Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
rwolters

Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?

Ongelezen bericht door rwolters »

Ik heb beide auto's net vergeleken in de onvolprezen Autoweek Carbase, en de verschillen zijn vrij klein zodat het toch auto's uit dezelfde klasse zijn. Je boekt altijd een auto uit een bepaalde klasse, nooit een specifiek merk, type en uitvoering. Dat zou ook ongelofelijk onpraktisch zijn voor autoverhuur. Er kan immers altijd iets gebeuren waardoor een bepaalde auto te laat terug is. Dan zou de nieuwe huurder moeten wachten als hij die specifieke auto mee zou moeten krijgen.

En natuurlijk zou een verhuurder een dag van te voren al het juiste type kunnen laten komen, maar dan kiest niemand voor die optie omdat het veel te duur wordt.

RaymondObbes

Ongelezen bericht door RaymondObbes »

kuklos schreef:
30 jul 2025 18:17
Wat heeft een nieuwe eigen auto nu te maken met een auto huren voor je vakantie?

Waar, dus in welk land, heb je deze auto gehuurd?
Dat ik niks heb aan een voucher van 40 euro.

In Nederland.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

rwolters schreef:
30 jul 2025 18:18
Je boekt altijd een auto uit een bepaalde klasse, nooit een specifiek merk, type en uitvoering.
Dit is niet correct. In de VS kan je er wel degelijk voor kiezen om een specifiek model te huren. Dit geldt wel bij bepaalde modellen, zoals Mustang Convertible, Chevrolet Suburban, Bentley etc. Maar er zijn dus situaties waarin het wel kan.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

kuklos schreef:
30 jul 2025 18:27
Dit is niet correct. In de VS kan je er wel degelijk voor kiezen om een specifiek model te huren. Dit geldt wel bij bepaalde modellen, zoals Mustang Convertible, Chevrolet Suburban, Bentley etc. Maar er zijn dus situaties waarin het wel kan.
Speciale auto's huren is iets anders. Sunny Cars verhuurt via de bekende categorieën. Van hun website:
Je reserveert een categorie, niet een specifiek merk of model

Allereerst even een belangrijk weetje, voordat je verder leest: je reserveert altijd een categorie huurauto en niet een bepaald merk of model.

We kunnen niet garanderen dat je ook daadwerkelijk de huurauto krijgt aangeboden die wordt afgebeeld. De huurauto's zijn niet van ons, maar van de lokale partner. Zij plannen de vloot en wij hebben daar geen inzicht in. Een telefoontje naar de lokale verhuurpartner helpt ook niet. Zij garanderen namelijk ook geen merk of type auto.
https://www.sunnycars.nl/handig-om-te-w ... -autohuur/

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar Sonny Cars komt er natuurlijk niet mee weg om enerzijds 100 euro meer te vragen voor het ene model, om dan vervolgens doodleuk te zeggen “ja, maar dat goedkopere model zit toevallig in dezelfde categorie, dus dat is ook OK”. Dan hadden ze voor beide auto’s gewoon dezelfde prijs moeten vragen.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

RaymondObbes schreef:
30 jul 2025 13:16
Voor mijn vakantie heb ik een Toyota C-HR gehuurd voor twee weken, kosten €790. Een bewuste keuze – ik vind het een fijne, sportieve auto. Bij aankomst bij de lokale verhuurder stond deze auto echter niet klaar. In plaats daarvan kreeg ik een Nissan Juke mee. Op zich geen ramp als het gelijkwaardig was, maar deze auto is op de website van Sunny Cars €100 goedkoper, en die prijs had ik ook gezien tijdens het boeken.
Als ik medio augustus naar Faro vlieg, huur ik daar via Sunny Cars een Toyota C-HR (automaat) voor €790 per week en een Nissan Juke (handgeschakeld) voor €430. Hoezo zijn dat gelijkwaardige auto's?

De automaat kost €602- per week. :?

Speedy123

Moneyman schreef:
30 jul 2025 22:14
Maar Sonny Cars komt er natuurlijk niet mee weg om enerzijds 100 euro meer te vragen voor het ene model, om dan vervolgens doodleuk te zeggen “ja, maar dat goedkopere model zit toevallig in dezelfde categorie, dus dat is ook OK”. Dan hadden ze voor beide auto’s gewoon dezelfde prijs moeten vragen.
Sunny cars kan stukken duidelijker zijn dat de verschillende prijzen afkomstig zijn van verschillende verhuur bedrijven. Dat is waar hier de schoen wringt.

Aangezien je helemaal niet weet welke auto je gaat krijgen, zou je bij gelijke voorwaarden altijd de goedkoopste auto moeten boeken. Prijsverschillen per categorie behoren niet te bestaan bij Sunny Cars, immers je weet niet welke auto je krijgt. Zou dus een prijs per categorie behoren te zijn.

