurder betaald keurig de onterecht in rekening gebrachte 30 euro terug.
De verhuurder heeft niet de creditcard gecrediteerd maar een Sepa overboeking naar de bankrekening van TS uitgevoerd om via die weg terug te betalen. De bankgegevens waren bij de autoverhuurder al bekend omdat TS daar al een PIN transactie had verricht.
Dus dat is al heel vreemd, waarom en hoe komt dat geld daar binnen? Doordat ik daar dus gepind hebt ?
Nee dat is niet vreemd, dat is heel goed verklaarbaar. De autoverhuurder had al de beschikking over uw bankgegevens.
1 dag later komt weer 30,- binnen op dezelfde rekening van de ABN. Dus ik heb nu 2x 30,- gekregen terwijl ik er maar 1x recht op heb.
Oops ergens in het betalingsverkeer is een foutje gemaakt, de betaling wordt tweemaal uitgevoerd.
Maar nu gebeurt het, er wordt 30,- afgehaald van mijn privérekening bij de ABNAMRO. Natuurlijk klopt dat qua bedrag dat is ook de discussie niet.
De bank herstelt het gemaakte foutje, de tweede SEPA credit transactie wordt teruggedraaid.
Maar nu wordt ik dus heel bang om mijn pinpas nog te gebruiken. Want door een pinbetaling heeft een bedrijf uit het buitenland dus toegang tot mijn privérekening.
Niemand heeft toegang tot uw bankrekening, bij een PIN betaling heeft de acceptant wel de beschikking voer de bankgegevens van de betaler. Hier wordt onterecht een koppeling tussen de PIN betaling en de later uitgevoerde correctie op de dubbel uitgevoerde SEPA credit betaling gelegd.
Hier ben ik erg van geschrokken en ik denk dat dit bijna niemand weet. De bank doet er heel luchtig over in mijn ogen. Het schijnt dus dat een (ook buitenlands) bedrijf 13 maanden de tijd heeft om correcties uit te voeren.
De bank heeft dertien maanden de tijd om foutief uitgevoerde transacties terug te draaien. Dit heeft niets met de PIN betaling te maken, die is dan ook niet gecorrigeerd. De later dubbel uitgevoerd credit transactie is gecorrigeerd.