Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Moneyman

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
09 aug 2024 18:27
Ik weet al heel lang dat je van de aangegeven range van elektrische auto's in de winter goed eenderde kan aftrekken, soms nog veel meer. En ik kan dat specifieke artikel ook nog herinneren.
https://www.autoblog.nl/nieuws/man-slee ... us-5219268
… dat artikel gaat juist over deze uitspraak en is net 5 weken oud…
Nijogeth schreef:
Wat betreft die Audi. Ik kan me niet voorstellen dat de motor in de soep is gelopen door de tuner. Eerder door verkeerd gebruik, zoals niet warm rijden of in stilstand door de toeren jagen (revven).
Dat denk ik ook. Het was zéér behoudende tuning, dus dat heeft echt de grenzen van dit TDI-blok niet opgezocht. Het is niet echt een auto om mee te revven, maar is wel heel gevoelig voor goed warmrijden. Denk dat dat een waarschijnlijker uitkomst is.

Dure grap, wel…

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat een interessante uitspraken.
Het blijkt maar weer dat je de informatieplicht van een leverancier niet moet onderschatten. Het is een duur slot op de balkondeur geworden.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
Ik weet al heel lang dat je van de aangegeven range van elektrische auto's in de winter goed eenderde kan aftrekken, soms nog veel meer. En ik kan dat specifieke artikel ook nog herinneren.
Klopt. Vroeger had je de NEDC, maar die was veel te onnauwkeurig. Nu heb je weliswaar de WLTP, die is een stuk nauwkeuriger. Maar 100% nauwkeurig bestaat niet, en zeker niet in de winter. In de tijd dat ik meewerkte met het promoten van elektrisch rijden vertelden we dat dan ook tegen iedereen die een proefritje wilde maken: In de winter is je actieradius gewoon een stuk minder.

Een serieuzer probleem is natuurlijk als een fabrikant de cijfers bewust opklopt om auto's aantrekkelijker te maken. Dan krijg je dus dwaling en dergelijke. Er wordt iets beloofd dat simpelweg niet waar is.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
09 aug 2024 19:29
Nijogeth schreef:
… dat artikel gaat juist over deze uitspraak en is net 5 weken oud…
Ik denk dat ik dat stukje over het artikel op een nieuwe regel had moeten plaatsen. Bedoelde dat ik het artikel over die rechtszaak me kon herinneren, maar dat had niets met mijn uitspraak over de range te maken.

Dat weet ik vanuit werkgerelateerde redenen, waarbij personeel van bepaalde fabrikanten van elektrische voertuigen gewoon tijdens testen aangeven dat de testen voor range veelal in warme landen (op vlakke testbanen) worden gedaan, want dat maakt het beter, terwijl in werkelijkheid temperatuur, soort weg en hoogteverschillen een grote factor zijn.

Moneyman

De wrakingskamer wraken? Je kunt ook te ver gaan...
Soms kom je er één tegen waarbij je denkt "hoe is het mogelijk..." :shock: In deze zaak wilde de procederende partij de rechter wraken. Eenmaal bij de wrakingskamer beland, wilde hij vervolgens óók die rechters wraken. Laat ik maar gewoon citeren:

