Rekenmethode ANWB Energie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
alfatrion

Re: Rekenmethode ANWB Energie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Consumenneke schreef:
03 nov 2025 10:05
Het is een ongeïnformeerde sneer, zonder bron of onderbouwing.
Laat dat nu precies weergeven hoe ik naar de onderstaande opmerking kijkt.

Consumenneke schreef:
03 nov 2025 09:52
Uw mening of heeft u dit van iemand die er echt verstand van heeft?
Je kan ook niet een keer gewoon vragen om een toelichting zonder iets negatiefs te zeggen over de schrijver.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

rwolters schreef:
02 nov 2025 11:55
[Die informatie is real-time beschikbaar dus een consument kan zelf een xls samenstellen gedurende het jaar. ANWB zet iedere dag een grafiek op hun website met de prijzen per uur en per maand. Nu is het 16 cent per kWh. Over een kwartiertje 17 cent.
Even terug naar aarde. Ik sluit een contract met een energieleverancier die dynamische prijzen hanteert. Ik stem mijn gedrag af op de marktprijzen en doe de was als de prijzen laag zijn. Dan verwacht ik dat terugzie in mijn nota, liefst met gebruik van uur-tot-uur.

Zelf een xls samenstellen? :roll:

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Pwr uur uitgesplitst op de jaarnota levert bijna 9000 rijen op met data; daar zit niemand op te wachten. Nu het per kwartier gaat, levert het potentieel dus ruim 35000 rijen op...

Wil je graag inzicht per uur of dag: neem een homewizard p1 meter, stel deze in op dynamisch en geef de juiste waarden in ( kwh prijzen, opslag e.d ) en zie continu wat de kosten zijn.

Wil je er niets voor doen en vooral zekerheid, dan is dynamisch misschien niets voor je.

alfatrion

angel1978 schreef:
03 nov 2025 21:39
Wil je graag inzicht per uur of dag: neem een homewizard p1 meter, stel deze in op dynamisch en geef de juiste waarden in ( kwh prijzen, opslag e.d ) en zie continu wat de kosten zijn.
Dat is een verschuiving van de verplichting. Het is de energieleverancier die met een jaarafrekening moet komen die te herleiden is naar de contractuele tarieven. De jaarafrekening kan prima een samenvatting zijn met de details als bijlagen. Als er tarieven worden gebruikt die niet te herleiden zijn naar de contractuele tarieven, dan is eenvoudig weg niet redelijkerwijs vast te stellen of het bedrag op de jaarafrekening verschuldigd is.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
Pwr uur uitgesplitst op de jaarnota levert bijna 9000 rijen op met data; daar zit niemand op te wachten. Nu het per kwartier gaat, levert het potentieel dus ruim 35000 rijen op...
En dan per post, dus op papier, graag... :lol:

Ben het ermee eens dat veel mensen niet weten waar ze voor tekenen omdat ze enkel naar 'goedkoop' en 'gratis' kijken. Het is niet voor niets dat, toen Frank energy als eerste met dynamische contracten kwam, ik daar een topic over geopend heb. Juist omdat het toen zo nieuw was, had ik zelf eigenlijk ook geen idee wat de gevolgen kunnen zijn.

Om nou per uur te controleren of alles klopt zou niet nodig moeten zijn; toch lijkt de opzegboete van Eneco die ik een maand of twee terug kreeg niet goed te kloppen. Het 'verwachte verbruik voor het komende jaar' was niet het gemiddelde verbruik van de eerste twee jaar, maar van het laatste jaar. Juist in het laatste jaar had ik meer verbruikt. Toeval, of toch sneaky gedoe? De verbruik van de boete bleek ook exact zo hoog als de prognose toen ik er om vroeg. Vreemd, want in de opzegmaand heb ik toch echt iets verbruikt, terwijl bij de prognose uitdrukkelijk stond dat de prognose aangepast zou worden aan dat komende verbruik.

