In uw voorbeeld wordt juridisch gezien niet de motor vervangen, maar wordt de non-conformiteit aan de zaak auto hersteld. Dit houdt in dat een defect bestanddeel, de motor, aan de zaak auto wordt onttrokken, waarna in uw voorbeeld een niet defect bestanddeel, motor, wordt teruggeplaatst.
Het voormalig bestanddeel defecte motor vormt op dat moment een zelfstandige zaak, defecte motor.
Nu valt te beargumenteren dat wanneer de defecte motor in eigendom gaat van de reparateur er sprake is van quid pro quo, dit proef ik een beetje uit de betogen her en der. Het quid pro quo principe vindt zijn werking voornamelijk in het verbintenissenrecht. Het conformiteitsbeginsel, daar hebben we het dacht ik over in deze, is gebaseerd op verbintenissen aangegaan bij de koop. Herstel van een non-conforme zaak betreft geen nieuwe verbintenis, doch slechts nakoming van de oorspronkelijke verbintenis, waarvoor de quid pro quo reeds was opgegaan.
Van quid pro quo kan dus geen sprake zijn.
Dus hoe verder.
Er bestaat nu een zaak auto, waarvan de non-conformiteit is hersteld. Hierbij is de zaak defecte motor, eerst bestanddeel van de zaak non-conforme auto, ontstaan.
M.i. heeft de koper nooit de ontstane zaak defecte motor in bezit gehad, en kan de reparateur zich in een dergelijke situatie bezit verschaffen simpelweg door de zaak defecte motor in bezit te nemen.
Problemen ontstaan echter wanneer de koper modificaties aan de motor heeft verricht, laten we zeggen puur voor optische verfraaiing, om de discussie niet te laten ontsporen. Een mooi chromen kleppendeksel bijvoorbeeld. In bezitname van de zaak defecte motor met mooi chromen kleppendeksel door de reparateur zou inhouden dat de koper zijn mooi chromen kleppendeksel kwijt is. Dit druist natuurlijk in tegen het rechtsgevoel, mag ik aannemen.
Suggesties?
Ik eis nergens enig bewijs van u. Dit is reeds zinloos gebleken.BBCS schreef:Geef maar eens een uitspraak van een rechter die het defecte product dat onder garantie of non-conformiteit aan de koper is toegekend. Dat kun je niet.
Dus moet je niet van mij eisen dat ik met dat bewijs moet komen.
Ik stel slechts vast dat nergens een juridisch plausibele en onderbouwde grond wordt aangegeven waarom eigendom van een defect onderdeel over zou moeten gaan op de reparateur igv. non-conformiteit.
Dat doet niets af aan het feit dat wanneer een reparateur zich een defecte harde schijf toeeigent, deze zich tevens bezit verschaft over de data op deze harde schijf. Dit is onrechtmatig.BBCS schreef:De verkopende partij is niet aansprakelijk voor de gegevens, maar alleen voor de harde schijf.
De eigenaar van de harde schijf dient regelmatig backups te maken van die harde schijf, omdat de eigenaar op bedacht moet zijn dat die harde schijf kapot kan gaan.
De eigenaar doet echter in geen geval afstand van de gegevens op de defecte harde schijf.BBCS schreef:Die eigenaar heeft twee keuzes: afstand doen van de harde schijf en de gegevens en de nieuwe harde schijf onder garantie verkrijgen, of geen afstand doen van de harde schijf (en de gegevens), afzien van de garantie en zelf een nieuwe harde schijf kopen waarvan alle kosten voor rekening komt van die koper.
Bij non-conformiteit, in een dergelijk geval, wordt de non-conformiteit hersteld. Welke fysieke handelingen hiervoor benodigd zijn zijn juridisch volledig irrelevant.BBCS schreef:Bij een garantie- of non-conformiteitsclaim wordt de harde schijf kosteloos VERVANGEN. Dus niet: de verkopende partij geeft de koper kosteloos een nieuwe harde schijf en de koper kan de defecte harde schijf houden.
Zeker in geval van non-conformiteit is de reparateur gehouden minimaal de gegevens op de defecte harde schijf aan de eigenaar te retourneren, al is het enkel ex. 7:21 lid 3 BW.
Dat was reeds duidelijk, en behoeft geen verdere herhaling. In plaats daarvan zou u eens met een onderbouwing kunnen komen welke niet is gebaseerd op wat u vindt.BBCS schreef:Met de mening dat de koper eigenaar blijft van de defecte onderdelen onderdelen/producten welke onder garantie/non-conformiteit vervangen worden, ga ik echt niet in mee.
En hoe komt u daar dan bij?BBCS schreef:De wetgever heeft dat ook niet zo bedoeld en geen enkele rechter zal de claim van de koper welke bij garantie/non-conform de verwijderde onderdelen/producten welke vervangen zijn aan de koper toekennen.