Eerste vraag is dan natuurlijk: is die 1000 euro een probleem? Je kunt natuurlijk alles tot de laatste cent verzekeren, maar als zo'n relatief laag bedrag gewoon geen probleem is, waarom zou je dan jarenlang een hogere premie gaan betalen?
Yarden / Dela uitvaartplan
Re: Yarden / Dela uitvaartplan
En wellicht over 20 jaar, hoe ziet het plaatje er dan uit? Nabestaanden hebben dat natuurlijk voor u over, maar ze moeten het dan ook wel kunnen betalen, ja toch? In mijn geval was dat 9.000 euro van het overlijden van mijn moeder, maar sorry...dat heb ik niet. Ze dacht 12 jaar geleden mijn moeder, dat 3000 wel genoeg was...maar de nabestaanden krijgen een heel ander bedrag te horen.
Een uitvaart hoeft natuurlijk helemaal geen€ 12.000 te kosten. Daar hebt u zelfvoor gekozen.
marnix
vindt dit leuk
En als je de erfenis niet had aanvaard had de woningbouwvereniging ook geen geld gekregen.
-
HandigeHarrie
Het is dan ook beter om een "pakket" te verzekeren, geen bedrag. Gezien de inflatie is op geen enkele manier in te schatten hoeveel een uitvaart kost, 20 jaar na het afsluiten van de verzekering. Maar: stort die maandelijkse premie op een eigen "calamiteitenrekening" , dan kan daar over 20 jaar de uitvaart van betaald worden maar kan je dat geld nog steeds gebruiken voor als de wasmachine kapot gaat.Janne.B. schreef: ↑06 jul 2024 17:00En wellicht over 20 jaar, hoe ziet het plaatje er dan uit? Nabestaanden hebben dat natuurlijk voor u over, maar ze moeten het dan ook wel kunnen betalen, ja toch? In mijn geval was dat 9.000 euro van het overlijden van mijn moeder, maar sorry...dat heb ik niet. Ze dacht 12 jaar geleden mijn moeder, dat 3000 wel genoeg was...maar de nabestaanden krijgen een heel ander bedrag te horen.
-
Lowieze
Dat wordt moeilijk: “Nu ze overleden is en gecremeerd, waren de totale kosten boven de 12.000 euro.”
Maar worden er tussen ouders op leeftijd en kinderen dan nooit gesprekken gevoerd over de wensen na overlijden en of dat financieel goed geregeld is?
Ik doe dat met mijn kinderen wel, en dat is goed geregeld.
Jazeker, al heel jong ging mijn vader dat gesprek aan. Conclusie was dat ie na zijn dood opgezet zou worden en als keeper in goal zou worden gezet, zodat ik altijd een keeper had als ik in de tuin wilde voetballen.
Maar zonder gekheid, mijn vader is daar altijd heel open over geweest. Mijn moeder laat het door mijn vader regelen. Weinig gekke wensen, alleen geen ouderwetse koffietafel. Liever een open bar voor een kleine groep, zodat er nog wat gezelligheid komt van zo'n vervelend iets.
Janne.B.
vindt dit leuk
Maar iemand moet opdracht gegeven hebben voor die uitvaart.
€ 3000 is te weinig, maar € 12000 is zwaar overdreven.
-
Hoimetmij78
Ik heb dezelfde brief onlangs ontvangen.Mijn ouders hebben tig jaar geleden een dienstenpakket afgesloten bij Yarden die inmiddels was afbetaald. Ook voor mij. Toen ik twee jaar geleden contact opnam met Yarden om te kijken of ikzelf nog goed verzekerd was werd mij verteld dat ik voor de rest van mijn leven verzekerd ben voor alle basis diensten die bij uitvaart horen. Bijbetalen was niet nodig, behalve als ik meer wensen had.
Deze brief van Dela rijmt niet met was is afgesproken en het lijkt erop dat ze de afspraken niet willen respecteren.
Ik ben bang dat als ik hiermee instem ik alle rechten verlies en ik in de toekomst nog veel moet bijbetalen. Het voorgestelde maandbedrag wordt immers jaarlijks verhoogd. Gelijktijdig wil ik niet dat nabestaanden later in discussie moeten gaan met de verzekeraar.
