Geen offerte mee, normaal?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
16again

Re: Geen offerte mee, normaal?

Ongelezen bericht door 16again »

Francesco26 schreef:
07 apr 2025 12:07
16again schreef:
07 apr 2025 11:55
Jablan schreef:
07 apr 2025 08:03
Ja.
Er zijn x-duizend opties mogelijk in een keuken en je moet de software goed kennen om de juiste te vinden, daarom werken veel verkopers het liefste eerst op papier - de goede maten vastleggen - en als je weg bent, dan gaan ze in een rustig moment aan de slag en krijg je een goede (lees: foutloze) offerte per mail.
En dat doen ze enkel als er getekend is, en dan noem ik het geen offerte meer. Dat stadium is dan gepasseerd.
Mits je 14 dagen de tijd hebt om te annuleren.
Als je de keuken niet wil, dan hoef je een offerte niet te annuleren. Dat is dus anders bij een overeenkomst.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Waarbij ik het altijd wel netjes vind de verkopende partij door te geven dat je geen gebruik maakt van zijn aanbieding. Kan hij het dossier ook sluiten.

DvdVK

Ongelezen bericht door DvdVK »

Een tip: blijf weg bij DMG en andere grote landelijke keukenboeren.
Meet zelf uw keuken, maak een wensenlijstje en, met een potlood en lineaal komt u ver, een tekening van de door u gewenste keuken. Koop lokaal, vaak niets duurder en nog vaker heel wat klantvriendelijker.

Succes.

Moraalridder1990

Ongelezen bericht door Moraalridder1990 »

Ik ben naar een 'lokale' keukenleverancier geweest. Ze gaven me ook geen offerte.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Jablan schreef:
Ga je met wantrouwen of vertrouwen zo'n winkel in?
Speedy123 schreef:
07 apr 2025 12:37
Uiteraard met wantrouwen. Je moet je altijd goed realiseren dat de verkoper commissie krijgt op de verkoop. De commissie die hij krijgt is niet afhankelijk van een klanttevredenheid score achteraf.
Hoe weet je of een verkoper commissie krijgt?
Met wantrouwen zo'n winkel binnenlopen ... dan laat ik het bij voorbaat al gaan, veel te vermoeiend. Die energie stop ik liever in een goede voorbereiding: ruimte en alle aansluitingen goed opmeten, kleurstelling en materiaal vooraf bepalen, zodat ik zo'n superenthousiaste verkoper bij voorbaat al stop: 'sorry, wat jij nu wilt verkopen, gaat niet passen / valt buiten onze ideeën'. Ben je veel sneller klaar.

de auditu

Ongelezen bericht door de auditu »

Er is wel wat voor te zeggen dat een leverancier geen volledig gedetailleerde offerte aan een klant meegeeft. Een dergelijke offerte kan dan gebruikt worden als invuloefening bij de concurrent. Helemaal niets meegeven is weer het andere uiterste. De kunst is om de gulden middenweg te zoeken.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Jablan schreef:
08 apr 2025 08:11
Jablan schreef:
Speedy123 schreef:
Uiteraard met wantrouwen. Je moet je altijd goed realiseren dat de verkoper commissie krijgt op de verkoop. De commissie die hij krijgt is niet afhankelijk van een klanttevredenheid score achteraf.
Omdat ze dat allemaal doen. Geen uitzonderingen. Verkopers bij keukenboeren krijgen commissie op de verkopen die ze realiseren.
Jablan schreef:
Met wantrouwen zo'n winkel binnenlopen ... dan laat ik het bij voorbaat al gaan, veel te vermoeiend. Die energie stop ik liever in een goede voorbereiding: ruimte en alle aansluitingen goed opmeten, kleurstelling en materiaal vooraf bepalen, zodat ik zo'n superenthousiaste verkoper bij voorbaat al stop: 'sorry, wat jij nu wilt verkopen, gaat niet passen / valt buiten onze ideeën'. Ben je veel sneller klaar.
U bereid zich zeer gedegen voor omdat u de verkoper niet vertrouwd, omdat u bang bent dat die u anders omver blaast en u andere dingen aansmeert dan u wilt hebben.