De argumentatie van de wraker:
“(…) omdat schepsel [de rechter] ongeschikt is als rechter. (…) Schepsel [de rechter] (…) Op een eerdere zitting kreeg ze kortsluiting in haar hoofd (…) Toch zal het schepsel (…) Flauwekul en passend in de Nationale Ombudsmanterminologie: gedrags- en contactgestoord (…) [De rechter] is evident ongeschikt als rechter (…) In de zaak zelf loog het schepsel ook (…) schepsel [de rechter] (…) Ik heb nul vertrouwen in deze (bewezen) griezel (…) Graag zsm de naam van de nieuwe rechter en niet zo'n huiljuffie (…) Functie elders voor [de rechter]: Voor dit figuur is er vast wel ergens een kleurloos ministerie waar ze in de kelder stapels papier af kan stempelen. Ik wens haar een bij haar functioneren passende nieuwe baan toe. (…)”.
De reactie van de wrakingskamer:
Verzoeker is een zogenaamde veelprocedeerder, die jaarlijks talloze (kansloze) wrakingsverzoeken indient. Die wrakingsverzoeken zijn veelal voorzien van beledigende bewoordingen richting de gewraakte rechter, de wrakingskamer en/of de rechtbank als geheel. Verzoeker is door de rechtbank aangesproken op zijn woordkeuze, maar dat heeft (nog) niet tot enige positieve verandering in de woordkeuze van verzoeker geleid. De wrakingskamer is van oordeel dat rechters, de wrakingskamer en de rechtbank niet hoeven te dulden dat verzoeker zich in zijn correspondentie onmiskenbaar beledigend over de persoon van (één van) hen uitlaat. Van normaal, kritisch, sarcastisch, polemisch en/of scherp taalgebruik is, anders dan verzoeker blijkens een e-mail van hem van 29 juli 2024 meent, geen sprake; de door verzoeker gebruikte bewoordingen zijn overduidelijk beledigend en ook zo bedoeld.
Volgt (uiteraard) niet-ontvankelijkheid.

Je wilt niet weten wat dit soort idioten de samenleving kosten, en hoeveel zinloze tijd en energie er in dit soort zaken gaat zitten. Wat mij betreft reden voor een gericht procedeerverbod...

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dit schepsel is duidelijk niet goed bij zijn/haar/het hoofd. Jammer inderdaad dat dit soort lieden nog de mogelijkheid hebben om dit soort verzoeken in te dienen. Ik neem aan dat schepsel geen advocaat heeft maar zelf de procedure doet?

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat is toch ronduit schandalig. Maar dit is toch ook gewoon strafbaar volgens art. 266 Sr? De wrakingskamer schrijft immers “overduidelijk beledigend en ook zo bedoeld.” Aan de andere kant, dan moet er wel eerst aangifte worden gedaan, moet de OvJ aan de slag, enz; nog meer werk. Zucht. Laat ook maar.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
15 aug 2024 11:58
Je wilt niet weten wat dit soort idioten de samenleving kosten, en hoeveel zinloze tijd en energie er in dit soort zaken gaat zitten. Wat mij betreft reden voor een gericht procedeerverbod...
De toegang tot de rechter wegnemen gaat wel heel erg ver. Er zijn minder vergaande oplossingen, zoals een beoordeling vooraf, verplicht procederen met een advocaat, veroordeling in de werkelijke kosten, ect. en een combinatie van deze zaken.

Moneyman

alfatrion schreef:
15 aug 2024 12:34
Moneyman schreef:
15 aug 2024 11:58
De toegang tot de rechter wegnemen gaat wel heel erg ver.
Nee hoor. Dat gebeurt in de praktijk gewoon. Op het moment dat iemand structureel gebruik omdraait in misbruik mag daar van mij prima een stokje voor gestoken worden.

Voor de liefhebber nog wat relevant leesvoer, incl. linkjes naar nóg meer informatie.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 15 aug 2024 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Waarom gaat dat heel ver? Lijkt me een prima oplossing voor iemand die misbruik van het systeem.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Precies, En zoals in het artikel dat M m linkte staat de werkelijke proceskosten laten vergoeden werkt denk ik ook. Dan onthou je niemand op het recht om een proces te voeren maar voorkom je dat er teveel onzinnige processen worden gevoerd door bepaalde personen.

Moneyman

Ik zou (uiteraard0 pleiten voor een systeem met oplopende sancties. Maar als niets werkt is een gericht procedeerverbod wat mij betreft meer dan prima.

alfatrion

Als je een advocaat laat beoordelen of een zaak kansrijk is en alleen kansrijke zaken doorlaat, dan ben je er toch? Kosten van die advocaat zijn uiteraard voor de procederende partij en kunnen niet op de tegenpartij verhaald worden.

