Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
16again
Berichten: 16406
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
23 aug 2024 20:34
Veel mensen overschatten AI nog steeds. Het is prima te gebruiken, bijvoorbeeld om juridische research te doen. Maar je moet ten alle tijde zélf het materiaal toetsen en je oordeel baseren op het onderliggende materiaal, niet op dat wat AI zegt.
Het woord "mede" in eerdere uitspraak is hiermee in lijn.

Moneyman
Berichten: 31246
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
24 aug 2024 08:56
Moneyman schreef:
23 aug 2024 20:34
Veel mensen overschatten AI nog steeds. Het is prima te gebruiken, bijvoorbeeld om juridische research te doen. Maar je moet ten alle tijde zélf het materiaal toetsen en je oordeel baseren op het onderliggende materiaal, niet op dat wat AI zegt.
Het woord "mede" in eerdere uitspraak is hiermee in lijn.
Nee. Want de rechter gebruikte het niet voor juridische research, maar juist voor zaakinhoudelijk, feitelijk onderzoek.

16again
Berichten: 16406
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door 16again »

Hoe zaakinhoudelijk zijn algemeenheden zoals de gemiddelden energieprijs en de gemiddelde levensduur van zonnepanelen?

De juridische research die je noemde is enkel een voorbeeld, wat natuurlijk niet op voorhand andere AI toepassingen uitsluit.

Moneyman
Berichten: 31246
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je miskent dat ik het niet over ChatGPT had, maar over “ AI”. Er zijn specifiek getrainde AI-modellen om juridische research te doen - en die boeken prima resultaten. Onvergelijkbaar met een algemene AI-tool als ChatGPT.

Erthanax
Berichten: 10103
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Echte juristen weten het natuurlijk al, maar voor anderen is dit wellicht ook interessant: Rechtbank Oost-Brabant wint Klare Taalbokaal.

Hier ook nog een recent interview met een van de bedenkers van de bokaal, rechter Joyce Lie.

Lowieze
Berichten: 6884
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Lowieze »

Erthanax schreef:
12 sep 2024 00:34
Echte juristen weten het natuurlijk al, maar voor anderen is dit wellicht ook interessant: Rechtbank Oost-Brabant wint Klare Taalbokaal.

Hier ook nog een recent interview met een van de bedenkers van de bokaal, rechter Joyce Lie.
De betreffende uitspraak, al in 2022 gedaan, zal dan wel helder geformuleerd zijn, maar ik vind het een trieste uitspraak voor het kind. Lijkt alsof zijn wens om zich niet aan de omgangsregeling te hoeven houden niet serieus genomen wordt. Als je je niet op je gemak voelt bij je vader doordat er veel tegen je geschreeuwd wordt en je gekleineerd wordt en het kind heeft alle moed verzameld om dit aan de rechter mede te delen, je dan dit te horen krijgt:
“Het is voor kinderen helemaal niet goed om het contact met één van hun ouders te verliezen, ook niet als het kind het bij één van beide ouders soms niet fijn vindt”.
Hoe moet je je dan wel niet voelen als minderjarig kind?

Moneyman
Berichten: 31246
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
12 sep 2024 08:36
... maar ik vind het een trieste uitspraak voor het kind. Lijkt alsof zijn wens om zich niet aan de omgangsregeling te hoeven houden niet serieus genomen wordt. Als je je niet op je gemak voelt bij je vader doordat er veel tegen je geschreeuwd wordt en je gekleineerd wordt en het kind heeft alle moed verzameld om dit aan de rechter mede te delen, je dan dit te horen krijgt:
“Het is voor kinderen helemaal niet goed om het contact met één van hun ouders te verliezen, ook niet als het kind het bij één van beide ouders soms niet fijn vindt”.
Hoe moet je je dan wel niet voelen als minderjarig kind?
Daar heb je de moeilijkheid van het familierecht te pakken. Wat objectief het beste is, voelt niet altijd goed. Die belangenafweging is echt heel moeilijk. Vaak zie je dat de rechter dan (meer dan in deze bewuste uitspraak) alle partijen aanspreekt: het kind, de vader, de moeder, de GI, noem maar op. Ieder krijgt zijn eigen "opdracht", vaak ook gekoppeld aan een termijn en evaluatie.