Vraag me af welke zet nu verstandig is
Deze brief van Dela rijmt niet met was is afgesproken en het lijkt erop dat ze de afspraken niet willen respecteren.
Ik ben bang dat als ik hiermee instem ik alle rechten verlies en ik in de toekomst nog veel moet bijbetalen. Het voorgestelde maandbedrag wordt immers jaarlijks verhoogd. Gelijktijdig wil ik niet dat nabestaanden later in discussie moeten gaan met de verzekeraar.
Vraag me af welke zet nu verstandig is
Hebben jullie ook een oproep gekregen van Dela met het advies om over te stappen van de Yarden Polis naar Dela. We worden erg gepusht om dat te doen. Ik voel er niets voor.
Bijkomend probleem is dat de helpdesk moeilijk bereikbaar is en ze beloven binnen 10 werkdagen te reageren op een mail. Lukt nog niet binnen twintig dagen!
Het ergste is dat het lijkt alsof ze stilzwijgend de huidige polis hebben aangepast: in 2022 hebben we de laatste communicatie van Dela/Yarden ontvangen. Daarin was de keuze van een crematorium nog ongewijzigd: het dichtstbijzijnde crematorium van Dela of Yarden werd vergoed. Zoals al jaren het geval was. Dat is voor ons op 12 km afstand.
In de laatste brief, zoals hierboven aangehaald, is een ander crematorium AANGEWEZEN: op 22 km afstand. Willen we een ander, zoals het dichtstbijzijnde, dan moeten we bijbetalen. Dit is dus in strijd met de polis die we in 2022 hebben ontvangen. Correspondentie hierover loopt dus erg moeizaam.
Meer mensen die hier problemen mee hebben?
Bijkomend probleem is dat de helpdesk moeilijk bereikbaar is en ze beloven binnen 10 werkdagen te reageren op een mail. Lukt nog niet binnen twintig dagen!
Het ergste is dat het lijkt alsof ze stilzwijgend de huidige polis hebben aangepast: in 2022 hebben we de laatste communicatie van Dela/Yarden ontvangen. Daarin was de keuze van een crematorium nog ongewijzigd: het dichtstbijzijnde crematorium van Dela of Yarden werd vergoed. Zoals al jaren het geval was. Dat is voor ons op 12 km afstand.
In de laatste brief, zoals hierboven aangehaald, is een ander crematorium AANGEWEZEN: op 22 km afstand. Willen we een ander, zoals het dichtstbijzijnde, dan moeten we bijbetalen. Dit is dus in strijd met de polis die we in 2022 hebben ontvangen. Correspondentie hierover loopt dus erg moeizaam.
Meer mensen die hier problemen mee hebben?
-
peter17111962
Een Del polis vind ik persoonlijk helemaal niets. Toen ik lang geleden net 21 was geworden heb ik een uitvaartpolis gekocht bij een verzekeraar tegen een eenmalige koopsom, was toen iets van 1100 Gulden. Is nu opgelopen tot ongeveer E 6000,- Is een vrij te besteden bedrag wat dan vrijkomt. Bij een Dela polis ben je verplicht om voor ofwel een begrafenis of een crematie te kiezen volgens hun regels. Bij een vrij te besteden bedrag zijn er meer mogelijkheden zoals bijvoorbeeld beschikbaar stellen voor de wetenschap of wat er tegen die tijd allemaal nog meer mogelijk is. of iemand raakt vermist en wordt nooit meer gevonden en dan is dus een uitvaart niet eens mogelijk.
-
witte angora
Ik vind het Dela dienstenpakket juist prima. Van mij mag het zo sober mogelijk, met zo weinig mogelijk mensen erbij, met de goedkoopste kist die ze hebben. Het gaat toch de oven in. Omdat het een dienstenpakket is, met een kleine aanvullende geldverzekering, hoeven zowel de achterblijvers als de executeur zich over geld geen zorgen te maken. Ze hoeven enkel een telefoontje te plegen dat ik er aan kom, meer is niet nodig.
Wat de vraag van vorse012 betreft, en ik denk dat het beter is daar even de focus op te leggen:
Yarden is indertijd overgenomen door Dela. Zou Dela dit niet gedaan hebben, dan zouden de verzekerden van Yarden een serieus probleem hebben. Dan hadden ze helemaal niks.
