De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Ik heb mijn 12 jaar oude omvormer waar niks mee viel te regelen vervangen door een gebruikte SMA van een paar jaar oud van marktplaats voor een paar honderd euro.
Dankzij mensen die overstappen op een hybride omvormer met batterij kun je goedkoop aan een jonge omvormers komen.
Nu heb ik wel makkelijk praten, heb elektrotechnische diploma's en kan alles zelf instaleren, ook de meterkast aanpassen.
Maar alleen een andere omvormer ophangen en de zonnepaneel kabels omprikken zouden de meeste mensen zelf wel moeten kunnen doen.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Zou je verwachten.
Bij mij stond de nieuwe sma omvormer ( vorige ook sma) na een maand fout/ probleemloos functioneren 5 minuten na een update op storing; pe niet aangesloten.
Zelfs de beste techneuten en firma's maken hierin "fouten" en oplossing had de expert (volgens storingsdienst) toch wel dik uurtje en advies van zijn back-up kantoor voor nodig.
Toen was het draadje uitpluggen en aansluiten op groot aansluitblok en weer verder....
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Ik kom juist een gestaffeld bedrag tegen. Regeling als deze:witte angora schreef: ↑18 jun 2026 10:06Heb er even verder naar gekeken. Voor zover ik kan zien worden de terugleverkosten overal per Kwh afgerekend, dus geen vast bedrag.
En dan is het wel handig de teruglevering te beperken tot 1000kWhLever je per jaar tot 1.000 kWh aan ons terug, dan hoef je niks extra te betalen. Vanaf 1.000 kWh betaal je per jaar €166,31 inclusief btw aan vaste terugleverkosten. Dat is €0,46 inclusief btw per dag.
Voor iedere 500 kWh die je daar boven extra teruglevert, betaal je €66,55 inclusief btw extra per jaar.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Nee, ik bedoelde dat het netto resultaat altijd positief zou moeten zijn. Dat is gezien de politieke discussie over dit onderwerp ook het logische vertrekpunt. Ik ben benieuwd hoe het straks in de praktijk gaat uitwerken.Polvo176 schreef: ↑18 jun 2026 10:00Dat klopt voor wat betreft de vergoeding, die moet altijd positief zijn, maar dat zegt niks over de kosten die ze in rekening mogen brengen, bij elkaar opgeteld kan het resultaat negatief zijn.Moneyman schreef: ↑18 jun 2026 09:52Ik dacht dat het vastgelegde uitgangspunt was dat de vergoeding voor teruggeleverde stroom redelijk moet zijn, waarbij "redelijk" gedefinieerd werd als "in ieder geval positief".
Ga dat nu ff niet nazoeken, maar dat was wat ik heb onthouden (en wat ik ook best logisch vind klinken).
-
J. Deltoer
- Berichten: 3433
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Dat is de systematiek tot 31 dec 2026. Die houdt dus op en maakt plaats voor een tarief per kWh.16again schreef: ↑18 jun 2026 13:54Ik kom juist een gestaffeld bedrag tegen. Regeling als deze:witte angora schreef: ↑18 jun 2026 10:06Heb er even verder naar gekeken. Voor zover ik kan zien worden de terugleverkosten overal per Kwh afgerekend, dus geen vast bedrag.En dan is het wel handig de teruglevering te beperken tot 1000kWhLever je per jaar tot 1.000 kWh aan ons terug, dan hoef je niks extra te betalen. Vanaf 1.000 kWh betaal je per jaar €166,31 inclusief btw aan vaste terugleverkosten. Dat is €0,46 inclusief btw per dag.
Voor iedere 500 kWh die je daar boven extra teruglevert, betaal je €66,55 inclusief btw extra per jaar.
Of kunt u een link geven welke betrekking heeft op gestaffelde terugleververgoeding 2027?
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Er zijn nu al energie maatschappijen waarbij je onder de streep negatief uit komt.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Nog even terug komen op de topic start, er wordt verwezen naar een rekenvoorbeeld van energievergelijk.nl.