Lowieze
Berichten: 6884
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Als je kwijtschelding van belasting wil, is er een maximum hoeveelheid spaargeld die je mag hebben. De gemeenteraad van Utrecht wilde dat plafond opschroeven bij gemeentelijke belastingen: de afvalstoffen- en rioolheffingen, de hondenbelasting en de onroerende zaakbelasting (ozb). Maar dat mag dus niet. “

https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... jtschelden

Uitspraak: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/ ... ersbericht

ZeerPrivé
Berichten: 6129
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Prima uitspraak van de RvS.

Lowieze
Berichten: 6884
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
12 sep 2024 11:57
Prima uitspraak van de RvS.
Ik snap het ook wel. Ik ben benieuwd waar de gemeente Utrecht dan het geld vandaan zou hebben gehaald als dit was doorgezet. Vanaf 2026 krijgen gemeenten fors minder geld van het Rijk.

rwolters
Berichten: 1840
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door rwolters »

Lowieze schreef:
12 sep 2024 12:06
ZeerPrivé schreef:
12 sep 2024 11:57
Prima uitspraak van de RvS.
Ik snap het ook wel. Ik ben benieuwd waar de gemeente Utrecht dan het geld vandaan zou hebben gehaald als dit was doorgezet. Vanaf 2026 krijgen gemeenten fors minder geld van het Rijk.
Simpel: bepaalde dingen niet meer doen. Kiezers hebben massaal voor een regering gestemd die een flink kleinere overheid wil. Het geldtekort lost zich vanzelf op als de overheid kleiner wordt. Ik neem aan dat de kiezers niet gaan klagen als die kleinere overheid die ze graag willen minder gaat doen.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Proeftijd mag alleen bij arbeidsovereenkomst van meer dan zes maanden
Partijen hebben een arbeidsovereenkomst gesloten, die start op 8 februari 2024, een duur heeft van zes maanden en eindigt op 8 augustus 2024, en daarbij zijn partijen een proeftijd overeengekomen. Werkgever heeft de overeenkomst beëindigd op 20 februari 2024. De wetgever heeft in artikel 7:652 BW vastgelegd dat een proeftijd alleen mag worden opgenomen als de arbeidsovereenkomst langer duurt dan zes maanden. Werkgever stelt een duur van zes maanden en een dag overeengekomen is en wijst naar de proeftijd. Werknemer stelt dat een duur van zes maanden overeengekomen is en wijst naar het feit dat partijen tijdens het sollicitatiegesprek over zes maanden hebben gesproken. Volgens vaste rechtspraak moet gekeken worden naar wat partijen van elkaar mochten verwachten gelet op hun verklaringen en gedraging. De rechter oordeelt dat een duur van zes maanden overeengekomen is en veroordeeld de werkgever in een gefixeerde schadevergoeding gelijk aan het misgelopen salaris inclusief vakantiegeld ad € 3.237,04 bruto, transitievergoeding ad € 76,06 bruto, buitengerechtelijke kosten ad € 552,14 inclusief btw, de proceskosten ad € 1.197,00 en de wettelijke rente.

De rechter wijst de gevorderde vergoeding van de vakantiedagen af, omdat de werkgever geen vernietiging heeft gevorderd van de opzegging. De werknemer had in dat geval recht op achterstallig loon en de wettelijke verhoging van 50% en vergoeding van de vakantiedagen.

Moneyman
Berichten: 31246
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een opvallende uitspraak: een beroep op dwaling vanwege "buitenlandse buren" slaagt (uiteraard) niet.
De huurder wilde niet dat er buitenlandse mensen naast, onder of boven haar zouden wonen. De verhuurder zou dat (opvallend genoeg!) hebben toegezegd. Verrassing: die woonden er tóch. De huurder zegde de huur op wegens dwaling. De rechter maakt er korte metten mee: volgens de in het (maatschappelijk) verkeer geldende opvattingen mag een dergelijke afspraak helemaal niet gemaakt worden (want: in strijd met het discriminatieverbod) en blijven de gevolgen dus voor rekening van de huurder. Duur geintje, want dit kost de huurder 1.300,00-1.400,00 euro.

