HalloStroom weigert mee te werken bij ziekte – 15 jaar vast aan thuisbatterij

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Speedy123

Re: HalloStroom weigert mee te werken bij ziekte – 15 jaar vast aan thuisbatterij

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Verdien met slimme energieoplossingen en bespaar op je energierekening, zonder investering en gedoe. Bouw mee aan het grootste duurzaam opgewekte energienetwerk en maak direct het verschil. Voor jezelf en voor de wereld.
Dat is de claim. Er wordt geld verdient met een slimme oplossing, dat klopt. Je bespaart op je energie rekening, dat klopt. En je bouwt mee aan een duurzaam opgewekt energie netwerk en je maakt het verschil, voor jezelf en voor de wereld. Dat klopt ook.

Maar je maakt er geen winst op, de kosten voor het huren is simpelweg te hoog.

Voordat iemand overgaat tot een huurovereenkomst, maakt iemand toch wel eerst zelf de rekensom? Wat gebruik ik aan stroom per maand? Wat leveren mijn zonnepanelen op per maand? Wat is het rendement van de besparing en eventuele teruglevering?

Dan kan daar toch nimmer winst gemaakt worden? De rekensom zal dat toch altijd aantonen?

Moneyman

Re: HalloStroom weigert mee te werken bij ziekte – 15 jaar vast aan thuisbatterij

Ongelezen bericht door Moneyman »

Voor een genuanceerd en uitgebreid verhaal over het weel of niet kunnen terugverdienen van een thuisbatterij: veel leesplezier.

Kort door de bocht: je kunt ermee verdienen, maar dan moeten wel alle parameters precies kloppen, en dat zal bij het overgrote deel van de eigenaren niet het geval zijn. En bij een zo bizar dure constructie als die van TS al helemaal niet.

De suggestie van 16again om de mogelijkheden van nonconformiteit te verkennen vind ik wel een goede, ik denk dat daar zeker kansen zijn.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Of zo'n thuisbatterij wel of niet lonend is doet niet ter zake omdat Ts destijds zelf de keuze heeft gemaakt.

Waar het op neer komt is dat Ts zich er op baseert geen contract getekend te hebben maar wel de thuisbatterij door HalloStroom heeft laten plaatsen en wist ook wat de maandelijkse kosten zouden zijn maakt wel dat er een contract is gesloten en kon Ts ook weten dat het een huurcontract betrof.

Ts is door ziekte in het inkomen teruggevallen maar kan om die reden het huurcontract niet opzeggen want ook met een inkomsten terugval blijft het 'voordeel' van de thuisbatterij bestaan.

Moneyman

Ron5300 schreef:
06 jan 2026 16:11
Of zo'n thuisbatterij wel of niet lonend is doet niet ter zake omdat Ts destijds zelf de keuze heeft gemaakt.
Dat is natuurlijk onjuist. Het doet wel degelijk terzake als de informatie op basis waarvan de overeenkomst is gesloten onjuist blijkt te zijn.

Speedy123

Moneyman schreef:
Voor een genuanceerd en uitgebreid verhaal over het weel of niet kunnen terugverdienen van een thuisbatterij: veel leesplezier.
Volgens mij hebben we al eerder over dit rapport gediscussieerd op het Trosradar forum?

Het grootste probleem zit toch wel in wat ze beloning van de netbeheerders noemen. Het handelen op de onbalans markt. Hierbij wordt stroom getrokken als die bijna gratis is of zelfs een negatieve prijs heeft en later weer teruggeleverd als de uurprijs per KwH stukken hoger ligt. Echter de 13 cent stroombelasting geeft heel veel druk op dit model, die stroombelasting krijg je momenteel niet terug bij het terugleveren. Dus om quitte te spelen moet de verkoopprijs per KwH gelijk zijn aan de inkoop uurprijs + 13 cent energie belasting. Dat zet het terugverdien model aardig onder druk.

Moneyman

Speedy123 schreef:
06 jan 2026 16:43
Moneyman schreef:
Volgens mij hebben we al eerder over dit rapport gediscussieerd op het Trosradar forum?
Een snelle zoektocht levert me op dat het inderdaad ook in dit topic uit augustus is genoemd.

Ik zie dat het toen grappig genoeg zelfs door jou was ingebracht ;-)

Calvin_J

Ongelezen bericht door Calvin_J »

Je moet even realistisch kijken naar wat zo'n accu je nou echt bespaart. Als je de reacties hier leest, ga je die 133 euro per maand er financieel nooit uithalen. Zo'n batterij is op dit moment vooral een duurzame keuze, maar zeker geen melkkoe.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Speedy123 schreef:
06 jan 2026 13:57
rwolters schreef:
06 jan 2026 13:50
Tenzij je het geld voor de batterijen niet hebt liggen en toch gebruik wil maken van die dingen. Als je 200 euro per maand bespaard terwijl het je 133 kost is het een overweging. Maar ik ben het met je eens dat het een flinke verplichting is voor zo'n lange termijn, zeker gezien alle ontwikkelingen op dit gebied.
200 euro per maand besparen betekend dat je tegen de 800 KwH per maand minder af moet nemen dankzij de batterij.

