Dat is tamelijk subjectief. Sommige mensen zien een Nederlandse vlag als provocatie. Of een hemd in Palestijnse kleuren. Sommige mensen herkennen zich in Kuifje-karakters. Inherent aan een forum is dat mensen op elkaar reageren. De voorkeur is dat dat op de inhoud gericht is, maar niet zelden krijgt het ook een persoonlijk karakter.
Tegen een compliment heeft niemand bezwaar, en een plaagstootje moet ook kunnen. Maar gescheld, gekat en gekleineer zijn sfeerbedervend. Ik stoor mij aan mensen die hun reactie beginnen met de kreet onzin, zo respectloos. Ook het stempel troll vind ik stigmatiserend.
Al snel ontstaat dan groepspestgedrag, wat sowieso niet goed is voor een forum. Stamgasten die gezamenlijk nieuwkomers onwelkom heten. Dat moet een zorg zijn. Mijn indruk is dat iets meer moeite om vraagstellers welkom te heten en betrokken te houden bij de afhandeling van hun vraag een positief effect kan hebben op topics, ook om te voorkomen dat die helemaal ontsporen.
Maar als u zich geprovoceerd voelt door iemand met een afwijkende mening, is een forum wellicht niet de juiste plek voor u. Er valt ook plezier te beleven aan de gedachtenwisseling met andersdenkenden. En wellicht steekt u er wat van op!