De ins en outs van de overgang ken ik natuurlijk niet, maar ik kan me indenken dat Dela er niet bij in wil blijven schieten. In hoeverre de voorwaarden van Dela anders zijn dan van Yarden weet ik niet, ook niet over de keuze van crematoria. Ik weet wel dat Dela het liefst heeft dat mensen naar hun eigen crematoria gaan, omdat dit voor hen goedkoper is. Dat er een wordt aangewezen die verder weg is kan dus een goede reden hebben.
Bedenk wel wat het uitgangspunt van Dela altijd is geweest: 'Deelt Elkanders Lasten'. Prima als mensen iets willen dat duurder is, maar waarom moeten onnodig hoge kosten van de één door anderen opgehoest worden door middel van hogere premies?
Wat de vraag van vorse012 betreft, en ik denk dat het beter is daar even de focus op te leggen:
Yarden is indertijd overgenomen door Dela. Zou Dela dit niet gedaan hebben, dan zouden de verzekerden van Yarden een serieus probleem hebben. Dan hadden ze helemaal niks.
De ins en outs van de overgang ken ik natuurlijk niet, maar ik kan me indenken dat Dela er niet bij in wil blijven schieten. In hoeverre de voorwaarden van Dela anders zijn dan van Yarden weet ik niet, ook niet over de keuze van crematoria. Ik weet wel dat Dela het liefst heeft dat mensen naar hun eigen crematoria gaan, omdat dit voor hen goedkoper is. Dat er een wordt aangewezen die verder weg is kan dus een goede reden hebben.
Bedenk wel wat het uitgangspunt van Dela altijd is geweest: 'Deelt Elkanders Lasten'. Prima als mensen iets willen dat duurder is, maar waarom moeten onnodig hoge kosten van de één door anderen opgehoest worden door middel van hogere premies?
KatinkaV
vindt dit leuk
Ik heb nu de Yarden-pakketverzekering AVVL uitvaartzorg 1993. (een dienstenpakket) Tot 1 augustus 2031 hoeven mijn nabestaanden niet bij te betalen voor dit basispakket. Daarna iets van ruim 1100 euro door een waardetekort (inflatie en oplopende kosten). Mijn man en 2 volwassen zoons hebben eenzelfde verzekering. Mijn man en 2 zoons hebben op 15 augustus een mooi aanbod gekregen voor een Dela Uitvaartplan diensten.
Als premie zou mijn man dan vanaf 1 januari 2026 iets van 11,87 per maand moeten betalen en mijn beide zoons, een stuk jonger, respectievelijk 3,68 en 3,38. Ik kreeg deze brief echter niet
Ik kreeg een maand later een brief met alleen de suggestie een Dela Uitvaartplan in geld af te sluiten, zonder aanbod. Ik heb daarover gebeld en kreeg als antwoord dat het eerste aanbod aan een bepaalde groep mensen is gestuurd en een zodani succes is dat ze het verder niet meer aan kunnen bieden. Vandaar dat ik een andere brief kreeg. Ik vond het een raar verhaal en bovendien niet eerlijk. Ik hoor toch tot datzelfde gezin op hetzelfde adres?
Op mijn vraag hoe die eerste groep dan was samengesteld kreeg ik een vaag antwoord, er werd geïnsinueerd dat dat volsterkt onwillekeurig was gedaan. Op mijn vraag of dat kwam doordat mijn achternaam met een V begint en die van man en kinderen met een L kreeg ik een ontkennend antwoord. Als ik het er niet mee eens was kon ik een klacht indienen.
Volgens de Dela Website zou ik voor een nieuwe verzekering (diensten) € 25,69 per maand moeten betalen. Dat is meer dan het dubbele dan mijn man. Ik heb echter toch al een basis met mijn yardenverzekering (AVVL) gelegd, ik begin toch niet bij 0? De waarde van mijn Yardenverzekering per 1 aug 2031 moet hier toch in verrekend worden? Voor het Dela uitvaartplan in geld kom ik zelfs op een maandbedrag van 38,38, dat is helemaal buiten proportie!