Dat kan niet, particulieren hebben geen stroomverbruik van ver boven de 800 KwH per maand.
Ik zit tussen de 150 en 400 kWh per maand, afhankelijk van het weer. Juli en augustus zijn de duurste maanden en dan heb ik maar 1 airco. Mijn baas heeft er 3 in zijn 2 onder 1 kap woning. Met ook nog eens 2 kinderen, zou die zomaar bij de 800 in de buurt kunnen komen. Als ie dan ook nog eens elektrisch verwarmd, dan gaat het nog harder, want dan gaat ie ook in de winter flink verbruiken.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat kan niet, particulieren hebben geen stroomverbruik van ver boven de 800 KwH per maand.
Flauwekul natuurlijk!

Afgelopen december was het 900Kwh en deze maand staat nu al op 400Kwh.. Die 800 Kwh gaan we deze maand met gemak halen.. en dan hebben we hier nog niet eens een elektrische auto..

Kokka1

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Speedy123 schreef:
rwolters schreef:
Tenzij je het geld voor de batterijen niet hebt liggen en toch gebruik wil maken van die dingen. Als je 200 euro per maand bespaard terwijl het je 133 kost is het een overweging. Maar ik ben het met je eens dat het een flinke verplichting is voor zo'n lange termijn, zeker gezien alle ontwikkelingen op dit gebied.
ik had 1500 KwH in december, maar in de winter levereren je zonnepanelen nauwelijks iets op dus heb je ook een stuk minder aan een batterij

angel1978

Kokka1 schreef:
06 jan 2026 18:36
Speedy123 schreef:
rwolters schreef:
ik had 1500 KwH in december, maar in de winter levereren je zonnepanelen nauwelijks iets op dus heb je ook een stuk minder aan een batterij
Niet als deze voor de (onbalans) handel gebruikt wordt. Dan kun je met 20Kw echt een hoop doen..
Overigens hebben mijn panelen het in december echt niet verkeerd gedaan en nog behoorlijk wat bespaard.

Speedy123

Gemiddeld verbruikt een Nederlands huishouden 1.000 kuub gas en 2.500 kilowattuur (kWh) stroom per jaar (bron: Nibud).
https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/e ... ieverbruik

Ik zit met een tweepersoonshuishouden op 240 kWh per maand. Dus jaarlijks net boven het gemiddelde. Ik betaal zes tientjes aan stroom per maand.

Uitzonderingen zal je altijd hebben, maar ik geloof niet dat TS zo'n uitzondering is. Als je door 133 euro per maand aan kosten in zware financiële problemen komt, kan ik me niet voorstellen dat je gebruik boven de 800 kWh per maand zit.

Anders heb ik nog wel een tip om ergens flink op te besparen.

angel1978

Speedy123 schreef:
06 jan 2026 19:20
Gemiddeld verbruikt een Nederlands huishouden 1.000 kuub gas en 2.500 kilowattuur (kWh) stroom per jaar (bron: Nibud).
https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/e ... ieverbruik

Ik zit met een tweepersoonshuishouden op 240 kWh per maand. Dus jaarlijks net boven het gemiddelde. Ik betaal zes tientjes aan stroom per maand.

Uitzonderingen zal je altijd hebben, maar ik geloof niet dat TS zo'n uitzondering is. Als je door 133 euro per maand aan kosten in zware financiële problemen komt, kan ik me niet voorstellen dat je gebruik boven de 800 kWh per maand zit.

Anders heb ik nog wel een tip om ergens flink op te besparen.
TS heeft een thuisbatterij staan van 20Kw en is daarmee automatisch een uitzondering!
Maar je eerste bewering was dat een particulier geen 800kwh per maand gebruikt en dat is echt onzin!
Het aantal huishoudens met een warmtepomp, elektrische auto en/of airco ( ook voor verwarming ) is echt geen uitzondering meer.

Speedy123

angel1978 schreef:
06 jan 2026 19:28
TS heeft een thuisbatterij staan van 20Kw en is daarmee automatisch een uitzondering!
Maar je eerste bewering was dat een particulier geen 800kwh per maand gebruikt en dat is echt onzin!
Het aantal huishoudens met een warmtepomp, elektrische auto en/of airco ( ook voor verwarming ) is echt geen uitzondering meer.
86 procent van het Nederlandse wagenpark is niet volledig elektrisch (cijfers eind 2024).

93 procent van de huishoudens heeft geen warmtepomp (cijfers eind 2024).

Het valt en staat allemaal met de definitie van 'uitzondering'.

angel1978

Speedy123 schreef:
06 jan 2026 20:40
angel1978 schreef:
06 jan 2026 19:28
86 procent van het Nederlandse wagenpark is niet volledig elektrisch (cijfers eind 2024).

