Strengere regels voor telemarketeers per 01-07

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 33087
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Strengere regels voor telemarketeers per 01-07

Bericht door Moneyman »

Weer een stap vooruit in de strijd tegen ongewenst bellende verkopers:

Consumenten en kleine ondernemers (zzp’ers en vof’s) krijgen vanaf 1 juli meer bescherming tegen ongewenste telemarketing, als gevolg van een wijziging van de Telecommunicatiewet. Nu mogen bedrijven consumenten en kleine ondernemers nog bellen met een commercieel aanbod als zij klant zijn of in het verleden klant zijn geweest. Vanaf 1 juli mag dat alleen nog als de gebelde persoon daarvoor vooraf expliciet toestemming voor heeft gegeven.
In het kort
  • * Consumenten en kleine ondernemers mogen vanaf 1 juli alleen nog gebeld worden als zij hiervoor expliciet toestemming voor hebben gegeven.
    * De ACM ziet dat bedrijven nu nog snel toestemming proberen te krijgen voor toekomstige telemarketing.
    * De ACM roept mensen op zorgvuldig af te wegen of zij toestemming willen geven. Mensen die niet meer gebeld willen worden kunnen hun toestemming altijd intrekken.
Nu maar hopen dat de ACM zijn belofte om te handhaven ook waarmaakt.

J. Deltoer
Berichten: 3444
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07

Bericht door J. Deltoer »

Weinig kans
Waar nodig kan de toezichthouder dan maatregelen nemen. "Of en op welke manier we ingrijpen is afhankelijk van de ernst en de duur van de overtreding", zegt Duin. "We houden de markt nauwlettend in de gaten."
Dit klinkt best vrijblijvend.

Moneyman
Berichten: 33087
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07

Bericht door Moneyman »

Eens, ik ben ook redelijk sceptisch.

Tegelijk boekte de ACM wel concreet resultaat bij KPN en is men met twee grote energieleveranciers in gesprek, zoals deze week bleek. Als alleen al de grote spelers zich aan de regels gaan houden, scheelt dat al heel veel cowboys op de markt.
In het kort

Uit onderzoek van de ACM bleek dat KPN de regels rond telemarketing niet goed naleefde.
De ACM heeft KPN hierop aangesproken en afspraken gemaakt over verbeteringen.
Er lopen ook nog trajecten met twee energieleveranciers.

riddert
Berichten: 2427
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07

Bericht door riddert »

Moneyman schreef:
26 jun 2026 09:45
Eens, ik ben ook redelijk sceptisch.

Tegelijk boekte de ACM wel concreet resultaat bij KPN en is men met twee grote energieleveranciers in gesprek, zoals deze week bleek. Als alleen al de grote spelers zich aan de regels gaan houden, scheelt dat al heel veel cowboys op de markt.
In het kort

Uit onderzoek van de ACM bleek dat KPN de regels rond telemarketing niet goed naleefde.
De ACM heeft KPN hierop aangesproken en afspraken gemaakt over verbeteringen.
Er lopen ook nog trajecten met twee energieleveranciers.
Met de grote partijen zijn prima afspraken te maken. Deze partijen hebben prima aanbiedingen en zijn over het algemeen betrouwbaar.

Ik vraag me meer af of de thuisbatterij cowboys en de alarmsysteem met abbonement verkopers zich er iets van aan zullen trekken.

Juist die partijen zijn voor bepaalde consumenten gevaarlijk, en of daar goede afspraken mee te maken zijn waag ik te betwijfelen.

Maar het is in ieder geval een stap voorwaarts.

J. Deltoer
Berichten: 3444
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07

Bericht door J. Deltoer »

Eens, met wellicht de postcodeloterij als enige negatieve uizondering.
Ieder tijdperk kent zijn cowboys, alleen als het door handhaving commercieel oninteressant is binden ze in. Om wat flutboetes wordt alleen gelachen.

