Liander stuurt metercontroleurs langs

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
16again

Re: Liander stuurt metercontroleurs langs

Bericht door 16again »

riddert schreef:
06 jul 2026 13:19
Het gaat helemaal niet over meteropnemers. Hoe komt u daar toch bij?
De context is natuurlijk het toegang verkrijgen door babbeltrucs. Verschil tussen meter opnemen of controleren is niet relevant. De fraudeur doet beide niet.

Ron5300

Bericht door Ron5300 »

In dit geval betreft het geen meteropname maar een meterkast controle die door Liander/onderaannemer uitgevoerd wordt maar terzijde.

Ts leest in buurtapps dat er medewerkers uit naam van Liander langs de deuren gaan en ook dat buurtbewoners geadviseerd wordt om de deur niet open te doen maar wat nog niet vaststaat is dat het nepcontroleurs zouden kunnen zijn.
In het topic wordt de werkwijze van Liander er bijgehaald en daar valt Ts over omdat de onderaannemer zoals in de aankondigingsbrief staat geen strakke planning aan kan geven.

Nepcontroleurs zouden van die aankondigingsbrief misbruik kunnen maken maar dan vraag ik me hoe dan, want nepcontroleurs krijgen zo'n aankondigingsbrief niet en kunnen dus ook niet weten dat er een meterkast controle gaat plaats vinden.

De deur voor vreemden niet open doen lijkt mij een verkeerd advies want dat wekt angst en wantrouwen op en kan averechts uitpakken bij een calamiteit in de buurt.
Het is wel raadzaam om voorzichtig te zijn met wie je binnen laat, vragen wat het doel van het bezoek is en uiteraard om een legitimatie bewijs te vragen en in geval van een meterkast controle alleen toegang tot de meterkast te geven.

witte angora

Bericht door witte angora »

BL2 schreef:
06 jul 2026 15:20
witte angora schreef:
06 jul 2026 14:03
Ik denk dat het langzamerhand tijd wordt voor een slotje.
WA als moderator, is je ook goed gelukt bij het Dalurentopic....
Nou nee, ik heb geen melding gedaan of wat dan ook...

Moneyman

Bericht door Moneyman »

StevieNL81 schreef:
06 jul 2026 11:40
Dat Liander brieven stuurt en dan op zijn site meldt dat er wellicht iemand van een aannemer aanbelt de komende maanden kan anno 2026 prima. De reden dat de aannemer moeilijk kan plannen is gewoon valide, zeker met alle personeelstekorten.

Deze bezoekjes doen ze gewoon tussendoor of als er wat minder storingen zijn dus zijn gewoon moeilijk te plannen.
Dat dus. Veel spannender is het wat mij betreft niet. En zeker niet omdat het gewoon controleerbaar is.

16again

Bericht door 16again »

StevieNL81 schreef:
Deze bezoekjes doen ze gewoon tussendoor of als er wat minder storingen zijn dus zijn gewoon moeilijk te plannen.
Bij mijn netbeheerder niet.
Ik kreeg een brief voor meterwissel, en diende op hun website zelf een afspraak in te plannen.
En dus is bekend welke dag (tijd venster van 2 uur) ik iemand kan verwachten

StevieNL81

Bericht door StevieNL81 »

16again schreef:
06 jul 2026 23:21
StevieNL81 schreef:
Ik kreeg een brief voor meterwissel, en diende op hun website zelf een afspraak in te plannen.
En waar las je dat het om een meterwissel gaat?

Moneyman

Bericht door Moneyman »

16again schreef:
06 jul 2026 23:21
StevieNL81 schreef:
Zullen we gewoon appels met appels vergelijken?

Het gaat hier niet om een meterwissel, maar om een schouw van een willekeurige meterkast. Mag jij zijn, mag ook je buurman zijn als jij niet thuis bent of te bang bent om open te doen.

Dat is natuurlijk compleet onvergelijkbaar met een meterwissel, waarbij uitgebreide werkzaamheden in een specifieke meterkast op een specifiek adres moeten worden uitgevoerd. Een meterwissel plan je uiteraard in en dwing je indien nodig ook gewoon af tegen de zin van de bewoner. Een simpele schouw plan je uiteraard niet in en dwing je niet af.

16again

Bericht door 16again »

Moneyman schreef:
07 jul 2026 09:06
Een simpele schouw plan je uiteraard niet in en dwing je niet af.
Dit wordt gepresenteerd als een vanzelfsprekendheid, die echter nergens uit blijkt. Een schouw kun je ook prima inplannen.
Waar nodig, vraagt netbeheerder hier om enkele fotos van de meterkast te uploaden.
Dat lijkt me beter dan verkondigen dat iemand komt kijken , volgende week , of over enkele maanden.