Ik had voor, hooguit, een euro of 5 echt geen zin om er achter aan te gaan. Maar ik denk dus dat het niet verstandig is die energieboeren op hun blauwe ogen te geloven, met hun tarieven, tot onomstotelijk vast staat dat er niet wordt gesjoemeld.. Veel succes dus met die 35.000 rijen. Er zullen er vast wel een paar zijn in het land die er werk van willen maken.

Dat een dynamisch contract betekent dat je je verbruik aan moet passen naar de prijs lijkt me logisch; maar kennelijk denkt niet iedereen logisch. Wat dat betreft zie ik er echt naar uit dat de tijden van dal-tarieven aangepast gaan worden naar tarieven overdag, als er een hogere opwek van stroom is.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
03 nov 2025 22:00
angel1978 schreef:
Dat is een verschuiving van de verplichting. Het is de energieleverancier die met een jaarafrekening moet komen die te herleiden is naar de contractuele tarieven. De jaarafrekening kan prima een samenvatting zijn met de details als bijlagen. Als er tarieven worden gebruikt die niet te herleiden zijn naar de contractuele tarieven, dan is eenvoudig weg niet redelijkerwijs vast te stellen of het bedrag op de jaarafrekening verschuldigd is.
Je hebt natuurlijk gelijk: de leverancier moet zorgen dat de consument zijn afrekeningen kan controleren. Ben benieuwd hoe jij ernaar kijkt: zou dat altijd (tot in detail) op papier moeten zijn, of zou een (duurzaam beschikbare) digitale portal waarin de gegevens worden weergegeven ook volstaan?

Ik denk namelijk dat het in de praktijk vrijwel onmogelijk is om de enorme hoeveelheid variabelen die leiden tot de jaarafrekeningen fatsoenlijk en bruikbaar op papier te krijgen.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Moneyman schreef:
04 nov 2025 07:53
alfatrion schreef:
angel1978 schreef:
Je hebt natuurlijk gelijk: de leverancier moet zorgen dat de consument zijn afrekeningen kan controleren. Ben benieuwd hoe jij ernaar kijkt: zou dat altijd (tot in detail) op papier moeten zijn, of zou een (duurzaam beschikbare) digitale portal waarin de gegevens worden weergegeven ook volstaan?

Ik denk namelijk dat het in de praktijk vrijwel onmogelijk is om de enorme hoeveelheid variabelen die leiden tot de jaarafrekeningen fatsoenlijk en bruikbaar op papier te krijgen.
Helemaal mee eens. Maar het is natuurlijk wachten op de mensen die het juist op papier willen hebben en daar niets extra's voor willen betalen. Terwijl ik mijn verbruiksgegevens gewoon kan downloaden bij mijn leverancier en daar vervolgens mee kan doen wat ik wil zoals ik een spreadsheet zetten of analyseren met de juiste tools. Alleen begint te veel op werk te lijken en voor werk wil ik graag betaald worden :mrgreen:

Consumenneke

alfatrion schreef:
Dat is een verschuiving van de verplichting. Het is de energieleverancier die met een jaarafrekening moet komen die te herleiden is naar de contractuele tarieven.
100% eens :wink:
witte angora schreef:
04 nov 2025 07:40
En dan per post, dus op papier, graag... :lol:
100% eens :wink:
Moneyman schreef:
Je hebt natuurlijk gelijk....
Die mag aan de muur!

alfatrion

Moneyman schreef:
Ik ben van mening dat de leverancier de factuur zou moet opstellen dat dit te controleren is. Dat betekent dat de contractuele tarieven wordt meegestuurd. Het via de elektronische weg ter beschikking stellen van deze gegevens vind ik minder passend, omdat de klant dan een factuur krijgt die niet te controleren is zonder dat hij een actieve handeling verricht. Maar partijen kunnen altijd afspreken dat de (uitgebreide) factuur per email wordt verstuurd.
Consumenneke schreef:
04 nov 2025 08:49
Moneyman schreef:
Die mag aan de muur!
Moneyman heeft er geen probleem mee om aan te geven dat anderen gelijk hebben, doet ie wel vaker.

Consumenneke

Ja, maar....
Moneyman schreef:
02 nov 2025 13:12
Voor iemand die zijn dynamische contract wil narekenen is een excelletje niet teveel gevraagd, lijkt me.