Daar worden 5 categorie gebruikers genoemd, ik val onder de laatste.
Het is niet duidelijk welke basis informatie voor die berekeningen is gebruikt, maar heb al in mijn 1e reactie al geschreven dat het voor mij veel nadeliger uitpakt dan hun voorgerekende 539 euro.
Met batterijen kun je een veel groter deel van de zonne energie zelf gebruiken, het is op dit moment daarom ook booming business maar bedenk wel dat je de zonnepanelen er geen dag sneller mee terug verdiend.
Een ander punt is dat de ontwikkelingen zeer snel gaan, regelmatig komt er wel weer nieuwe en slimmere software uit om de optimale balans tussen zonne energie en batterij gebruik uit te rekenen, er wordt dan zelfs met de weersverwachting rekening gehouden.
De software staat evenwel nog in de kinderschoenen.
Ook komt er elke maand wel weer een nieuw merk en nieuwe types per merk bij.
Omdat het (zeer)langjarige investeringen zijn vraag ik me af:
Hoeveel van deze startups bestaan er over een paar jaar nog?
Staat de software ontwikkeling dan stil?
Hoeveel waarde heeft een 10 jaar garantie dan nog?
Betekend overstappen naar een ander merk dat alles afgeschreven is omdat de software niet compatible is en de batterijen niet met elkaar kunnen communiceren?
Om even een voorbeeld te noemen: 2 van de batterijenomvormers die ik vorig jaar heb gekocht kunnen al niet meer overweg met de nieuwste software en er wordt ook geen geheim van gemaakt dat deze op korte termijn uit gefaseerd worden.
Het bijbehorende batterij type wordt al niet meer geleverd, al is de nieuwe versie nog wel compatible met de oude.
Zit ik over een paar jaar weer met dat dilemma?
De spullen zouden 10 tot 15 jaar mee moeten kunnen, de batterij zelf misschien wel, maar de software is dan zwaar verouderd.
Je kunt ook niks meer met een Android 4.2 telefoon van 13 jaar geleden.
Daar worden 5 categorie gebruikers genoemd, ik val onder de laatste.
Het is niet duidelijk welke basis informatie voor die berekeningen is gebruikt, maar heb al in mijn 1e reactie al geschreven dat het voor mij veel nadeliger uitpakt dan hun voorgerekende 539 euro.
Met batterijen kun je een veel groter deel van de zonne energie zelf gebruiken, het is op dit moment daarom ook booming business maar bedenk wel dat je de zonnepanelen er geen dag sneller mee terug verdiend.
Een ander punt is dat de ontwikkelingen zeer snel gaan, regelmatig komt er wel weer nieuwe en slimmere software uit om de optimale balans tussen zonne energie en batterij gebruik uit te rekenen, er wordt dan zelfs met de weersverwachting rekening gehouden.
De software staat evenwel nog in de kinderschoenen.
Ook komt er elke maand wel weer een nieuw merk en nieuwe types per merk bij.
Omdat het (zeer)langjarige investeringen zijn vraag ik me af:
Hoeveel van deze startups bestaan er over een paar jaar nog?
Staat de software ontwikkeling dan stil?
Hoeveel waarde heeft een 10 jaar garantie dan nog?
Betekend overstappen naar een ander merk dat alles afgeschreven is omdat de software niet compatible is en de batterijen niet met elkaar kunnen communiceren?
Om even een voorbeeld te noemen: 2 van de batterijenomvormers die ik vorig jaar heb gekocht kunnen al niet meer overweg met de nieuwste software en er wordt ook geen geheim van gemaakt dat deze op korte termijn uit gefaseerd worden.
Het bijbehorende batterij type wordt al niet meer geleverd, al is de nieuwe versie nog wel compatible met de oude.
Zit ik over een paar jaar weer met dat dilemma?
