Een enkel kopje koffie zetten, het apparaat goed schoonmaken en weer inpakken zal niet een groot probleem zijn. Echter is niet elke klant even netjes. Als je de werkelijke schade ziet zou je schrikken.
Heel veel producten kunnen niet meer als nieuw verkocht worden.
Daar is dan ook een stukje waardeverlies. Als je zo'n tosti ijzer vies terug krijgt dan mag die wat mij de verkoper de keus hebben tussen vies doorverkoper met de daarbij horende lagere prijs of schoon laten maken en dat bedrag in rekeningbrengen. De verkoper heeft nu al het recht om de waardevermindering in rekening te brengen. En jij weet net zo goed als ik dat een vies tosti ijzer veel minder opbrengt dan een schoon exemplaar.
Een consument heeft niet het recht om smerig spul terug te sturen. In dat geval kan een verkoper eenvoudigweg weigeren om een product retour te nemen of rekening te houden met een waardevermindering. Dat recht van de verkoper ligt ook in de wet verankerd.
Niet dus. De consument heeft ook dan het recht om te ontbinden.
Ik heb alfa over het algemeen best hoog zitten, maar een online frituurpaan vullen met vet, patat bakken, schoonmaken en hem dan terugsturen lijkt me toch echt onzin. Ik geloof niet dat er een winkel is die dat pikt, of een rechter die dat toewijst
Alfa bekijkt alles vanuit juridisch oogpunt en vanuit dat punt zal het kloppen wat hij zegt, daar twijfel ik meestal niet aan en menig Ts kan hier zijn voordeel uit halen.
Wat bij anderen vaak gebeurt ,( ook vaak bij mij) dat we vanuit ons gevoel reageren en ja dat is gevoel en daar heeft de wetgever vaak lak aan .
En dat gevoel en die wettelijk kant lijdt hier vaak tot pagina's lange welles niets discussie.
Fijn dat gevoel. Maar ik geef elke webshop gelijk die geen betaling retourneert als een klant een gebruikt exemplaar van wat dan ook terugstuurt.
Ben ik met je eens Lady
Maar als je een webshop opent, weet je denk ik waar je aan begint.
Je hebt je dan aan de wettelijke regels voor internet handel te houden.
Wil je dit niet, moet. Je een stenen winkel openen.
En als ik kijk dat de internet winkels als paddestoelen uit de grond schieten, zal er wel erg goed aan worden verdiend.
Wat mij persoonlijk tegenstaat is de verkwisting en het milieu.
Een enkel kopje koffie zetten, het apparaat goed schoonmaken en weer inpakken zal niet een groot probleem zijn. Echter is niet elke klant even netjes. Als je de werkelijke schade ziet zou je schrikken.
Heel veel producten kunnen niet meer als nieuw verkocht worden.
Daar is dan ook een stukje waardeverlies. Als je zo'n tosti ijzer vies terug krijgt dan mag die wat mij de verkoper de keus hebben tussen vies doorverkoper met de daarbij horende lagere prijs of schoon laten maken en dat bedrag in rekeningbrengen. De verkoper heeft nu al het recht om de waardevermindering in rekening te brengen. En jij weet net zo goed als ik dat een vies tosti ijzer veel minder opbrengt dan een schoon exemplaar.
Een consument heeft niet het recht om smerig spul terug te sturen. In dat geval kan een verkoper eenvoudigweg weigeren om een product retour te nemen of rekening te houden met een waardevermindering. Dat recht van de verkoper ligt ook in de wet verankerd.
Niet dus. De consument heeft ook dan het recht om te ontbinden.
Bij veel onine verkopers (zeker de grotere) gaan worden de retouren op een pallet gepakt en worden aan opkopers verkocht. Alles controleren en schoonmaken is waarschijnlijk duurder dan het aan een opkoper verkopen.
Daar lees ik vooral dat de WC bril geen maatwerk is, en niet valt onder hygiene producten.
Maar niet dat je patat kunt gaan bakken.
Maar wel dat je de wc bril uit de kartonnen doos mag halen, het plastic eraf mag halen, mag installeren, er met je blote derriere op mag zitten en het dan weer terug mag sturen.