Dus ook u gaat er vanuit dat de verkoper niet het beste met u voor heeft.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
08 apr 2025 12:05
Jablan schreef:
Jablan schreef:
Speedy123 schreef:
Omdat ze dat allemaal doen. Geen uitzonderingen. Verkopers bij keukenboeren krijgen commissie op de verkopen die ze realiseren.
Dat is geen antwoord op de concrete vraag van Jablan, namelijk hoe je dat weet. De enkele stelling "ze doen het allemaal" voegt niets nieuws toe en beantwoord de vraag niet.

Hoe weet jij bijvoorbeeld dat een lokale keukenverkoper bij een plaatselijk bedrijf ook op provisie/ commissiebasis werkt? Bij een familiebedrijf waarbij bijvoorbeeld een partner of een kind werkt, is dat helemaal niet logisch. En ook bij bijvoorbeeld de IKEA verwacht ik dat helemaal niet.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Speedy123 schreef:
Nee.

Wij gaan er vanuit, dat de verkoper een verkooptraining heeft gehad en probeert de kopers in een richting te sturen. Daar komen wij niet voor, wij komen alleen voor wat wij nodig hebben.

Tot nu toe - wij kopen iets vaker dan gemiddeld een keuken - lukt het altijd om de verkoper te ontregelen en alle routines overboord te laten gooien, zodat meneer of mevrouw ons echt adviseert.

Je goed voorbereiden spaart tijd en daarmee geld. Het is geen dagje uit, kom op zeg.

Keukenadvies
Contacteer:

Ongelezen bericht door Keukenadvies »

Het is in de branche gebruikelijk dat men de prijzen niet vrij geeft. Transparantie is ver te zoeken binnen de keukenwereld. Een goede voorbereiding is noodzaak. Zoals Speedy123 omschrijft is het. Consumenten moeten maar vertrouwen op de mooie blauwe oogjes. Maar geloof mij er gaat verschrikkelijk veel mis binnen deze wereld. Kijk maar eens op onze website keukenkennis.com. Daar staan schrikbarende verhalen die te gek zijn voor woorden.
En dat het offerte een groot geheim is zegt al genoeg. Om toch iets milder te zijn, vroeger gebruikte consumenten offertes en speelde zo keukenzaken tegen elkaar uit, uiteindelijk hebben consumenten zorg gedragen voor deze ontwikkelingen, echter met voldoende kennis loopt het traject vele malen simpeler.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Speedy123 schreef:
Jablan schreef:
Jablan schreef:
Speedy123 schreef:
Jablan schreef:
U bereid zich zeer gedegen voor omdat u de verkoper niet vertrouwd, omdat u bang bent dat die u anders omver blaast en u andere dingen aansmeert dan u wilt hebben.

Geen enkele verkoper doet wat het beste voor de klant is. Ze dan alleen wat het beste voor hunzelf of het bedrijf is. Als je van mening bent dat dat niet zo is dan ben je echt heel erg naïef.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Methusalah schreef:
20 aug 2025 15:54

Geen enkele verkoper doet wat het beste voor de klant is. Ze dan alleen wat het beste voor hunzelf of het bedrijf is. Als je van mening bent dat dat niet zo is dan ben je echt heel erg naïef.

Lekker kort door de bocht weer.... Een goede verkoper houdt wel degelijk rekening met wat goed is voor de klant. Een terugkerende klant is immers de beste klant. En mond-op-mond-reclame is de beste vorm van reclame. Misschien dat de verkoper bij jouw werkgever ratten zijn die alleen aan hun bonus denken, maar dat is zeker niet de norm.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

rwolters schreef:
20 aug 2025 16:18
En mond-op-mond-reclame is de beste vorm van reclame.
Mond-tot-mond mag hopen en niet mond-op-mond:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mond-tot-mondreclame

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Keukenadvies schreef:
20 aug 2025 15:45
Om toch iets milder te zijn, vroeger gebruikte consumenten offertes en speelde zo keukenzaken tegen elkaar uit, uiteindelijk hebben consumenten zorg gedragen voor deze ontwikkelingen.....
Rare redenering, het is gewoon goed recht van de consument om offertes te kunnen vergelijken.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

16again schreef:
20 aug 2025 17:19
Keukenadvies schreef:
Om toch iets milder te zijn, vroeger gebruikte consumenten offertes en speelde zo keukenzaken tegen elkaar uit, uiteindelijk hebben consumenten zorg gedragen voor deze ontwikkelingen.....
Rare redenering, het is gewoon goed recht van de consument om offertes te kunnen vergelijken.
Het is toch helemaal niet interessant voor de consument om te weten wat elk scharnier deur of plank kost?