Moneyman

Nee. Want het is principieel niet de advocaat die een inhoudelijk oordeel moet vellen - dat is aan de rechter. En als je zelfs dat recht zó vaak gebruikt hebt dat het evident misbruik is geworden, dan vervalt wat mij betreft dat recht gewoon ten aanzien van het bewuste discussiepunt.

alfatrion

Moneyman schreef:
15 aug 2024 15:11
Nee. Want het is principieel niet de advocaat die een inhoudelijk oordeel moet vellen - dat is aan de rechter. En als je zelfs dat recht zó vaak gebruikt hebt dat het evident misbruik is geworden, dan vervalt wat mij betreft dat recht gewoon ten aanzien van het bewuste discussiepunt.
Een dergelijk compromis wil ik wel maken. Het hoeft natuurlijk niet perse een advocaat te zijn.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

alfatrion schreef:
15 aug 2024 14:12
Als je een advocaat laat beoordelen of een zaak kansrijk is en alleen kansrijke zaken doorlaat, dan ben je er toch? Kosten van die advocaat zijn uiteraard voor de procederende partij en kunnen niet op de tegenpartij verhaald worden.
Een beetje advocaat schrijft z'n facturen met een vork dus die heeft er helemaal geen baat bij om minder kansrijke zaken niet door te laten gaan. Hoe ingewikkelder en onduidelijker hoe beter. Van simpele zaken kan de schoorsteen niet roken.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
04 aug 2024 11:51
16again schreef:
04 aug 2024 07:37
Moet een deskundige van vlees en bloed zijn? Is een intelligente computer die alle vakliteratuur veel beter kan bijhouden niet op te vatten als een deskundige?
Dat zou een prima oplossing kunnen zijn. Alleen is ChatGPT verre van dat. De foutmarge van ChatGPT is enorm. Je kent neem ik aan de casus waarin ChatGPT complete jurisprudentie volledig verzon?
En als toevoeging hierop:

https://nos.nl/l/2534266

Het gaat me dan niet zozeer om de casus van het voorbeeld, maar meer wat er verder nog in de tekst staat:
"AI-chatbots als Copilot werken op basis van een taalmodel", vertelt Laurens Naudts, die aan het AI, Media & Democracy Lab onderzoek doet naar de invloed van kunstmatige intelligentie op de samenleving.

"Zo'n model gaat niet op zoek naar de waarheid, maar voorspelt aan de hand van data welk antwoord logisch zou klinken", legt Naudts uit.
en bijkomend probleem:
Na het lezen van de beschrijvingen van hem van Copilot besloot Bernklau naar de rechtbank te stappen wegens smaad. Zijn klacht werd afgewezen. Volgens het Openbaar Ministerie van Tübingen is er geen strafbaar feit gepleegd, omdat er geen echt persoon kan worden aangewezen als dader.
en
Ook Microsoft aanvaardt geen aansprakelijkheid voor fouten als deze. Iedereen die Copilot gebruikt gaat akkoord met de algemene voorwaarden. Daarin staat dat Microsoft niet verantwoordelijk is voor de antwoorden van de chatbot.
Bij een deskundige weet je wie verantwoordelijkheid (moet) nemen voor het antwoord ( ook als het antwoord fout is ), maar wie doet dat dan bij AI?

Hoe betrouwbaar is het antwoord van AI ( ook bij een schatting )? Hoe is die tot stand gekomen?
Wie checkt dit en neemt de verantwoordelijkheid voor het antwoord?

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ai is nog steeds aan het leren, dus dat zal nog wel ff duren voordat het weer vanuit kan gaan dat wat ai zegt volledig klopt.

Moneyman

Veel mensen overschatten AI nog steeds. Het is prima te gebruiken, bijvoorbeeld om juridische research te doen. Maar je moet ten alle tijde zélf het materiaal toetsen en je oordeel baseren op het onderliggende materiaal, niet op dat wat AI zegt.

alfatrion

Ter illustratie van hoe het fout kan gaan met AI:
Kunstmatige intelligentie beschuldigt onschuldige journalist van kindermisbruik
Een Duitse journalist is onterecht beticht van kindermisbruik door AI-chatbot Copilot. Hij gaat de strijd aan met AI-chatbots, maar het is onduidelijk wat burgers kunnen doen als kunstmatige intelligentie desinformatie over hen verspreidt.

Plaats reactie