Moneyman

alfatrion schreef:
04 nov 2025 08:51
Moneyman schreef:
Ik ben van mening dat de leverancier de factuur zou moet opstellen dat dit te controleren is. Dat betekent dat de contractuele tarieven wordt meegestuurd. Het via de elektronische weg ter beschikking stellen van deze gegevens vind ik minder passend, omdat de klant dan een factuur krijgt die niet te controleren is zonder dat hij een actieve handeling verricht. Maar partijen kunnen altijd afspreken dat de (uitgebreide) factuur per email wordt verstuurd.
Ik denk dat het controleren van deze factuur per definitie al zoveel actieve handelingen vergt dat even inloggen en downloaden het eerder makkelijker dan moeilijker maakt. Ik heb 100x liever een excel met al mijn data dan een brief of pdf of iets dergelijks.

Verzending per email kent in principe hetzelfde probleem als verzending per post: hoe krijg je al die data in een document op een manier dat het ook nog lees- en verwerkbaar is?

De wet biedt overigens onder omstandigheden ook wel ruimte voor digitale terbeschikkingstelling van gegevens.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Dirkie schreef:
04 nov 2025 07:57
Helemaal mee eens. Maar het is natuurlijk wachten op de mensen die het juist op papier willen hebben en daar niets extra's voor willen betalen.
Waarom zou dat gratis moeten zijn? Papieren bank afschriften worden ook gewoon in rekening gebracht.

En op papier heb je er weinig aan. Om zinvol door de data te spitten moet je toch met de data en computer aan de gang.

Overigens, van de 8000 regels kun je natuurlijk prima een gemiddelde maken. Dat is voor iedere klant een persoonlijk getal , dat een maat is hoe het afstemmen van verbruiksmomenten heeft bijgedragen aan een lagere gemiddelde prijs.

Moneyman

Consumenneke schreef:
04 nov 2025 08:49
Moneyman schreef:
Die mag aan de muur!
Practise what you preache.
Consumenneke schreef:
26 okt 2025 09:13
Vandaar mijn verzoek om on-topic te blijven, niet op-de-man te reageren en opbouwend mee te praten. 8)

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
04 nov 2025 09:20

En op papier heb je er weinig aan. Om zinvol door de data te spitten moet je toch met de data en computer aan de gang.

Overigens, van de 8000 regels kun je natuurlijk prima een gemiddelde maken. Dat is voor iedere klant een persoonlijk getal , dat een maat is hoe het afstemmen van verbruiksmomenten heeft bijgedragen aan een lagere gemiddelde prijs.

Een lagere prijs zegt helemaal niets.....
1ste jaar met zonnepanelen en tarief nog variabel; 5 regels verschillende tarieven op de jaarrekening.
++ en -- met elkaar kaal verrekenen en toen was het 200kwh voor 320,- bij tarieven van 19 tot 58ct.
Als tarief vast 100ct was, was de rekening 120,- lager.
Het jaar erna was het +/- 600kwh voor 160,- bij 2 vaste tarieven van 24ct.
(Totale rekening met belastingen is uiteraard negatief)

Zolang we nog kunnen salderen blijft het tarief sowieso vast.
Met dynamisch haal je gewoon een prijsrisico in huis en moet je ermee bezig zijn en is verbruik daarbij voor iedereen anders.

Consumenneke

16again schreef:
04 nov 2025 09:20
Net zoals het maandelijks voorschot ook een ingeschat gemiddelde is.

Een energiemaatschappij die een dynamische verrekening (gebaseerd op actuele marktprijzen) mogelijk maakt, zal dat op enige manier controleerbaar moeten maken. Daar hoeft de consument geen methodes voor te bedenken of aanvullende meters aan te schaffen.