Gevolg voor de verkoper is een product dat niet nieuw meer is, waarvan je niet weet wat er allemaal op terecht is gekomen, je moet het dus goed laten schoonmaken en vervolgens moet je het met flinke korting weer verkopen omdat er geen plastic meer om zit en de montage spullen ook los liggen.
De vrijheid van de klant resulteert in enorme kosten. Andersom kan je dus ook zeggen dat de prijzen flink omlaag kunnen als de consument eerst nadenkt en dan pas doet.
Daar lees ik vooral dat de WC bril geen maatwerk is, en niet valt onder hygiene producten.
Maar niet dat je patat kunt gaan bakken.
Maar wel dat je de wc bril uit de kartonnen doos mag halen, het plastic eraf mag halen, mag installeren, er met je blote derriere op mag zitten en het dan weer terug mag sturen.
Gevolg voor de verkoper is een product dat niet nieuw meer is, waarvan je niet weet wat er allemaal op terecht is gekomen, je moet het dus goed laten schoonmaken en vervolgens moet je het met flinke korting weer verkopen omdat er geen plastic meer om zit en de montage spullen ook los liggen.
De vrijheid van de klant resulteert in enorme kosten. Andersom kan je dus ook zeggen dat de prijzen flink omlaag kunnen als de consument eerst nadenkt en dan pas doet.
En toch verdiend de wc brillen verkoper er genoeg aan om zijn winkel on line te
houden
Klopt, en dat zou van mij best een onsje minder kunnen. Ik vind de consumentenbescherming bij online aankopen aardig doorgeschoten.
Maar ja - de wet is de wet, zoals de Romeinen al zeiden.
Dat is het gevolg van de keuze van de verkoper. De winkel heeft dat plastic speciaal aangebracht zodat de WC bril niet zou kunnen worden gerouteerd. Reinigen kan prima met een beetje zeep. Als wij naar een restaurant gaan en het toilet bezoeken dan zeurt niemand. Ook zo'n WC bril is prima als nieuw te verkopen.
De verkoper moet gewoon schadevergoeding in rekening brengen. Vaak doen ze dat niet omdat ze bang zijn voor negatieve reviews.
In het volgende stukje staat duidelijk hoe het werken moet. Geschreven in 2014 toen de wet er kwam.
Alleen zijn verkopers een beetje te angstig. Gaan ze het altijd doen gaan mensen echt wel beter opletten wat ze terug sturen en hoe.
Ik vind het voorbeeld van de toiletbril niet te vergelijken met je voorbeeld van de frituurpan. Het kan natuurlijk best dat de bril toch niet lekker past op de wc pot. Maargoed.. ik ben geen jurist
Als bij het uitproberen van de frituurpan de olie niet heet wordt ondanks dat men perfect alle aanwijzingen opvolgt dan mag men online en offline de pan retourneren
Maar de basis is dan een ondeugdelijk product , niet de wet koop op afstand. En over dat laatste hebben we het hier.
IK ga voor ongebruikt. Verpakking moet je kunnen openen. Dat was 30 jaar geleden al een issue. Inschakelen moet ook kunnen maar dat is het dan wel. En al die aso's die gebruikte kleding en ander smerige spullen terugsturen en daarmee wegkomen: Dat is vooral een kwestie van verkopersangst. De verkoper moet gewoon retourkosten rekenen (daarop valt al de helft af of komt hier klagen) en niks accepteren wat daadwerkelijk gebruikt is. Dus al die fijnslijpers over 'karakter, gebruikseigenschappen' en nog zo wat vallen dan ook af.
Dan neem je in plaats van de frietpan de printer van Alfatrion. Bij een bijzondere printer is het logisch dat je in een winkel een proefprintje kan maken, maar bij een gewone huis/tuin/keuken printer is het lijntje erg dun tussen proberen en in gebruik nemen. Na een eerste print is de cartridge niet meer vol, zit er inkt op de spons en kan de kop uitdrogen.
Dan neem je in plaats van de frietpan de printer van Alfatrion.
Laten we dan ook echt mijn printer erbij pakken. Het betreft een lazer printer, dus het probleem met die opdrogende kop is er niet. Ja, de cartridge is niet helemaal vol na een printje, maar een televisie loopt ook een beetje slijtage op na het aanzetten. Echter, dat is verwaarloosbaar. Bij een inkt printer zie ik reële bezwaren in de opdrogende inkt.