LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge jaarafrekening energie (Slimme meter?)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
GJS

Re: Hoge jaarafrekening energie (Slimme meter?)

Ongelezen bericht door GJS »

susan meerleveld schreef:2 Dagen nadat we hier ingetrokken waren ontdekte ik dat de meter niet goed functioneerde.
Hoe heb je dat ondekt, wat functioneerde er niet goed?

Wat betreft je hogere verbruik:
Oude huis geen elektrische boilers en/of vloerverwarming en misschien in nieuwe huis wel?

susan meerleveld

Ongelezen bericht door susan meerleveld »

GJS schreef:
susan meerleveld schreef:2 Dagen nadat we hier ingetrokken waren ontdekte ik dat de meter niet goed functioneerde.
Hoe heb je dat ondekt, wat functioneerde er niet goed?

Wij hebben hier dag en nacht tarief. Ik ontdekte in het weekend dat de dagteller door bleef tellen en de nachtteller stil bleef staan. Elektricien erbij gehaald en deze heeft Enexis ingeschakeld.

Wat betreft je hogere verbruik:
Oude huis geen elektrische boilers en/of vloerverwarming en misschien in nieuwe huis wel?
Oude huis, bungalow, had zonnepanelen t.b.v warm water. Hiervoor de complete installatie plus een 360 liter boiler. Alles met een stekker in het stopcontact. 2 pompen omdat 1 pomp niet alle radiatoren warm kregen. Verbruik van beide pompen samen was ongeveer 170 watt per uur. Gasverbruik in dat huis was gemiddeld 4300 m3 gas. Verwarming brandde daar volop door slecht dakisolatie.
Dit huis heeft een combiketel Remeha Avanta uit 2010. Volgens de beschrijving een energiezuinige ketel. Gas verbruik incl koken is hier gemiddeld 1750 m3. Huis met verdiepingen en goed geïsoleerd, laagste temperatuur wat ik gemeten heb is 18,4 graden.
Hier wel vloerverwarming door het gehele huis met 2 pompen. Beide pompen verbruiken samen 175 watt per uur op de hoogste stand, 1 pomp kun je in 3 standen zetten waardoor je dan minder verbruikt. Ik weet alleen niet op welke stand de pomp ingesteld staat en ga daarom uit van de hoogste stand qua verbruik.
Verschil is 5 watt op beide pompen ten opzichte van het oude huis en de pomp die in de energiezuinige ketel ingebouwd is.
5 watt per uur x 24= 120 per dag x 365= 44 kwh per jaar.
Lijkt mij niet dat die ene energiezuinige pomp van de ketel goed moet zijn voor 2056 kwh (2100- 44) per jaar als 2 pompen van 170 watt samen dit niet eens halen.

susan meerleveld

bprosman schreef:
Dit omdat mijn meter wel in de lijst van geteste meters door TU voorkomt als zijnde een meter die af kan wijken maar de Enexis beweerd dat de afwijkingen alleen plaats vinden onder extreme omstandigheden.
Inderdaad heeft de TU getest, met VIJFTIG lampen en GROTE DIMMERS op "Het zelfde schakelbord", ofwel "in de meterkast", denk niet dat veel mensen deze nuance "willen lezen", ze happen liever op de "Telegraafjournalistiek" van TrosRadar

Klopt alleen is het nu ook in het nieuws geweest. Ergens zal dan toch een kern van waarheid in moeten zitten toch?
ik kan niet, zoals vele andere wel kunnen, zeggen: "Voor ik de slimme meter kreeg had ik een gemiddeld verbruik van..... en na het plaatsen van de slimme meter is dit flink verhoogd". Maar ik kan wel zeggen dat in mijn vorige huis de meter geijkt was. Mijn apparaten goed functioneerden die meeverhuisd zijn naar dit huis. Ik hier veel minder apparaten heb dan daar, alleen al qua lampen in huis waar ik daar 10 gloeilampen standaard aan had en hier maar 3 waarvan 2 LED en 1 TL. En ik nu voor 3 personen een stroom verbruik heb in plaats van 4 in het vorige huis. Een stijging in verbruik van 2100 Kwh dan op zijn minst merkwaardig te noemen is.

