Amac schuift probleem af op “gebruikersschade” – diagnose klopt niet, nieuwe schade aanwezig en scherm werkt ineens deel

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
MaritvHelden

Amac schuift probleem af op “gebruikersschade” – diagnose klopt niet, nieuwe schade aanwezig en scherm werkt ineens deel

Bericht door MaritvHelden »

Hoi allemaal,

Ik zit met een situatie die me inmiddels ontzettend veel geld, tijd en frustratie kost, en ik hoop dat iemand me kan adviseren wat ik hier nog mee kan doen.

Het gaat om mijn MacBook Pro 16” (2024) die nog geen half jaar oud is. Hij heeft altijd probleemloos gewerkt, totdat het uit het niets midden in het gebruik gebeurde: het scherm sprong ineens op zwart. De backlight viel volledig weg en bleef weg. Alleen het lampje van de caps lock deed het nog.

Ik heb de MacBook vervolgens bij Amac ingeleverd voor onderzoek. In de winkel werd hij grondig en zorgvuldig gecontroleerd door de medewerker. Het apparaat werd van alle kanten bekeken en er werd expliciet vastgesteld dat er géén zichtbare schade aanwezig was.

Toch kreeg ik kort daarna bericht van Amac dat er volgens hen sprake was van “schade door toedoen van de gebruiker” en dat ook de sensor die detecteert of het scherm open of dicht is kapot zou zijn. Op basis daarvan wilden ze de reparatie buiten de garantie plaatsen.

Toen ik deze conclusie hoorde, was ik verbijsterd. De MacBook is nog geen half jaar oud, heeft nooit schade gehad, is nooit gevallen en is altijd netjes gebruikt. Daarom heb ik daarna contact opgenomen met Apple Support. Zij gaven aan dat het door mij beschreven schadebeeld absoluut niet past bij gebruikersschade en dat dit technisch gezien wijst op een intern defect. Apple adviseerde mij om het apparaat opnieuw te laten beoordelen.

Omdat ik het totaal niet eens was met de conclusie van Amac, heb ik ervoor gekozen om mijn MacBook zonder reparatie terug te laten sturen. En vanaf dat moment werd het verhaal nog vreemder. Toen ik het apparaat terugkreeg, werkte de backlight ineens weer – deels. Het scherm is niet zoals het hoort, maar vertoont nu een ongelijkmatige verlichting met een verloop naar zwart aan de boven- en onderkant.

Dat gedrag past totaal niet bij “gebruikersschade”. Als het scherm daadwerkelijk door mijn toedoen kapot zou zijn, zou het niet plotseling weer deels gaan functioneren. Het feit dat dit nu wel gebeurt, wijst veel meer op een slechte of loszittende verbinding, bijvoorbeeld in de backlight-driver of kabel, die tijdens hun onderzoek opnieuw enigszins contact is gaan maken. Ook hun claim dat de sensor defect is klopt niet: bij het openen of sluiten van het scherm verandert er niets, wat erop wijst dat die sensor gewoon werkt.

Er is nóg iets dat niet klopt: bij de inname waren er géén barsten zichtbaar in het scherm. De medewerker heeft het apparaat toen grondig gecontroleerd en zou dat absoluut hebben opgemerkt. Nu, bij terugkomst, zitten er links en rechts wél barsten in het scherm. Omdat ik weet hoe zorgvuldig het apparaat bij de intake is bekeken, is er voor mij nog maar één logische verklaring: deze schade is tijdens hun handelingen ontstaan.

Het eindresultaat is frustrerend en onacceptabel:
• De diagnose van Amac klopt niet met de werkelijkheid.
• De backlight, die volledig uitgevallen was, werkt nu ineens deels.
• De sensor blijkt niet defect.
• Er is nieuwe fysieke schade ontstaan die er bij inname niet was.
• En ik heb inmiddels ruim €1300 aan onkosten gemaakt, plus nog eens €80 onderzoekskosten, terwijl ik wekenlang niet heb kunnen werken.

Het voelt alsof Amac een technisch defect probeert af te schuiven op “gebruikersschade” om onder de garantie uit te komen, en alsof er tijdens hun onderzoek dingen zijn gebeurd (zoals het ontstaan van barsten en het herstellen van contact) waar ik nu de dupe van ben.