Ik heb hier een nare bijsmaak van, op mijn naam hebben wij toendertijd meegedaan aan de claim/rechtzaak die door de consumentenbond en Radar was aangespannen omdat Yarden toen een pakket van diensten had omgezet in een bepaald bedrag, wat steeds minder waard zou worden. Dit is toen teruggedraaid, maar een aantal jaar later is door de financieel slechte situatie van Yarden en de overname door Dela, dit alsnog gebeurd. Alleen de eerste 10 jaar bleef het dienstenpakket bestaan tot de eerder genoemde 1 januari 2031.
Zou het zo zijn dat alle mensen die toen aan de claim hebben meegedaan geen aanbod krijgen voor een dienstenpakket.....ik weet het niet, ik vind het wel een vreemd verhaal. Mag dit zomaar?
Als premie zou mijn man dan vanaf 1 januari 2026 iets van 11,87 per maand moeten betalen en mijn beide zoons, een stuk jonger, respectievelijk 3,68 en 3,38. Ik kreeg deze brief echter niet
Ik kreeg een maand later een brief met alleen de suggestie een Dela Uitvaartplan in geld af te sluiten, zonder aanbod. Ik heb daarover gebeld en kreeg als antwoord dat het eerste aanbod aan een bepaalde groep mensen is gestuurd en een zodani succes is dat ze het verder niet meer aan kunnen bieden. Vandaar dat ik een andere brief kreeg. Ik vond het een raar verhaal en bovendien niet eerlijk. Ik hoor toch tot datzelfde gezin op hetzelfde adres?
Op mijn vraag hoe die eerste groep dan was samengesteld kreeg ik een vaag antwoord, er werd geïnsinueerd dat dat volsterkt onwillekeurig was gedaan. Op mijn vraag of dat kwam doordat mijn achternaam met een V begint en die van man en kinderen met een L kreeg ik een ontkennend antwoord. Als ik het er niet mee eens was kon ik een klacht indienen.
Volgens de Dela Website zou ik voor een nieuwe verzekering (diensten) € 25,69 per maand moeten betalen. Dat is meer dan het dubbele dan mijn man. Ik heb echter toch al een basis met mijn yardenverzekering (AVVL) gelegd, ik begin toch niet bij 0? De waarde van mijn Yardenverzekering per 1 aug 2031 moet hier toch in verrekend worden? Voor het Dela uitvaartplan in geld kom ik zelfs op een maandbedrag van 38,38, dat is helemaal buiten proportie!
Ik heb hier een nare bijsmaak van, op mijn naam hebben wij toendertijd meegedaan aan de claim/rechtzaak die door de consumentenbond en Radar was aangespannen omdat Yarden toen een pakket van diensten had omgezet in een bepaald bedrag, wat steeds minder waard zou worden. Dit is toen teruggedraaid, maar een aantal jaar later is door de financieel slechte situatie van Yarden en de overname door Dela, dit alsnog gebeurd. Alleen de eerste 10 jaar bleef het dienstenpakket bestaan tot de eerder genoemde 1 januari 2031.
Zou het zo zijn dat alle mensen die toen aan de claim hebben meegedaan geen aanbod krijgen voor een dienstenpakket.....ik weet het niet, ik vind het wel een vreemd verhaal. Mag dit zomaar?
Laatst gewijzigd door KatinkaV op 16 sep 2025 01:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Je lichaam ter beschikking stellen?peter17111962 schreef: ↑02 jul 2024 11:18Toen ik lang geleden net 21 was geworden kwam de man van de verzekeringsmaatschappij van mijn
ouders mij met een voorstel voor de aankoop van een overlijdens polis tegen een een maandelijks bedrag
voor hele veel jaren of een eenmalig bedrag. Heb toen 1 vakantiegeld besteed aan de aankoop van die
polis die bij mijn overlijden een vrij te besteden bedrag uitkeert. Ze keren dus ook uit als er geen uitvaart is
omdat ik eventueel mijn lichaam ter beschikking zou stellen voor de wetenschap, of omdat mijn vakantie
vliegtuig voorgoed verdwijnt van de radar, net als die MH370 tien jaar geleden. Heeft toch een zeker gevoel
dat er voor het geval dat er daarvoor (hopelijk??) genoeg geld is.
ze nemen er volgens mij geen meer