Valt daar verder nog wat aan toe te voegen ?Consumenneke schreef: ↑20 okt 2025 19:58Kunnen we weer terug naar de vraag van Marit?
MaritvHelden schreef: ↑16 okt 2025 21:58Het gaat om mijn MacBook Pro 16” (2024) die nog geen half jaar oud is. Hij heeft altijd probleemloos gewerkt, totdat het uit het niets midden in het gebruik gebeurde: het scherm sprong ineens op zwart. De backlight viel volledig weg en bleef weg. Alleen het lampje van de caps lock deed het nog. Ik heb de MacBook vervolgens bij Amac ingeleverd voor onderzoek.
Amac schuift probleem af op “gebruikersschade” – diagnose klopt niet, nieuwe schade aanwezig en scherm werkt ineens deel
-
sergio1963
Re: Amac schuift probleem af op “gebruikersschade” – diagnose klopt niet, nieuwe schade aanwezig en scherm werkt ineens deel
Re: Amac schuift probleem af op “gebruikersschade” – diagnose klopt niet, nieuwe schade aanwezig en scherm werkt ineens deel
Het punt van sergio1963 was volgens mij dat je zo'n goedkoper model ook prima volstaat. Daarom kwam jij met een reactie waarbij ik dacht dat die voor jou heel belangrijk waren, maar de reactie nu doet me denken dat je opzoek bent naar verschillen in vervolgens te roepen dat ze niet gelijktijdig zouden zijn.
sergio1963
vindt dit leuk
Sergio reageerde op mijn reactie, die op mijn beurt op de stelling van Methusalah was.alfatrion schreef: ↑20 okt 2025 23:27Het punt van sergio1963 was volgens mij dat je zo'n goedkoper model ook prima volstaat. Daarom kwam jij met een reactie waarbij ik dacht dat die voor jou heel belangrijk waren, maar de reactie nu doet me denken dat je opzoek bent naar verschillen in vervolgens te roepen dat ze niet gelijktijdig zouden zijn.
Er zijn genoeg situatie dat een goedkoper product volstaat. Daar is helemaal niets mis mee. Alleen geldt niet de stelling van Methusalah dat je er exact hetzelfde mee bereikt. Want er zijn nu eenmaal kwaliteitsverschillen en verschillen in mogelijkheden.sergio1963 schreef: ↑19 okt 2025 11:34Ligt er een beetje aan wat je verwachtingen zijn.Speedy123 schreef: ↑19 okt 2025 00:04Is dat zo? Dus er is een beter en goedkoper product te koop voor die 586 euro die ik voor mijn Mac Mini M4 betaald heb?Methusalah schreef: ↑18 okt 2025 22:08Naast alle gegeven antwoorden. Ga gewoon weg bij Apple. Behalve hele specifieke situaties is het product nooit zijn geld waard geweest. Ook jij bent er blind ingetuind. Je kan voor zo veel minder geld exact het zelfde bereiken dat het niet grappig meer is.
Nou ik ben razend benieuwd, welk product is dat dan?
Zelf heb ik de Iphone 16 pro en ben zeer tevreden over het toestel.
Maar mijn jongste zoon heeft een 5G Motorola voor 200 euro.
Hij kan met dit toestel alles wat ik ook kan en heeft net zolang updates als ik heb.
En natuurlijk maak ik mooiere foto's, maar ik ben geen foto hobbyist, dus is dit nodig.
Dus wie is nu slimmer?
Ik denk dat Methusalah daarom ook geen reactie heeft gegeven.
-
sergio1963
We gaan nú helemaal of topic, maar mijn zoon en ik bereiken precies hetzelfde.Speedy123 schreef: ↑21 okt 2025 12:44Sergio reageerde op mijn reactie, die op mijn beurt op de stelling van Methusalah was.alfatrion schreef: ↑20 okt 2025 23:27Het punt van sergio1963 was volgens mij dat je zo'n goedkoper model ook prima volstaat. Daarom kwam jij met een reactie waarbij ik dacht dat die voor jou heel belangrijk waren, maar de reactie nu doet me denken dat je opzoek bent naar verschillen in vervolgens te roepen dat ze niet gelijktijdig zouden zijn.Er zijn genoeg situatie dat een goedkoper product volstaat. Daar is helemaal niets mis mee. Alleen geldt niet de stelling van Methusalah dat je er exact hetzelfde mee bereikt. Want er zijn nu eenmaal kwaliteitsverschillen en verschillen in mogelijkheden.sergio1963 schreef: ↑19 okt 2025 11:34Ligt er een beetje aan wat je verwachtingen zijn.
Hij kan met dit toestel alles wat ik ook kan en heeft net zolang updates als ik heb.
En natuurlijk maak ik mooiere foto's, maar ik ben geen foto hobbyist, dus is dit nodig.
Dus wie is nu slimmer?
