Blokkade digitale betaalpassen voor OV

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Cro

Re: Blokkade digitale betaalpassen voor OV

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
05 aug 2025 14:20
Moneyman schreef:
05 aug 2025 13:55
16again schreef:
05 aug 2025 11:46
Kan NS niet gewoon de rekening voor misgelopen inkomsten bij Paysafe, Revolut en Vivid neerleggen ?
Daarna is het aan die platvorms om dit door te belasten aan de gebruikers.
Wat hebben die bedrijven dan precies gedaan wat ze schadeplichtig zou maken?
Sowieso verwacht ik dat ze gebruikers kunnen herleiden. Is het niet bij de aanschaf van de prepaid anonieme kaart, dan wel bij het "verwijderen" daarvan. Blijkbaar trekt de foute reiziger de kaart leeg, voordat de NS dit doet.
Is gewoon fraude, wat de aanbieder van kaarten faciliteert.
Volgens mij gaat het hier niet om prepaid kaarten, maar om kaarten die je kan aanmaken om enigszins 'anoniem', een aankoop te doen zonder dat je vaste iban e.d. dan bekend wordt. Je kan dus zo'n kaart aanmaken die gelinked is aan je rekening, bijvoorbeeld in een winkel of webshop een aankoop doen, net zoals je met een normale pinpas zou doen en daarna de kaart verwijderen om deze nooit meer te gebruiken.

Zie bijvoorbeeld: https://www.revolut.com/nl-NL/cards/virtual-card/

Waar het mis lijkt te gaan is dat OVPay / Translink niet direct de afschrijving doet, wat gebruikelijk is bij pinbetalingen, maar pas midden in de nacht,. dan is echter de kaart al verwijderd en kunnen ze blijkbaar niet meer innen. Zouden ze wel direct de afschrijving doen werkt dit systeem gewoon zonder problemen voor zover ik kan nagaan. Het lijkt dus vooral een procedure dingetje te zijn, waarbij er te veel tijd zit tussen aan het aanbieden van de kaart bij de automaat en het daadwerkelijk afschrijven.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
05 aug 2025 14:20
Moneyman schreef:
05 aug 2025 13:55
16again schreef:
05 aug 2025 11:46
Kan NS niet gewoon de rekening voor misgelopen inkomsten bij Paysafe, Revolut en Vivid neerleggen ?
Daarna is het aan die platvorms om dit door te belasten aan de gebruikers.
Wat hebben die bedrijven dan precies gedaan wat ze schadeplichtig zou maken?
Sowieso verwacht ik dat ze gebruikers kunnen herleiden. Is het niet bij de aanschaf van de prepaid anonieme kaart, dan wel bij het "verwijderen" daarvan. Blijkbaar trekt de foute reiziger de kaart leeg, voordat de NS dit doet.
Is gewoon fraude, wat de aanbieder van kaarten faciliteert.
't Is gewoon een debitcard. De aanbieder doet niets verkeerd en faciliteert niets illegaals. Dat een gebruiker fraudeert, is aan de reiziger.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Het blijft zo lek als een mandje. Er zijn (naast Bunq) tal van platformen waar je bv een virtuele creditcard kan aanmaken, waarmee dit precies zo werkt. Idem met virtuele bankrekeningen. Enige manier om het op te lossen is direct bij uitchecken afrekenen en bij geen geld poortjes dicht laten. Maar dat zal niet gebeuren want dan ontstaan rijen.

StevieNL81

En ja technisch gezien zijn ze te herleiden, maar of die gegevens mogen worden verstrekt betwijfel ik. Ik kom geen relevant artikel tegen in de voorwaarden van OVPay op basis waarvan zij bij mijn bank mijn gegevens mogen opvragen en fraude is op voorhand niet te bewijzen (het kán altijd een vergissing zijn).

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
05 aug 2025 14:03
In principe hebben die bedrijven niets fout gedaan. Ze geven hun klanten de mogelijkheid om een tijdelijke, digitale pas te maken en deze weer in te trekken wanneer ze willen. Het is aan de acceptant, in dit geval de NS, om te beslissen of ze klanten met deze tijdelijke passen op krediet willen laten reizen.
Precies. NS rekent pas af na afloop van de reis en dan kan de virtuele kaart alweer opgeheven zijn. Die is eigenlijk niet bedoeld voor dit gebruik.

Ik vraag me af of je daar ook benzine mee kan tanken. Je ziet dat er dan tijdelijk een bepaald bedrag gereserveerd wordt, wat na het afrekenen weer vrij komt. Dus de benzinejongens zagen de bui al hangen.
BL2 schreef:
05 aug 2025 14:21
Even voor de duidelijkheid, er kan nog steeds gereisd worden met Revolut, echter dan wel alleen met de echte betaalpas. Enkel de tijdelijke virtuele passen zijn geblokkeerd. Het is dus niet zo dat mensen die bij Revolut bankieren geheel niet meer met OV Pay met NS kunnen reizen.
Zijn die apart herkenbaar? Fascinerend vind ik dat...