Moneyman
Berichten: 33087
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07

Bericht door Moneyman »

riddert schreef:
26 jun 2026 09:55
Met de grote partijen zijn prima afspraken te maken. Deze partijen hebben prima aanbiedingen en zijn over het algemeen betrouwbaar.
Dat zou je denken, maar als je ziet hoeveel er het laatste jaar bijvoorbeeld namens bijvoorbeeld Ziggo is gebeld, dan is er nog een hoop te winnen.
riddert schreef:
26 jun 2026 09:55
Ik vraag me meer af of de thuisbatterij cowboys en de alarmsysteem met abbonement verkopers zich er iets van aan zullen trekken.

Juist die partijen zijn voor bepaalde consumenten gevaarlijk, en of daar goede afspraken mee te maken zijn waag ik te betwijfelen.
Eens. Die glippen er sowieso wel tussendoor.
riddert schreef:
26 jun 2026 09:55
Maar het is in ieder geval een stap voorwaarts.
Ja, en hopelijk gaat ook de prooi (lees: de makkelijk te verleiden consument) beseffen dat je, áls je ongevraagd gebeld wordt, dat straks al per definitie een trigger is om op te hangen. Is sowieso het handigst, maar straks per definitie een bewijs van slecht gedrag.

J. Deltoer
Berichten: 3444
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07

Bericht door J. Deltoer »

Dat is iets te makkelijk moneyman. Dat percentage zou best een stuk hoger kunnen en moeten, maar als ik vroeger dergelijke onderwerpen te berde bracht bij mijn ouders knikten ze instemmend, maar was het zo ver dan bleven ze toch met die gasten aan de lijn want het is zo ontfatsoenlijk om een gesprek abrupt af te spreken. Gevolg: peperdure anti aanbakpannensets waar geen boter voor nodig zou zijn, bacterievrije stofzuiger tegen de hoofdprijs enz.
En hoe vaak ik ook mijn moeder gezegd heb savonds niet de voordeur meteen nadat er gebeld wordt... en altijd gewoon doen he.
En zie bij die bankmedewerkerfraude hoeveel er nog steeds intrappen.

Moneyman
Berichten: 33087
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07

Bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
26 jun 2026 10:22
Dat is iets te makkelijk moneyman.
Waarom denk je dat ik "hopelijk" schreef... het helpt sowieso als de boodschap heel simpel is: je mag enkel en alleen gebeld worden als je daar zelf actief toestemming voor gegeven hebt. Al het andere is per definitie reden om nee te zeggen.

Natuurlijk houd je altijd mensen die je met geen enkele boodschap bereikt zodra ze "gratis" of "korting" horen... maar hoe overzichtelijker het slagveld, hoe kleiner de kans op landmijnen.

wikop
Berichten: 525
Lid geworden op: 28 jun 2024 11:41

Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07

Bericht door wikop »

Ik hoop het,word op dit moment plat gebeld,en allemaal weten ze dat mijn contract afloopt,Hoe?

Morgan le Fay
Berichten: 947
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07

Bericht door Morgan le Fay »

Nog erger. Ik ben met mijn pensioen aanvraag bezig en mijn AOW komt eraan. Wel verd.... mijn spambox loopt vol met allerhande ongein mbt kortingen ed op grond van mijn leeftijd :shock: en heb van de week al 2x een vaag 06 langs zien komen.

kuklos
Berichten: 10102
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07

Bericht door kuklos »

wikop schreef:
26 jun 2026 11:22
Ik hoop het,word op dit moment plat gebeld,en allemaal weten ze dat mijn contract afloopt,Hoe?
Blijkbaar sta jij ergens in de databases als iemand die er vatbaar voor is.

Dus bij elk belletje:
"Geen interesse" en dan * klik *, ophange dus. Doe dit consequent elke keer weer en het gaat vanzelf minderen.

BL2
Berichten: 5664
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07

Bericht door BL2 »

Moneyman schreef:
26 jun 2026 10:03
... maar als je ziet hoeveel er het laatste jaar bijvoorbeeld namens bijvoorbeeld Ziggo is gebeld, dan is er nog een hoop te winnen......
Werkelijk nog nooit door Ziggo gebeld, moet ik mij zorgen maken ?

