Zie:
https://radar.avrotros.nl/artikel/varia ... aims-61984
Dit betreft toch juist contracten waar, de naam zegt het al, de prijs kan fluctueren.
Waarom dan klagen, als die prijs varieert?
Zolang het energiebedrijf maar aantoont dat de consumentenprijs mee fluctueert met de beurs waar ze zelf energie inkopen, krijg de consument gewoon waar hij voor tekende
Massaclaim Variabel energiecontact
Re: Massaclaim Variabel energiecontact
Nou nee. Als jij een contract tekent waarbij gezegd wordt dat er maximaal 2x per jaar een prijswijziging plaats kan vinden, dan mag men niet 4 of 5 keer die prijs wijzigen.
Ik denk dat je in de war bent met dynamische energiecontracten. Je hebt vast, variabel en dynamisch. Vast is een contract voor een bepaalde tijd, als je daarna geen nieuw vast contract afsluit, dan ga je automatisch naar variabel.
Ik kom er ook voor in aanmerking, maar het gaat om een euro of 50. Dan gaat daar al een bepaald bedrag van af en blijft er amper wat over. Voor mij de moeite niet waard.
Ik denk dat je in de war bent met dynamische energiecontracten. Je hebt vast, variabel en dynamisch. Vast is een contract voor een bepaalde tijd, als je daarna geen nieuw vast contract afsluit, dan ga je automatisch naar variabel.
Ik kom er ook voor in aanmerking, maar het gaat om een euro of 50. Dan gaat daar al een bepaald bedrag van af en blijft er amper wat over. Voor mij de moeite niet waard.
Speedy123
vindt dit leuk
-
witte angora
Het zal voor de meesten de moeite niet waard zijn, denk ik. Maar voor een stukje naamsbekendheid en broodwinning is dit voor bepaalde personen/organisaties natuurlijk lucratief.
Punt is dat in die contracten niet staat hoe vaak het tarief kan wijzigen. Is maandelijks dan onredelijk?
2x per jaar is steeds een half jaar vast. Dat klinkt niet erg variabel.
Niet in de war. Bij een dynamisch contract varieert het tarief per uur. Dat is hier niet het geval.
Als jarenlang slechts tweemaal per jaar op een bepaalde datum de tarieven bijgesteld werden, dan is het vreemd dat bij een prijsstijging ineens de tarieven eerder bijgesteld worden. Terwijl bij eerdere prijsdalingen dit nimmer gebeurde.
Maandelijks bijstellen klinkt niet onredelijk mits men dit altijd deed en dus ook wanneer de prijzen die maand gedaald waren.
De massaclaim komt voort uit een uitspraak van de rechter waarbij Vattenfall de contractsvoorwaarden van variabele contracten niet naleefde.
Volgens de contractvoorwaarden bij een variabel energiecontract mocht Vattenfall alleen op 1 januari en 1 juli de energieprijzen verhogen maar deed dat in de tijd van schaarste vanwege de oorlog veel vaker en heeft de rechter de dager die de rechtszaak aangespannen in het gelijk gesteld.
Achteraf blijkt dat meer energiebedrijven de tarieven tussentijds verhoogden en heeft de Consumentenbond gedupeerden opgeroepen om mee te doen.
In die tijd bestonden er nog twee vormen van energiecontracten namelijk variabele en vaste energiecontracten meer keuzes waren er toen nog niet.
Voordat de massaclaim afgerond is zijn er nog jaren te gaan maar de kans op compensatie voor de gedupeerden is zeker aanwezig.
Volgens de contractvoorwaarden bij een variabel energiecontract mocht Vattenfall alleen op 1 januari en 1 juli de energieprijzen verhogen maar deed dat in de tijd van schaarste vanwege de oorlog veel vaker en heeft de rechter de dager die de rechtszaak aangespannen in het gelijk gesteld.
Achteraf blijkt dat meer energiebedrijven de tarieven tussentijds verhoogden en heeft de Consumentenbond gedupeerden opgeroepen om mee te doen.
In die tijd bestonden er nog twee vormen van energiecontracten namelijk variabele en vaste energiecontracten meer keuzes waren er toen nog niet.
Voordat de massaclaim afgerond is zijn er nog jaren te gaan maar de kans op compensatie voor de gedupeerden is zeker aanwezig.