GJS

Ongelezen bericht door GJS »

Nee lijkt me ook onwaarschijnlijk dat het door die pompen komt, maar ik bedoelde elektrische vloerverwarming, vaak zit dat in de badkamer en als daar b.v. de schakelaar of timer defect is en hij blijft continue aan staan dan zou het wel die 2000 kWh extra verbruik kunnen verklaren.

Kan je met die slimme meter ook je verbruik real-time zien?
Zo ja dan kan je proberen om per groep te bekijken wat het verbruik is en ook of het verbruik 0 is als je alle groepen uit zet.
Anders hou je toch maar 2 opties over, meter laten ijken of er een extra meter tussen laten zetten.

Luc & Chris

Ongelezen bericht door Luc & Chris »

Wim Zomer schreef:......
Ga naar hun website (rtlnieuws.nl). Daar staat een artikel met welke E-meters je teveel kunt moeten betalen (tot 600% !).VN

Zoals ik begrijp functioneren de meters wel goed bij sinusvormige belastingen, ......
Met dank Wim voor de tip.
Laten wij dan ook zeer toevallig een meter uit deze lijst te hebben....
We hebben gelijk een mail naar de netbeheerder gestuurd. We houden jullie op de hoogte!

Voor de rest de rechtstreekse link naar het artikel: Met deze 'slimme' meters betaal je mogelijk te veel voor je elektriciteit

susan meerleveld

GJS schreef:Nee lijkt me ook onwaarschijnlijk dat het door die pompen komt, maar ik bedoelde elektrische vloerverwarming, vaak zit dat in de badkamer en als daar b.v. de schakelaar of timer defect is en hij blijft continue aan staan dan zou het wel die 2000 kWh extra verbruik kunnen verklaren.

Zo ja dan kan je proberen om per groep te bekijken wat het verbruik is en ook of het verbruik 0 is als je alle groepen uit zet.
Anders hou je toch maar 2 opties over, meter laten ijken of er een extra meter tussen laten zetten.
Oh sorry ik had niet begrepen dat je het over elektrische vloerverwarming had. Nee dat had/heb ik niet.

De meter geeft alleen de stand van verbruik en eventuele teruggave aan.
Via de app van Greenchoise kan ik wel per apparaatgroep kijken hoeveel er per groep gemiddeld verbruikt word. Vervelende hiervan is echter dat ze het in procenten weergeven en niet in kwh per groep.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Ja , je kunt een laptop aan je P1 poort van je slimme meter hangen. Dan kun je iedere 10 seconden (bijna realtime) zien wat je verbruik is. In ieder geval per fase. Je kunt dan eventueel groep voor groep bij of afschakelen dan weet je in ieder geval in welke groep de boosdoener zit.

Als je handig bent met een Raspberry PI of een Arduino kan het een stuk goedkoper.
Anders zo iets :
https://enelogic.com/nl/prijzen/slimme- ... e-uitlezen
Laten wij dan ook zeer toevallig een meter uit deze lijst te hebben....
Ook nu weer lees je alleen wat je wil lezen :wink:

Zoals ik begrijp functioneren de meters wel goed bij sinusvormige belastingen, ......
Wat voor "rare" grote belastingen heb je in huis dan ?

Voor de liefhebbers :
http://doc.utwente.nl/102016/1/Runaway_ ... Meters.pdf

Luc & Chris

En nu de uitzending van oktober achter de rug is blijkt zelfs Radar ons vergeten te zijn?

Wij mochten de meer dan € 1.000,- bijbetalen in een regeling, maar betalen moesten we!
Wat zijn de andere ervaringen?

Berteman

Ongelezen bericht door Berteman »

De slimme meter slim? Lachertje!

In januari 2016 zijn hier door Stedin 'slimme' meters geplaatst.

Toen ik augustus 2016 terug kwam van vakantie en het juli ontvangen verbruiksoverzicht bekeek, had ik volgens het wonder der vooruitgang dat 'slimme' meter heet, in de periode van maart tot juni, méér electriciteit verbruikt dan in heel 2015.

Dat kan niet juist zijn: in de leefgewoonten en apparatuur is niets veranderd. Dus: bellen met Stedin. Heel handig verwijzen die naar de energieleverancier, de energieleverancier naar de netwerkbeheerder (Stedin): het bekende van kastje naar de muur. Na lang aandringen komt de monteur van Stedin. Die kijkt naar de meter met de rap verspringende cijfertjes, vraagt me alle elektrische apparatuur uit te zetten en de stekkers uit het stopcontact te trekken, De monteur kijkt zorgelijk en zegt, ik denk dat meter kapot is. Ik geef door aan kantoor en u hoort van ons.