Moneyman
Berichten: 33087
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07

Bericht door Moneyman »

Ik zou vooral m'n zegeningen tellen.

wikop
Berichten: 525
Lid geworden op: 28 jun 2024 11:41

Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07

Bericht door wikop »

Ik heb een leuke oplossing,voetbal fluitje van de buurjongen geleend,en dan keihad in de telefoon laten fluiten,ik hoor ze vaak vloeken

kuklos
Berichten: 10102
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07

Bericht door kuklos »

wikop schreef:
26 jun 2026 13:19
Ik heb een leuke oplossing,voetbal fluitje van de buurjongen geleend,en dan keihad in de telefoon laten fluiten,ik hoor ze vaak vloeken
En dan pleeg je mogelijk een strafbaar feit als je iemand gehoorschade bezorgt.

Gewoon:

"Geen interesse" en dan * klik *.

riddert
Berichten: 2427
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07

Bericht door riddert »

wikop schreef:
26 jun 2026 13:19
Ik heb een leuke oplossing,voetbal fluitje van de buurjongen geleend,en dan keihad in de telefoon laten fluiten,ik hoor ze vaak vloeken
Bedenk wel dat men al uw gegevens heeft, het kan natuurlijk zijn dat u een keer bezoek krijgt naar aanleiding van zulke acties.

De Posthoorn
Berichten: 449
Lid geworden op: 24 aug 2025 11:51

Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07

Bericht door De Posthoorn »

wikop schreef:
26 jun 2026 13:19
Ik heb een leuke oplossing,voetbal fluitje van de buurjongen geleend,en dan keihad in de telefoon laten fluiten,ik hoor ze vaak vloeken
Daar is helemaal niks leuks aan, maar ronduit kinderachtig. Zijn genoeg volwassen oplossingen.

Speedy123
Berichten: 3804
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07

Bericht door Speedy123 »

kuklos schreef:
26 jun 2026 13:20
En dan pleeg je mogelijk een strafbaar feit als je iemand gehoorschade bezorgt.

Gewoon:

"Geen interesse" en dan * klik *.
Welnee, daar is totaal geen sprake van. Om directe gehoorschade op te lopen in een hele korte tijd moet de telefoon meer dan 120 decibel aan geluid produceren.

In Europa is de norm dat telefoons begrenst zijn op maximaal 85 decibel. Zet je de begrenzer uit, dan kunnen ze tussen de 105 en 115 decibel halen.

De Posthoorn
Berichten: 449
Lid geworden op: 24 aug 2025 11:51

Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07

Bericht door De Posthoorn »

Ben nog nooit door zo'n figuur van welke toko dan ook gebeld. Ook nooit aan de deur gehad.

Moneyman
Berichten: 33087
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07

Bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
26 jun 2026 13:45
kuklos schreef:
26 jun 2026 13:20
En dan pleeg je mogelijk een strafbaar feit als je iemand gehoorschade bezorgt.

Gewoon:

"Geen interesse" en dan * klik *.
Welnee, daar is totaal geen sprake van. Om directe gehoorschade op te lopen in een hele korte tijd moet de telefoon meer dan 120 decibel aan geluid produceren.

In Europa is de norm dat telefoons begrenst zijn op maximaal 85 decibel. Zet je de begrenzer uit, dan kunnen ze tussen de 105 en 115 decibel halen.
Veel te makkelijk. Het onderwerp "gehoorschade" is heel wat genuanceerder dan even snel googelen je mogelijk laat denken.

Niet alleen omdat die 120 decibel alles behalve een harde ondergrens is. Bij mensen die al een verminderd gehoor of bijvoorbeeld tinnitus hebben kan een veel lager geluidsniveau al aanzienlijke schade toebrengen. En daarnaast luisteren heel veel mensen helemaal niet via hun telefoon, maar via oortjes, headsets en dergelijke, die even vaak helemaal niet aan een telefoon, maar aan een computer zijn verbonden. Zeker bij telemarketeers. Hetzelfde geldt voor mensen die bellen via hun gehoorapparaat. Ook daar komt geluid veel intenser binnen.

Het is dus niet alleen ontzettend kinderachtig, zoals een ander forumlid al schreef, het is ook gewoon een onrechtmatige daad - waarbij je aansprakelijk bent voor de schade.

Gewoon niet doen, direct ophangen is voldoende.

Plaats reactie