Het is wel fijn als er kritische consumenten zijn die deze aanbieders kritisch volgen. :wink:

alfatrion

Moneyman schreef:
04 nov 2025 09:17
Ik heb 100x liever een excel met al mijn data dan een brief of pdf of iets dergelijks.
Kun je gewoon mailen. Maar een CSV bestand is gewenst. (24 x 4 x 365.24 + 1) x 128 = 4,5 MB. Leent zich heel goed voor compressie. Dit dan als bijlage bij de jaarafrekening in PDF formaat.
Moneyman schreef:
Verzending per email kent in principe hetzelfde probleem als verzending per post: hoe krijg je al die data in een document op een manier dat het ook nog lees- en verwerkbaar is?
Een regel per kwartier met als kolommen: start en eind stand van de vier meterstanden, het verbruik, het tarief en de totale prijs voor dat kwartier.
Moneyman schreef:
De wet biedt overigens onder omstandigheden ook wel ruimte voor digitale terbeschikkingstelling van gegevens.
Waar staat het?

Moneyman

alfatrion schreef:
05 nov 2025 10:44
Moneyman schreef:
Ik heb 100x liever een excel met al mijn data dan een brief of pdf of iets dergelijks.
Kun je gewoon mailen. Maar een CSV bestand is gewenst. (24 x 4 x 365.24 + 1) x 128 = 4,5 MB. Leent zich heel goed voor compressie. Dit dan als bijlage bij de jaarafrekening in PDF formaat.
Ja, dat is ook waar ik voor zou pleiten. Maar dat is niet wat er tot nu toe gebeurt.
alfatrion schreef:
Moneyman schreef:
Een regel per kwartier met als kolommen: start en eind stand van de vier meterstanden, het verbruik, het tarief en de totale prijs voor dat kwartier.
Dat zijn dan 35.000 regels... dat past niet in de reguliere vorm van de jaarrekening (brief of de brief in pdf), maar prima in een excel- of csv-bestand.
alfatrion schreef:
Moneyman schreef:
Waar staat het?
In het Besluit factuur, verbruiks- en indicatief kostenoverzicht energie.

alfatrion

Ik lees daarin niet dat dit ter beschikking kan worden gesteld.

Relevante besluiten ACM.
ACM: Last onder dwamsom Fenor voor overtreding consumentenregels

ACM: Last onder dwamsom Robin voor overtreding consumentenregels

Moneyman

alfatrion schreef:
05 nov 2025 12:35
Ik lees daarin niet dat dit ter beschikking kan worden gesteld.
Nee, klopt. Maar er is dus wel degelijk ruimte voor digitale terbeschikkingstelling. Ik kan me prima voorstellen dat rechterlijke toetsing van het digitaal (per mail of via een portal) ter beschikking stellen van een csv oid niet als laakbaar wordt beoordeeld. Het voldoet immers juist bij uitstek aan de bedoeling: het op een dusdanige wijze ter beschikking stellen van de informatie dat de consument ermee in staat is zijn jaarafrekening te controleren.
Die zeggen als ik er zo even doo0rheen lees beiden niets over de wijze waarop de informatie verstrekt dient te worden, maar geeft met name aan dat de informatie bruikbaar moet zijn voor het hierboven al omschreven doel.

alfatrion

Moneyman schreef:
05 nov 2025 13:00
Nee, klopt. Maar er is dus wel degelijk ruimte voor digitale terbeschikkingstelling. Ik kan me prima voorstellen dat rechterlijke toetsing van het digitaal (per mail of via een portal) ter beschikking stellen van een csv oid niet als laakbaar wordt beoordeeld.
Ik niet. Een factuur moet worden verstrekt (terhandstelling). Gegevens over het verbruik moeten beschikbaar worden gemaakt (terbeschikkingstelling). Als je die laatste gegevens nodig hebt om de factuur herleidbaar te maken dan moeten die gegevens toch worden verstrekt ipv beschikbaar worden gemaakt. Mailen is verstekken, terhandstelling en te downloaden maken is beschikbaar stellen, terbeschikkingstelling.

CVS heeft de voorkeur boven Excel, omdat het is veel universeler is. Bijkomend voordeel is dat het puur text is en dus zeer goed te comprimeren is: 4,5 MB kan makkelijk 1,2 MB worden.

Plaats reactie