Belangrijk: dit ligt níet aan Apple. Apple zelf heeft mij juist ontzettend goed en begripvol geholpen. I LOVE APPLE. Zij gaan de reparatie voor mij kosteloos uitvoeren. Maar de hele situatie met Amac voelt als onrecht. Door hun handelswijze heb ik bovendien onnodig veel onkosten gehad.

Ik heb inmiddels een klacht ingediend en gevraagd om:
1. Een nieuwe, onafhankelijke beoordeling van mijn MacBook op basis van de huidige situatie, waarin erkend wordt dat het hier om een technisch defect gaat en niet om gebruikersschade.
2. Compensatie voor de geleden schade en gemaakte kosten, waaronder minimaal de €80 onderzoekskosten en een redelijke vergoeding voor de periode waarin ik mijn apparaat niet kon gebruiken.

Tot op heden heb ik daar geen duidelijk antwoord op ontvangen.

Mijn vragen aan jullie:
• Wat zijn mijn rechten in deze situatie?
• Hoe sterk sta ik juridisch gezien nu de situatie bij terugkomst duidelijk anders is dan bij inname?
• Kan ik eisen dat de schade wordt hersteld of dat ik gecompenseerd word?
• Wat is de verstandigste vervolgstap richting Amac?

Alvast bedankt voor alle hulp en ervaringen 🙏

Groet,
Marit

Cro

Re: Amac schuift probleem af op “gebruikersschade” – diagnose klopt niet, nieuwe schade aanwezig en scherm werkt ineens deel

Bericht door Cro »

Lastige situatie inderdaad, een vraag heb ik er wel bij:
Er is nóg iets dat niet klopt: bij de inname waren er géén barsten zichtbaar in het scherm. De medewerker heeft het apparaat toen grondig gecontroleerd en zou dat absoluut hebben opgemerkt. Nu, bij terugkomst, zitten er links en rechts wél barsten in het scherm. Omdat ik weet hoe zorgvuldig het apparaat bij de intake is bekeken, is er voor mij nog maar één logische verklaring: deze schade is tijdens hun handelingen ontstaan.
Is deze inspectie wel gebeurt met het backlight / scherm aan? Ik ben zelf namelijk ook wel eens macbooks tegengekomen waarbij als het scherm uit staat je beschadigingen niet of zeer lastig ziet (enkel als je onder een bepaalde hoek het scherm met een externe lichtbron inspecteert, terwijl zodra het scherm aan staat, je de beschadigingen heel duidelijk ziet.

Arizonakid

Re: Amac schuift probleem af op “gebruikersschade” – diagnose klopt niet, nieuwe schade aanwezig en scherm werkt ineens deel

Bericht door Arizonakid »

Ga gewoon naar een Apple Store, en vergeet Amac. Amac is een hopeloos bedrijf qua service,.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Arizonakid schreef:
18 okt 2025 12:43
Ga gewoon naar een Apple Store, en vergeet Amac. Amac is een hopeloos bedrijf qua service,.
Voor het eerste jaar een uitstekend advies. Apple Care levert wereldwijd garantie en doen tijdens de dekking niet moeilijk. Zodra de Apple Care vervallen is, dan bent u wel aangewezen op de verkoper zoals Amac want service verlening buiten de Apple Care periode om, is bij Apple echt een ander verhaal.

Cro

Bericht door Cro »

Apple doet over het algemeen inderdaad weinig, zelfs bij zaken die ze zelf verkocht hebben lopen ze over het algemeen de kantjes eraf qua Nederlands / Europees consumentrecht. Tenzij je inderdaad nog in de initiële Apple care zit die je er bij krijgt bij aankoop, of zelf een duur extra Apple care pakket bijgekocht hebt. Dan zijn ze redelijk coulant.

Al moet ik wel zeggen dat wanneer het verhaal van TS klopt, en Apple inderdaad gratis een scherm met barsten gaat vervangen ze in dit geval wel heel coulant zijn. Fysieke schade is Apple namelijk normaliter zeer streng in, ook tijdens de fabrieksgarantie.