StevieNL81

Ja dat kunnen ze. Vergelijk maar eens de kassabon van een kaartbetaling vs betaling met je online wallet. Heel ander kaartnummer.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

J. Deltoer schreef:
05 aug 2025 11:16
Begin maar eens die huidige directeur te vervangen door iemand die wel capabel is. En geef niet een paar ton bonus mee, maar laat hem een paar ton bonus betalen.
Wat heeft Peter van Dijk verkeerd gedaan?

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
05 aug 2025 11:25
Laat ze gewoon eens stoppen met het bouwen van die megalomane stations. Kost klauwen met geld, en maakt het voor de reis uit of je een superdeluxe station binnen loopt of gewoon een functioneel maar eenvoudig station? Je loopt naar binnen en naar buiten, en dat is het...

Maar dat heeft eigenlijk niks te maken met de blokkade van een aantal digitale OV-betaalpassen.
Stations zijn niet van OVpay/translink. Soberdere stations zou dit probleem niet hebben voorkomen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

StevieNL81 schreef:
05 aug 2025 15:43
En ja technisch gezien zijn ze te herleiden, maar of die gegevens mogen worden verstrekt betwijfel ik. Ik kom geen relevant artikel tegen in de voorwaarden van OVPay op basis waarvan zij bij mijn bank mijn gegevens mogen opvragen en fraude is op voorhand niet te bewijzen (het kán altijd een vergissing zijn).
Aannemelijk dat het niet bij een keer zwart rijden blijft.
Komt het totaalbedrag uit boven de 50,-, dan is de Wwft gewoon van toepassing.

StevieNL81

Het probleem is dat je pas weet of iemand het vaker doet nadat je gegevens hebt ontvangen.... welke je niet krijgt (je checkt niet uit dus is enkel instaptarief van max 20 euro van toepassing).

Je gebruikt immers iedere virtuele kaart maar 1x, en de volgende kaart heeft een heel ander nummer.

In mijn Google Wallet staat zelfs dat enkel een virtueel nummer zal worden doorgegeven om je privacy te garanderen :mrgreen:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

StevieNL81 schreef:
05 aug 2025 21:35
In mijn Google Wallet staat zelfs dat enkel een virtueel nummer zal worden doorgegeven om je privacy te garanderen :mrgreen:
Wat voor keuze hebben de OV-bedrijven dan nog?

Het punt zit hem m.i. op het moment van betalen. In het verleden kon je bij de AH togo op de stations koffie uit de machine halen, en daarna afrekenen. Zo'n 20% van de mensen 'vergat' te betalen, en het personeel wist dat heus wel. Naderhand zijn er overal betaalterminals toegevoegd: éérst betalen, daarna pas koffie.

Bij de Ikea kan je ook niet meer eindeloos gratis koffie halen: op je bon staat een QR code die je moet scannen voordat de keuze voor koffie of thee kan maken. Zonder QR code doet hij niets. Nu kan je maximaal 2 x koffie pakken.

Oftewel: er zijn zeker wel mogelijkheden om dit op te lossen. Bijvoorbeeld inderdaad via een QR-code: daarmee kan je, denk ik, de persoonsgegevens van de klant, inclusief instapmoment, gewoon online doorgeven, en bij het uitchecken weet het betreffende OV-bedrijf exact hoe groot het bedrag is dat in rekening kan worden gebracht.

StevieNL81

Ik vraag met af wie bepaalt wanneer men afrekent. Als ik mijn Rabo of Knab rekening gebruik is het enige tijd na het uitchecken, maar met mijn Bunq is het binnen enkele seconde na uitchecken.

En een 'borg' zoals bij de NS het geval is als je op saldo reist zou ook al een stuk schelen (overigens kan je dan nog Maastricht - Amsterdam 1e klasse doen voor 20 euro door niet uit te checken)

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

rwolters schreef:
05 aug 2025 20:42
J. Deltoer schreef:
05 aug 2025 11:16
Begin maar eens die huidige directeur te vervangen door iemand die wel capabel is. En geef niet een paar ton bonus mee, maar laat hem een paar ton bonus betalen.
Wat heeft Peter van Dijk verkeerd gedaan?
Zoals vaker met uw bijdragen: tang.... varken...

Jip en Janneke speciaal voor u: ik reageerde op de heer Angora.

PraktischRealisme

Ongelezen bericht door PraktischRealisme »

Het is een vorm van achteraf betalen. Dus je leent [tegen 0%?] zodra de incasso plaats vindt wordt ‘de lening’ afgelost. Vind de incasso [structureel] niet plaats zou dit je leen-rating moeten beïnvloeden. Probleem is de ‘leenrating’ in Nederland [de bkr-codes? To leen-trustcodering?] is niet fijnmazig en snel genoeg?