Natuurlijk weet ik dat mijn iPhone kwalitatief veel beter is.
Maar ook voor de originele prijs , koop ik 5 van Motorola.
Ja, maar dat zegt op zichzelf niets.
Jij vat dit op in de zin dat het toestel over exact dezelfde specificaties beschikt. Maar dat doet sergio1963 niet en ik ook niet.Methusalah schreef: ↑18 okt 2025 22:08Je kan voor zo veel minder geld exact het zelfde bereiken dat het niet grappig meer is.
Hij kijkt er meer pragmatisch naar. Als je thuis een mash netwerkje hebt dat wifi 4 en 5 aan kan, dan kun je met een telefoon die geen wifi 7 heeft hetzelfde als een telefoon die dat wel heeft. Immers, beiden kunnen niet op wifi 7 contact leggen.
Ik zou een telefoon in de basis overigens ook op andere specificaties vergelijken. Hoeveel opslagruimte is, hoeveel geheugen, hoe groot is de batterij, etc. En daarnaast heb je nog specificaties waarin je kunt shoppen. De een wilt OLED, want technische geavanceerder, de ander wilt LED, want dat heeft zichzelf bewezen.
sergio1963
vindt dit leuk
Dat klopt helemaal totdat de dag aanbreekt dat ondersteuning van wifi 4/5 vervalt of dat je zoveel apparaten op wifi 6 of hoger hebt zitten, dat je ervoor kiest om geen wifi 4/5 meer te gebruiken zodat je de prestaties van wifi 6 of hoger optimaliseert.
Ook al gebruik je een nieuwe standaard nog niet, een apparaat dat het alvast ondersteunt is meer toekomstbestendig. En daarmee ook meer waardevast.
Kijk maar naar al die goedkope laptops die geen TPM 2.0 chip aan boord hadden. Hadden de gebruikers destijds ook niet nodig. Totdat Microsoft het voor windows 11 verplicht stelde.
-
Wat-nou-weer
Het is natuurlijk maar de vraag of een smartphone toekomstbestending moet zijn voor de gebruiker. Ik koop iedere 2 jaar een nieuwe net als veel anderen. Niet dat ik ooit een Motorola zou kopen, maar dat telt ook voor een iPhone die moet ik ook niet.Speedy123 schreef: ↑21 okt 2025 16:07Dat klopt helemaal totdat de dag aanbreekt dat ondersteuning van wifi 4/5 vervalt of dat je zoveel apparaten op wifi 6 of hoger hebt zitten, dat je ervoor kiest om geen wifi 4/5 meer te gebruiken zodat je de prestaties van wifi 6 of hoger optimaliseert.
Ook al gebruik je een nieuwe standaard nog niet, een apparaat dat het alvast ondersteunt is meer toekomstbestendig. En daarmee ook meer waardevast.
Kijk maar naar al die goedkope laptops die geen TPM 2.0 chip aan boord hadden. Hadden de gebruikers destijds ook niet nodig. Totdat Microsoft het voor windows 11 verplicht stelde.
In dat geval is het ook niet nodig om extra te betalen voor de laatste standaarden. Het is een overweging die iedereen zelf kan maken op basis van de eigen behoeftes en gewoontes.Wat-nou-weer schreef: ↑21 okt 2025 16:19Het is natuurlijk maar de vraag of een smartphone toekomstbestending moet zijn voor de gebruiker. Ik koop iedere 2 jaar een nieuwe net als veel anderen. Niet dat ik ooit een Motorola zou kopen, maar dat telt ook voor een iPhone die moet ik ook niet.
Wilt u vele jaren zonder problemen met een nieuwe telefoon kunnen doen, dan zijn zaken als gegarandeerd support voor een langere tijd, repareerbaarheid en ondersteuning van moderne standaarden van belang.
Koopt u een telefoon om er maximaal twee jaar van te genieten, dan zijn dat soort zaken uiteraard totaal niet van belang.
Daar zit altijd wel overlap in. De TP-Link Deco BE65 Pro 3-pack ondersteunt wifi 4, 5, 6, 7 en oudere versies. Daar hoef je met de koop van een mobiel dus echt geen rekening te houden.
U kunt oude Wifi netwerken in de lucht houden maar optimaal is dat niet. Dan presteert Wifi 7 minder omdat ook Wifi 4 / 5 nog ondersteunt moet worden. Ook geldt dat er impact kan zijn op MLO. Dus de bandbreedte die Wifi 4/5 dan gebruikt, is niet beschikbaar als extra bandbreedte voor Wifi 7.
En buitenshuis geldt het uiteraard niet, als daar over een paar jaar geen Wifi 4 of 5 meer ondersteund wordt, dan heb je daar geen Wifi meer.
Dat is allemaal als als als. De enkele uitzondering daargelaten, beschik je over het algemeen over de nieuwe technologie voordat het een probleem wordt.