Onderbelicht blijft de rol van de verhuurder, en wellicht komt die daar goed mee weg...

Moneyman
Berichten: 31246
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vandaag heeft de Hoge Raad een echt ongelooflijk verstrekkende uitspraak gedaan in twee zaken.
Kort samengevat:
Wanneer blijkt uit de tekst op de bestelknop van een webwinkel voldoende duidelijk dat de consument een betalingsverplichting aangaat? En als dat niet het geval is, wat zijn dan de gevolgen? Deze prejudiciële vragen heeft een rechter in twee verschillende zaken aan de Hoge Raad gesteld. In beide zaken heeft de Hoge Raad vandaag uitspraak gedaan. De Hoge Raad is van oordeel dat een bestelknop met de tekst ‘bestellen’, ‘bestelling plaatsen’ of ‘bestelling afronden’ die duidelijkheid niet biedt. Het gevolg is dat de koopovereenkomst geheel of gedeeltelijk vernietigd kan worden. De zaken hebben een groot praktisch belang, zowel voor het online winkelen als voor de gerechtelijke incassopraktijk.
De Hoge Raad schat de consument blijkbaar bijzonder laag in...:
De Hoge Raad oordeelt dat de tekst ‘bestelling plaatsen’ niet aan de hiervoor genoemde eisen voldoet. Zowel in de omgangstaal als door de gemiddelde consument wordt niet noodzakelijkerwijs een verband gelegd tussen het online plaatsen van een bestelling en de verplichting om te betalen. Hetzelfde geldt volgens de Hoge Raad voor een knop met daarop alleen de tekst ‘bestellen’ of ‘bestelling afronden’.
De juridische, praktische en financiële gevolgen hiervan zijn echt gigantisch. De komende tijd zal dit de pennen én de rechtspraak behoorlijk in beweging houden...

Hier nog de twee uitspraken:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2024:1366
https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2024:1355

juliomariner
Berichten: 5104
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door juliomariner »

Niet te geloven, de hoge raad schat de consument dus laag in maar het lijkt mij dat we omgekeerd moeten denken en aan de verstandelijke vermogens van de rechters moeten gaan twijfelen. Hoe wereldvreemd zijn deze mensen?
Als ik dus ergens een bestelling plaats hoef ik er dus niet vanuit te gaan dat ik hiervoor moet betalen?

witte angora
Berichten: 32055
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat ik de komende weken heel, héél veel ga bestellen. Betalen is niet nodig, dat is niet afgesproken.

Cro
Berichten: 2149
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Cro »

Ik ben voor consumenten bescherming, maar dit is toch echt te idioot voor woorden. Ik zou me als consument bijna gekleineerd gaan voelen door deze rechters. Wat Julio hierboven ook al aangeeft, hoe wereldvreemd zijn deze rechters wel niet, en hoe dom menen ze wel niet dat de gemiddelde Nederlander is.

ZeerPrivé
Berichten: 6129
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Mocht ik ooit respect hebben gehad voor die raadsheren, is dat met deze uitspraak wel de kop ingedrukt.

Moneyman
Berichten: 31246
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
04 okt 2024 15:39
Ik denk dat ik de komende weken heel, héél veel ga bestellen. Betalen is niet nodig, dat is niet afgesproken.
Zoals je ziet, is het een makkelijke manier om 33% korting te krijgen ;-) Gewoon geen gehele vernietiging vragen (want dan moet je het bestelde goed teruggeven), maar verstek laten gaan en wachten tot de door de Hoge raad geadviseerde 33% strafkorting wordt toegepast. De meeste kantonrechters compenseren dan namelijk ook de proceskosten... :roll:

rwolters
Berichten: 1840
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Verzameltopic jurisprudentie en actualiteiten

Ongelezen bericht door rwolters »

Eigenlijk zou bij de knop "Plaats reactie" en later bij de knop "Verstuur""op deze site ook heel duidelijk moeten komen staan dat als je een reactie hebt geschreven deze tekst op het forum wordt geplaatst. Nu weet niemand dat....

Plaats reactie