De spullen zouden 10 tot 15 jaar mee moeten kunnen, de batterij zelf misschien wel, maar de software is dan zwaar verouderd.
Je kunt ook niks meer met een Android 4.2 telefoon van 13 jaar geleden.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Ik ben nu al heel erg bezig met wanneer ik mijn stroom verbruik, wanneer ik de auto oplaad . Mijn panelen schakelen automatisch uit als de stroomprijs Negatief is. Het is jammer dat de solid state thuisbatterij nog niet beschikbaar is. Dat zou mijn eerste keus zijn. De huidige accu's zijn aan het eind van hun levensduur tegen de tijd dat je ze terugverdient hebt. Als er een optie is om te voorkomen dat ik aan het net lever zal ik zie zeker gaan gebruiken. Ik ga mijn duurzaam opgewekte stroom niet gratis weggeven.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Een thuisbatterij is voor mij niet rendabel. Mijn panelen schakelen niet automatisch uit als de prijs negatief is. Mijn inschatting is nu dat de stroom nog wel iets zal opleveren, zei het heel erg weinig. Ik kan nu niet veel meer dan stroom verbruiken op momenten dat de zon schijnt. Als een thuisbatterij (met een stekker) aanzienlijk in prijs daalt, dan wordt dat een optie.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
De meeste apparatuur is eigenlijk simpel: een paar waarden die uitgelezen kunnen worden, en een paar instellingen die aangepast kunnen worden, Daar verandert nauwelijks iets aan.Polvo176 schreef: ↑21 jun 2026 18:35Een ander punt is dat de ontwikkelingen zeer snel gaan, regelmatig komt er wel weer nieuwe en slimmere software uit om de optimale balans tussen zonne energie en batterij gebruik uit te rekenen, er wordt dan zelfs met de weersverwachting rekening gehouden.
De software staat evenwel nog in de kinderschoenen.
Ook komt er elke maand wel weer een nieuw merk en nieuwe types per merk bij.
Omdat het (zeer)langjarige investeringen zijn vraag ik me af:
Hoeveel van deze startups bestaan er over een paar jaar nog?
Staat de software ontwikkeling dan stil?
Hoeveel waarde heeft een 10 jaar garantie dan nog?
Betekend overstappen naar een ander merk dat alles afgeschreven is omdat de software niet compatible is en de batterijen niet met elkaar kunnen communiceren?
Om even een voorbeeld te noemen: 2 van de batterijenomvormers die ik vorig jaar heb gekocht kunnen al niet meer overweg met de nieuwste software en er wordt ook geen geheim van gemaakt dat deze op korte termijn uit gefaseerd worden.
Als een eigen automation tool , zoals Home assistant met jou apparaat overweg kan, dan heb je alles in eigen hand. Vandaag en morgen. En je kunt apparatuur van meerdere merken mixen.
Vertrouw je op een of ander cloud based app van de leverancier van je hardware, dan kan het spul morgen onbruikbaar zijn.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Da's exact mijn overweging. En in dit kader is dit nieuwsbericht van gisteren ook wel relevant. Goed rekenen blijft nodig - en natuurlijk niet ingaan op alle cowboys die op dit moment de markt overspoelen met paniekverhalen.alfatrion schreef: ↑23 jun 2026 10:47Een thuisbatterij is voor mij niet rendabel. Mijn panelen schakelen niet automatisch uit als de prijs negatief is. Mijn inschatting is nu dat de stroom nog wel iets zal opleveren, zei het heel erg weinig. Ik kan nu niet veel meer dan stroom verbruiken op momenten dat de zon schijnt. Als een thuisbatterij (met een stekker) aanzienlijk in prijs daalt, dan wordt dat een optie.
Een goede bron om te volgen is de ook in dat artikel genoemde Dennis van der Meij. Deelt veel nuttige informatie en prikt nogal wat hype-ballonnetjes door.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Wat ook een strategie zou kunnen zijn is voor nu nog geen investeringen gaan doen want wie weet komen de energieleveranciers met persoonlijke aanbiedingen die op het daadwerkelijke verbruik en teruglevering gebaseerd zijn.