Na een paar weken stilte, neem ik zelf contact op met Stedin.

Ja... vervelend zeg, dat UW meter nu al stuk is. Waarom denkt u dat die defect is?
Ik leg uit dat het gemeten verbruik onverklaarbaar hoog is en de monteur, die in opdracht van Stedin is geweest, ook denkt dat de meter defect is.

Een paar dagen later wordt ik gebeld door Stedin: UW meter is waarschijnlijk defect. Heel vervelend, maar U kunt een nieuwe krijgen. Dat kost € 225, uit coulance omdat de meter zo snel stuk is. Zegt u maar wanneer u de nieuwe geplaatst wilt hebben.

Daar ga ik natuurlijk niet mee akkoord, hoe vervelend dat ook voor Stedin is. In de eerste plaats, is de meter niet van mij: die huur ik: de meter is dus niet mijn eigendom. Stedin plaatst een defecte meter en dan moet ik € 225 betalen om die te vervangen? Dan is er geen sprake meer van krijgen maar kopen. Mooie vorm van coulance. :lol:

Enfin: na het nodige soebatten en juridische bijstand is het verbruik aangepast naar dat van 2015 en is de meter vervangen, maar de nieuwe is niet zo 'slim': af en toe is in de verbruiksoverzichten te zien dat er geen gegevens zijn ontvangen. :roll:

Mijn conclusie: op het idee van de slimme meter valt niets af te dingen, alleen lijkt de techniek en vooral de klachtafhandeling ver onder de maat: de meter lijkt nu teveel op een flipperkast, dan wel een goudmijn voor de netwerkbeheerders en energieleveranciers.

En, de 'slimme' meter zélf is zo slim niet: de apparatuur, die men zelf moet aanschaffen om het verbruik te monitoren en inzicht in verbruik te krijgen, maakt hem slim.

Luc & Chris

En weet je waar ik me het meeste aan stoor?? Het feit dat de consumentenorganisaties zoals Radar hier het bekeken hebben als sensatie. Ze weiden en een paar programma's aan, ze doen een enquête, en vervolgens???? Juist ja.

Ook de engergieleveranciers genieten ervan. Het "meerverbruik" wordt toch betaald, hoe dan ook!

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Had je serieus anders verwacht dan?
Radar is een tv-programma ( iets anders dan een consumentenorganisatie ). Dus dat is wat ze doen.

Luc & Chris

Zelfs als tv-programma laten ze ons in de steek dus bedoel je toch?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Luc & Chris schreef:Zelfs als tv-programma laten ze ons in de steek dus bedoel je toch?
Zijn ze je iets verschuldigd dan?

Luc & Chris

@Moneyman

Je zou wel iets minder hoog van de toren blazen als je ruim € 1.000,- hebt betaald ten onrechte!
En juist zij hebben het wereldkundig gemaakt, maar maken het niet af.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Luc & Chris schreef:@Moneyman

Je zou wel iets minder hoog van de toren blazen als je ruim € 1.000,- hebt betaald ten onrechte!
En juist zij hebben het wereldkundig gemaakt, maar maken het niet af.
Je ontwijkt mijn vraag. Radar is je niets verschuldigd. Zij maken gewoon een consumentenprogramma, ze zijn niet je persoonlijke belangenbehartiger...

angel1978

Wat moeten ze af maken dan? Het programma was gewoon af. Het duurde precies de tijd die in de gids stond. Welke verplichting hebben ze verder nog als programmamakers in jouw ogen?

Luc & Chris

Een beetje nazorg wellicht?

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Luc & Chris schreef:Zelfs als tv-programma laten ze ons in de steek dus bedoel je toch?
Het belangrijkste doel van Radar is het salaris van de presentatrice (>>300k, zonder enige verantwoordelijkheid). Van graaiers verwacht je toch niet dat ze aan anderen denken?

angel1978

Is een tv-programma hetzelfde als een hulpverlener? Wat staat er in de overeenkomst met ze daarover?

Luc & Chris

Vertel dan, betweters, hoe je het als consument moet oplossen, buiten braaf betalen en je mond houden!

Gesloten