Als je echt snel wil, dan moet je bedraad gaan.
Als je echt snel wil, dan moet je bedraad gaan.
Dat is maar de vraag. Theoretisch gezien kan MLO tot snelheden van 8 Gbps gaan.
De bedraadde netwerken bij mensen thuis zijn meestal begrenst op 1Gbps. Wil je sneller, dan moet je zeer waarschijnlijk al je netwerk apparatuur en je netwerkkabels vervangen. En dan moeten je apparaten ook een netwerk aansluiting hebben die sneller is dan 1Gbps..
Wifi 7 met MLO maakt een enorme snelheidswinst mogelijk. De iPhone 16 Pro ondersteunt deze standaard.
Dan ben je wel € 1.000 aan het uitgeven voor iets wat je ooit misschien ergen in de toekomst wellicht een keer zal gebruiken. Je kan ook met € 200 uitgegeven. ALS het zover komt dat WIFI 5 uitgefaseerd wordt kun je voor € 200 wel weer een andere telefoon kopen met WIFI 7. Ik zie het niet als een overtuigend selling point voor de iPhone 16 Pro.
-
HandigeHarrie
Bij het inleveren krijg je neem ik aan een bewijs daarvan, en daarin zou moeten staan dat er barsten in het scherm te zien zijn. Dat die moeilijk zichtbaar zijn zonder backlight doet niet ter zake, ze moeten maar zorgvuldig kijken. Als er geen schade op je ontvangstbewijs staat, dan is dat m.i. het bewijs dat er geen barsten in zaten op dat moment. Misschien hebben ze 'm bij de onderzoekstafel laten vallen ?Cummingham13 schreef: ↑19 okt 2025 14:56Typisch Amac-verhaal — ze zijn soms sneller met “gebruikersschade” roepen dan met een schroevendraaier pakken. Klinkt alsof ze iets hebben losgetrokken, half weer vastgezet, en toen met een “niet onze schuld!”-stempel hebben teruggestuurd. Goed dat Apple zelf het netjes oppakt, maar ik zou Amac niet zomaar laten wegkomen. Jij hebt bewijs van hun intake en de nieuwe barsten? Dan sta je sterk. Stuur ze nog één nette, maar stevige mail met alles op rij — en zet er subtiel bij dat je juridisch advies overweegt. Vaak schieten ze ineens wél in actie als het woord “juridisch” valt.
-
Methusalah
Ik heb natuurlijk niet over die één procent die het wel nodig heeft wat dan altijd voor werk is. In 99% van de gevallen praten consumenten het zichzelf aan dat ze het nodig hebben maar is dat absoluut niet het geval. Er is geen enkele reden om altijd de snelste, mooiste, helderste wat dan ook te hebben behalve fomo. Ik heb alle argumenten al wel gehoord en meestal zijn ze onzin zodat ze de uitgave aanzichzelf kunnen verantwoorden. En begrijp me niet verkeerd, als je je het kan veroorloven, leef je uit. Maar noodzaak? Maak dat de kat wijs. En ze kunnen er exact het zelfde mee, foto's maken, bellen, appen, internetten, etc.Speedy123 schreef: ↑21 okt 2025 12:44Sergio reageerde op mijn reactie, die op mijn beurt op de stelling van Methusalah was.alfatrion schreef: ↑20 okt 2025 23:27Het punt van sergio1963 was volgens mij dat je zo'n goedkoper model ook prima volstaat. Daarom kwam jij met een reactie waarbij ik dacht dat die voor jou heel belangrijk waren, maar de reactie nu doet me denken dat je opzoek bent naar verschillen in vervolgens te roepen dat ze niet gelijktijdig zouden zijn.Er zijn genoeg situatie dat een goedkoper product volstaat. Daar is helemaal niets mis mee. Alleen geldt niet de stelling van Methusalah dat je er exact hetzelfde mee bereikt. Want er zijn nu eenmaal kwaliteitsverschillen en verschillen in mogelijkheden.sergio1963 schreef: ↑19 okt 2025 11:34Ligt er een beetje aan wat je verwachtingen zijn.
Dus wie is nu slimmer?
Consumenneke
vindt dit leuk
De discussie ging niet over noodzaak. De discussie ging erover dat het een gelijkwaardig product zou zijn en dat is niet het geval.Methusalah schreef: ↑28 okt 2025 11:53In 99% van de gevallen praten mensen het zichzelf aan dat ze het nodig hebben maar is dat absoluut niet het geval. Er is geen enkele reden om altijd de snelste, mooiste, helderste wat dan ook te hebben behalve fomo. Ik heb alle argumenten al wel gehoord en meestal zijn ze onzin zodat ze de uitgave aanzichzelf kunnen verantwoorden. En begrijp me niet verkeerd, als je je het kan veroorloven, leef je uit. Maar noodzaak? Maak dat de kat wijs.