De berekeningen zijn te algemeen opgesteld en gaan uit van gemiddeld 30% eigen verbruik en gemiddeld 70% teruglevering met het aantal zonnepanelen van 10 of meer en hangen daar een kostenplaatje aan op.
Het verbruik en teruglevering in KwH's word in de berekening word niet gebruikt en is mede daarom niet voor iedere zonnepanelen bezitter van toepassing.
De berekeningen zijn te algemeen opgesteld en gaan uit van gemiddeld 30% eigen verbruik en gemiddeld 70% teruglevering met het aantal zonnepanelen van 10 of meer en hangen daar een kostenplaatje aan op.
Het verbruik en teruglevering in KwH's word in de berekening word niet gebruikt en is mede daarom niet voor iedere zonnepanelen bezitter van toepassing.
Moneyman
vindt dit leuk
-
witte angora
- Berichten: 30764
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Klopt. Omstandigheden kunnen enorm verschillen. Het maakt nogal wat uit of je nog een gasaansluiting hebt, of verwarmt met een warmtepomp of wat anders. Het maakt ook enorm verschil hoe iemand gebruik maakt van de zon. Als je je verbruik zoveel mogelijk op de dag concentreert krijg je een heel andere uitkomst dan dat je het 's avonds doet.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Grappig... ik heb as we speak toevallig een klantpanel-call gehad met mijn energieleverancier over dit onderwerp. Dit was één van de dingen die langs kwamen.
-
witte angora
- Berichten: 30764
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Het zou ook zomaar kunnen dat energieleveranciers over een tijdje met een leuke aanbieding komen voor een huurbatterij, om wat te noemen.
Zit je alleen wel vele jaren vast aan die energieboer. Dat is natuurlijk precies wat ze willen. Hoeven ze bijvoorbeeld jarenlang geen overstapbonussen meer te geven. Denk dat het dan tijd is voor een nieuw topic hierover, want ook daar zullen aardig wat haken en ogen aan zitten.
Zit je alleen wel vele jaren vast aan die energieboer. Dat is natuurlijk precies wat ze willen. Hoeven ze bijvoorbeeld jarenlang geen overstapbonussen meer te geven. Denk dat het dan tijd is voor een nieuw topic hierover, want ook daar zullen aardig wat haken en ogen aan zitten.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Het begint met inzicht in je persoonlijke situatie. Pas dan weet je of een thuisbatterij je überhaupt iets gaat brengen, en daarna komt pas de stap of het aanschaffen of huren van zo'n ding nuttig is.
Polvo176
vindt dit leuk
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Vraag en aanbod. Op dit moment is er vraag vanwege het komen te vervallen van de salderingsregeling. Partijen in de markt spelen hierop in. Ik verwacht dat de vraag op een gegeven moment zal krimpen en dat de aanbieder op dat moment er nog steeds zijn. De prijs kan dan door vraag en aanbod gaan dalen.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Ik had het niet beter kunnen verwoorden, ik merk in de reacties heel veel onkunde, en van horen en zeggen, maar weinig onderbouwing.
Moneyman
vindt dit leuk
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Dacht je echt dat die batterij boeren op dat kikkerlandje zaten te wachten ?alfatrion schreef: ↑23 jun 2026 16:56Vraag en aanbod. Op dit moment is er vraag vanwege het komen te vervallen van de salderingsregeling. Partijen in de markt spelen hierop in. Ik verwacht dat de vraag op een gegeven moment zal krimpen en dat de aanbieder op dat moment er nog steeds zijn. De prijs kan dan door vraag en aanbod gaan dalen.
In de ons omringende landen zoals Duitsland en Frankrijk wordt het tienvoudige verkocht en daar hebben ze geen saldering.
Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?
Die laatste zin snap ik niet. Juist zonder saldering zijn batterijen extra interessant.