93 procent van de huishoudens heeft geen warmtepomp (cijfers eind 2024).

Het valt en staat allemaal met de definitie van 'uitzondering'.

Het is idd een kwestie van definitie:
Eind 2024 waren er ongeveer 2,6 miljoen warmtepompen in Nederland, een stijging van 17% ten opzichte van een jaar eerder, met een sterke groei door subsidieaanvragen; de populariteit blijft toenemen, hoewel er recente dalingen in verkoopcijfers zijn, wijst onderzoek uit dat bijna 20% van de huishoudens verwarmt met een warmtepomp of airco.
Hoeveel procent van de huishoudens heeft een 20kw batterij staan?

Als ik hier door de straat loop zie ik bij 90% van de huizen een warmtepomp hangen en ze draaien op dit moment bijna allemaal.. Maar gelukkig kun je altijd de definitie zo aanpassen dat het in je straatje past..

Speedy123

angel1978 schreef:
06 jan 2026 20:47
Dat is lastig te bepalen. Verschillende bronnen noemen hele andere cijfers. Het ligt waarschijnlijk ergens tussen de 2 en 4 procent. Echter dat zijn alle thuisbatterijen, niet specifiek toegespitst op 20 kWh.

Warmtepompen vinden we in 2,1 miljoen in woningen. Die andere half miljoen installaties staan niet in woningen. In dit getal zijn 100% elektrische warmtepompen en hybride warmtepompen (dus met gasaansluiting) bij elkaar opgeteld.

Het aandeel 100% elektrische warmtepomp was eind 2024 ongeveer 7 procent.

CV ketel staat op 74,5 procent.
Warmtenetten staan op 7,3 procent.
Airco staat op 5 procent.

Dus ja, wat is de uitzondering en wat is de norm?

Kokka1

Ongelezen bericht door Kokka1 »

7 procent kan je geen uitzondering meer noemen toch?
We zijn wel een pietsie afgedwaald van de problemen van TS.

angel1978

Speedy123 schreef:
06 jan 2026 20:57
angel1978 schreef:
06 jan 2026 20:47
Dat is lastig te bepalen. Verschillende bronnen noemen hele andere cijfers. Het ligt waarschijnlijk ergens tussen de 2 en 4 procent. Echter dat zijn alle thuisbatterijen, niet specifiek toegespitst op 20 kWh.

Warmtepompen vinden we in 2,1 miljoen in woningen. Die andere half miljoen installaties staan niet in woningen. In dit getal zijn 100% elektrische warmtepompen en hybride warmtepompen (dus met gasaansluiting) bij elkaar opgeteld.

Het aandeel 100% elektrische warmtepomp was eind 2024 ongeveer 7 procent.

CV ketel staat op 74,5 procent.
Warmtenetten staan op 7,3 procent.
Airco staat op 5 procent.

Dus ja, wat is de uitzondering en wat is de norm?

Je beweerde dat een particulier nooit 800kwh per maand zou kunnen gebruiken.. Ondanks al je pogingen lijkt het me inmiddels wel duidelijk dat dat onzin is en ook zeker geen uitzondering. Of een huishouden nu een elektrische auto laadt, verwarmt met een all-electric of hybride warmtepomp, een elektrische boiler heeft of veel met airco's doet ( koelen en/of verwarmen ) of een combinatie.
800kwh zit je zo aan en is zeker geen uitzondering meer..

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Speedy123 schreef:
rwolters schreef:
200 euro per maand besparen betekend dat je tegen de 800 KwH per maand minder af moet nemen dankzij de batterij.

Niet helemaal met je eens,ik heb een ev,verwarm en koel met stroom,en een heel groot huis,ik gebruik dus meer,zeker in de winter

Speedy123

angel1978 schreef:
06 jan 2026 21:55
Je beweerde dat een particulier nooit 800kwh per maand zou kunnen gebruiken.. Ondanks al je pogingen lijkt het me inmiddels wel duidelijk dat dat onzin is en ook zeker geen uitzondering. Of een huishouden nu een elektrische auto laadt, verwarmt met een all-electric of hybride warmtepomp, een elektrische boiler heeft of veel met airco's doet ( koelen en/of verwarmen ) of een combinatie.
800kwh zit je zo aan en is zeker geen uitzondering meer..
Een warmtepomp gebruikt gemiddeld ook slecht 3.200 kWh per jaar. Een hybride maar 1.900 kWh.

Een elektrische boiler verbruikt tussen de 2000 en 2500 kWh per jaar.

En airco's, het gemiddelde verbruik per jaar van een multisplit-systeem bedraagt daarbij 1222 kWh voor het verwarmen en 174 kWh voor het koelen.

Meer dan 800 kWh per maand is heel erg veel en wel degelijk een uitzondering. De overgrootte meerderheid van de Nederlandse bevolking zit niet op zo'n mega verbruik. Alleen de uitzonderingen.

Plaats reactie