Mochten de huurvoorwaarden verschillen, dan zijn prijsverschillen binnen de categorie uiteraard wel verklaarbaar en acceptabel.

Speedy123

Consumenneke schreef: Als ik medio augustus naar Faro vlieg, huur ik daar via Sunny Cars een Toyota C-HR (automaat) voor €790 per week en een Nissan Juke (handgeschakeld) voor €430. Hoezo zijn dat gelijkwaardige auto's?

De automaat kost €602- per week. :?
Maak er nou geen karikatuur van. Als de voorwaarden verschillen, kunt u de prijzen niet vergelijken!

Een auto op de airport is altijd duurder dan een auto elders waarbij u eerst naar de verhuurder gereden moet worden.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

In Europa zijn automaten sowieso duurder dan handbakken, ook van auto’s in dezelfde categorie. Type bak heeft niks te maken met categorie auto.

Verder huur je niet bij Sunny Cars, je huurt VIA sunny cars, een wereld van verschil.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Arizonakid schreef:
30 jul 2025 23:07
Verder huur je niet bij Sunny Cars, je huurt VIA sunny cars, een wereld van verschil.
Met welke partij heb je een overeenkomst?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ben eigenijk wel benieuwd wat er in de algemene voorwaarden van Sunny Cars staat over dit soort situaties.

Moneyman

Speedy123 schreef:
30 jul 2025 22:33
Moneyman schreef:
30 jul 2025 22:14
Sunny cars kan stukken duidelijker zijn dat de verschillende prijzen afkomstig zijn van verschillende verhuur bedrijven. Dat is waar hier de schoen wringt.

Aangezien je helemaal niet weet welke auto je gaat krijgen, zou je bij gelijke voorwaarden altijd de goedkoopste auto moeten boeken. Prijsverschillen per categorie behoren niet te bestaan bij Sunny Cars, immers je weet niet welke auto je krijgt. Zou dus een prijs per categorie behoren te zijn.

Mochten de huurvoorwaarden verschillen, dan zijn prijsverschillen binnen de categorie uiteraard wel verklaarbaar en acceptabel.
Het komt er dus in ieder geval op neer dat Sunny Cars zijn klanten onvoldoende informeert om een juiste en onderbouwde keuze uit het aanbod te kunnen maken.

Ik blijf dus bij mijn standpunt dat die 100 euro naar Nederlands recht gewoon toegewezen zou worden.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
30 jul 2025 22:43
Maak er nou geen karikatuur van. Als de voorwaarden verschillen, kunt u de prijzen niet vergelijken!
Bekijk het eens als consument. Sunny maakt deze huurauto's zelf vergelijkbaar op deze manier.

Gaat u als buitenstaander er kleine lettertjes bij bedenken. :roll:

De prijzen zijn trouwens vandaag weer anders dan gisteren.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

16again schreef:
31 jul 2025 08:05
Arizonakid schreef:
30 jul 2025 23:07
Met welke partij heb je een overeenkomst?
Je hebt een overeenkomst met Sunny, een overeenkomst waarin zij zich verplichten een auto te leveren VIA een derde partij.
In die overeenkomst staat heel helder dat je geen enkel recht hebt op het gehuurde model auto, uitsluitend op een auto uit de categorie die je huurt.
En vandaag, morgen, overmorgen en alle dagen daarna verschillen de huurprijzen per uur, en zal jij nooit geld terugkrijgen als je een auto hebt meegekregen uit dezelfde klasse huurwagen.

Wil je meer zekerheid over een bepaald type auto, moet je direct bij de verhuurder huren, en niet via een broker.
En dan nog kan je meekrijgen wat er staat, kleiner, groter, alles is mogelijk, tenzij je echt een autotype kiest wat gegarandeerd is.
Hertz bv heeft nu in Amerika een categorie “guaranteed Jeep Wrangler” waar je flink meer voor betaald, maar dan krijg je dus ook die Wrangler en niks anders.
Maar dat is echt een uitzondering.

Speedy123

Consumenneke schreef:
31 jul 2025 10:29
Speedy123 schreef:
30 jul 2025 22:43
Bekijk het eens als consument. Sunny maakt deze huurauto's zelf vergelijkbaar op deze manier.

Gaat u als buitenstaander er kleine lettertjes bij bedenken. :roll:

De prijzen zijn trouwens vandaag weer anders dan gisteren.
U vergelijkt appels met peren. Ik heb u erop gewezen maar u blijft het kennelijk express doen.

Een huurauto op een luchthaven is een ander product dan een huurauto elders waar u eerst met een shuttle transfer naar toe moet om de auto op te pikken.

Simpel gezegd, bij een huurauto op de luchthaven pikt u na aankomst de auto op en vervolgt u vlot u reis naar uw bestemming. Is de vakantie voorbij, dan rijdt u de auto terug naar de luchthaven en levert de auto daar weer in waarna u kunt gaan inchecken.

