Is er nog iemand die kan onderbouwen waarom fietsers niet in ons land links tegen het verkeer kunnen rijden op wegen zonder fietspaden?
Mijn stelling is, dat het voor de fietsers die jaarlijks vanachteren aangereden zijn, een grotere kans had geboden om het gevaar te zien aankomen waardoor ZIJ het ongeluk hadden kunnen voorkomen.
Ook ben ik van mening dat het oogcontact een zwaar onderschatte waarde heeft in het verkeer.
Onze verkeersregels m.b.t., van rechts heeft voorrang, zullen naar mijn mening niet te hoeven veranderen.
Ik wil graag weten WAAROM het niet uitvoerbaar zou zijn in Nederland.
Heel simpel.
De verlichting op straat is zo ingericht dat de kleur rood aan de rechterkant, en de kleur wit of geel aan de linker kant zit.
Dat is zelfs bij de paaltjes langs de weg zo.
Als fietsers nu aan de linker kant gaan rijden, moeten ze dan het achterlicht aan de voorkant voeren?
Dat is niet wenselijk maar ook niet praktisch.
Ik fiets zelf veel en ik heb ook echt wat aan die lamp.
En hoe moet je dan oversteken? Alle verkeersregelinstallaties moeten worden aangepast.
En fietsers van links voorrang?
Het hele idee is m.i. onuitvoerbaar.
Als het gaat om veiligheid in het verkeer dan kan er nog heel wat verbeteren.
Snelheid verminderen, sluipverkeer terugbrengen, wegen veiliger maken, etc..
Maar ook de fietser zelf kan een heleboel aan zijn of haar eigen veiligheid doen.
Op nummer 1 staat natuurlijk het hebben én voeren van verlichting in het donker of schemer. Soms zie ik moeders fietsen met kinderen op haar fiest en nog twee ernaast, en geen van de fietsen voert verlichting.
Kansloos.
Daarnaast kun je nog veel meer doen om jezelf zichtbaarder te maken.
Als je over een donker gedeelte moet fietsen, waarom doe je dan niet een reflecterend vestje aan? Ziet je eruit als een nerd? So what? Beter goed gezien worden als een nerd, dan platgereden lijkt mij.
Fietsers doen er goed aan om ook eens te kijken naar een alternatieve route. Ik fiets liever een blokje om als ik daarmee een drukke straat of onveilige gedeelte kan mijden.
Gewoon nadenken kan letselschade vookomen.