Ik vraag me dan wel af waar TS die €1300 aan kosten gemaakt heeft, immers het apparaat zou ongerepareerd teruggekomen zijn en daarna gaat Apple het gratis repareren aldus TS. Dan zou mij inziens de kostenpost voor TS tot nu toe die €80 moeten zijn en niet €1380.

alfatrion

Bericht door alfatrion »

MaritvHelden schreef:
16 okt 2025 21:58
Mijn vragen aan jullie:
• Wat zijn mijn rechten in deze situatie?
• Hoe sterk sta ik juridisch gezien nu de situatie bij terugkomst duidelijk anders is dan bij inname?
• Kan ik eisen dat de schade wordt hersteld of dat ik gecompenseerd word?
• Wat is de verstandigste vervolgstap richting Amac?
Ik zou met een beroep op de wettelijke garantie vervanging en schadevergoeding eisen. De bewijslast ligt in het eerste jaar na aflevering bij de verkoper. Ik heb niets gezien dat wijst op een begin van invulling hiervan, zeker als Apple iets anders aangeeft. Roepen "gebruikerschade" is onvoldoende. Laat ze het maar onderbouwen. Voor het recht op schadevergoeding kan verzuim nodig zijn. Hoe kom je aan € 1300 aan onkosten op dit punt? Ik ga uit van consumentenrecht. Wat bedoel je met werken?

wikop

Bericht door wikop »

Het gaat dus om die 80 euro?
Wat wil je doen?Wettelijk aanpakken hiervoor?

Methusalah

Bericht door Methusalah »

Naast alle gegeven antwoorden. Ga gewoon weg bij Apple. Behalve hele specifieke situaties is het product nooit zijn geld waard geweest. Ook jij bent er blind ingetuind. Je kan voor zo veel minder geld exact het zelfde bereiken dat het niet grappig meer is.

Arizonakid

Bericht door Arizonakid »

Ga gewoon weg bij Apple is gewoon een raar advies natuurlijk.
Maar goed, die strijd ga ik allang niet meer aan.
Ignorance is bliss.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Methusalah schreef:
18 okt 2025 22:08
Naast alle gegeven antwoorden. Ga gewoon weg bij Apple. Behalve hele specifieke situaties is het product nooit zijn geld waard geweest. Ook jij bent er blind ingetuind. Je kan voor zo veel minder geld exact het zelfde bereiken dat het niet grappig meer is.
Is dat zo? Dus er is een beter en goedkoper product te koop voor die 586 euro die ik voor mijn Mac Mini M4 betaald heb?

Nou ik ben razend benieuwd, welk product is dat dan?

sergio1963

Bericht door sergio1963 »

Speedy123 schreef:
19 okt 2025 00:04
Methusalah schreef:
Is dat zo? Dus er is een beter en goedkoper product te koop voor die 586 euro die ik voor mijn Mac Mini M4 betaald heb?

Ligt er een beetje aan wat je verwachtingen zijn.
Zelf heb ik de Iphone 16 pro en ben zeer tevreden over het toestel.
Maar mijn jongste zoon heeft een 5G Motorola voor 200 euro.
Hij kan met dit toestel alles wat ik ook kan en heeft net zolang updates als ik heb.
En natuurlijk maak ik mooiere foto's, maar ik ben geen foto hobbyist, dus is dit nodig.
Dus wie is nu slimmer?

Consumenneke

Bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
Zelf werd ik ook aangenaam verrast door de Mini M's van Apple. Bovendien is mijn ervaring met de service van Apple, groothandel en reseller erg goed. Maar ik heb ook een jaar of tien met die mensen gewerkt.
MaritvHelden schreef:
Belangrijk: dit ligt níet aan Apple. Apple zelf heeft mij juist ontzettend goed en begripvol geholpen. I LOVE APPLE. Zij gaan de reparatie voor mij kosteloos uitvoeren. Maar de hele situatie met Amac voelt als onrecht. Door hun handelswijze heb ik bovendien onnodig veel onkosten gehad.
Was de MacBook Pro boxfresh of openbox bij AMAC gekocht? Waarom geldt hun 2 jaar garantie niet?