[Ik zag een interessant short-videootje, voor mij ook een eye-opener. In de USA zou je geen of veel lastiger een hypotheek kunnen krijgen als je geen voldoende goede credit-rating hebt. Mensen met afgeloste consumenten- en andere leningen hebben een creditrating. Mensen die nóóit lenen en dus ook nóóit iets aflossen [in Europa is dit laatste een soort van positief] krijgen in de usa ook lastig[er] een hypotheek dan mensen die bewezen hebben [óók op jonge leeftijd] met achteraf betalen, lenen en weer aflossen om te kunnen gaan. Op zich zit daar een logica in. Je bent financieel minder kwetsbaar als je bewezen hebt te kunnen lenen en aflossen binnen gemaakte contractuele afspraak. De meer fijnmazige credit-rating is de check daarop. Dit betekent kinderen opvoeden conformeren aan wat de economie van ons vraagt. Een ‘leen-economie’ is efficiënter dan een ‘nooit-lenen’ economie. Denk aan het starten van bedrijfjes die geld lenen vergen etc etc. etc. We worden Amerikaanser, hetgeen goed is voor de economie. Meer leen- en aflos dynamiek. Ik weet niet vanaf welke leeftijd de USA werkt met creditrating etc. Eigenlijk ken ik dát onderwerp heel erg slecht, behoudens dat short-videootje dat ik zag]

Essentie: Niet de NS hoeft te veranderen [met peperdure software]. Niet de banken hoeven te veranderen [met peperdure software]. Het bkr systeem moet ‘op de schop’ en fijnmaziger worden op kosten van de belastingbetaler?

[Het is vervelend😉 maar we zullen ook dienen te overwegen onze kinderen ook wat educatie op dat punt moeten gaan meegeven? En anders zal de praktijk ze inhalen?

Shoot😉😅

Ps wat veel side-info maar anders kan ik mijn punt niet duidelijk maken. De side info tussen haakjes gezet, zodat duidelijk is dat dát in principe of-topic is maar imho wel relevant voor het begrijpen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

PraktischRealisme schreef:
06 aug 2025 09:16
Het is vervelend😉 maar we zullen ook dienen te overwegen onze kinderen ook wat educatie op dat punt moeten gaan meegeven? En anders zal de praktijk ze inhalen?
Als gerechtsdeurwaarder kan ik dit punt alleen maar voor 100% onderschrijven. Je wilt niet weten bij hoeveel net-achttienjarigen ik aan de deur sta.

Maar inderdaad, da's offtopic :wink:

Consumenneke

StevieNL81 schreef:
05 aug 2025 21:58
Ik vraag met af wie bepaalt wanneer men afrekent. Als ik mijn Rabo of Knab rekening gebruik is het enige tijd na het uitchecken, maar met mijn Bunq is het binnen enkele seconde na uitchecken.
Dat kan uitgezocht worden.

Hebben we het nu over virtuele betaalkaarten?

StevieNL81

Durf bijna geen ja te zeggen...

Consumenneke

StevieNL81 schreef:
06 aug 2025 14:11
Durf bijna geen ja te zeggen...
Er is een online kliklijn voor zulke kwetsbaarheden.

AxBeer123987

Ongelezen bericht door AxBeer123987 »

BL2 schreef:
05 aug 2025 11:47
witte angora schreef:
05 aug 2025 11:15
Volgens het artikel gaat het om een serieuze kwestie, maar het zal toch niet om 10 miljoen euro per maand gaan, wat NS aan verlies lijdt door deze grappenmakers?
Dat staat inderdaad nergens en is natuurlijk ook niet zo. Dat is het totale verlies op concern niveau.
Maar fraude verkomen helpt natuurlijk wel om de verliezen te beperken.

Het verbouwen/bouwen van stations is geen zaak van NS, maar ProRail. Een geheel ander bedrijf.
Volgens mij ligt de ontwikkeling van stations (zeker de grotere) bij NS Vastgoed. Prorail doet infrastructuur.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
05 aug 2025 11:25
Laat ze gewoon eens stoppen met het bouwen van die megalomane stations.
Dat zijn de kosten van Prorail, dat staat los van de NS.
Moneyman schreef:
05 aug 2025 15:23
't Is gewoon een debitcard. De aanbieder doet niets verkeerd en faciliteert niets illegaals. Dat een gebruiker fraudeert, is aan de reiziger.
Als ik een boete rij met mijn auto en voordat de bekeuring binnen is verkoop ik de auto, dan nog krijg ik die bekeuring toegestuurd. Waarom zou een bank dan geen rekening kunnen sturen naar de fraudeur als blijkt dat er een poging gedaan word om geld te incasseren van de gesloten rekening?

Plaats reactie