Een huurauto met shuttle transfer bevind zich niet op de luchthaven. Na aankomst gaat u naar de shuttle transfer plek . Heeft u geluk, dan staat de shuttle voor u klaar. Heeft u pech, dan is de shuttle al vertrokken met andere huurders. Heeft u grote pech, dan staat er een een groepje mensen te wachten op de shuttle. Daarna zal de shuttle u naar de verhuurder brengen, een rit waarvan u niet weet hoe lang die zal duren.

Op de terugreis wordt het nog vervelender. U zult de auto stukken eerder terug moeten brengen want u weet niet of de shuttle gereed staat om u naar de luchthaven te brengen bij de verhuurder en hoe lang de transfer gaat duren. Daar zult u rekening mee moeten houden.

Dit principe geldt voor alles, of het nu een huurauto is, parkeergelegenheid of hotel kamer, hoe dichter bij de luchthaven, hoe hoger de prijs.

Het zijn dus geen 'kleine' lettertjes, een huurauto op de luchthaven is gewoon duurder dan een huurauto elders met shuttle transfer.

Speedy123

Moneyman schreef:
31 jul 2025 10:24
Speedy123 schreef: ....
Het komt er dus in ieder geval op neer dat Sunny Cars zijn klanten onvoldoende informeert om een juiste en onderbouwde keuze uit het aanbod te kunnen maken.

Ik blijf dus bij mijn standpunt dat die 100 euro naar Nederlands recht gewoon toegewezen zou worden.
Indien TS niet dezelfde fout maakt als Consumenneke, dan neig ik erna u gelijk te geven. Zijn het echter afwijkende voorwaarden, dus bijvoorbeeld de ene huurauto wordt aangeboden op de luchthaven en de andere is elders met shuttle transfer, dan is het prijsverschil verklaarbaar en heeft Sunny Cars wel een redelijke verdediging bij de rechter.

Moneyman

Speedy123 schreef:
31 jul 2025 11:01
Indien TS niet dezelfde fout maakt als Consumenneke, dan neig ik erna u gelijk te geven. Zijn het echter afwijkende voorwaarden, dus bijvoorbeeld de ene huurauto wordt aangeboden op de luchthaven en de andere is elders met shuttle transfer, dan is het prijsverschil verklaarbaar en heeft Sunny Cars wel een redelijke verdediging bij de rechter.
Ook dat is geen afdoende verdediging, als dat niet duidelijk genoeg aan de consument is meegedeeld.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar met wie heb je nu precies een contract? Met Sunny, toch? Dat de leverancier andere prijzen hanteert dan Sunny in rekening brengt is tussen hen. Als klant sta je daar toch buiten?

RaymondObbes

Ongelezen bericht door RaymondObbes »

Ik heb veel geleerd van de discussies hier.

1: Het is mijn fout dat ik een duurdere auto reserveer en een goedkopere meekrijg (uit dezelfde categorie).
2: Als je een auto reserveert, kies dan altijd de goedkoopste uit een bepaalde categorie, want je krijgt toch niet mee wat je reserveert.

Persoonlijk vind ik dat partijen als Sunny Cars duidelijker moeten zijn op hun site, en geen verschillende foto's moeten tonen van verschillende auto's uit dezelfde categorie, met verschillende prijzen. Toon een silhouette van een type auto en 1 prijs voor die categorie. Ik vind het ontzettend misleidend dat je een duurdere auto kunt kiezen, die helemaal niet beschikbaar is, zodat een goedkopere meegegeven kan worden.
Afbeelding
Afbeelding
Dit is wat je ziet. Je kiest duurder, maar krijgt goedkoper. Bied dan gewoon alleen de goedkopere aan, als die andere optie er helemaal niet is.

Speedy123

RaymondObbes schreef:
31 jul 2025 11:47
Persoonlijk vind ik dat partijen als Sunny Cars duidelijker moeten zijn op hun site, en geen verschillende foto's moeten tonen van verschillende auto's uit dezelfde categorie, met verschillende prijzen. Toon een silhouette van een type auto en 1 prijs voor die categorie. Ik vind het ontzettend misleidend dat je een duurdere auto kunt kiezen, die helemaal niet beschikbaar is, zodat een goedkopere meegegeven kan worden.
Afbeelding
Afbeelding
Dit is wat je ziet. Je kiest duurder, maar krijgt goedkoper. Bied dan gewoon alleen de goedkopere aan, als die andere optie er helemaal niet is.
Maar u ziet toch al meteen een verschil? Bij de ene auto gelden specifieke voorwaarden voor de waarborg, bij de andere niet.

Het is dan de vraag, wat zijn die specifieke voorwaarden? Rechtvaardigen die een prijs verschil of niet?

Plaats reactie