StevieNL81

Bericht door StevieNL81 »

Consumenneke schreef:
19 okt 2025 12:14

Waarom geldt hun 2 jaar garantie niet?
Even de OP lezen.

Ik_weet_niet_alles

Bericht door Ik_weet_niet_alles »

sergio1963 schreef:
19 okt 2025 11:34
Speedy123 schreef:
Methusalah schreef:

Hij kan met dit toestel alles wat ik ook kan en heeft net zolang updates als ik heb.
En natuurlijk maak ik mooiere foto's, maar ik ben geen foto hobbyist, dus is dit nodig.
Dus wie is nu slimmer?
Ik weet of het slim is om de vraag te stellen wie er slimmer is er als een iphone wordt vergeleken met een MacBook.

Cummingham13

Bericht door Cummingham13 »

Typisch Amac-verhaal — ze zijn soms sneller met “gebruikersschade” roepen dan met een schroevendraaier pakken. Klinkt alsof ze iets hebben losgetrokken, half weer vastgezet, en toen met een “niet onze schuld!”-stempel hebben teruggestuurd. Goed dat Apple zelf het netjes oppakt, maar ik zou Amac niet zomaar laten wegkomen. Jij hebt bewijs van hun intake en de nieuwe barsten? Dan sta je sterk. Stuur ze nog één nette, maar stevige mail met alles op rij — en zet er subtiel bij dat je juridisch advies overweegt. Vaak schieten ze ineens wél in actie als het woord “juridisch” valt.

Consumenneke

StevieNL81 schreef:
19 okt 2025 13:09
Consumenneke schreef:
19 okt 2025 12:14

Waarom geldt hun 2 jaar garantie niet?
Even de OP lezen.
Had ik uiteraard al gedaan, maar ik wilde nog even verwijzen naar de extra garantie die Amac op zijn eigen site noemt.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

sergio1963 schreef:
19 okt 2025 11:34
Speedy123 schreef:
Methusalah schreef:

Dus wie is nu slimmer?
Een Motorola 5G is een zeer mooi toestel voor de prijs. Daar is niets mis mee. alleen is die niet gelijkwaardig aan uw iPhone.

Maximale Wifi ondersteuning is versie 5, uw telefoon gaat tot Wifi 7. USB ondersteuning is 2.0, uw telefoon heeft USB 3.2, de Motorola versie 2. U kunt draadloos laden, de Motorla niet. Snelladen doet de Motorola ook niet.

De bouwkwaliteit is zeer ook verschillend. De Motorola is van plastic en heeft geen IP rating (water- en stof dicht). Uw telefoon is van titanium en glas en heeft een IP rating van 68.

En het belangrijkste, de Motorola krijgt tot 2028 updates. Uw telefoon wordt jaren langer ondersteunt.

alfatrion

Bericht door alfatrion »

Motorola G75 € 175. Heeft de militaire MIL STD 810H-certificering. De updates zijn gegarandeerd tot 2029. En een IP68 rating. Deze telefoon kan snelladen en draadloos.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

alfatrion schreef:
20 okt 2025 19:19
Motorola G75 € 175. Heeft de militaire MIL STD 810H-certificering. De updates zijn gegarandeerd tot 2029. En een IP68 rating. Deze telefoon kan snelladen en draadloos.
Ik heb de iPhone 16 pro met de Motorla G85 vergeleken omdat die een OLED scherm heeft net als de iPhone 16 max. De G85 krijgt ondersteuning tot 2028.

Voor de G75 geldt dan die een minder LCD scherm heeft vergeleken met het OLED scherm van de iPhone 16 Pro.

Het punt waar het om gaat blijft hetzelfde. Ongeacht welk model u vergelijkt, het is geen gelijkwaardig product.

Consumenneke

Kunnen we weer terug naar de vraag van Marit?
MaritvHelden schreef:
Het gaat om mijn MacBook Pro 16” (2024) die nog geen half jaar oud is. Hij heeft altijd probleemloos gewerkt, totdat het uit het niets midden in het gebruik gebeurde: het scherm sprong ineens op zwart. De backlight viel volledig weg en bleef weg. Alleen het lampje van de caps lock deed het nog. Ik heb de MacBook vervolgens bij Amac ingeleverd voor onderzoek.

Plaats reactie