angel1978 schreef: ↑03 nov 2025 21:39
Pwr uur uitgesplitst op de jaarnota levert bijna 9000 rijen op met data; daar zit niemand op te wachten. Nu het per kwartier gaat, levert het potentieel dus ruim 35000 rijen op...
En dan per post, dus op papier, graag...
Ben het ermee eens dat veel mensen niet weten waar ze voor tekenen omdat ze enkel naar 'goedkoop' en 'gratis' kijken. Het is niet voor niets dat, toen Frank energy als eerste met dynamische contracten kwam, ik daar een topic over geopend heb. Juist omdat het toen zo nieuw was, had ik zelf eigenlijk ook geen idee wat de gevolgen kunnen zijn.
Om nou per uur te controleren of alles klopt zou niet nodig moeten zijn; toch lijkt de opzegboete van Eneco die ik een maand of twee terug kreeg niet goed te kloppen. Het 'verwachte verbruik voor het komende jaar' was niet het gemiddelde verbruik van de eerste twee jaar, maar van het laatste jaar. Juist in het laatste jaar had ik meer verbruikt. Toeval, of toch sneaky gedoe? De verbruik van de boete bleek ook exact zo hoog als de prognose toen ik er om vroeg. Vreemd, want in de opzegmaand heb ik toch echt iets verbruikt, terwijl bij de prognose uitdrukkelijk stond dat de prognose aangepast zou worden aan dat komende verbruik.
Ik had voor, hooguit, een euro of 5 echt geen zin om er achter aan te gaan. Maar ik denk dus dat het niet verstandig is die energieboeren op hun blauwe ogen te geloven, met hun tarieven, tot onomstotelijk vast staat dat er niet wordt gesjoemeld.. Veel succes dus met die 35.000 rijen. Er zullen er vast wel een paar zijn in het land die er werk van willen maken.
Dat een dynamisch contract betekent dat je je verbruik aan moet passen naar de prijs lijkt me logisch; maar kennelijk denkt niet iedereen logisch. Wat dat betreft zie ik er echt naar uit dat de tijden van dal-tarieven aangepast gaan worden naar tarieven overdag, als er een hogere opwek van stroom is.