Het gaat om het totaal bedrag en dat laat zich prima vergelijken bij de verschillende winkels.

Je stelt overal dezelfde keuken samen lijkt me, in dezelfde maat en opstelling.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Keukenadvies schreef:
Het is in de branche gebruikelijk dat men de prijzen niet vrij geeft. Transparantie is ver te zoeken binnen de keukenwereld. Een goede voorbereiding is noodzaak. Zoals Speedy123 omschrijft is het. Consumenten moeten maar vertrouwen op de mooie blauwe oogjes. Maar geloof mij er gaat verschrikkelijk veel mis binnen deze wereld. Kijk maar eens op onze website keukenkennis.com. Daar staan schrikbarende verhalen die te gek zijn voor woorden.
En dat het offerte een groot geheim is zegt al genoeg. Om toch iets milder te zijn, vroeger gebruikte consumenten offertes en speelde zo keukenzaken tegen elkaar uit, uiteindelijk hebben consumenten zorg gedragen voor deze ontwikkelingen, echter met voldoende kennis loopt het traject vele malen simpeler.
Je stelling “zoals Speedy het omschrijft is het” is natuurlijk al onjuist - dat is eerder in het topic al aangetoond.

Daarnaast heb je een behoorlijk misplaatst beeld van wat normaal is. Meerdere offertes opvragen en die vergelijken is in zo’n beetje iedere branche heel normaal - maar in de keukenbranche ineens niet. Dan weet je genoeg: degenen die dat niet willen, hebben een hoop te verbergen.

Ga gewoon naar een goed keuekenbedrijf en sla die kansloze ketens over.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Precies, voor welk artikel en welke sector dan ook. Als ze geen offerte eillen meegeven wordt ik er geen klant. Het is toch totaal idioot dat je als consument geen prijzen kunt vergelijken.
Dat je dan 2 offertes tegen elkaar uitspeeld hoort bij het spel. Als je daar niet tegen kunt moet je niet in de handel gaan.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

riddert schreef:
20 aug 2025 18:16
16again schreef:
20 aug 2025 17:19
Keukenadvies schreef:
Het is toch helemaal niet interessant voor de consument om te weten wat elk scharnier deur of plank kost?

Het gaat om het totaal bedrag en dat laat zich prima vergelijken bij de verschillende winkels.

Je stelt overal dezelfde keuken samen lijkt me, in dezelfde maat en opstelling.
Daar zit nu juist vaak wel het verschil in kwaliteit en vaak ook de prijs in. Als ik al weet welke apparatuur ik wil en van welk merk, dan zit daar geen tot weinig verschil in.. Juist wel in de keuze materialen voor de kastjes, scharnieren en frontjes. Die zijn zelden exact van hetzelfde type bij elke keukenwinkel.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Geen gespecificeerde offerte en tekening, dan ook geen klant!

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik had ook gewoon 3 offertes liggen. Ze wisten uiteindelijk allemaal dat ik andere offertes had liggen en uiteindelijk heb ik niet voor de goedkoopste gekozen. Daar moest ik teveel concessies doen aan mijn wensen ("ja, dat kan, maar dan ga je echt meteen heel erg veel meer betalen").

Bij de badkamers was dat heel anders. Ik had een offerte liggen (bedrijf had die prijs gebaseerd op heel veel badkamers in ons appartementencomplex) en iedere volgende waar ik kwam die zei direct dat ik die moest kiezen, omdat dat zo scherp geprijsd was dat ze daarin niet mee konden. Die offerte was dus degene die ik koos en dat bedrijf deed meer dan de helft van de badkamers van het hele complex uiteindelijk.

Plaats reactie