Johan-17

Bericht door Johan-17 »

Punt is dat deze energie-bedrijven vaak zelf deze werkzaamheden niet uitvoeren maar gebruik maken van onder(aannemers). Ze hebben derhalve vaak ook geen bedrijfskleding of bedrijfs-wagens. Zo,n ''monteur'' is derhalve ook niet te herkennen als werknemer van dat betreffende energiebedrijf. En een ID-bewijs is zo na te maken. Het is dus wel degelijk een risico en dient altijd goed te worden gecontroleerd.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

16again schreef:
07 jul 2026 09:40
Moneyman schreef:
07 jul 2026 09:06
Een simpele schouw plan je uiteraard niet in en dwing je niet af.
Dit wordt gepresenteerd als een vanzelfsprekendheid, die echter nergens uit blijkt. Een schouw kun je ook prima inplannen.
Dat het kán, maakt niet dat het logisch is. De reden daarvoor heeft Stevie81NL al duidelijk uitgelegd.

angel1978

Bericht door angel1978 »

Johan-17 schreef:
07 jul 2026 09:58
Punt is dat deze energie-bedrijven vaak zelf deze werkzaamheden niet uitvoeren maar gebruik maken van onder(aannemers). Ze hebben derhalve vaak ook geen bedrijfskleding of bedrijfs-wagens. Zo,n ''monteur'' is derhalve ook niet te herkennen als werknemer van dat betreffende energiebedrijf. En een ID-bewijs is zo na te maken. Het is dus wel degelijk een risico en dient altijd goed te worden gecontroleerd.
Welke werkzaamheden?
Een meterwissel wordt gewoon gedaan door medewerkers van Liander zelf. Ook een verzwaring / verlichting van werkzaamheden wordt uitgevoerd door medewerkers van Liander en zal gewoon worden ingepland. Dit neemt enkele uren in beslag en zal door Liander in samenspraak met de bewoner worden ingepland en uitgevoerd volgens afspraak.

Een simpele schouw of opnemen van de meterstanden is binnen enkele seconden ( meterstanden opnemen ) of minuten ( schouw ) afgerond en kan op een willekeurig adres gebeuren ( is de ene persoon niet thuis, dan wellicht de buurman wel ), ook een ander moment is prima geschikt om terug te komen. Deze dingen plan je dus niet in.

Totaal onvergelijkbaar met werkzaamheden die gepland en uitgevoerd worden door werknemers van Liander zelf.

Consumenneke

Bericht door Consumenneke »

angel1978 schreef:
07 jul 2026 10:17
Totaal onvergelijkbaar met werkzaamheden die gepland en uitgevoerd worden door werknemers van Liander zelf.
Maar de wereld draait niet om die aannemer. Iemand die bij mij naar binnen wil, maakt netjes een afspraak. Wie een mededeling stuurt dat er de komende maanden mogelijk iemand aanbelt, kan doorlopen. Doe ik niet voor open.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Het moet een fijne gedachte zijn om te weten dat je niet helemáál de enige bent met deze opendoe-angst.

Ik ben wel benieuwd: wat heeft het topic je (als TS) tot nu toe geleerd?

Ron5300

Bericht door Ron5300 »

In het topic was wel sprake van een onderaannemer die namens Liander een meterkast controle uit gaat voeren en dus niet over vreemden in het algemeen.
Dat u de deur voor onaangekondigd huisbezoek niet open doet is uw keuze en dient gerespecteerd te worden.

Hetzelfde geldt ook voor mensen die wel de deur open doen, om een legitimatiebewijs vragen en bij een gezonde twijfel in dit geval contact met Liander op gaan nemen.

Nijogeth

Bericht door Nijogeth »

Wat voor risico loop je nu eigenlijk als iemand zich bij de deur meldt voor een meterkast controle en je loopt met deze man mee naar de meterkast en vervolgens weer mee naar de voordeur? Zelfs al zou ie niet van de Liander of Enexis ofzo zijn.

Consumenneke

Bericht door Consumenneke »

Moneyman schreef:
07 jul 2026 12:50
Dat er mensen zijn die voor iedereen de deur open doen en andere mensen die dat niet maar zo doen. 8)

Mijn moeder van 91 laat ook iedereen binnen die een babbel heeft....

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
07 jul 2026 13:30
Moneyman schreef:
Dat er mensen zijn die voor iedereen de deur open doen en andere mensen die dat niet maar zo doen. 8)
Dat was dus iets wat je nog niet wist?

16again

Bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
07 jul 2026 13:24
Wat voor risico loop je nu eigenlijk als iemand zich bij de deur meldt voor een meterkast controle.....
Google eens op babbeltruc en meterkast.....

De Posthoorn

Bericht door De Posthoorn »

Consumenneke schreef:
07 jul 2026 13:30
Moneyman schreef:

Mijn moeder van 91 laat ook iedereen binnen die een babbel heeft....
En ze is er nog! Lijkt me voldoende bewijs dat je dan zeker voor de Liander man de deur wel even kan openen.

angel1978

Bericht door angel1978 »

Consumenneke schreef:
07 jul 2026 12:44
angel1978 schreef:
07 jul 2026 10:17
Maar de wereld draait niet om die aannemer. Iemand die bij mij naar binnen wil, maakt netjes een afspraak. Wie een mededeling stuurt dat er de komende maanden mogelijk iemand aanbelt, kan doorlopen. Doe ik niet voor open.
Wonderlijk. Hoe weet je dat diegene die voor je deur staat diegene is die de mededeling gestuurd heeft? Tenzij je voor niemand open doet die aanbelt en niet van te voren een afspraak op een bepaald tijdstip heeft gemaakt en exact op dat tijdstip aanbelt, maar dan is je wereld wel heel klein geworden en klinkt het meer als iemand met straatangst, dan een rationele vrees om overvallen te worden.

Plaats reactie